Noodverlichting

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #1
In ons appartementengebouw hebben we bij de voordeur een noodverlichtingsarmatuur hangen met een pictogram erop.

Ik ben bezig met het onderhoud van de noodverlichtingsinstallatie en vraag me af of dit pictogram continu verlicht moet zijn of dat het voldoende is dat deze alleen aangaat bij het wegvallen van de netstroom.

Op dit moment is het armatuur normaal uit, is dat voldoende of moet ik dit aanpassen?
 

@rie

Specialist Elektra
  • #2
Transparant verlichting moet altijd branden.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
Ok. moet aangepast worden dus.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #4
"noodverlichting" met een pictogram(vluchtwegaanduiding) erop heet transparant verlichting.
Verlichting wat gaat branden om een ruimte te verlichten bij stroomuitval heet noodverlichting
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Vraag me af of vluchtrouteaanduiding wel verplicht is in onze situatie. Gaat om 14 appartementen die in feite maximaal door twee personen bewoond kunnen worden.

Als vluchtrouteaanduiding verplicht zou zijn, zou ik op de verdiepingen ook pictogrammen moeten aanbrengen lijkt mij. Er is nu alleen bij de hoofdingang een pictogram. Dat betekent overigens niet dat ik het armatuur niet wil aanpassen, het pand moet gewoon aan de eisen voldoen.

Pand is van 2003, dus niet gedateerd. Wel wat fouten in de noodverlichtingsinstallatie. Een aantal armaturen was niet voorzien van een constante spanning en werkte dus niet.

In aanvulling nog: voor noodverlichting geldt een tussenvloertje in het trappenhuis volgens mij als een richtingsverandering waarbij een noodverlichtingsarmatuur moet worden geplaatst?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Welke norm hanteer je voor onderhoud.
Wat zeggen de vergunningen over nood verlichting?

Elk hoogteverschil moet verlicht worden met noodverlichting.

Een Richtingsstraat verandering ook tenzij er geen andere richting is.
Dus een trap naar beneden, platform met 180 graden draaibaar en dan weer verder naar beneden hoeft geen transparant.

Accu's elke 4 jaar vervangen, armaturen ongeveer elke 12 jaar.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Van vergunningen heb ik volgens mij geen last, het pand moet voldoen aan het bouwbesluit. Onderhoud aan de noodverlichtingsinstallatie is door de vorige voorzitter van de VVE verwaarloost.

De noodverlichting is geïntegreerd in de gewone verlichtingsarmaturen. Ik kwam her en der missende accu's en missende lampen tegen. Een kapotte print, waardoor de noodverlichting bleef branden of ging flikkeren, werd door de voorzitter opgelost door de lamp of de accu eruit te trekken. Periodieke keuring stond wel in de begroting, alleen de opdracht voor het noodzakelijke herstelwerk werd nooit gegeven. (en niet meegedeeld aan de eigenaren).

Maar goed, onder mijn verantwoordelijkheid moet een en ander gewoon werken. De noodverlichtingsarmaturen heb ik voorzien van nieuwe lampen, nieuwe accu's en de printen heb ik gerepareerd. Wat er hangt werkt dus weer. De installatie is 15 jaar oud, ik ga ervan uit dat het nu nog een jaar of drie, vier mee kan en dan vernieuwen we alles.

Op de verdiepingen is er geen andere richting dan de vluchtweg, dus dan zal vluchtrouteaanduiding niet nodig zijn.

Op elke verdieping heb ik in het trappenhuis een armatuur met noodverlichting, Deze schijnt op de opgaande en afgaande trap.Tussen de verdiepingen zit een draai in de trap van 180 graden met een tussenplatform. Ook boven deze platforms hangt een armatuur met noodverlichting.

Het probleem is dat de armaturen op het tussenplatform zijn aangesloten met een drie aderige kabel. Ik heb dus een ader tekort, waardoor de noodverlichtingsfunctie nooit goed kan werken. Tenminste als je er niet voor kiest om de armaturen dag en nacht te laten branden. In een glazen trappenhuis ligt dat laatste niet voor de hand......

Bij de bouw hebben is of een verkeerde kabel geplaatst, of zijn noodverlichtingsarmaturen geplaatst op een plek waar ze nooit bedoeld waren. De kabel aanpassen is niet eenvoudig, deze is ingestort in de vloer.......

Omdat aanpassen lastig is, vraag ik me af of de noodverlichting op de tussenplatforms noodzakelijk is. Voor het trappenhuis geldt volgens het bouwbesluit dat elke trede rechtstreeks aangelicht moet worden met een lichtsterkte van 1 lux. Ook moet bij elke richtingsverandering van de vluchtweg een noodverlichtingsarmatuur worden geplaatst.

Volgens mij worden de treden ook zonder de armaturen op de tussenplatforms rechtstreeks aangelicht, dus of de noodverlichtingsarmaturen op de tussenplatforms nodig zijn, hangt mi dus af van de vraag of de draai van 180 graden in de trap wordt gezien als een richtingswijziging waar noodverlichting bij moet.

Hoe zien jullie dit? Zie ook de foto's.



 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Jij moet mogelijk wel aan vergunningen voldoen.Er kan NL. Vanuit de gemeente bepaald zijn dat er NV in moet en volgens welke norm.

Vanuit het Woningwet artikel 19 moet er aantoonbaar onderhoud plaatsvinden aan alle installaties.
In de praktijk komt het erop neer dat je een logboek moet hebben waarin bijgehouden word wanneer elk armatuur hersteld en gecontroleerd is.
De controleur is hoofdelijk aansprakelijk als er door onderhoudsfouten ongevallen gebeuren omdat NV niet correct werkt.

Tussenplatform is een hoogteverschil en deze moet aangelicht worden.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Artikel 19 van de woningwet gaat over het aanwijzen van toegelaten instellingen (woningstichtingen etc.), dus dat is niet op deze situatie van toepassing.

De woningwet vormt wel de basis voor de gemeentelijke bouwverordening. Elke gemeente moet een bouwverordening vaststellen. Nu zijn de technische voorschriften inmiddels weer overgeheveld naar het bouwbesluit om verschillen tussen de gemeentes op te heffen.

Kortom het bouwbesluit is leidend en de gemeente heeft geen mogelijkheden om aanvullende eisen te stellen. Dat was wellicht anders als we een gebruiksvergunning moesten hebben, maar daarvan is geen sprake.

Dat er een onderhoudsplicht is ben ik met je eens. Waar dit onderhoud uit moet bestaan is alleen niet vastgelegd. Dus daarvoor zou aangesloten kunnen worden bij wat de leveranciers aangeven. Elke vier jaar dus accu's en lichtbronnen vernieuwen. Daarnaast elk half jaar een functietest uitvoeren om te controleren of de autonomie nog wordt gehaald.

Als je dan ook nog een logboekje ophangt in de meterkast waarin het uitgevoerde onderhoud en de tests worden opgeschreven, dan kun je volgens mij aantonen dat aan de onderhoudsverplichting is voldaan.

Gaat er dan toch wat mis, dan is er geen aansprakelijkheid voor de beheerder. Redelijkerwijs is er immers alles aan gedaan om de installatie op orde te hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu