Nefit Turbo HR21H, foutcode 2

Zandmenneke

  • #1
Ik had in het hele huis thermostaatafsluiters, behalve in de keuken, badkamer en (uiteraard) de woonkamer. Kortgeleden heb ik de radiatoren in de keuken en badkamer ook uitgerust met thermostaatkranen.

Nu krijg ik echter iedere keer foutcode 2 (te weinig doorstroming). In eerste instantie was de gedachte, dat dit door lucht in de leidingen veroorzaakt werd. Echter, als ik een van de thermostaatknoppen naar maximaal draai, dan verdwijnt de foutcode. Ook heb ik de flowmeter gecontroleerd met een Ohmmeter. Als de kachel foutcode 2 geeft, dan geeft de meter een heel onrustig beeld. Als ik dan een van de thermostaatknoppen open draai, geeft de Ohmmeter meteen een stabiele waarde.

Als alle thermostaat knoppen dicht staan, dan draait de kachel dus op de twee radiatoren in de woonkamer (samen ruim 5 kW vermogen). Mijns inziens zou de kachel hier voldoende stroming uit moeten kunnen halen. Deze twee radiatoren hebben geen thermostaatknop, omdat de kamerthermostaat in de woonkamer hangt.

Graag advies
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #2
Je zit iig in de goede richting te denken,

Het kan zijn dat je pomp, De turbo is natuurlijk al op leeftijd, Wat slechter begint te worden en daardoor je stromings schakelaar niet meer gemaakt word.

Het kan ook zo zijn dat het leidingwerk teveel weerstand heeft en schuld heeft aan deze storing.

De pomp kan je als leek redelijk testen door tijdens bedrijf de chromen dop eruit te draaien [pas op voor heet uitspattend water] en met een grote platte schroevendraaier deze tegen te houden, lukt dit makkelijk dan is de pomp aan het "overlijden" en kan een nieuwe je de oplossing bieden.

Maar als je leidingwerk naar de woonkamer te krap is, alles 15mm en lange lengte's dan kan dit ook de oorzaak zijn en dien je toch een AVDO oftewel bypass te plaatsen om circulatie te garanderen.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #3
Draai het toilet of badkamer radiatortje open, probleem opgelost.
Normaliter zitten daar ook geen thermostaat kranen op.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #4
Te weinig doorstroming. AVDO plaatsen.
 

Zandmenneke

  • #5
Net even gekeken naar de pomp maar die draait als een dolle, niet te stoppen met een schroevendraaier.

Zit dan niets anders op dan naar zo een AVDO op zoek te gaan. Mijn hoofdleiding is 20 en ik wil daar dan een constructie maken als staat afgebeeld in dit topic:

Code 2 in Nefit Turbo 21

Kan ik daar dan ook een DN15 toepassen, of is het beter om dezelfde diameter te handhaven?
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #6
Gewoon 22 ertussen zetten, zijn wel te krijgen met 22 knel.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Als de installatie toch leeg is om eea aan te sluiten/te veranderen dan is het controleren van de kogel van de driewegklep verstandig.

Deze kan opgezwollen zijn en dat belemerd de juiste doorstroming ook met gevolg een storing 2.

Vr Gr
 

Zandmenneke

  • #8
Hoe herken ik dat de kogel van de 3 wegklep opgezwollen is?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
Door de 3 weg klep te demonteren, dus uit elkaar te halen, dat ijzeren gedeelte dat er boven op zit demonteren dan het koperen plaatje er af te halen.
als de bal niet meer mooi rond is dan is hij defect
 

Zandmenneke

  • #10
Heb nu een drukverschilregelaar AVDO en centrale instelafsluiter MSV-BD van D.. geinstalleerd. Instelafsluiter ingesteld na berekening volgens instructie evenals de drukverschilregelaar.

Alle radiatoren, behalve die in de woonkamer, dichtgezet. Kachel brandt echter pas goed door, als ik de drukverschilregelaar op 0.1 bar instel Volgens instructie zou deze op 0.15 bar ingesteld moeten worden.

Aangezien de drukverschilregelaar direct na de CV is geplaatst, lijkt het, alsof de kachel veel te snel in het druk alarm valt (code 2).

Iemand enig idee, wat er mis zou kunnen zijn? Waterstromingsschakelaar is vorig jaar vervangen, heb deze juist doorgemeten en is OK. Pomp draait goed (kan hem niet met een schroevendraaier tegenhouden). Driewegklep heeft binnenwerk 73499, hetgeen een bus is die heen en weer geschoven wordt ipv een kogel)
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Daar zit dus een plastic motor op.
Als je die er af haalt, door middel van het kleine zilveren palletje in te drukken en de motor een kwart slag te draaien.
Dan zit daar achter een veer.
Dat is de cartridge.Die moet je met de zijkant van de motor ( en met enige kracht) in kunnen drukken.
Helemaal naar binnen.
Ook moet hij dan weer helemaal naar buiten komen.

Als dat het geval is dan is je cartridge goed.
Voor die 0,05 bar moet je jezelf niet al te druk maken.

Het kan echter ook aan je pomp liggen.
 

Zandmenneke

  • #12
Casette verwijderd en de cartridge helemaal ingedrukt. Bij het loslaten schiet hij eerst een paar millimeter terug, waarna hij heel langzaam (in plm 6 seconden) verder naar buiten komt naar de uitgangsconditie.

Hoe kan ik zien of de pomp de oorzaak is? Heb kortgeleden de "schroevendraaiertest"gedaan, maar de pomp draaide zo snel, dat ik em niet met een schroevendraaier stil kon zetten.

Graag advies
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #13
Dat is niet goed hoort gewoon direct in en uit te gaan.
Vervang de cartridge maar.
Dat zal je probleem ook oplossen.
De pomp duwt nu namelijk tegen een gedeeltelijk gesloten cartridge aan.
 

Zandmenneke

  • #14
Nu je het zegt, het was me eerder al opgevallen, dat als de boiler verwarmt werd, het klonk alsof de kraan halfopen stond.

Heb meteen maar even een nieuwe cardridge besteld. Denk ook dat dit eea op zal lossen.
 

Zandmenneke

  • #15
Nieuwe cardridge geplaatst, maar behalve dat de klep nu soepeler loopt, blijf ik foutcode 2 houden bij de berekende instellingen.

Voor de zekerheid: ik heb het nu zo, dat het warme CV water eerst door de MSV-BD gaat en dan kan het of verder naar de radiatoren, of via de AVDO retour naar de CV ketel eea zoals aangegeven in de documentatie.

Voor de MSV-BD (DN20) heb ik instellwaarde 2,4 bepaald en voor de AVDO 0,15 bar. Foutcode 2 gaat pas weg als ik de MSV-BD op 2,8 zet, of de AVDO op 0.1 bar.

Graag advies.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #16
Meten is weten met een flow meter, maar volgens de tabel moet de minimale instelling voor de Nefit Hr ketel stand 4 van de kraan zijn.

Er moet altijd meer dan een radiator open staan mij een nefit ketel
anders gaat de meeste warmte terug naar de ketel via de AVDO.

Het klopt dus dat deze op 0,1 staat en de ketel het dan net aan doet.
De normale waarde als er voldoende water door de radiatoren kunnen de AVDO op ten minste 0,2 staat ingesteld.

Dit is alleen voor pompbescherming bedoeld en niet voor constant bedrijf.

Zet alle radiatoren dicht en de Danfossregelaar op maximaal open, draai de AVDO net zo ver open dat de ketel van storing 2 gaat.

Zet alle radiator kranen open en regel dan de Danfoss MSD regelaar in op het juiste debiet.

Zet de radiatoren naar behoefte open en dicht de installatie is gereed.
Met de juiste meet apparatuur kan je de flow per radiator zelfs meten en juist instellen via de meet nipples van de MSD

Vr Gr en succes ermee
 

Zandmenneke

  • #17
Vanwege het relatief lage geinstalleerde vermogen aan radiatoren (plm 15 kW) heb ik op aanraden van hetgeen aangegeven in de documentatie een DN20 MSV geinstalleerd (hoofdleiding vanaf de CV is 22 mm, maar gaat kort daarna over naar 2x15 mm). Vanwege de berekende kV waarde van 1,76 kom ik op een waarde van 2,4.

Bij alles radiatoren dicht en MSV helemaal open, gaat code 2 weg bij 0,15 bar.

Zou je me kunnen vertellen, hoe ik zonder meetapparatuur kan bepalen wat het juiste debiet van de MSV moet zijn ? Maw, waar moet ik op letten?Bij 0.15 bar en alles open kan de MSV niet lager dan 2.8 zonder code 2 te krijgen. Ik moet hierbij wel opmerken, dat alle radiatoren zijn voorzien van RA-N voorinstelbare appendages en die staan al ingesteld op de berekende instellingen.

Graag advies
 

Zandmenneke

  • #18
Blijkbaar te voorbarig geweest.

CV drukloos gemaakt, opnieuw gevuld en ontlucht. AVDO ingesteld op 0.15 bar en kachel aangezet en even goed laten branden. Vervolgens alle radiatoren opengezet en MSV langzaam teruggesteld naar de berekende instelstand 2.4. CV brandde nog gewoon door. Vervolgens de thermostaten op de gewenste instellingen gezet. CV brande nog steeds rustig door. CV naar de thermstaattemp van de kamerthermostaat laten branden. CV stopte keurig bij bereikte temp. Vervolgens kamerthermostaat een graad omhoog gezet. CV starte keurig en brandde rustig. Geen code 2 meer.

Denk dat het een kwestie van lucht in het systeemwas, na het vervangen van de cardridge.

Wat mij betreft kan er een slotje op. Iederen hartelijk dank voor de adviezen.
 

Zandmenneke

  • #19
Helaas, te vroeg gejuicht.
Vanavond is de kachel weer in alarm code 2 gevallen.

Even voor de goede orde, is het correct, dat de MSV voor de AVDO geplaatst wordt (zo wordt het tenminste in de documentatie vermeld)?

Alle radiatoren zijn voorzien van RA-N appendages, welke op de via D. documentatie berekende instelwaardes zijn ingesteld. Door alle radiatoren dicht te zetten en de MSV helemaal open, is bepaald, dat de instelling van de AVDO 0.15 bar moet zijn.

Graag zou ik willen weten, hoe ik kan bepalen wat de juiste instelling is voor de MSV.

Graag advies
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #20
Het zou kunnen dat je airclon vol rommel zit.
Of de stromingsensor zelf is niet goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu