Oplopende druk Nefit hr32h turbo combiketel

Kuipers

  • #21
Hankey, bedoel je met de maximaalthermostaat, de sensor die op de retourleiding van warmtewisselaar van de boiler zit. Hier zit nl een sensortje op, die op een plaatje is geschroefd met twee witte kabeltjes eraan.

Als de temperatuur in de wisselaar te hoog is gaat de brander door deze sensor in de “ontsteekstand
 

Chathanky

  • #22
IK zou de gegevens van Nefit afwachten ik heb hier geen info van.

Maximaal zit in ieder geval op de wisselaar, boilertermostaat op de boiler en de ketel termostaat op de wisselaar. Wat voor types dit zijn, kan verschillen, als er draden aan zitten zou ik ze niet in water dompelen, deze veranderen de weerstand bij temperatuursverandering.

Misschien kan iemand anders dit aanvullen.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #23
De thermostaat die op de brander gemonteerd is, is de zgn branderthermostaat, die weer in serie geschakelt is met de maximaalthermostaat.

De maximaalthermostaat bevindt zich achter de Logica, in het vierkante kastje (als het toestel is van NA Mei 1992), anders zitten de thermostaten links achter de boiler(bij een toestel VOOR mei 1992).
Ik denk dat in dit geval de thermostaten niet de daders zijn, maar het is een moeilijk verhaal.

Teveel lucht in het systeem lijkt me ook uitgesloten want dan hadden we een "2" storing moeten krijgen.
Bij een te hoog oplopende temperatuur komt de ketel op een "4" storing.

Zijn er thermostatische kranen in het verwarmingcircuit?
Zoja, hoeveel?

In afwachting...
 

Kuipers

  • #24
Ja ja, één goeie morgen lezers,

Beste Gorp het is waarschijnlijk een toestel van na mei '92 want achter de boiler zit niks.
Ik ben nog steeds bezig om lucht uit de warmtewisselaar van de boiler te halen middels de vergrendelstand van de driewegklep en de zelfontluchter, het bruist nog steeds.
Op deze driewegklep staat een “auto
 

Kuipers

  • #25
Hoi lezers,

Na het ontluchten van de boiler, heb ik het huis opgestookt van 16 naar 20 graden. Hieronder even een kort verloop van de drukopbouw in de cv.
11:55, begin druk 1.6 bar, alle lucht uit de zelfontluchter, woonkamer temp (wkt) 16 C.
12:05, druk 2.0 bar
12:15, druk 2.2 bar
12:25, druk 2.5 bar
12:35, druk 2.8 bar, wkt 17.5 C
12:41, druk 2.95 bar, kamertherm. schakelt uit op 17,5 C, brander uit, overstortventiel begint te druppelen. Geen lucht in de zelfontluchter.
12:47, druk 2.65 bar, kamertherm schakelt weer in, brander weer aan.
12:51, druk 2.8 bar, kamertherm schakelt uit. Wkt 19 C.
13:02, druk 2,5 bar, ketel heeft even gebrand. In de zelfontluchter zit geen lucht. Wkt 20 C.

De overstort is niet verder opgegaan, maar was de instelling 21 C geweest dan wel. Balen.
De pomp loopt maar in tegenstelling tot het boiler circuit hoor je geen bruizend geluid bij de pomp.

Ik weet niet of het bovengenoemde enige duidelijk geeft? Ik hoop het.

Bernhard je schreef iets over een extra expansievat plaatsen maar hoe plaats ik dat dan in het systeem. Ik kom hier op terug omdat ik middels het uitproberen van de voorstellen tot het probleem kan doordringen. Moet die dan vlak bij elkaar geplaatst worden of in de in aanvoerleiding van het cv-circuit?

De radiatoren voelen allemaal heet aan, goed warm dus en ook over het gehele oppervlak van boven naar beneden en van links tot rechts. De exacte temp heb ik nog niet gemeten.

Vriendelijke groeten Robertó,

Ik heb nog wel een leeg biervat staan ........... zou dat dé oplossing worden
 

Chathanky

  • #26
Het duurt wel enorm lang voordat je kamer op temperatuur komt.

Weet je zeker dat het met de driewegklep wel goed zit.
 

Kuipers

  • #27
Nou chathanky, dat heb ik dus ook altijd gevonden. Maar hoe weet ik nou of een driewegklep in orde is, het stifje gaat bij het starten naar beneden en de leidingen worden heet.
En al die tijd buldert de brander door tot 12:41.
Zeg het maar!?

Robertó weet het ook niet, het is ronduit kl........
 

Chathanky

  • #28
Ik ken jouw type klep niet, dat de klep tijdens cv bedrijf wisselt is niet gewoon, of hij blijft ergens tussen in hangen, dit geeft problemen.

Je zou kunnen voelen welke leidingen heet worden achter je klep om na te gaan of ze beiden niet warm worden, maar dan moet de rest wel afgekoelt zijn.
 

Kuipers

  • #29
Ja nou, het opendraaien van de zelfontluchter hoeft dus alleen maar na het opwarmen van de boiler. Bij het cv-circuit hoeft het niet omdat er geen lucht inzit.
Dat aanzuigen van lucht heeft bij mij ook al opgespeelt (goed nederlands!)maar ik zou niet weten waar en zo koud is het niet in het stookhok, min 15 C.

Trouwens hij slaat af op de kamerthermostaat (een chronotherm IV).
Er zit ook een pendelstand in de Logica maar die schakelt nagenoeg nooit in. Dit gebeurd alleen maar als ik 2 of 3 radiatoren open heb staan.

Ik heb in de werkkamer nl een gouden thermostaat van Hone.. gemonteerd, zo'n kwikding, want omdat het in de woonkamer zolang duurt en ik daar geen warmte nodig heb, gaat het hiermee sneller. De woonkamer kan ik met 2 kogelafsluiters dichtdraaien. Tja, je moet ergens gas op besparen....Toch??

Robertó groet u vanuit het mooie Westerwolde.
 

Chathanky

  • #30
Ps misschien weet Chathanky of je bij de ketel kan zien of ketelth.
of de kamerth. de ketel tijdens opstoken uitschakeld.
Ik ken dit type niet en heb geen beschrijving van dit toestel.

Op specifieke toestelgerichte vragen kan ik niet altijd beoordelen, de werking van de meeste toestellen wijken niet zoveel van elkaar af.
 

Kuipers

  • #31
Hoi lui, bedankt weer voor het reageren.

De woonkamer blijft dan gewoon op 15 C en hoeft niet opgewarmd te worden omdat ik daar dan niet zit of kom die dag. Hieronder even het aantal m3 van de woonkamer. Wat is trouwens de normale opstook periode bij de onderstaande combinatie. Zoals ik al schreef vind ik een uur ook wel erg lang.
In de woonkamer (inhoud: 40 m2 x 2.70 m hoog = 108 m3) hangen 5 radiatoren en zijn onder de ramen geplaatst (4 maal 93x40 en 1 maal 145x42), deze radiatoren zijn dus 2-plaats uitgevoerd met convectorlamellen. De thermostaat hangt aan de tegenoverliggende muur (ivm luchtcirculatie).

Als deze combinatie te weinig is, dan heeft de voor mij onbekende installateur bij het aanleggen van de c.v. verkeerde waarden gehanteerd en zou ik misschien zwaardere jongens moeten opzoeken en plaatsen. Maar ja, dan wordt de inhoud van het systeem in liters ook weer groter en is het aantal Kw van 32 dan nog voldoende?

De 3-wegklep heb ik nog niet kunnen controleren maar voor zo ver ik me kan herinneren worden de achterliggende buizen over een aantal cm (met name de retourleiding) ongeveer zo'n 30 cm wel handwarm, maar dat weit ik aan geleidingswarmte, toch?

Groeten van een stoomafblazende Robertó. Ga zo een biertje pakken en alles maar eens laten bezinken.
Tot “horens
 

Erik

  • #32
Hoi,

Interesant probleem heb jij. Voor jou een ellende voor ons een uitdaging.

Als jouw installatie onder de 433 liter water blijft heb je voldoende aan het 25 liter vat (ervan uitgaande dat alles gelijkvloers is).

Hoe kom je daar achter. Je hele installatie leegtappen.
Begin stand watermeter opschrijven en dan ook de kleine tellertjes uiteraard. Vullen en ontluchten en je weet precies hoeveel water er is ingegaan.

Verder is het misschien mogelijk om even een foto op het forum te zetten van de ketel en expansievat, kunnen wij beter zien hoe alles is aangesloten.

Groeten erik
 

Chathanky

  • #33
Buiten de problemen van de driwegklep, als je geen cv temperatuur kan meten weet je niet of het cv temperatuur te hoog is.

Ondanks een misschien niet werkende driewegklep hoort ten alle tijden de maximaaltermostaat aan te spreken en de ketel vroegtijdig af te schakelen.

Het uitzetten van het cv water bij hogere temperaturen neemt flink toe.
Bij 100 graden 4,34%, bij 110 graden 5,16%.

Onder druk van 3 bar kan de temperatuur van het cv water ongeveer 120 graden worden voordat het begint te koken. Dan hoeft het niet vreemd te zijn dat het expansievat z`n water niet meer kwijt kan en bij 3 bar de overdrukventiel aanspreekt.

Voorbeeld:
inhoud cv 200 liter
temperatuur 110 graden expansievolume 5.16%
hoogte 5 meter
expansievolume = 200 x 5.16 / 100 = 10,32 liter

reserve 25% van 10.32=12,9 liter
nuttig effect = (3 bar + 1) - (0.5 bar voordruk+1) / 3 bar + 1 = 0.625

benodigd volume vat=12.9 / 0.625 = 20.64 liter

Uit deze berekening zou een 25 liter vat voldoende moeten zijn (bij een cv inhoud van 200 liter)

200 liter is niet echt veel voor een hele installatie, daar kom je met een beetje cv makkelijk overheen.

Met de hogere temperatuur kom je al gauw in de problemen met je expansievat.

Stel dat je driewegklep ook niet goed werkt, zal een deel van het opgewarmde water van de boiler zijn warmte niet afstaan aan een verwarmt vat. de ketel zal het hierdoor behoorlijk benauwd krijgen.
In jouw tijdschema loopt de druk snel op wat op dit probleem kan duiden.
Zeker als daarbij het enorm lang duurt voordat je cv op temperatuur komt.

Een ketel van als het type doet vermoeden 32 kW vermogen levert, zal weinig problemen moeten hebben om de jou geschetste radiatoren te verwarmen in een redelijk korte tijd, ook de inhoud van je woning wat je aangaf is niet bijzonder groot.

Kortom mijn beredenering komt uit op de driewegklep icm de maximaaltermostaat (Wat ik in de puzzel van berichten kan opmaken)
Hang mij niet hieraan op, maar meer kan ik er niet van maken.

Als je de installatie test zou ik adviseren om zo min mogelijk dicht te zetten, de ketel moet z`n vermogen wel kwijt kunnen.

Ik wil het hierbij laten, meer kan ik niet bedenken wat er mis is, ik zal dit draadje nog wel volgen voor de eventuele vorderingen.

Mvrg. chathanky
 

Kuipers

  • #34
Chathank, hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg en met dergelijke berekeningen kan ik later zelf ook uit de voeten, met name als later weer wat wordt uitgebreid. De anderen natuurlijk ook bedankt voor hun bijdrage aan het probleem.

Ik zal bij deze wat foto's op het forum zetten. Alleen Erik het leeg laten lopen en weer vullen is een basic oplossing maar een hels karwei. Daar moet bij benadering toch ook een rekensom op los gelaten kunnen worden.

Maandag ga ik de driewegklep checken/
 

Chathanky

  • #35
Vaten zijn gevuld met stikstof, bijvullen met lucht verkort de levensduur, en het heeft in jouw situatie geen enkele zin.
 

MarcoDezicht

  • #36
Ik denk dat hier maar één oplossing voor is en dat is een vakidioot ter plaatste bij halen die de situatie goed kan beoordelen, want op een afstand is dit niet goed op te lossen.

Er spelen hier meer factoren mee als ik dit zo lees en ik blijf bij mijn oplossing.
Het expansie vat in de verkeerde leiding.
 

Kuipers

  • #37
Ja beste MarcoDeZicht dat kan altijd nog, maar als je dat gelijk doet heeft het forum weinig toegevoegde waarde.

Middels dit Forum probeer je toch met brainstormen zelf tot het probleem door te dringen. Met alle adviezen ga ik komende dagen aan de slag. Vanochtend bleek tijdens het opwarmen van de cv ook de boiler mee te worden verwarmd, wijst dan toch op de driewegklep.

Maar even op het expansievat terugkomend, die heb ik ook al in de aanvoerleiding gehad, effect nul komma nul, sorry maar ja that's life. Ik zal het vat niet oppompen.

Groeten Robertó.
 

Hoezithet

  • #39
Kuipers schreef:
...
Vanochtend bleek tijdens het opwarmen van de cv ook de boiler mee te worden verwarmd, wijst dan toch op de driewegklep. ....
Je gaf weliswaar aan dat de boiler opwarmde tijdens het CV-bedrijf.

Ik wil je wel wijzen op het volgende.
Als je dit type driewegklep (zoals getoond op foto) op "manual" (het nokje halverwege) zet, dan heeft "bal" die binnen zit een soort middenstand. Althans bij mij sluit/sloot hij niet helemaal de poort naar de cv kant. Op manual wordt dus zowel cv-deel als de boiler gedeeltelijk verwarmd. Kan je dus op het verkeerde spoor zetten qua werking van de klep.

[Mocht de klep niet werken zoals ik aangeef, dan zie ik vanzelf het commentaar van de specilisten wel.]

Ruud
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #40
Naar aanleiding van de fotos is er moeilijk iets te zeggen.
Bij deze cv/combiketel, met deze honeywell 3-weklep zou ik zeker even kijken of de motor van de 3-wegklep niet losgelopen is.
Dat gebeurd namelijk zeer regelmatig, dat kan een oorzaak zijn...
Succes ermee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu