Welke draden nodig hoofdaansluiting telefoon?

Maikelbastiaan

  • #1
Ik heb internet afgezocht, KPN gebeld, Tele2 gebeld en bij speciaalzaken geweest, maar niemand die me tot nu toe het goede antwoord heeft kunnen geven. Hopelijk weet iemand hier het verlossende antwoord?

Ik heb een nieuwe huis gekocht en voor mij heeft hier een bedrijf in gezeten. Hierdoor zijn de standaard aansluitingen in het huis allemaal wat anders, zo ook de hoofdtelefoonaansluiting. Dit lijkt bijna wel een hele telefooncentrale. Mijn ISRA heeft 5 blauw, 5 rode, 5 witte en 5 oranje draden. Links onder op de foto heb ik de rode en blauwe al vast gescheiden van de witte en oranje. Dit ziet er als volgt uit:



Voor mijn internet van Tele2 heb ik het telefoonsignaal nodig. In alle handleiding wordt gesproken over 1 rode en 1 blauwe draad, maar daarvan heb ik er dus 10!
Dus ik heb er maar gewoon 1 rode en 1 blauwe uitgenomen en aangesloten. Het werkt, maar lang niet zo snel als het zou moeten zijn. Helaas, dit zou de maximale snelheid zijn volgens de Tele2 klantenservice. Toch maar even proberen wat er gebeurd als ik er nog 1 blauwe en rode bij aansluit.... Nou, de snelheid schoot meteen omhoog. Dus moet ik ze allemaal aansluiten? Dat ging niet op het meegeleverde kastje van Tele2 passen, dus maar even naar een speciaalzaak. Maar daar werd mij verteld dat meerdere draden tot kortsluiting zou leiden. Dus gewoon 1 blauwe en 1 rode is genoeg...

De vraag is dus hoe ik het beste signaal heb. Moet ik nou wel of niet alle blauwe en rode aansluiten? Of zit er tussen alle draden 1 rode en 1 blauwe die het sterkste signaal hebben en andere zwakker? Kan er echt kortsluiting van komen?

Ik ben benieuwd of iemand mij hierbij kan helpen. Dat zou echt super zijn, want ik kom er zelf niet meer uit....
 

Geus

  • #2
Ik ben geen expert, maar volgens mij heb je een binnenkomende kabel, geschikt voor vijf aparte telefoonlijnen. Op één van die lijnen zal je Tele2 abonnement het beste functioneren. Dus inderdaad een kwestie van de goede blauwe en rode ader vinden. Dat geeft 5x5=25 mogelijkheden. Ik weet niet of die met meten zijn te vinden en of je dat überhaupt zelf zou moeten willen, gezien de mogelijke risico's. Ik zou Tele2 bellen, uitleggen dat het een zooitje is en vragen of ze een fatsoenlijk AOP willen installeren.
 

Maikelbastiaan

  • #3
Geus, ik denk dat je de juiste conclusie heb getrokken. Tenzij er hier nog wel een expert voorbij komt die het haarfijn kan uitleggen...

Ik zal maandag Tele2 wel bellen voor een monteur...
 

HarryO

  • #4
Heb jij de binnenkomende draden losgehaald van de klemmenstrook?
De klemmenstrook is nl een gestandariseerde aansluiting
 

Ltn.fazant

  • #5
Dit is een ISRA punt. de linker zijde is van KPN en daar mag je niet aankomen. Aan de rechterzijde sluit je je apparatuur aan. Ik zou KPN langs laten komen om de bedrading opnieuw uit te laten zoeken en aan te sluiten.

Om toch je telefoonlijn op te kunnen sporen moet je weten wat voor een lijn er bij jou binnenkomt van tele2. Analoog,ISDN of alleen DSL?

Een lijn heeft altijd 2 aders. Rood/Blauw of oranje/wit. Deze kun je 1 voor 1 doormeten als je weet wat voor een lijn er binnenkomt. Analoog=50V
Isdn=90V Dsl kun je eventueel met een modem opsporen.
 

Maikelbastiaan

  • #6
Ik begin het idee te krijgen dat ik iets gedaan heb wat niet mocht haha...

Linksonder komt de kabel mijn huis binnen. Ja, voordat de draden de klemmenstrook in gaan heb ik ze losgeknipt. Anders wist ik helemaal niet welke kabel ik zou moeten gebruiken. Maar hier had ik dus niet aan moeten komen?

Of zit het ISRA punt misschien nog ergens anders? Het totale plaatje ziet er namelijk zo uit:


Er komt dus nog een dikke kabel van de KPN binnen vanuit de grond.

Ik heb 50 MB/s van Tele2 genomen. Dat is dus DSL? Maar ik heb zelf niet de benodigde aparatuur voor het doormeten. Dus maar gewoon KPN/Tele2 langs laten komen om de bedrading opnieuw aan te laten sluiten? Ik als huis-tuin-keuken klusser ga hier waarschijnlijk nooit uitkomen...
 

Techno tim

  • #7
Om het nu en in de toekomst overzichtelijk te houden, nieuw ISRA punt laten maken door KPN.
Rest van bedrading en kasten weghalen, wegbrengen naar ijzer/koper handel, hiermee kun je de eventuele kosten van het nieuwe ISRA punt bekostigen.
 

Maikelbastiaan

  • #8
Dan is de logische vervolgvraag: Iemand een idee wat zo'n nieuw ISRA kost?
 

Geus

  • #9
Ik zou contact opnemen met Tele2. Die gaan aan je verdienen en hebben je nog te vriend te houden. Mooi verhaal afsteken over dat je een rommeltje heb aangetroffen, er niets van begrijpt en misschien ook wel wat verkeerds hebt gedaan. Als je dat een beetje sympathiek brengt, heb je de kans dat ze je matsen en het je niets kost. Wie zij dan vervolgens inschakelen om het te verhelpen, maakt niet veel uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu