Nieuwe cv installatie schema

Savan

  • #1
Goedenmorgen iedereen,

Ik had wat vragen over de cv instalatie van onze nieuwe woning. Betreft een hoekwoning met een bestaande cv instaltie welke we willen vernieuwen. De opstelling is als volgt, vloeropervlakte per vloer is ca 75m2, bgg + 1e verdiep, + zolder(schuine dak met dakkappel).

De combik.bevindt zich op de overloop van de zolder en op de zolder zijn er 2 stuks verwarmde kamers

Op de 1e verdiep zijn er 4 verwarmde slkmr. + badkamer + vloerverwarming op de overloop (als bijverw.)

Op de bgg willen we de radiators behouden, 2 stuks in de wkmr, 1 stuk keuken, 1 stuk entree, 1 stuk in aangebouwde garage. Daarnaast willen we ook een vloerverw aanleggen in de wkmr keuken en de entree als bijverw op een hartafstand van 15cm.

Als isolatie maatregelen gaan we spouwiso toepassen, vloerisolatie en dakisolatie. De bestaande hardhouten kozijnen worden vervangen door kunstofkozijnen met hr++ glas.

Ik zal morgen proberen een schema te plaaten van de verdeling. Maar waar het me ontbreekt aan kennis is de diamter van de leidingen en hoe deze te routen. Ik zal eens een opgooi doen en dan hoor ik graag wat jullie ervaan denken, of het goed is en wat er beter kan.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Vloerverwarming altijd hoh 10 leggen. Van 15 cm ga je spijt krijgen.

En waarom wil je de radiatoren behouden?
 

Savan

  • #3
Een eerste poging :)

Een collega stelde zojuist voor om de verdeler op de 1e verdieping voor de vloerverwarming te laten vervallen en een leiding van de onderste verdeler naar boven te trekken. Op zich klinkt het goed enkel weet ik niet of dit ook zo gaat werken?

Ook heb ik maar de diameter van de stijgleiding uit mijn duim gezogen, en de aftakkingen heb ik nog helemaal niet bedacht. Iemand een suggestie hoe ik dit zou moeten bepalen/berekenen?



Vwb het behouden van de radiatoren, ik vind het een fijne gedachte om niet alleen afhankelijk te zijn van de vloerverwarming. Daarnaast zal de ruimte bv ook sneller opwarmen, en mocht het echt een overkill zijn dan gaan de radiatoren vanzelf uit met de thermostaat knoppen. Vanuit die zelfde gedachtengang vond ik hoh 10cm iets te veel, echter dit zonder een rekenkundige onderbouwing of eventueel praktijk ervaring. De redenatie was, als hoh 10 voldoende is zodat de radiatoren weg kunnen dan moet de eerst volgende downgrade stap qua hoh afmeting ook voldoende zijn met de radiatoren.

Maar ik sta open voor suggesties. :)
 

Marcn88

  • #4
Verdeler gewoon biven hangen anders lastig met ontluchten van vvw en vvw altijd hoh 10 die paar mtr slang kost niet veel meer en je kunt de vvw makkelijker iets knijpen dan met hoh 15 er meer doorheen proberen te krijgen en der wat bij leggen gaat ook niet v zo makkelijk dus gwoon hoh 10
 

Bernhard

  • #5
Indeling vloerverwarming:
- een open-verdeler
- 3 onder-verdelers.
De radiatoren op 2e verdieping aansluiten middels 1 pijps-principe. Deze radiatoren hoeven niet te worden ingeregeld en kunnen ook niet de andere radiatoren en VV verstoren.
Aandacht voor radiatoren met 1 pijpsaansluiting:
- hoge radiatoren min 600mm
- radiatorventielen en voetventiel haaks, speciale uitvoering met lage weerstand. Zie hier het schema. mvg bernhard
 

Savan

  • #6
Zo, dat zet een mens wel aan het werk, 1 of 2 pijps systemen en al die andere termen. :) Is wel leuk, zo steek je er nog wat van op.

@marcn
Het gaat me niet om de paar euro voor de paar meter en ook niet voor de paar euro voor een mogelijke extra groep op de verdeler. Waar ik tegenop kijk is het maken van de sleuven in de cem.dekvloer. Daar komt dan wel meer (niet leuk) werk uit voort. Maar als jullie vinden dat 15 te weinig is voor een merkbaar verschil..

@Bernhard
Voor mijn beleveing en om het te kunnen processen..waarom nou juist op die manier zoals je het schrijft? En om heel eerlijk te zijn heb ik je schema nog niet helemaal door. Of jij hebt de VV op de 1e verdieping weg gelaten en mogelijk ook de radiatoren op de BGG of ik snap er geen bal van. Zal het tweede wel zijn :)

Daarnaast snap ik ook niet helemaal hoe je het bedoelt met open verdeler en daarna 3 onderverdelers. Heb gegoogeld en open verdelers gevonden, en dat is me wel duidelijk. Enkel kom ik met google niet veel verder zoekend naar onder-verdelers.

Een toelichting zou zeer welkom zijn.

Ik ga nog even de m2 alsook de m3 berekenen om te kijken hoeveel W benodigd is, en om daarvandaan ook een keuze te maken nvoor een combi. Via de online sites wordt er heel sumier gekeken naar de oppervlakte cq inhoud en nog wat andere algemene factoren en daaruit rolt een combi van ca 30KW, en dat ie dan iets te groot zou zijn is mijn inziens nog niet zo zeer het probleem. Meer als ie te klein blijkt.
 

Savan

  • #7
En mijn schema is dus een 2 pijps systeem. Is dat niet goed zo?
 

Savan

  • #8
Zo, even 'snel' wat gerekend. De plattegrondjes zijn meer schematisch voor het idee. Het loopt niet allemaal zo recht :)





En hieronder wat cijfertjes, de Watts heb ik aan de hand van een vuistregel bepaald mbv de factor ernaast. Vwb de vloerverwarming ben ik uitgegaan van de opbrengst als zijnde hoh 10 gemonteerd.

 

Bernhard

  • #9
Jouw schema is 2 pijps je hebt een aanvoer en een retour.
Mijn schema idem 2 pijps. Dat is een schematische voorstelling van de onderdelen in een installatie.
In het schema boven is de aanvoer getekend en onder de retour.
Een open verdeler is een grote buis of een vat.
Een installatie met een open verdeler kan de pomp van de ketel geen invloed uit oefenen in de vloerverwarming en omgekeerd ook niet.
De radiatoren op de 2e verd. aansluiten met 1-pijps heeft voordelen voor het inregelen/afstellen van de flow in de installatie. Als je dat te lastig vind dan sluit je radiatoren op de 2e verd. met 2-pijps aan.
Verder in het schema heb ik 3 radiatoren getekend maar dat kunnen er ook veel meer zijn.
In mijn voorstel voor de vloerverwarming gebruik ik maar 1 pomp.
De cap. van de ketel wordt bepaald door het verlies aan warmte van de buitenschil van een huis.
Een te grote ketel heeft geen voordeel eerder een nadeel.
mvg bernhard
 

Savan

  • #10
Ik zat net nog iets annders te bedenken..

1) Is vloerverw ook op de gehele 2e verdieping aan te raden, dus ook in de slkmr's?

2)De combi staat nu helemaal boven op de zolder, ik ging ervan uit deze klakkeloos te vervangen en op dezelfde plek een nieuwe terug te hangen...maaruh..toevallig had ik vandaag contact met de zonnepanelen boer en ter sprake kwam het afvoerpijpje van de combi welke een 2 tal panelen mogelijk in de weg zit. Is het mogelijk om bv de combi aan te sluiten op de schoorsteen, hij hangt er immers naast. Of misschien is het een idee om de combi te verplaaten naar de bgg in de bijkeuken?
 

Savan

  • #11
Iemand nog een suggestie voor de 2 laatste vragen?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #12
Volgens uw eigen tekening is er helemaal geen bijkeuken?

Maar wat van belang is, kan er een buis door de stenen schoorsteen van RVS of vast aluminium geschikt voor uw ketel (diameter? bv.).

En waardoor word er lucht toegevoerd naar de ketel?

In uw verhaal kan ik die mogelijkheden niet echt inschatten.

(helaas glas/ bol/ defect/ kapot :mrgreen: )

Vr Gr en succes ermee
 

Savan

  • #13
Even updaten:

Heb contact gehad met een vv monteur voor een prijsofferte en hij raade me vv op de verdieping af omdat het een langzaam systeem is en in de slkmrs toch wat koeler is. Kan er voor een deel in meegaan en laat het idee van de vv op de verdieping maar varen.

@cvolieboy, klopt als een bus, er is op de tekening idd geen bijkeuken getekend, ging ook maar om de beeldvorming een beetje. Ook de garage staat niet getekend.

Er zou een buis kunnen door de schoorsteen, maar als ik ga nadenken over de uitvoering ervan en dat ik de buis vanaf boven er in moet stoppen, dus het dak op(met een lichte hoogtevrees)en dan vervolgens een flink gat maken in de schoorsteen..laat ik dat dan maar niet doen, zie het niet zo zitten :)

Wat overigens me wel aanspreekt is om de ketel naar de bg te verplaatsen, naar de bijkeuken. Dit zal een flinke besparing opleveren qua warm tapwater in de keuken. Vwb warmtap in de badkamer, hier blijft de afstand gelijk, en wat belangrijker is, de bad wordt minder frequent gebruikt, en als ie al wordt open gedraait dan blijft ie langer open. Ipv de keukenkraan welke veel vaker en korter open gaat.


Leidingwerk dient aangepast te worden maar dat moet geen probleem zijn.

Zijn er behalve de voordelen voor warm tap water nog andere aspecten welke van invloed kunnen zijn?

Bedankt voor het meedenken..
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #14
Heeft de keuken of garage een plat dak dan kan de combiafvoer natuurlijk zo door het dak. (dit alleen bij een gesloten toestel met ventilator)

Er zijn geen nadelen aan verbonden dat een ketel op de BG is geplaatst, voordeel idd sneller warm water.

Vr Gr en succes ermee
 

Savan

  • #15
Heeft idd een plat dak maar mijn voorkeur gaat uit om deze door de gevel door te voeren.

Als er verder geen nadelen aan vast zitten dan gaan we maar voor het voordeel. :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu