Moduleerende ketel, word te langzaam warm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijkt me handig als je ff alle parameters van de ketel doorloopt aan de hand van de handleiding en van alle parameters die niet standaard ingesteld zijn of anders ingesteld zijn , die dan hier ff vermeldt.

het vervangen van 50% OB voor 100% zal voor de nodige ptroblemen zorgen aangezien en zeer waarschijnlijk geen by-pass aanwezig is in de installatie
 
Wat voor problemen kunnen optreden , kan ik vanaf hier moeilijk beoordelen , dat hangt van af hoe de installatie aangelegd is ,maar in de praktijk kun je niet zomaar 50% OB vervangen door 100% OB omdat dan de eerste radiatorafsluiter alle radiatoren op dezelfde ring beinvloedt .
 
Ik ben voor u nog even bang als op kerstavond. Toch moeten we proberen regeltechnische of waterzijdige/doorstromings problemen uit te sluiten.

Kunt u vermelden hoe de instalatie is opgebouwd, voor zo ver u weet? Vloerverwarming? Inderdaad 'kringen' van radiatoren? Verdelers? Worden alle radiatoren warm?
Heeft u thermostatische radiatorkranen? Overal of op sommige radiatoren niet?
Werkt de boel gewoon met de kamerthermostaat of werkt de boel weersafhankelijk, met een buitentemperatuurvoeler ?
Is er in de opbouw en regeling van uw verwarming iets veranderd ten opzichte van de situatie dat de boel wel naar uw wens werkte ?

Kortom alle informatie is welkom, hoewel we voorzichtig moeten zijn met het beoordelen van werkzaamheden van mensen wiens vak dit is.
 
Ketel remeha 25 c
chronotherm modulation thermostaat
boven 4 radiatoren met eerst 50 % regelaars, nu vervangen voor 100 %
en 1 desing radiator, <boven staat altijd alles dicht>

beneden 7 radiators met 50 % aansluiting die per 2 radiatoren gekoppeld zijn op verdeler,
en 1 op 100 %,
vloerverwarming keuken
dit heb ik veranderd naar
eerste radiator 100 % tweede 50%
derde radiator 100 % vierde 50%
vijfde radiator 100 % zesde 50%
zevende 100 %

dit hebben we veranderd om een grotere delta T te krijgen

verder zit er geen buiten voeler aan,
alles radiatoren worden warm
overal thermostaat kranen, staan altijd helemaal open benden.
aanvoer temp 88 graden
terugvoer temp 66 graden
 
In het boekje staat..

bij een verschil tussen aan en retour temp van 25 graden begint een toestel terug te moduleren.
bij een delta T van 40 graden is het toestel tot de minimale belasting terug gemoduleerd.
en bij een delta T van 45 graden schakelt het toestel uit.

wat ik hier niet van snap ..
het is koud in de kamer.
je zet de thermostaat op max.
in het begin heb je dan toch een hele grote delta T,
omdat je aanvoer temp toch max. is en je heel veel warmte afgeeft aan de radiatoren, en je retour temp dan heel erg laag is.
hoe kan deze dan gaan terug moduleren??
ketel moet toch voluit gaan?
en bij een kleine delta T gaan moduleren.
graag uw mening
 
Bij een goed werkende ketel heb je geen Max aanvoer temp zodra je de ketel aanzet. de temperatuur verschil is meestal 10 tot 20K bij een goed aangelegd en uitgerekende installatie. de ketel aanvoer is bij begin laag en naarmaate de retour warmer wordt , wordt de aanvoer steeds warmer tot de gewenste temperatuur bereikt wordt of de regelthermostaat van de ketel ingrijpt .

heeft de ketel te weinig capaciteit of stromingsproblemen , dan krijg je te grote delta T tussen aanvoer en retour en gaat de ketel terugmodeleren.

soms kan de ketel door onjuist aanleg/inregelen , te veel aanvoertemperatuur terug krijgen ,waardoor de aanvoertemperatuur te snel oploopt en de gewenste setpoint nadert waardoor de ketel ook begint terug te moduleren.

Echter ,ik zou in jou situatie eerst de thermostaat overbruggen , komt dan de boel goed en snel op temperatuur , dan moet je de instellingen van de thermostaat controleren , of desnoods een andere uitproberen , zal niet de eerste keer zijn dat zo een ding op hol slaat en zijn eigen leventje gaat leven
 
Let op!
Deze thermostaat kan je niet zomaar overbruggen!
Deze loshalen en dan de aan/uit doorverbinden.
 
Markh schreef:
In het boekje staat..

bij een verschil tussen aan en retour temp van 25 graden begint een toestel terug te moduleren.
bij een delta T van 40 graden is het toestel tot de minimale belasting terug gemoduleerd.
en bij een delta T van 45 graden schakelt het toestel uit.

wat ik hier niet van snap ..
het is koud in de kamer.
je zet de thermostaat op max.
in het begin heb je dan toch een hele grote delta T,
omdat je aanvoer temp toch max. is en je heel veel warmte afgeeft aan de radiatoren, en je retour temp dan heel erg laag is.
hoe kan deze dan gaan terug moduleren??
ketel moet toch voluit gaan?
en bij een kleine delta T gaan moduleren.
graag uw mening

De ketel zal eerst bij 20 graden verschil terug moduleren. als dat uiteindelijk niet voldoende is en de delta T loopt verder op slaat de ketel uiteindelijk af.

Bij een kleine delta T hoeft de ketel met een goede doorstroom het water maar een paar graden aan te warmen waardoor het niet nodig is om vol uit te stoken. Tenzij er door de ketel meer water stroomt dan benodigt gaat dit niet op.
De ketel zal dan doorstoken tot de gewenste aanvoertemperatuur en dan deze vast proberen te houden. De ketel kan hierop dus ook terug moduleren.

Bij de opstart kan de delta T zeker groot met een koude installatie. de ketel kijkt dan eerst naar die 20 graden. Na het aanwarmen zal de retour dan oplopen zodat de ketel verder kan met het bereiken van de gewenste aanvoertemperatuur.

Zo zie je denk ik wel dat het goed inregelen van de cv instllatie belangrijk is voor een goede werking van de ketel.
 
Toch vind ik de redenatie van de blokjes vreemd. Waar je voorheen ten alle tijde open ringen had door de 50% blokjes was een bypass of shunt niet nodig. Dit omdat de ringen als shunt werken. Deze zijn nl niet af te sluiten en zullen zolang de ketel stookt ook warm worden, of er nou wel of geen warmte door de radiatoren wordt afgenomen.

Wil je in de nu gemaakte situatie boven op bv een van de vertrekken warmte hebben dan zul je alle radiatoren moeten open draaien. Hierdoor ga je dus ook alle vertrekken verwarmen. Voer je er een uit met een thermostaatkraan dan zal bij het bereiken van de gewenste temperatuur in dit vertrek de kraan sluiten en de gehele bovenverdieping geen warmte meer krijgen. Is niet de bedoeling geweest van de ontwerper.

Het uitwisselen van de blokken beneden heeft om dezelfde reden naar mijn mening geen zin. Je kunt in een ring geen 100% en 50% blokken toepassen omdat de 100% blokken in bepaalde gevallen de 50% blokken gaan tegenwerken. Zeker in geval van thermostaat kranen.

Als eea voorheen goed heeft gewerkt dan heeft het met de bestaande blokken goed gewerkt en denk ik dat je de oorzaak niet daar moet zoeken.

Als je een aanvoer hebt van 88 graden en een retour van 66 graden dan moet de woning toch warm worden zou je zeggen. Vind 88 graden voor deze ketel trouwens een erg hoge aanvoer temperatuur. Heb zelf een 28c. Deze komt bij opstoken tot 60 graden en eenmaal warm maar tot 35 a 40 graden zelfs met de kou van de afgelopen tijd. Daarbij wel opmerkend dat alle radiatoren een forse over capaciteit hebben in een tamelijk slecht geïsoleerde woning.

Ik neem aan dat de thermostaat op klem 1 en 2 is aangesloten. Deze mag je niet kortsluiten!!

Wat gebeurt er als je de ketel geforceerd hoog laat stoken? Als de ketel zijn warmte niet kwijt kan zal deze vrij snel naar code 9 gaan zo uit mijn hoofd. (regelstop)

Succes.
 
Met overbruggen wordt onderstaande bedoeld voor de goede orde !!
Mobel schreef:
Waar staat parameter "A " en " 9 " Op ingesteld ,
wat voor thermostaat heeft u ? en op welke klemmen zit deze thermostaat aangesloten?

haal thermostaat los van de ketel , maak een draadbrugtje tussen klem 3 en 4 , (parameter A op 32 instellen ) en kijk dan wat er gebeurt.
 
Bedoelt u met
aanvoer temp 88 graden
terugvoer temp 66 graden
dat dit op de ketel afgelezen is in een stabiele situatie dat uw huis te koud is en niet of heel traag opwarmt? Een aanvoer van 88 en een retour van 66 is erg heet.
88 is bijna het maximum van 90 dus de ketel stookt niet al te hard.

De radiatoren beneden, en de verdeler daarvoor, zullen dus ook heet moeten aanvoelen, je kunt je hand er niet tegen houden. Dit geldt zowel voor de bovenkant als voor de onderkant van de radiatoren.
Zo niet, dan is er een doorstromingsprobleem. Verstopt? Ventielen op verdeler of ergens anders te dicht? Pomp werking? Vloerverwarmingspomp die al het water weg trekt?
Zijn ze wel heet, dan is het erg vreemd dat uw huis te koud blijft. Radiatoren ingebouwd achter meubels? Vloerverwarming die niet functioneert ?
 
Ben er weer van weg geweest...

maar goed mijn ketel werkt nog niet goed.

ik heb de chonotherm modulation afgekoppeld en de ketel doorverbonden
op de aansluiting 3 en 4

stekker er in gedaan
na een paar minuten gaat de ketel en minuut of 10 voluit branden
water temp 80 graden ongeveer

dan gaat hij weer zachtbranden en blijft zachbranden
aanvoer temp is 58 retour temp is 49

maar de kamer word zo niet echt warm

wie heeft er een idee ?????
 
Balen met dit weer :-|
Hier heb ik geen verklaring voor anders dan wat ik kerstavond had getypt: lijkt op een ander verhaal dat uiteindelijk op vervanging van de branderautomaat is uitgedraaid.
Het temperatuurverschil is slechts 9 graden en de max aanvoertemperatuur is nog lang niet bereikt.
 
Of zou mijn vermogen van de radiators niet genoeg zijn ??

mijn woonkamer is 87 kuub
het huis is zeer goed geïsoleerd
hoek huis
totaal aantal watt aan radiatoren is
4160 watt.
misschien door de extreme kou nu te weinig???
 
Volgens reken model heb je 6KW nodig

maar dat is nog geen reden waarom de ketel terug moduleert
 
Kun je alle parameters die Anders zijn ingesteld dan fabrieks af ff hier vermelden .
om alle parameters te kunnen uitlezen moet je code C12 invoeren .

indien ketel geen WW heeft , kun je para A op 32 instellen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan