Noodverlichting en wcd in groepenkast aansluiten

Fruitgek

  • #1
Dag mensen,

Ik heb een nieuwe groepenkast gekocht van Hager met een noodverlichtingsmodule.

Moet deze nu achter een aardlekschakelaar op een installatieautomaat komen of moet die gelijk op een inkomende fase worden aangesloten? Kan ik een wcd-module aan de verlichtingsmodule vast koppelen?

Ik vraag dit omdat ik een groepenkast heb gekocht die door iemand anders is bedraad en ik twijfel of hij het wel goed heeft gedaan.
 

Gerrit

  • #2
Het is wel de bedoeling dat de noodverlichtingsmodule achter een automaat komt te zitten. Anders zou het immers kunnen gebeuren dat de aardlek of automaat uitvalt en dan heb je nog geen licht.

Ook de kontaktdoos moet achter een automaat, anders is hij immers niet beveiligd.
Over de vraag of de kast verder goed is bedraad ga ik verder niet oordelen en dat zal ook niemand anders hier doen.
 

Chathanky

  • #3
De noodverlichting werkt toch op een accu en als de spanning weg valt gaat deze op de accu branden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Beiden moeten op een automaat zodat de units beveiligd zijn.

Of de kast goed bedraad is, pffff ik zou hem niet eens kopen als ik daaraan zou twijfelen.

Hoe kan iemand een groepenkast plaatsen als deze niet eens kan beoordelen of deze kast wel aan de eisen voldoet?

Een meterkast is geen werkterein voor een leek.
 

Fruitgek

  • #5
Ik ben natuurlijk niet helemaal een leek maar ik heb een bedrade kast bij iemand gekocht en daarin een wcd en een noodverlichtingsunit laten plaatsen.

De normale standaard aansluiting zaten wel goed zoals 2 fases met hierachter op elke fase 1 aardlekautomaat met 4 installatieautomaten.

De noodverlichting en het wcd zaten aan elkaar verbonden waarna de blauwe draad naar het aansluitblokje van de hoofschakelaar gaat en de bruine naar een ander aansluitblokje waar op het kunststof een aardingstekentje staat vermeld.

Het leek mij het meest logisch om de twee modules ieder apart op een installatieautomaat aan te sluiten zoals al werd geantwoord.

Ik heb een 3-fase aansluiting en heb een nieuwe verdeler voor in de meterkast laten maken met 2 x aardlek en 8 inst.automaten en een wcd en noodverl. In de keuken krijg ik dan een aparte 3 fase kast met een hoofschakelaar, een krachtgroep, een wcd, een aardlek en 4 inst.automaten.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat zijn 2 heel verschillende apparaten.

Hoe is de kabel naar de keuken beveiligd?
Ik neem aan dat er in ieder geval een automaat voor zit.

Ik denk dat je toch ff een monteur die kast moet laten nakijken,
better safe than sorry!
 

Fruitgek

  • #7
The headhunter schreef:
Een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat zijn 2 heel verschillende apparaten.
Ik bedoelde uiteraard aardlekschakelaar, sorry
The headhunter schreef:
Hoe is de kabel naar de keuken beveiligd?
ik neem aan dat er in ieder geval een automaat voor zit.
Waarom moet dit? Is dit om de kabel te beveiligen of om de groepenkast in de keuken te beveiligen? ik krijg al een hoofdschakelaar in de 'keukenkast' en de krachtgroep en 4 installatieautomaten zijn ieder beveiligd met een aardlekschakelaar.
The headhunter schreef:
Ik denk dat je toch even een monteur die kast moet laten nakijken.
better safe than sorry!
Dat kan later altijd nog. Ik mag graag eerst zelf advies inwinnen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Zekeren doe je om de achterliggende bekabeling te beveiligen tegen overbelasting,

ik neem aan dat je keuken groepen 16A worden?

Dan zou dit inhouden dat je de kabel moet beveiligen met 25A (of hoger afhankelijk van de dikte van de kabel)
dit betekend dat de hoofdzekering minimaal 50A moet zijn om selectief te blijven.

dat is een hoog vermogen voor een woning en duur vastrecht.

het is goedkoper om een iets grotere kast te plaatsen en alle kabels afzondelijk naar de keuken te brengen.
dan kan je met 3x35 het wel opredden en dat scheelt alweer in je vastrecht.
 

Appeltje

  • #9
The headhunter schreef:
het is goedkoper om een iets grotere kast te plaatsen en alle kabels afzonderlijk naar de keuken te brengen.
dan kan je met 3x35 het wel opredden en dat scheelt alweer in je vastrecht.
Ik zou heeeel goed afwegen of 3x35 wel nodig is... 3x25a is nl. net zo duur als 1x35a maar zodra je daarboven komt ga je EN een hoger vastrecht betalen EN krijg je een extra 'component' in je energierekening: het zgn. gecontracteerd vermogen. Dat gecontracteerd vermogen is ongeveer 53 cent per kw aansluiting per maand. Een 3x35a aansluiting ziet men als 20kw oftewel 10,5 euro per maand extra... op jaarbasis dus zo'n 125 euro meer (excl. hoger vastrecht). Zonde van het geld dus.

Zelf wilde ik ook eerst naar 3x35 omdat ik had gezien dat het vastrecht niet zo heel veel duurder was en een beetje "ruimte" wel lekker vind... maar toen werd ik door iemand van Eneco gewezen op de site van e-netbeheer en daarop staan de tarieven waarop ik me onmiddellijk bedacht.

Ik dacht ook altijd dat een hoofdautomaat/zekering nogal snel zou doorslaan bij overbelasting maar dat valt wel mee. Ben dus wel groot voorstander van 3-fasen, al was het om extra lucht te hebben, maar eigenlijk niet van meer dan 3x25 tenzij het echt nodig is.

Gr. Richard.
 

Ronald42

  • #10
Let er bij het aansluiten van de noodverlichtings module ook op dat deze zit op dezelfde groep als waar de normale verlichting, in of bij je groepenkast op staat. Anders heeft het niet zoveel zin.
 

Fruitgek

  • #11
Ronald42 schreef:
Let er bij het aansluiten van de noodverlichtings module ook op dat deze zit op dezelfde groep als waar de normale verlichting, in of bij je groepenkast op staat. Anders heeft het niet zoveel zin.
Oke dat is dan wel duidelijk.

Nog niet duidelijk is of ik in mijn meterkast nu een aardlekschakelaar voor de kabel moet doen die naar mijn groepenkast in de keuken gaat. Ik heb in de kast die ik voor de keuken heb gekocht al een hoofdschakelaar zitten, 1 ALS voor de 4 16A groepen en 1 ALS voor de 25A krachtgroep.

Ik wil dus met 3 bruine fase draden, 1 blauwe nuldraad en een gr/gele aardedraad naar de keukenkast. Is 4 mm2 draad overigens voldoende om naar die keukenkast te gaan? Alvast dan voor de reakties.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
25A kracht groep in de keuken betekent dat de zekering voor de kabel naar de keuken 2 stappen zwaarder moet dan heb je dus een 50 A zekering nodig.

50A kan zeker niet door een 4mm² kabel.
De lengte van de kabel is ook van belang .

Als je verstandig bent laat je het eerst eens berekenen voordat je dingen aanschaft welke helemaal niet gebruikt kunnen worden.

Het feit alleen al dat je een 25A eindgroep en een serie eindgroepen van 16A wil voeden uit een 4 mm² geeft al aan dat je aan het prutsen bent.

Wat wil je met 25A kracht doen in een keuken?
 

Chathanky

  • #13
3 x 20 ampere kan ook dan blijft het toch selectief met 3 x 25 Amp.

In de topic van Mike pong staat een link van mij, hier staat de complete beschrijving die aan de nen 1010 voldoet.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Chathanky schreef:
3x20 ampere kan ook dan blijft het toch selectief met 3x25 Amp.
Ik meen dat er in de NEN duidelijk staat de selectiviteit gewaarborgd is aks je de zekering 2 stappen zwaarder neemt als de grootste eindgroep.

Bij automaten kun je dit nauwkeurig berekenen bij gg patronen niet.

Hij geeft overigens aan dat er in de keuken 3 x 25 A komt dus die kan je dan natuurlijk niet afzekeren op 3 x 20 A.
 

Chathanky

  • #15
Deze combinatie komt niet uit als het beiden automaten met een b karakter zijn, en is niet selectief, een Gg patroon met een b automaat is dit wel. Uitgangspunt is de verhouding van 1,6 bij gelijke karakterestieken.

De stap van 16 naar 10 komt wel uit, dit is 1 stap hoger.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Lees aub eerst voordat je typed

de TS heeft voor de keuken een decentaale groepen kast met
1 ALS daarop 4x16A
en 1 3x25A krachtgroep

volgens je eigen 1,6x factor zou deze decentrale unit dus afgezekerd moeten worden op 25x1,6=40A in de hoofdverdeler.
weer de zwaarste eindgroep nemen in de verdeler geeft mij:
40Ax1,6= 64A hoofdaansluiting

dan komt 2 stappen zwaarder toch aardig in de buurt
10-16-25-35-50-63
 

Chathanky

  • #17
Het hangt van een hoop factoren af, die je zo niet via een forum kunt beoordelen.

Hier een link met veel info, als je verder op deze site kijkt staat er nog veel meer info. De link is een berekeningspogramma.

Het ligt puur aan de type patronen of automaten die toegepast worden.

Daar kun je een hele discussie mee opstarten, als je meer wilt weten kun je hier veel info vergaren. (website helaas offline)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
TS stelt de vraag of hij een kabel van de hoofdverdeler naar een verdeelinrichting in de keuken moet afzekeren.

JA een kabel moet worden beveiligd tegen overbelasting.

Er zijn veel te veel variabelen om een goede berekening te maken voor de dikte van de kabel, de waarde van de automaat/zekering en de hoofdaansluiting.
 

Chathanky

  • #19
Twee berichten terug van mij staat een verwijzing wat de mogelijkheden zijn, (verwijzend naar naar een link van een andere topic)

Stof genoeg om het u te zoeken wat de mogelijkheden zijn.
 

Fruitgek

  • #20
Ik begrijp dat het gewenst is om de kabel naar de verdeler in de keuken met een ALS af ze zekeren.

Moet je dan bijvoorbeeld ook een groepenkast die je naast je bestaande groepenkast monteert in je meterkast gaan zekeren met een ALS in de eerste kast?

De afstand naar de groepenkast die ik in de keuken ga plaatsen is ca. 3 meter, kan ik dan volstaan met vd draad van 6 mm² of kan dit lichter/zwaarder? In de keuken komt een fornuis met 2 ovens en een keramische kookplaat met max. 14,8kW bij gebruik van alles tegelijk.

Tevens een vaatwasser, een wasmachine, een wasdroger en een koelvriescombinatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu