Nefit Turbo 45 HR foutcode 3

Louis Verhagen

  • #1
Tja het onderwerp blijft terug komen.

Onlangs heb ik mijn dak iets verhoogd. Daarom zit er ongeveer 60 a 80 cm meer af/aanvoerbuis. Het is goed mogelijk dat er stof (al heb ik mijn best gedaan om dat te vermijden) in de aanvoer buis is gekomen.

Mijn ketel (uit 1991) geeft een foutcode 3.
Ik heb inmiddels het sifonnetje schoongemaakt, wat een aluminium zat daar in zeg. En ik heb de platen weg gehaald. De drukslangentjes (een voor een) los gehaald en voila de ketel doet het weer.

Als je op de druk slangetjes zuigt/blaast dan hoor je het drukschakkelaartje "klikken" (type LGW C1). De ventilator draait goed. De platic kap waar de ventilator op zit en aansluit op het inlaat spuitstuk (met witte silicone ring) zat niet vast geschroeft (alle vier de bouten ontbraken). Daar zit geen vuil of verstoppingen in.

Ok en nu? Het lijkt me niet verstandig om die slangetjes lange tijd los te laten. Ik zag op het forum dat er misschien een heel goedkope oplossing zou zijn. Verder zou ik graag de brander willen inspecteren of daar vuil op ligt en eventueel met hoge luchtdruk verwijderen? (uiteraard niet inspuiten maar langs)

Moet je dan een nieuwe pakking kopen? Zoja wat kost zo´n pakking ongeveer en waar kan je die kopen? Wat is het aandraaimoment en is er een speciale volgorde of moet alles goed vast zitten?

Veel vragen, maar ik beloof de antwoorden op het forum te zetten.

Louis Verhagen
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #2
Die verlenging kan geen invloed hebben op de goede werking.
Branderpakkingen verkrijgbaar bij de installateur.

1 Set branderpakking, voor tussen de branderplaten, en een pakking aan de buitenkant v/d brander(dus tussen brander en ketel).
Kosten niet bekend (maar 't zal je meevallen).

Slangen wel aansluiten anders werkt ie niet (en nooit op blazen).

Druk meten tussen P1 en P2 verschil het liefst boven 2 mbar.

Kracht ? Gewoon goed vastzetten.
 

Ketelman

  • #3
Een aantal punten waar je nog naar zou kunnen kijken, mogelijk noem ik iets wat je al gedaan hebt.
  • Ketel schoonmaken en brander pakkingen vervangen (incl siliconen pakking).
  • Ook de condensverzamelbak onder de ketel demonteren, schoonmaken en voorzien van nieuwe pakking.
  • Boven de ventilator zit een zeef gemonteerd om insecten op te vangen, schoonmaken (geen fijnmazig gaas inbouwen, heeft te veel weerstand).
  • Nooit de drukschakelaar met 1 slang aansluiten, het is een drukverschilmeting en met 1 slang meet je enkel druk in de verbrandingskamer met als gevolg dat als de ketel sterk vervuild is de brander toch kan inkomen.
    Je moet het zo zien, hoe vuiler de ketel hoe meer weerstand en hoe hoger de druk aan de "+" slang.
  • Luchtdruk meten en controleren of dit voldoende is.
Advies: omdat er gemeten zou moeten worden aan de ketel zou ik een erkend installateur de ketel laten servicen en de metingen laten doen.

'91 Is voor een "turbo" al een redelijke leeftijd (al is ie natuurlijk niet gelijk versleten) maar door de jaren kan er aardig wat vervuiling in deze ketels ontstaan.

Succes ermee
 

Louis Verhagen

  • #4
Gisteren terug van vakantie en vandaag aan de slag.

Er zat veel troep in de zwanenhals (nokkinok vol) De condensverzamelbak lag ook veel troep. Ik neem aan dat het aluminium schilfers zijn.

De ventilator was schoon, niks op de zeef.

Na het verwijderen van het kijkglaasje met de hogeluchtdruk langs de brander gespoten. Ook met de hoge drukslang de + drukaansluiting doorgeblazen. Daar zat ook wat troep in.

Alles terug gemonteerd en weer code drie. Wat me wel opviel was er redelijk wat lucht ontsnapt tussen de plastik kap en de gietijzeren lucht inlaat. Daar zit een (silicone?) buisje (soort tocht strip) . Echter deze dicht het niet goed af.

De kap wordt aan de achterzijde goed aangedrukt door de schroeven. Echter aan de voorkant zitten er geen schroeven die de plastik kap op de gietijzeren inlaat drukken. Resultaat is dat er aan de voorkant lucht wegvloeit. Na wat prutsen heb ik de silicone buis pakking wat beter kunnen krijgen. En voila de druk is voldoende.

Door het kijkglaasje zit de vlam er mooi blauw uit. Af en toe een geel stukje.

Tot nu toe doet de ketel het weer goed. Morgen eens bellen hoeveel de kosten zijn voor de pakkingen.

Louis
 

Ketelman

  • #5
Kijkglaasje verwijderen en langs de brander of warmtewisselaar blazen heeft totaal geen nut.

Door de manier waarop de warmtewisselaar is opgebouwd zal je met perslucht zo nooit de wisselaar schoonkrijgen.
Persoonlijk vind ik (en dat is niets ten nadele van jou, begrijp me goed) ketel en brander onderhoud een zaak van de installateur, iemand die weet wat ie tegenkomt als ie iets loshaalt en daar ook de "gevaren" van werken met gastoestellen kent.

Bedenk aub goed waar je mee bezig bent en waar je aan begint, dit heeft niets te maken met bangmakerij maar ik zie dagelijks de problemen die slecht of geen onderhoud met zich meebrengen.
 

Huub01

  • #6
Eens met ketelman, mijn turbo 32 draait al sinds 1991 met regulier onderhoud en zonder problemen, een ontsteek elektrode uitgezonderd.

En ook bij mij zit de condensatie sifon regelmatig vol met alu achtige substantie echter dit heeft geen enkele invloed op het functioneren van de ketel.

Het enige waar je op moet letten is of de onderhouds man de sifon weer " dicht" heeft achtergelaten.
Lekkage op de onderliggende parket vloer wordt je niet vrolijk van.
 

Patrick nf

  • #7
Het grootste punt in dit hele verhaal is het feit dat de ventilator kap niet aangedrukt wordt op het branderhuis. Hierdoor wordt er onvoldoende luchtdruk opgebouwd en gaat het toetsel niet in bedrijf.

De boutjes ontbreken is ook ergens te lezen. Aangezien er achter wel boutjes aanwezig zijn, kunnen die ook naar de voorkant verplaatst worden (achter hebben ze niet zoveel functie).
Maar je kunt ook ander M6 x 3á4 boutjes gebruiken.

De luchtopbrengst van de ventilator loopt met de jaren, door slijtage, terug dus als ie met alleen de + slang aangesloten nog werkt, maar met de ─ erbij niet meer (zonder lucht lekkages), dan kan de ventilator aan vervanging toe zijn.

Succes
 

Ketelman

  • #8
Goed punt Patrick,

Als de kap niet goed gemonteerd is (of los ligt) dan zal de luchtdruk van de ventilator nooit voldoende zijn om de luchtdrukverschilschakelaar (3x woordwaarde :lol: ) te laten schakelen met als gevolg storing 3.

Eerste vereiste is natuurlijk dat alle componenten op de juiste manier aan het toestel vastzitten.
 

Louis Verhagen

  • #9
Ik ben het met jullie eens

De ventilator kap bestaat uit twee delen. De plaat waar de ventilator zit en de lucht "duct" van de ventilator naar de gietijzeren lucht inlaat.

De eerste zit (nu weer) met vier moeren (en ringen) vast op de bovenkant van de ketel. De tweede zit met vier schroeven aan de achterzijde en twee aan de zijkant vast. Verder zit er nog twee speciale schroeven door de voorkant heen (horizontaal).

Er is echter geen neerwaardse bevestiging aan de voorzijde. Hierdoor kan er makkelijk lucht ontsnappen. Als het nieuw is zal het allemaal wel passen en aansluiten, echter na tien jaar zijn de kunststof onderdelen vast een beetje vervormd door de warmte en dan sluit het minder goed aan.

Het nu werkt allemaal dus ik blijf er even af (if it ain't broke don't fix it).

Louis
 

Patrick nf

  • #10
Louis,

De neerwaardse druk wordt voornamelijk verzorgd door de voorste 2 bout/moertjes van de ventilator bevestigings plaat. (i.c.m met de vast geschoefde kap).

Het kwam ook wel voor dat er 2 extra clips aan de brander (en kap) bevestigd zaten om in het midden ook de aansluiting te verzekeren. Maar over het algemeen zijn de 2 moertje bovenop voldoende.

De kunststof delen vervormen niet omdat hier ook poyester in verwerkt is. En de aluminium branderkop vervormd al helemaal niet (is geen gietijzer als lijkt het er misschien qua uiterlijk wel wat op).

Het meest voorkomende is dat de moertje de plaat niet meer goed aandrukken en dat een paar grote ringen erbij een veel beter resultaat opleveren.

Dus met goede pakkingen,schroeven, boutjes en moertjes(en evt ringen) moet het allemaal goed op de plaats te houden zijn.

De vuist regel is inderdaad: If it ain't broken, don't fix it :lol:
 

Ketelman

  • #11
Patrick heeft duidelijk ervaring met dit type toestel :wink:
 

Patrick nf

  • #12
Best wel :wink:
bedankt.

Patrick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu