Nefit HR Combi 32H Turbo 1994 foutcode 3

Ellemoo

  • #1
Mijn Nefit verwarmingsketel geeft sinds kort foutcode 3.
Onder het motto: zolang iets goed werkt (dwz hij doet het, het rendement en de verbranding is goed) niet aankomen, draait deze ketel al vanaf 1994 en zonder onderhoud probleemloos.
Of de ketel het doet, daar ben je snel achter, zolang ik mijn hand op de aluminium rookgas afvoer kan houden is het rendement OK en de brander mooi blauw brandt is de verbranding ook goed. Dat natuurlijk wel regelmatig controleren
Ik heb alleen na 3 jaar wat problemen gehad met fout 6A. Ionisatie stroom niet OK.
Nadat ik de vonkbrug (bougie) had vervangen (achteraf overbodig) en wat had geëxperimenteerd met de elektroden afstand en de ontsteekwaakvlam hoogte (sterkte) werkte alles prima.
Maar nu heb ik foutcode 3. Na wat zoeken op dit forum blijkt dit een luchtdoorstromings probleem te zijn. Ook kon het te maken hebben met de delta P regeling??!!.
Ik heb de ketel opengemaakt, van boven naar beneden, ten koste van de pakkingen. Die waren natuurlijk behoorlijk verdroogd. Via de lucht inlaat, ventilator, brander, warmtewisselaar, onderplaat tot condensopvang bak. Snel was het probleem duidelijk. De warmtewisselaar zat behoorlijk verstopt met (ik denk) aluminiumoxide. Dat heeft wel wat tijd gekost om het schoon te krijgen. Met een PTT handzaag blaatje was dat nog een reel gepruts. Maar daarna was hij weer nagenoeg schoon. Zeker nadat ik daarna de hogedruk luchtpruit had gebruikt. De zolder zag wit/grijs van de stof (lees: aluminiumoxide).
Vervolgens de boel weer opgebouwd, testen en weer foutcode 3. Dat was natuur niet zo vreemd, de pakkingen waren lek en het druk verschil P1/P2 was onvoldoende. Ik heb wat metingen gedaan en kreeg een druk verschil P1/P2 van 2mbar. De druk sensor zat ook rond de 2mbar. Allemaal erg marginaal. Dus heb ik de luchtaanzuig buis en de kap boven de ventilator tijdelijk weggehaald in afwachting van de pakkingset die ik inmiddels besteld heb.
Overigens zat ik bij de uitstroomopening van de ventilaror een (verwijderbare) afdek plaat die de luchtdoorgang voor ongeveer 2/3 blokkeert. Dit reduceert de druk met een factor 3. Hier zit dus nog veel ruimte om de druk te verbeteren.
Ik hou jullie op de hoogte!!
Ter leering ende vermaeck
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
Dit is niet ter leering of vermaak.
Dit noemen ze gewoon achterstallig onderhoud en verkeerde bezuinigingen.
Sinds wanneer kan je aan het voelen van de rookgasafvoer het rendement
controleren?? grotere onzin had ik nog niet gehoord, net als het afstellen
zonder meet apparatuur :roll:

Dit is overigens wel een perfect voorbeeld voor hoe het dus niet moet :!:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #3
Super verhaal van. TS.

Maar er moet nog 1 regel bij.
ALS je alles last branden zonder onderhoud
Tot dat het stopt.

Dan moet je het daarna van de muur af halen en vervangen.

Inderdaad grotere onzin heb ik ook nog nooit
Gehoord!!!!!!


Gelijk sluiten dit onderwerp
 

Ellemoo

  • #4
Emotionele reacties zonder onderbouwing.
Rendement = gegenereerde energie / nuttige energie. Het verschil (gegenereerde energie - nuttige energie) is dan verlies.
De nuttige energie wordt door de warmtewisselaar aan het water afgestaan. Wat overblijft, is verlieswarmte die via de rookgasafvoer wordt afgevoerd. Andere verliezen veranderen niet door hogere of lagere rookgas temperatuur. De temperatuur van de rookgassen is dus een maat voor het verlies. Zolang die onder de ongeveer 40-50 graden blijft en in de loop van de tijd niet significant hogere wordt, blijven ook de verliezen acceptabel en het rendement dus hetzelfde, althans niet slechter.
Afstellen met meetapparatuur. Bedoel je CO/CO2 meting? Druk meting, en zo ja: welke? Benoem deze meetapparatuur dan!!
Als de brander mooi blauw brandt, is er geen koolmonoxide. Deze brand namelijk oranje. NOx ontstaat pas bij hogere temperaturen, bovendien hebben die geen invloed op het rendement.
Druk meting? De enige drukmeting die in dit verband relevant is, is het verschil (delta) P1/P2. Door T stukken de plaatsen in de drukslangen van de drukverschilsensor en de andere T aansluitingen te verbinden met een slag voor de helft gevuld met water kan op zeer eenvoudige wijze het drukverschil worden gemeten. 1 cm waterkolom verschil komt overeen met 1 mBar.
Dus reactie onderbouwen met ratio…, daar kunnen andere ook wat mee.

Waarschuwing (dit is geen bangmakerij)
Als je gaat sleutelen aan de verwarmingsketel moet je natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent…
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Dus als ik 30 uur op 40 graden water stook heb ik een
super rendement. Want mijn rookgas afvoer wordt ook
maar 40 graden.
Redenatie's van jou rammelen aan alle kanten.

Je bent verkeerd bezig met deze besparing van geen gas voordruk. Start druk en branderdruk dienen bij deze ketel afgeregeld te worden.
Een Co2/O2 meting is bij dit toestel niet eens nodig.
Controle en onderhoud is wel belangrijk.

Ik stop hiermee.
Eigenwijze mensen kun je toch niet fatsoendelijk
te woord staan. Hebben steeds andere uitvluchten als antwoord klaar.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Dit gaat inderdaad tot ellenlange discussies leiden en zeker niet tot vermaak.
Dus gooi ik er een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu