Hoofdaansluiting telefoon - Kan dit werken?

DrBorka

  • #1
Wij hebben zojuist ons nieuwe huis betrokken en troffen onderstaande aan in de meterkast.



Het moet de hoofdaansluiting voor de telefoonlijn voorstellen. Door de kruipruimte loopt een dikke kabel naar de meterkast toe, uitlopend in dat ding links (is dat de lasdop misschien?). Daaruit loopt de grijze kabel, die met ducttape is verbonden aan een standaard witte telefoonlijn. Deze lijn loopt door de kruipruimte naar de wandcontactdoos.

Kan dit zo werken, of moeten we KPN bellen?

We krijgen de DSL lijn met geen mogelijkheid aangesloten en vermoeden dat bovenstaand zooitje de verklaring is. Kan dat?
 

EvdL

  • #2
Zo komen we ze tegenwoordig gelukkig niet veel meer tegen :?

Werkt de telefoonlijn wel? Ik zou dit eerst testen door er een losse telefoon aan te hangen. Negen van de tien keer is er nog niet geschakeld door KPN en zal de DSL lijn niet werken.

Als ik het zo bekijk hebben ze al aardig zitten knoeien in het ISRA punt en zal de kwaliteit van de las met de grijze dunne kabel ook niet netjes zijn :(
Je kan het verzoek bij KPN indienen voor een nieuw ISRA punt maar daar zitten meestal wel kosten aan maar om problemen te voorkomen kan je dit wel beter laten doen ( of een handige telecom instalateur vragen het te doen)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Nieuw eigen huis? dan kan dit een verborgen gebrek zijn.
Nieuw huurhuis? verhuurder hierop aanspreken.
 

EvdL

  • #4
Koophuis
Verborgen gebrek..... denk dat je dat niet hard kan maken, zit n.l. zo in de meterkast, de aansluiting heb je kunnen zien bij de koop van het huis.
Heb zelf een hoop gez..k gehad met verborgen gebreken, voor je het hard gemaakt hebt ben je een tijd bezig. Is denk ik ook een beetje off topic ( we kunnen er wel een nieuw onderwerp van maken :D )

Het enige waar je het misschien op kan gooien is dat een ISRA punt van de KPN is. Vanaf het ISRA punt is het een probleem van de eindgebruiker en je kan zeggen dat het ISRA punt niet goed is.

Kijk of de telefoon het wel doet (of deze geschakeld is in de centrale). Als deze het niet doet kan je een monteur van KPN laten komen.
100% zeker dat hij een nieuw ISRA punt maakt.

Anders kan je ook de storingsdiens bellen met de melding dat je een nieuwe woning hebt betrokken waar het ISRA punt van beschadigd is (moet je wel snel doen, liefts zelfde dag van overdracht).
De kosten van een nieuw ISRA punt zal dan op de vorige bewoner / gebruiker worden verhaalt door KPN
 

DrBorka

  • #5
Bedankt voor de snelle reacties!

't Is inderdaad een koophuis. Bij elk plankje dat je los schroeft hier ontdek je iets schunnigs - veel ongeïnformeerd doe-het-zelf werk gemaakt onder het motto: wat niet ziet, wat niet deert. Verborgen gebrek aantonen is extra moeilijk omdat voorgaande eigenaar een handelaar is en het huis nooit bewoond heeft. Clausule in de koop- en leveringsakte vrijwaart hem van gebreken die hij door bewoning had kunnen weten. Geen idee of dit er al dan niet onder zal vallen. :roll: Off-topic inderdaad.

On topic dan: Controleren of de telefoon het doet wordt lastig omdat we een internetabonnement zonder telefoonlijn hebben aangevraagd.

Ik heb de grijze draad op aanraden van de ADSL leverancier (= niet KPN) los geknipt om de rode en blauwe draad op een nieuwe contactdoos aan te sluiten. Vind ik slechts twee draden, 1 blauw en 1 wit gevoerd, dikker dan ik van telefoondraden gewend ben. Gewoon aansluiten op de moderne contactdoos levert niets op. De jongens van de helpdesk weten het ook niet meer en dragen het over aan de technische dienst.

Is er hier nog iemand met ideeën?
 

EvdL

  • #6
Staat er wel spanning op de lijn? ( kan je meten met een multimeter)

De draden kloppen wel ( kleur)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Als er alleen een adsl signaal op hoort te staan doet je multimeter niets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu