Lekkage beluchter van het riool

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #41
Je kunt het laten zitten en onderaan een flexibele buis plaatst, of boven die flexibele buis plaatst en dan de rest nieuw

ik zou gewoon voor het eerste gaan.

 

Wdoyer

  • #42
Maar als ik het bovenaan laat zitten dan blijft die mof toch lekken?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #43
O :oops: sorry had ik niet goed gelezen.
 

Wdoyer

  • #44
Ik ben bezig nu maar alles te vervangen tot aan de aansluiting op het dak.
Ik heb daarover nog een vraag. De pijp die aangesloten was op het dak bleek los te zitten, toen ik de lekkende mof loszaagde kreeg hij ruimte en kwam er af.
Wat tevoorschijn kwam zie je hieronder.
Dat aansluitstuk wordt naar beneden toe steeds smaller, het laatste stukje past in een 32mm buis. Dat betekent dat er daar bij het dak ineens een flinke vernauwing zit. Is het niet beter om die smalste delen die je niet gebruikt er af te zagen?


 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #45
Nadeel van zagen is dat pijp los gaat zitten of stuk gaat door bewegen dan moet je ook nog dak op.

Het heeft jaren zo gezeten en je had geen last met weg lopen van water verder in het systeem dan zou ik het gewoon laten zitten.

Want laatste stuk kan je niet lijmen en op je oude foto zie je dat ze een optromping hebben gemaakt om voorbij die 50mm te komen.
 

Wdoyer

  • #46
OK, dan laat ik het zitten.
De nieuwe buis die er op moet aansluiten heb ik al met hete lucht aan het eind iets wijder gemaakt door hem toen hij warm was over dat aansluitstuk te schuiven. Dat past er nu mooi overheen.
Ik dacht al dat ik dat beter niet kan lijmen, als het pijpje op het dak ooit vervangen moet worden hoef je dan beneden niks los te zagen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #47
Mooi zo, wel even weer beugelen ook even onder de schuifsok een beugel zetten ivm weg zakken schuif sok.

je kunt er ook een stukje buis (1) op lijmen op de buis onder lijmen.

Zie tekening:
 

Wdoyer

  • #48
Het is nu klaar en vrij van lekkage.
Hieronder links het onderste deel met onderaan het T-stuk, dan het verzetje en daar boven de overschuifmof.
Rechts het deel daarboven met de (losgemaakte) muurbeugel, 2 bochtjes van 45 graden en dan de pijp naar het dak.
Daaronder de aansluiting op het dak.

Je ziet ook dat ik het middendeel van de afvoer van de afzuiger van de badkamer heb losgemaakt en opzij heb gezet. Dat kon omdat het bovendeel daarvan flexibel is.
Daardoor kon ik er allemaal wat beter bij. Het had ook het voordeel dat ik van boven in die pijp kon kijken. Na het verwijderen van heel veel stof kon ik zien dat die pijp vanbinnen helemaal gaaf is.Geen aantasting dus door het vulmiddel dat er van buiten tegenaan zit.



Er zit zo nergens meer spanning op, en hij valt netjes in de muurbeugel, die ik inmiddels zonder te hoeven duwen heb vastgeschroefd.


Ik moet nog zorgen dat de twee overschuifmoffen niet kunnen verschuiven(een op de 32mm pijp van de CV afvoer en een in de 50mm pijp naar het dak).
Op de 32mm pijp is een stukje buis erop lijmen wel veel gemakkelijker, een beugel kan ik daar moeilijk kwijt omdat de verwarmingsbuizen nogal in de weg zitten.

Voor onder de overschuifmof in de 50mm pijp moet ik nog een beugeltje kopen.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #49
Die van dak kan je een beugel onder zitten of een grote slang klem zodat ie niet kan zakken, maar denk dat dit ook wel mee valt omdat er geen heet en koud water door stroomt.

de bovenste aan sluiting wat opgetrompt is,zit die er strak om heen dat daar geen riool gassen uit komen
 

Wdoyer

  • #50
Heel veel dank voor alle goede raad en adviezen!
Ik ben echt ontzettend blij dat ik toen ik op internet ging zoeken hoe ik dit moest aanpakken deze site heb gevonden. Hulde aan de makers van de site en voor de deskundige mensen die de adviezen geven!

Omdat ik geen ervaring had met het maken van het verzetje probeerde ik het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ik ben begonnen de nog rechte pijp vast te zetten in de muurbeugel en hem recht naar beneden te laten zakken tot hij op het T-stuk stond. Dat zie je op de linker foto hieronder.
De afstand tussen de buitenkant van de pijp en de binnenkant van de mof op het T-stuk is de afstand die het verzetje moet overbruggen, en die kon ik zo precies opmeten: 40mm.
Ik maakte een soort mal van 2 balkjes die ik met 2 kleine latjes op 90mm van elkaar vastzette: 50 mm voor de dikte van de pijp en 40mm voor het verzetje.
Ik zocht een paar latjes die samen 40mm dik waren en legde ook een lijmklem klaar.
Op de pijp markeerde ik met potlood het deel dat ik warm moest maken.
Na het warm maken boog ik hem en klemde hem in de mal vast met de lijmklem en de latjes, en liet hem zo afkoelen, zoals je op de rechter foto hieronder kan zien.
Daarna paste het precies. Minder mooi is dat hij in de onderste bocht een beetje is ingedeukt, zoals je op de bovenste foto kan zien. Misschien heb ik hem daar een beetje te heet gemaakt, maar het kan denk ik geen kwaad.


 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #51
Geen dank graag gedaan.

Bij verwarmen van pvc moet je officieel afdoppen buis vullen met zand en boven ook afdoppen dan verwarmen en buigen.

Als we het met brander doen dan zetten we de brander op weinig zuurstof word ie iets geel de vlam en dan snel heen en weer bewegen over de lengte en constant buis draaien.

Fijn dat het op gelost is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu