Tado systeem laat cv temperatuur veel te hoog oplopen Vaillant ketel

Robj

  • #1
Hallo,

Iemand iedereen, tips mbt nieuw Tado systeem .


Ik heb het volgden probleem.
Woning is uitgerust met een nog goede (oude) vhr vaillant ketel VHR-24-28c (in de staat modulerend) waaraan modulerende een nefit easy thermostaat aan heeft gehangen. Werkte allemaal zonder problemen.
Nu heb ik bijna het hele huis vol met Danfoss thermostatische radiator kranen uitgerust, voetventielen en Tado slimme radiator knoppen en thermostaat.
Op 3 radiatoren na, (1 vaste knop en 2 normale thermostaat knoppen) zijn ze allemaa uitgerust met de zgn slimme tado knoppen.
Voetventielen had ik eerst redelijk geknepen maar na problemen met Tado meer open gezet. De Danfoss ra-n 15 kranen heb ik dmv de Danfoss app allemaal de juiste voorinstelling gegeven conform radiator type en maat voering. (meeste zijn zo rond de 4 gezet)

Merendeel vd dag staat de ketel nu op code 0 (wachtstand) met 40 graden en als de hoofdruimtes (bij) verwarmd moeten worden gaat hij naar de 60 graden. Zo ver loopt dat netjes allemaal.
Echter is sinds de aansluiting dit weekend de cv al meerdere keren in storing gesprongen.

Ik ondervond 2 problemen bij het extra verwarmen van 1 radiator.
1 storing kreeg ik bij het gaan verwarmen van 1 tado radiator terwijl hoofdruimtes al op termperatuur was. Dit was een D11. Ik heb hier daarna het voetventiel van die radiator verder open gezet. Wat ik ook merkte dat bij het verwarmen van 1 extra radiator die 2 graden ophoog moest de cv temperatuur wel naar 80 graden liep en de cv ook warmte weg stuurde naar radiatoren met een normale thermostaat knop, zonder dat deze extra warmte nodig hadden.
Andere probleem wat ik heb gezien is dat te aanvoer temperatuur richting de 100 graden loopt bij het verwarmen van 1 enkele ruimte (badkamer). ja logisch dat de cv in de beveiliging gaat.

Voordat hij dus in storing gaat merk ik dat hij overtollig heet water naar de radiatoren stuurt met normale thermostaat kranen om zo de warmte weg te sturen. Maar dat is niet genoeg en komt hij in storing. Dus die radiatoren fungeren nu als drukverschil regelaar.
Die heb ik er nog niet tussen gezet (tussen aanvoer en retour) wat ik nu wel ga doen. Maar dat gaat mijn probleem niet geheel oplossen volgens mij omdat A, de andere radiatoren dit al niet eens kunnen opvangen. Voetventielen ook al meer open gedraaid voor de zekerheid. B, de ketel kan volgens mij niet uit zich zelf bedenken dat hij moet verwarmen en maar de cv termperatuur naar 80 graden of hoger moet sturen (terwijl hij het meerendeel vh verwarmen op 60 graden afwerkt), dus moet dat van de Tado afkomen lijkt me.

Zo heb ik nog niets aan het systeem en kan ik net zo goed de nefit easy thermostaat weer terug hangen...

Iemand dit eerder gezien of tips, oplossingen voor dit probleem?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
1 waterzijdig inregelen
2 bypass/ ADVO plaatsen.

Jouw thermostaat meld de ketel welke temperatuur hij moet maken. Ziet deze na een bepaalde tijd geen stijging dan geeft hij een kleine verhoging enz..
Als je installatie juist is ingeregeld dan klopt het na de inleer periode van de thermostaat en zal bij dalende circulatie de ADVO ervoor zorgen dat de ketel voldoende stroming heeft om te blijven regelen IPV dat de temperatuur zo snel oploopt door slechte stroming wat vervolgens een regelstop geeft.
 

Robj

  • #3
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels een Comap bypass drukverschil regelaar besteld en die ga ik er vd week tussen zetten op een meter of 5/6 heb ik daar wel een mogelijkheid voor.

Maar jij zegt dus het verhogen van het cv water door een slechte doorstroming komt en de Tado thermostaat dit ieder keer ophoogt richting de ketel? Op zich wel vreemd want de radiator gaat wel aan op het commando en je ziet in de app (en voelbaar) ook dat de ruimte warmer wordt. Dat zou dan dus te langzaam gaan?

mbt tot inregelen, alle thermostaat kranen heb ik aan de hand van de simpele berekening via de danfoss app overal geknepen en ook daarna de voetventielen. Is het dan handiger om eerst alle voetventielen helemaal open te gooien om te kijken of het dan goed blijft gaan en daarna pas gaan knijpen? Of moet ik de voorinstelling van de nieuwe radiator knoppen ook allemaal weer open gooien?
 

Robj

  • #4
The headhunter,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels een Comap bypass drukverschil regelaar besteld en die ga ik er vd week tussen zetten op een meter of 5/6 heb ik daar wel een mogelijkheid voor.

Maar jij zegt dus het verhogen van het cv water door een slechte doorstroming komt en de Tado thermostaat dit ieder keer ophoogt richting de ketel? Op zich wel vreemd want de radiator gaat wel aan op het commando en je ziet in de app (en voelbaar) ook dat de ruimte warmer wordt. Dat zou dan dus te langzaam gaan?

mbt tot inregelen, alle thermostaat kranen heb ik aan de hand van de simpele berekening via de danfoss app overal geknepen en ook daarna de voetventielen. Is het dan handiger om eerst alle voetventielen helemaal open te gooien om te kijken of het dan goed blijft gaan en daarna pas gaan knijpen? Of moet ik de voorinstelling van de nieuwe radiator knoppen ook allemaal weer open gooien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Als je de kraan hebt ingesteld op de juiste kv waarde heb je met voetventielen niets te maken, die moeten dan open, het inregelen gebeurd op de kraan.
 

Robj

  • #6
The headhunter schreef:
Als je de kraan hebt ingesteld op de juiste kv waarde heb je met voetventielen niets te maken, die moeten dan open, het inregelen gebeurd op de kraan.
? Maar met de voetventielen moet je toch de doorstroming en de 25% regel instellen ipv alles helemaal open? Uiteraard had ik voor het ombouwen alles open omdat er gewone knoppen en geen voetventielen aan zaten.
Knoppen zijn volgens de Danfos app waardes ingeregeld.
Zag ook wel dat de cv max temperatuur vd vaillant op 85 graden stond, deze nu naar 60 gezet.
 

Robj

  • #7
blijft overigs vreemd dat nu er geen warmte vraag meer is, alles is nu al op nacht stand via het programma dat de cv op stdby (stand 0) en 66 gr blijft staan. blijf ook warmte voelen van de cv leiding.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Dat is wel vreemd, als de ketel in rust is zou je verwachten dat alles afkoelt.
Zet uw warmwater eens uit, gaat het dan wel afkoelen dan lekt uw 3wegklep.
 

Robj

  • #9
Je bedoelt in het programma van de ketel?

Ik moet zeggen dat ik prompt na installatie inderdaad geen warm water kreeg en het cv water heel heet werd zonder dat er warmte gevraagd werd, bleek het binnenwerk (met veer) van de klep onderin te hangen (jaar geleden ook al eens gehad) en na ff goed heen en weer tikken kwam hij wel weer goed omhoog. Verder geen aandacht aan besteed omdat het warme water weer werkte.
Is ook een oudje natuurlijk en ook niet heel gek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Robj

  • #10
Maar om terug te komen op mijn vorige vraag, moet ik echt alle voetventielen helemaal open zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Krunnie

Specialist Elektra
  • #11
Ja. Je regelt óf de maximale waterstroom in op de kraan, óf op het voetventiel. Niet op beide.
 

Robj

  • #12
A oke, ik had nu beide gedaan.
Als ik div instructies lees op internet om waterzijdig in te regelen hebben ze het nooit over de voorinstelling en passen ze altijd het voetventiel aan.
Kan ik dus beter de radiator voorinstellingen weer helemaal op open (N stand) zetten en daarna met de voetventielen gaan stellen?

Vreemd dat Danfoss wel aangeeft om de voorinstelling te gebruiken als je de nieuwe kranen plaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #13
Je regelt de radiator in met de voorinstelling op de kraan. Daarvoor zit die functie erop. Het voetventiel is in principe niet bedoeld om mee in te regelen. Daar kun je de leiding mee afsluiten als de radiator onverhoopt eens moet worden verwijderd.

Voetventielen open dus en inregelen met de voorinstelling van de kraan.
 

Robj

  • #14
Dus als ik het goed begrijp doe je waterzijdig inregelen met met de voetventielen als je geen thermostaat kranen het met een voorinstelling? In mijn geval zou je dan dus de voetventielen open moeten zetten en dan waterzijdig moeten inregelen met de voorinstelling vd knoppen?

Blijft het vreemd dat je volgens Danfoss een vaste voorinstelling doet volgens radiator gegevens.
Hoe regel je dan je retour water temperatuur en radiatoren die dichter bij de ketel zijn, maar minder belangrijk?
Dan dus gaan afwijken van de aangegeven Danfoss instelling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Met de app doe alleen een basis instelling, vanuit daar ga je die instelling finetunen door de basisstelling te wijzigen.
 

Robj

  • #16
Begint me al wat duidelijker te worden, ik dacht dat je altijd alleen de voetventielen moest instellen en de voorinstelling meer 'nice to have' was. Dit omdat ze het op die filmpjes op internet altijd over de voetventielen hadden.
Had vandaag alle voetventielen open gezet, voorinstelling staan nog zoals ik volgens schema had ingesteld en vooralsnog heb ik geen storingen meer voorbij zien komen. Ketel blijft rustig vooralsnog.
Dan zal ik vh weekend nog de drukverschil regelaar er tussen bouwen en is het dus daarna zaak als het weer wat kouder wordt, de boel verder goed in te regelen met alleen de voorinstelling.
Deze redenenringen zijn dan juist?

Cv water van 85 naar 60 gr kan ook zo blijven neem ik aan?
Pomp snelheid stond op de default waarde van 65, deze terug naar 55 gezet.

Heb ik dan zo alles redelijk correct ingesteld?
 

Ceeshobby

  • #17
Hoe oud is je Vaillant ketel? Wij hebben er een uit 2002 bij dit type kun je de pomp niet regelen in snelheid. Is ook een VHR 24-28 solide.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Daar gaan we weer.

De benodigde temperatuur van het water word bepaald door de installatie niet door de ketel.

Je hebt voor een ruimte een bepaald vermogen nodig welke afhankelijk is van de verliezen van die ruimte.
Dit betekent dat je bij -10 meer vermogen nodig heb dan bij +20.
Laat nu een radiator bij 80 graden meer energie afgeven als bij 60 graden.

Nu de truc, je ketel kijkt constant naar het afgegeven vermogen en stuurt daarop automatisch bij word de afgifte kleiner dan gaat het gas lager branden word de afgifte groter dan gaat er gas bij. Dat alles word geregeld door de retour en aanvoer te meten.
Als jij je radiatoren goed inregelt zal je ketel de watertemperatuur altijd juist zijn voor de verliezen van dat moment.

De retourtemperatuur is belangrijk voor het rendement niet de aanvoer.
Zorg dat de retour onder de 60 graden blijft dan haal je het maximale rendement uit de verbrandingsgassen.

Dit betekend dat je de aanvoer op maximaal 80 graden kan hebben, en de ketel die temperatuur pas gaat halen als de verliezen van die ruimte daarom vragen, dus als het echt koud is buiten.

Regel je installatie in met onbegrensde ketel temperatuur, en zorg dat je op alle radiatoren dezelfde retour krijgt.
Je zal zien dat je ketel nooit boven een retour zal draaien van 60 graden en dus in zijn HR bereik werkt voor 99% van de tijd.
 
  • Like
Waarderingen: Mn22

Robj

  • #19
Ceeshobby schreef:
Hoe oud is je Vaillant ketel? Wij hebben er een uit 2002 bij dit type kun je de pomp niet regelen in snelheid. Is ook een VHR 24-28 solide.
klopt, was de deellast (D11) die ik verlaagd had.
 

Robj

  • #20
The headhunter,

Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Top.
Ik ga er mee aan de slag.

Grote quote verwijderd, die is overbodig, mod.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu