Jaren 30 zoldervloer isolatie (van bovenaf)

MdeG

  • #1
Beste forumleden,

Hierbij mijn eerste post op dit forum! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende situatie:

Onze vrijstaande jaren 30 kluswoning is geheel ongeisoleerd en daar moet verandering in komen.
De plafonds bestaan uit balken/kepers met houten plankjes. Verder niets en het dak is geheel ongeisoleerd.

Schuindak van binnen + zoldervloer (elektra wordt uiteraard vervangen)
Dak.jpg
zoldervloer 2.jpg


Plafond 1e verdieping:
plafond.jpg


Ik ben van plan om bovenop de houten plankjes een tweede vloer te realiseren d.m.v. balkjes en osb platen. Daartussen isolatiemateriaal van glaswol of steenwol.
Het doel is om in ieder geval een RD van 4,0 te realiseren, mits mogelijk zelfs 6,0. De zolder ruimte is én blijft onverwarmd, maar ik wil het wel beloopbaar houden.

Het plan:
Plan.png


Mijn vragen:

- Is het dampfolie nodig? Zo ja, is dit de juiste locatie in deze gewenste situatie?
- De dikte van de zoldervloer maakt ons niets uit, deze ruimte wordt niet gebruikt anders dan voor opslag. Is glaswol/steenwol aan te raden?
- welk materiaal geniet jullie voorkeur?
- Hoe vullen we kieren op de zoldervloer op, met schuim?

Elke tip of aanbeveling is van harte welkom, alvast vriendelijk bedankt.

Maarten
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Dampremmende laag moet. Wat voor kieren. Damprem en isolatie sluiten de kieren ook af.
     

    Jackd

    • #3
    Als je een druk vaste isolatie neemt heb je geen regelwerk/balkjes nodig en dan heb je geen koudebruggen.
    Dat kan EPS (piepschuim) zijn, maar dan wordt het bij een R van 6 wel bijna 25 cm dik, maar dat is bij glaswol ook zo.
    EPS is duurder dan glaswol, maar het scheelt weer hout.
    PIR is dunner, maar duurder.
     
    • Like
    Waarderingen: MdeG

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #4
    Ik zie nu elektra over de vloer lopen. Dat moet je naar boven brengen, anders kun je straks niet meer bij de lasdoos als je een keer een probleem hebt met het elektrisch. Dan zou ik ook direct wat nieuw materiaal voor kopen. Die WCD stamt ook nog uit de dertiger jaren?
     

    MdeG

    • #5
    Wgb schreef:
    Dampremmende laag moet. Wat voor kieren. Damprem en isolatie sluiten de kieren ook af.
    Ik stel me voor dat je na het plaatsen van glaswol/steenwol/pir/EPS altijd wel ergens een kiertje hebt waar de osb vloer het schuine dak treft. Maar inderdaad, het dampscherm en isolatie zou dit onder de vloer al afdachten
     

    MdeG

    • #6
    Jackd,

    Bedankt voor de tip! Ik ga eens een berekening maken voor de kosten voor de verschillende opties.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    MdeG

    • #7
    Krunnie schreef:
    Ik zie nu elektra over de vloer lopen. Dat moet je naar boven brengen, anders kun je straks niet meer bij de lasdoos als je een keer een probleem hebt met het elektrisch. Dan zou ik ook direct wat nieuw materiaal voor kopen. Die WCD stamt ook nog uit de dertiger jaren?
    Ik denk dat de WCD uit de jaren 30 stamt inderdaad. Het idee is om elektra onder de vloer te verwerken, maar bereikbaar te houden d.m.v. een luikje/losliggend stukje osb. Lijkt mij ook mogelijk toch?

    Vorig jaar ook een jaren 30 woning verbouwd, daarbij de elektra van de eerste verdieping onder de 1e verdiepingsvloer weggewerkt (onder gipsplaten begane grond). Zodoende minder freeswerk door de muren. Was destijds een idee van de elektricien..
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #8
    Als je de elektra in de vloer doet, maar bereikbaar met een luikje van boven heb je de kans dat het een koudebrug wordt waarbij condensatie precies in die lasdoos plaatsvindt. Condensatie in een lasdoos is niet wat je zou moeten willen.
     

    Sxnder

    Specialist Elektra
    • #9
    Wat is eigenlijk de rede om niet het dak te isoleren?
     

    MdeG

    • #10
    Sxnder schreef:
    Wat is eigenlijk de rede om niet het dak te isoleren?
    Bedankt voor je reactie.
    Omdat de zolder enkel toegankelijk is via een luik met schuifladder, niet heel praktisch voor een kamer. Daarbij hebben we de ruimte niet nodig.

    Derhalve lijkt het mij niet nodig het dak te isoleren. Warmte wordt nu (indien ik het goed doe) tegengehouden door het plafond op de 1e verdieping/zolder vloer .
     

    MdeG

    • #11
    Krunnie schreef:
    Als je de elektra in de vloer doet, maar bereikbaar met een luikje van boven heb je de kans dat het een koudebrug wordt waarbij condensatie precies in die lasdoos plaatsvindt. Condensatie in een lasdoos is niet wat je zou moeten willen.
    Daar heb ik niet aan gedacht, bedankt!
     
    • Like
    Waarderingen: Krunnie

    Sxnder

    Specialist Elektra
    • #12
    Een vorstvrije bergzolder is anders ook niet verkeerd en misschien zelfs wel makkelijker te realiseren...
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #13
    Het is altijd beter het dak te isoleren. Bijvoorbeeld ook voor de verkoopbaarheid.

    Als je toch de zoldervloer isoleert, denk dan ook aan het luik. Bovendien moet het goed kierdicht worden gemaakt allemaal.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu