Van vergunningen heb ik volgens mij geen last, het pand moet voldoen aan het bouwbesluit. Onderhoud aan de noodverlichtingsinstallatie is door de vorige voorzitter van de VVE verwaarloost.
De noodverlichting is geïntegreerd in de gewone verlichtingsarmaturen. Ik kwam her en der missende accu's en missende lampen tegen. Een kapotte print, waardoor de noodverlichting bleef branden of ging flikkeren, werd door de voorzitter opgelost door de lamp of de accu eruit te trekken. Periodieke keuring stond wel in de begroting, alleen de opdracht voor het noodzakelijke herstelwerk werd nooit gegeven. (en niet meegedeeld aan de eigenaren).
Maar goed, onder mijn verantwoordelijkheid moet een en ander gewoon werken. De noodverlichtingsarmaturen heb ik voorzien van nieuwe lampen, nieuwe accu's en de printen heb ik gerepareerd. Wat er hangt werkt dus weer. De installatie is 15 jaar oud, ik ga ervan uit dat het nu nog een jaar of drie, vier mee kan en dan vernieuwen we alles.
Op de verdiepingen is er geen andere richting dan de vluchtweg, dus dan zal vluchtrouteaanduiding niet nodig zijn.
Op elke verdieping heb ik in het trappenhuis een armatuur met noodverlichting, Deze schijnt op de opgaande en afgaande trap.Tussen de verdiepingen zit een draai in de trap van 180 graden met een tussenplatform. Ook boven deze platforms hangt een armatuur met noodverlichting.
Het probleem is dat de armaturen op het tussenplatform zijn aangesloten met een drie aderige kabel. Ik heb dus een ader tekort, waardoor de noodverlichtingsfunctie nooit goed kan werken. Tenminste als je er niet voor kiest om de armaturen dag en nacht te laten branden. In een glazen trappenhuis ligt dat laatste niet voor de hand......
Bij de bouw hebben is of een verkeerde kabel geplaatst, of zijn noodverlichtingsarmaturen geplaatst op een plek waar ze nooit bedoeld waren. De kabel aanpassen is niet eenvoudig, deze is ingestort in de vloer.......
Omdat aanpassen lastig is, vraag ik me af of de noodverlichting op de tussenplatforms noodzakelijk is. Voor het trappenhuis geldt volgens het bouwbesluit dat elke trede rechtstreeks aangelicht moet worden met een lichtsterkte van 1 lux. Ook moet bij elke richtingsverandering van de vluchtweg een noodverlichtingsarmatuur worden geplaatst.
Volgens mij worden de treden ook zonder de armaturen op de tussenplatforms rechtstreeks aangelicht, dus of de noodverlichtingsarmaturen op de tussenplatforms nodig zijn, hangt mi dus af van de vraag of de draai van 180 graden in de trap wordt gezien als een richtingswijziging waar noodverlichting bij moet.
Hoe zien jullie dit? Zie ook de foto's.