Isolatie zoldervloer

Beste klussers,

Heeft iemand advies of ervaring met onderstaande isolatiewijze.

De zolder van ons vakantiehuis (begane grond, 1e verdieping en daarboven zolder)in Duitsland is niet beschot (er zit een folie onder de pannen tegen sneeuw/regeninslag) en dat wordt dus in de winter flink koud en behoorlijk onder nul.

Het is geen optie om aan de onderkant een dampdichte folie aan te brengen omdat hier al gipsplaten + behang tegen aan zitten. Tussen de balken zit 10 cm glaswol met alufolie aan onderzijde maar dat is qua isolatie niet voldoende omdat je toch teveel warmte verliest. Van een andere eigenaar heb ik begrepen dat hij 10 cm EPS platen op de balken heeft gelegd en daarop de zolder plankenvloer.

Weet iemand of dit een goede oplossing is en geen vocht/condensproblemen veroorzaakt ? Andere ideeen/oplossingen zijn zeer welkom. Alvast dank!
 
Als de zolder echt ijskoud kan worden moet je de vloer zien als normaal gesproken een dak. Dan leidt sterk dampremmende isolatie op de balken waar glaswol tussen zit tot kans op vocht in de constructie en dus mogelijk rotte balken na een aantal jaren. Als je je plafond van de eerste verdieping niet wil openmaken, zou je boven op de balken dus zoveel mogelijk dampopen isolatie moeten plaatsen. Je dak gaat dan van binnen naar buiten van dampremmend (de aluminiumfolie) naar damp open en dat is goed.
 
Hoi Edwinnn,

Thx voor jouw input. Je beschrijft inderdaad het punt waar ik ook over twijfelde en vandaar mijn vraag op dit forum. De EPS platen sluit de onderkant (balken met daartussen de glaswol) te goed af waardoor het vocht niet weg kan. Het kan inderdaad vriezen op zolder. Vraag, werkt de dampopenfolie (ik neem aan bovenop de vloerbalken ?) ook als warmte isolatie en laat deze alleen vocht door. Kunnen op deze folie wel de vloerplanken (steigerhouten planken) gelegd worden ? Nog andere ideeen om de isolatie waarde op te krikken ;-) ?
 
Ander idee dat ik van een kennis gekregen heb is om de isolatie om te draaien, dus alufolie tussen de balken op de gipsplaat, daarom de EPS platen en daar bovenop op de glaswol (de vloerbalken moet ik dan wat opdikken zodat de vloerplanken er boven op kunnen) zodat je van dampdicht naar dampopen gaat en er geen vocht opgesloten wordt (zie 1e mijn 1e bericht). Is dit een slimme aanpak ?
 
"glaswol met alufolie aan onderzijde"
Die folie is dampdicht, maar vaak met lekken langs de randen.

Behang tegen het plafond?
Nieuwe behang, welke soort?
Oud oud met meerdere lagen latex verf.
Kan goed dat wel erop zit al een redelijk goeie damprem is.

Optie:
Het glaswol eruit, dan een damprem op en tussen de balken, glaswol er weer in en eps erop + planken daarop.
Het eps en de vloer worden dan meer dampopen dan de damprem, dus zit je goed.

Nog makkelijker:
Zo dik EPS of Pir erop dan het glaswol dat er nu zit minder dan 1/3 van de totale Rc waarde is.
Het huidige glaswol blijft dan altijd aan de warme kant en geen last van vocht.
(dit laatste zou ik doen)
Zo heel dik is dat extra eps niet, want 10cm tussen de balken heeft niet zo'n hoge Rc waarde en in die 1/3 zit veel marge, 1/2 is meestal ook al veilig.

Een snelle Ubakus simulatie gedaan:
140mm Eps erop gaat goed, 100mm Pir ook.
Met beiden een totale Rc van ruim 6, dus energie ga je nauwelijks nog verliezen via het plafond.
Dit is een snelle simulatie, zonder gipsplaat erbij en zonder latexverf en behang, met alleen kale gipsplaten erbij kan het al iets dunner.
 
Laatst bewerkt:
Beste Jack,

Bedankt voor jouw visie en berekening, jouw voorstel is inderdaad wat ik van een andere eigenaar ook heb gehoord. Punt is dat door het niet beschote dak in de winter onder het dak behoorlijk kan vriezen en vochtig is. Onder het dak is wel voldoende ventilatie maar de kou en vocht wil je naar onder afschermen (vandaar ook de niet voor vocht gevoelige EPS platen aan de bovenzijde).Ik weet wel dat de eigenaar van het andere huisje aan de onderkant WEL dampdichtfolie heeft zitten omdat daar ook nieuwe keperbalken zijn aangebracht. De vraag is dus of mijn dampremming wel voldoende is omdat het vocht onder de EPS platen niet meer weg kan ?

Verrast te lezen dat latex ook waterdamp tegen houdt ? Er zit raughfaser behang op met latex en daar komt zoweizo nog een extra laag latex bij. Klopt dat de alu folie aan de onderzijde zeker niet strak tegen de zijkant aan zit tussen balken, bovendien zijn de keperbalken van ruwhout dus dat ga ik niet strak dampdicht krijgen. Denk je dat de door jou voorgestelde oplossing: dus gipsplaat-daarop 10 cm glaswol met aluzijde naar beneden en daarbovenop 10-12 cm EPS platen en daarbovenop de steigerplanken als zoldervloer, goed wekrt en geen vochtproblemen oplevert ?

Vervolgvraag: moet er tussen de glaswol en de EPS nog enkele cm lucht ziten of kunnen de EPSplaten strak op de keperbalken bovenop het glaswol ? Zelfde vraag voor de vloerplanken en EPS, kan dat er gewoon bovenop of moet er een luchtspouw tussen zitten ?

Hoor het graag!

Ter info: het glaswol zat er al en er stonden 20 grote Eps platen van ca. 10 cm dik van de vorige eigenaar die nooit aan deze extra isolatie is begonnen ;-)
 
Volgens het principe van meer dampdicht aan de warme kant naar meer dampopen aan de koude kant is er in dit geval geen enkele folie nodig, geen dampremmende folie aan de onderkant en geen dampopen folie aan de bovenkant.
Ik zou zo veel mogelijk isoleren met enkel dampopen isolatiematerialen en dus liefst geen eps platen gebruiken.
Wil je die platen toch gebruiken dan zou ik ze netjes tussen de balken laten passen en ze gebruiken aan de onderkant, dus als eerste boven op de plafondafwerking. Vervolgens kan je dan dikker isoleren met dampopen isolatie tot tegen de onderkant van de vloerafwerking.
De bestaande glaswolisolatie kan je hierbij ter aanvulling ook gebruiken mits het verwijderen van de alufolie.
Die vloerafwerking zou ik dan zo dampopen mogelijk voorzien, eventueel met planken zonder tand en groef.
Dus ook nergens een luchtlaag houden in de opbouw.
Het plafond is inderdaad ook dampremmend genoeg zoals het nu is. Er kan met de voorgestelde opbouw meer waterdamp langs boven ontsnappen dan er langs onder in kan.
 
De zolder voelt misschien vochtig, maar die zou droog moeten zijn.
Of heb je echt vocht problemen? Dan meer ventileren daar. Een niet verwarmde, niet geïsoleerde ruimte hoort geen last van vochtproblemen te hebben.

Geen luchtspouwen.

Het voordeel van eps bovenop is, dat het drukvast is en dat je er één aaneengesloten laag mee kan maken. Dat scheelt koudebruggen.
10cm eps erop is wel riskant. Ik zou er een paar pakken met 6 (of dikker) eps bijhalen.
Kijk wel naar de drukvastheid, want als het op de balken komt te liggen dan geeft dat meer druk, dan als je het eps op de vloer legt en een nieuwe vloer erop maakt.

Hoe wordt de zolder gebruikt?
 
Hoi Jack en Charel,

Wederom dank voor de input. Gevoelsmatig denk ik dat ik met de beschrijving/constructie van Charel meer aan de safe side zit (ref. ook opmerking van Jack dat 10 cm EPS an de dunenn kant is )?

Het is zo wel iets meer werk maar wel toekomstbestendiger denk ik ?

De zolder is droog en zeker niet nat maar door lage temperaturen stijgt de Rv behoorlijk.
De zolder wordt ook niet gebruikt omdat de nok-vloer maar 1,5 meter is.
Het EPS is zeker drukvast en je kan er makkelijk op staan.

Ik ben nog vergeten te melden dat het pannendak tot plafond begane grond doorloopt, onder de panlatten is tot de zolder glaswolisolatie aangebracht (alu zijde onder) en dit sluit aan op het glaswol tussen de keperbalken. Hier heb je dus ook luchtstroom/convectie en dan is het denk ik toch handiger om EPS tussen de vloerbalken te leggen, de vloerbalken ophogen en daartussen in de glaswol (VRAAG: aluzijde onder laten zitten of weghalen als dat bovenop de EPSplaten ligt?) en daarbovenop de steigerplanken, deze sluiten niet naadloos aan maar is volgens mij geen probleem omdat de glaswol eronder ook beter kan ademen (of zie ik dat verkeerd ??)

Hoor graag jullie beider visie, groet, Joost
 
Als de zolder niet gebruikt wordt:

Al het huidige laten zitten:
20cm eps op de vloer leggen.
De beste isolatiewaarde op die manier en je bent in een paar uur klaar.

Even opletten hoe het aansluit langs de zijkanten, zodat er geen koude lucht door de wol kan waaien.

Eventueel een paar platen osb op het eps leggen zodat je toch nog op de zolder kan als nodig.

uitleg:
20cm eps heeft zo'n hoge R-waarde dat wat eronder gebeurt niet uitmaakt.

Balken ophogen is eigenlijk zonde van het hout als dat niet nodig is,
de isolatiewaarde is ook minder.
Doe je dat toch, dan geen balken op de balken leggen, maar haaks erop, dan onderbreek je de koudebrug die een balk is grotendeels.

Let ook op hoe je het toegangsluik isoleert, een luchtlek daar heeft veel effect.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan