Installatie vraag over nieuwe ventilator voor CV ketel.

TranceXL

  • #1
Hallo forumleden, volgende vraag.
Ik heb een oude CV, AWD Thermomaster 1 23.29, bj.: 2006 bij de ventilator zijn de lagers niet meer goed, dit is duidelijk te horen, doordat de opbrengst van de ventilator niet meer zo is zoals het moet krijgt de luchtdrukschakelaar die via een slangetje is aangesloten op het ventilator huis niet altijd de juiste hoeveelheid luchtdruk, dit zorgt ervoor dat de brander wat vaker aan en uit gaat. Blaas ik zelf in het slangetje dan ontsteekt de brander gelijk.
Ik heb via het internet van een bedrijf een gebruikte ventilator gekocht, Ventilator AWB Thermomaster l (Ebmpapst) G2E120-AR 77-93 deze zou in 2016 gereviseerd zijn.
Na de installatie van deze ventilator, die bijna net zoveel lawaai maakt als mijn oude ventilator, springt de ketel helemaal niet meer aan, ik krijg een foutmelding betreffende de luchtdrukschakelaar, blaas ik zelf even in het slangetje springt de brander gelijk aan.
Dus nu is mijn redenering dat de opbrengst van de “gereviseerde ventilator
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Het kan ook een verstopte wisselaar zijn, of een verstopte rookgasafvoer. Kijk vooral goed achter de restrictieplaat. Of een defecte drukverschilschakelaar.

Wanneer is het laatste onderhoud geweest?

Het overbruggen van de drukverschilschakelaar is ABSOLUUT NIET TOEGESTAAN!!!! U creëert een mogelijk levensgevaarlijke situatie.
 

JeffreyD94

  • #3
Ik zou er een onderhoudsbedrijf na laten kijken, hun kunnen met een drukmeter beoordelen of de vereiste drukverschil word behaald.

Een drukverschilschakelaar kan in de loop van de jaren afwijken (zowel naar de veilige kant als de onveilige kant.) Als de vereiste drukverschil al niet behaald word, dan zoals Hessie al aangeeft zijn dat de voor de hand liggende opties.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Met overbrugde luchtdrukschakelaar start de ketel ook niet.
Het is een veiligheid.
de branderautomaat wil eerst een open contact zien, start de ventilator en wil dan zien dat het contact gesloten word, blijft het contact gemaakt start de ketel niet op.
 

TranceXL

  • #5
Bedankt voor jullie reacties, in november 2018 is er een zogenaamde APK keuring door een monteur van Feenstra gedaan, er werd toen al gezegd dat de ventilator wat veel lawaai maakte.
Omschrijving Waarde
001) KWS nr rookgasmeter 032204826
002) KWS nr drukmeter 036001465
003) KWS nr temperatuuurmeter Flowtemp
004) KWS nr waterhoeveelheidsmeter Comfort-line
005) Opst.ruimte RGA visueel ok Ja
006) Opst.ruimte beluchting ok Ja
007) Opst.ruimte ontluchting ok Ja
008) CV waterdruk (bar) 1.8
009) Inlaatcombinatie in orde Ja
010) Gas voordruk (stat) (mbar) 27.8
011) Gas voordruk (dyn) (mbar) 22.6
012) Opst.ruimte CO (ppm) 0
021) Toestel branderdruk (mbar) 11.4
027) Gas thermokoppel (mV) 21.1
029) Water temp. (warm) (°C) 58
033) Water aanvoertemperatuur (°C) 90
051) RGA: afloop naar de cv-ketel (juiste
afschot)
ja
052) RGA: toepassing van het juiste
materiaal
ja
053) RGA: wijze van vastzetten
(gebeugeld)
nee
054) Lekkages: in de cv-ketel nee
055) Lekkages: rondom de cv-ketel nee
056) De werking van de draaiende delen
zijn goed nee (ventilator)
057) Afstellingen cv-ketel conform
rookgasanalyse/richtlijnen van de fabrikant
ja
058) Expansievat juiste voordruk ja

Wat mij alleen verbaasd is het feit dat als ik mijn oude ventilator er op zet de brander wel aanspringt.(en ik ga er even vanuit dat mijn oude ventilator zeker niet meer het aantal toeren haalt van vroeger omdat de lagers niet meer goed zijn, dus meer weerstand) dan funktioneert de drukschakelaar wel.
Zet ik de net gekochte ventilator er op dan krijg ik na een korte wachttijd de foutmelding nr 3, niet inschakelen luchtdrukschakelaar, naar mijn mening levert de net gekochte ventilator dus te weinig druk, want bij mijn oude ventilator functioneert de drukschakelaar wel.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Meten is weten.
 

JeffreyD94

  • #7
Aan het geluid is niet af te gaan of deze nog goed is, tevens kan de ene ventilator net wat meer vermogen leveren dan de andere. (In ieder geval bij de toestellen met alleen een aan/uit ventilator.)

Speculaties hebben weinig functie...
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
Dit type ventilator is heel eenvoudig te voorzien van 2 nieuwe lagers type 608ZZ.

Voor een paar euro draait die weer net zo stil als een nieuwe ventilator.

Het schoepenrad moet natuurlijk ook blinkend schoon zijn om de juiste hoeveelheid lucht te transporteren.

Meestal zijn ze behoorlijk vervuild, pas op bij het reinigen dat de balanceer gewichtjes er niet afgaan.

Vr Gr
 

TranceXL

  • #9
Nogmaals bedankt voor de reacties, aan Cvolieboy zou ik willen vragen of ik de lagers er relatief gemakkelijk weer af en op krijg, ik moet het thuis doen ik beschik over goed handgereedschap, maar dat is ook alles.(heb geen hydraulische pers) Heb gezien dat de lagers maar een paar euro kosten, Vr Grt Hans
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Is simpel te doen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #11
Heel simpel te repareren anders had ik dat hier niet vermeld.

Vr Gr en succes ermee
 

TranceXL

  • #12
Hallo, ik heb de lagers besteld, ik wou even kijken hoe ik het aan moet pakken,(heb nog een oude ventilator) voordat ik het bij de ventilator doe die nu op de ketel zit. Ik kom niet verder als op de foto, ik heb de circclip van de as verwijdert, op de andere kant zie ik geen mogelijkheid iets los te draaien,mijn gedachte is nu dat ik de as voorzichtig naar beneden moet krijgen, eerst dacht ik dat met 2 schroevendraaiers (zie foto)de elektomotor omhoog moet bewegen, voordat ik iets probeer leek het mij verstandiger om hulp te vragen, alvast bedankt voor de reacties. MvG Hans
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #13
Aan de kant waar je het borgveertje heb verwijdert de as voorzichtig uit het lager tikken.

Dan het lager verwijderen vanaf de andere kant, let op twee gebogen veerringen die er achter het lager zitten.

Het andere lager zit ook in het huis of nog op de as van de ventilator zelf die ook verwijderen.

De nieuwe lagers eerst op de as en dan andere in het huis plaatsen (vergeet de twee gebogen veer ringen niet)
De ringen moeten als een veer gemonteerd worden, de kleine gaten op elkaar zodat de er tussen de buitenkant 1 tot 2 mm ruimte is die in kan veren.
het lager wordt onder veerspanning en kan in het huis bewegen.

De as in huis schuiven dan het lager tegen de veerdruk in naar binnen drukken en de borgveer monteren.

Draait weer soepel zonder geluid te maken.

Vr Gr
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Beetje wd40 op de as spuiten dan druk je deze er vaak zonder probleem door de lager naar buiten.
Niet wrikken aan de waaier als daar een knikje in komt heb je onbalans en dan is het echt einde oefening.
 

TranceXL

  • #15
Nogmaals mijn dank, het is allemaal goed gelukt en de ventilator draait weer als nieuw, MvG Hans
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #16
:super: :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu