Home cinema installatie in mijn nieuwe huis

Meinaart

  • #1
Over ruim een maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis (bouwjaar 2005). Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren op hoe ik het beste mijn kabels weg kan werken van mijn "thuisbioscoop" ;).

Heb alvast een concept tekening gemaakt (heb even deuren weggelaten voor strakkere tekening). Heb alles netjes van labels en van kleurcodes voorzien. Praat makkelijker ;).



Omdat ik van plan ben om vloerverwarming te laten infrezen en de muren te laten stucen wil ik graag (loze) leidingen infrezen. Alleen heb ik dit nog nooit eerder gedaan en heb ik nog een aantal vragen waarbij ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Plannen:
- Vloerverwarming laten infrezen in vloer
- (eventueel) extra sluiven laten infrezen in vloer voor audiokabels
- Wandcontactdozen maken voor speakers (met speaker-aansluitingen (banaanpluggen waarschijnlijk))
- TV ophangen en kabels onzichtbaar wegwerken in soort ingefreesde kabelgoot
- Voorbereidingen treffen voor beamer en projectiescherm (infrezen leidingen)
- Eventueel extra kabels trekken vanaf versterker naar keuken voor muziek
- Let op: we gaan waarschijnlijk een houten (lamelparket)vloer verlijmen op de dekvloer. Dus achteraf nog kabels door kruipruimte trekken lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Ideeën:
Wandcontactdozen voor luidsprekers
Optie 1


Optie 2


Wil het liefst met wandcontactdozen werken waarin banaanstekkers gestoken kunnen worden (linker versie) omdat ik dit mooier vindt. Helaas heeft het gebruik van banaanstekkers wel als nadeel dat deze door onvoorzichtige kinderen ook in het stopcontact gestopt kunnen worden :o.

Ik heb alleen Berker en Gira gevonden als fabrikanten die hier standaard oplossing voor hebben.

Nadeel is ook de prijs, ruim 30 euro per WCD. En je hebt maar 1 aansluiting per WCD, dus je kan bijvoorbeeld niet bi-ampen. Iets wat ik eigenlijk wel wil (proberen) voor frontspeakers (helaas zit al mijn apparatuur al in dozen). Zou graag een goedkopere oplossing vinden.

Kom bij meeste grote installatiefabrikanten wel varianten van optie 2 tegen. Maar dit vind ik gewoon niet zo mooi eruit zien. Misschien dat jullie nog betere/mooiere oplossingen weten?

Kwam ook al Neutrik Speakon oplossing tegen, denk dat dit ook vrij prijzig gaat worden en het ziet er naar mijn smaak iets te professioneel uit (meer voor een grote audioverhuurtoko of zo, niet voor in mijn huiskamer).

Gira heeft ook wel mooie WCD voor audio (met banaanpluggen). Alleen zou ik die weleens ergens in het echt willen bekijken. Op hun website staat dat ze alleen aan professionele installatiebedrijven leveren. Nu klopt dat niet helemaal want je kan hun spul ook gewoon op internet bestellen.

Weet iemand waar je moet zijn voor showroom voor dit soort spul? Heb al pas aangevraagd bij de Bouwmaat, hoop dat ze daar mooie collectie hebben.

Alternatief zou wellicht zijn om losse banaanbussen te kopen en afdekplaat en zelf aan de slag te gaan met een dremel. Is op zich wel een optie al vind ik een kant en klaar product een fijner idee.

Vragen:
  • Zie ik nog fabrikanten over het hoofd die een nette oplossing (ala optie 1, niet zoals optie 2) hiervoor hebben?
  • Zouden jullie naast de WCD per speaker aan de kant van de receiver ook WCD's maken of zouden jullie daar (midden 1) gewoon de kabels uit de muur/plafond laten komen?
  • Kan je gewoon 2 of meer speakerkabels door 1 buis trekken of moet je echt per WCD een buis aanleggen?
  • Welke doorsnede moeten die buizen hebben? En kan dat überhaupt wel via de vloer of moet je dan toch via kruipruimte gaan werken? (doe ik liever niet, is nogal eind kruipen en ik ben nogal groot :+).
  • Wat voor type buizen heb ik nodig voor in vloer en muur? Flexibel of juist niet?
  • Ik wil de luidspreker WCD's boven de (+/- 12 cm nog te plaatsen) hoge plint hebben. Een vloerfrees kan denk ik niet strak tegen de muur komen. Net als een muurfrees niet strak tot grond komt denk ik. Hoe krijg je dat netjes aansluiten op elkaar achter de plint?
  • Wat voor speakerkabel is geschikt om dit soort WCD's mee aan te sluiten / door buizen te trekken? Kan je daar gewoon standaard luidsprekerkabel voor gebruiken? Zag zelfs mensen die gewoon installatiedraad gebruikten, misschien werkt dat ook wel :+. Al voelt dat 'vreemd'.
  • Hoe moet ik draden routeren, er vanuit gaande dat er ook vloerverwarming komt en kabels/buizen van audio op zelfde diepte liggen.


Electra / netwerk
Als ik even snel tel heb ik op "midden 1" minstens 12 stopcontacten nodig (is eigenlijk al te weinig). Weet dat er eigenlijk maar 8 WCD's op 1 groep mogen. Heb niet echt veel zin om meer groepen aan te leggen. Dus wat is dan het slimste/mooiste oplossing? Gewoon verlengsnoeren gebruiken of toch een paar extra WCD's maken? (geen 12 natuurlijk :P)

Er liggen overigens loze leidingen van meterkast naar hoek 1 en 2 (weet niet hoe ver in de hoek). Die ga ik gebruiken voor coax en UTP.


TV ophangen
Ik wil graag mijn TV ophangen (op "midden 1"). Hiervoor wil ik graag een kabelgoot in de muur frezen. Heb al diverse topics op diverse fora hierover gelezen maar het lijkt erop alsof hier niet echt een goede standaard oplossing voor is. Op zich hoeven er niet heel veel kabels door die goot, maar vindt het wel fijn als ik (makkelijk?) eventueel een kabel kan toevoegen of vervangen. In beginsel hoeft er eigenlijk alleen maar een stroom kabel en één HDMI kabel doorheen (en afhankelijk van waar ik Kinect neerzet misschien nog een Kinect kabel). Kijk digitale TV via losse decoder dus Coax hoeft eigenlijk nog niet eens (wellicht later als ik TV zou kopen met ingebouwde digitale decoder). Mijn receiver heeft genoeg HDMI ingangen dus denk niet dat ik meer dan 1 HDMI kabel naar TV ga trekken.

Bestaan er kabelgoten speciaal voor inbouw?


Beamer & projectiescherm

Ik heb al heel de wens om ooit een beamer en projectiescherm te kopen. Probleem is alleen dat ik nog niet weet of ik genoeg geld over hou na mijn verbouwing. Maar ik wil wel graag de voorbereidingen treffen om een beamer en projectiescherm aan het plafond te bevestigen. Daarvoor moet er dus minimaal electra beschikbaar zijn aan bovenkant van de muur ten hoogte van "midden 1" en "midden 2".

Heb heel lang zitten denken wat nou een goede oplossing hiervoor zou zijn. Wil geen stopcontacten bovenaan de muur hebben als er nog niks voor hangt (beamer of electrisch projectiescherm). Dat vind ik gewoon lelijk. Mooiste lijkt mij om in eerste instantie een inbouwdoos te maken en die af te dekken met een afdekplaat die verzonken in de muur ligt / meegeschilderd kan worden. Later wil ik dan echt een inbouwcontactdoos erin zetten (liefst ook zoveel mogelijk verzonken in de muur / onzichtbaar). Gewoon een witte afdekplaat bovenaan de muur vind ik ook erg lelijk.

Ben een (erg mooi) product tegengekomen van Niko: Niko Mysterious.
Lijkt in theorie aardig aan te sluiten op mijn wensen maar als ik op Google Images kijk lijkt de rand juist erg zichtbaar (misschien zijn dat meer de foto's van de schakelaars en niet zo zeer van de afdekplaten).



Mijn vraag is dus hoe ik het beste zo onzichtbaar mogelijk voorbereidingen tref voor 2 wandcontactdozen bovenin de muur, liefst zodat ik later de stopcontacten ook zo onzichtbaar mogelijk kan plaatsen als ik ze nodig heb. Weet nog niet 100% zeker of ik beide muren wit laat of één muur voorzie van een kleurtje btw.

Heb mijn oog laten vallen op een nieuw model Epson beamer. Deze beschikt over draadloze HDMI. Schijnt erg goed te werken. Alleen ben ik dan natuurlijk wel gelijk beperkt in mijn beamer keuze.

Vragen:
  • Zouden jullie alsnog een HDMI kabel trekken van (midden 1, plafond) naar midden 2? En hoe krijg je die überhaupt door een buis heen?

Jammer dat een HDMI kabel van zo'n lengte (vanwege vloerverwarming niet recht door kamer, dus langer dan 10 meter denk ik) nogal duur is. En lijkt me ook lastig om te vervangen als er storing is (vanwege connectoren).
  • Trigger kabels
Weet nog niet hoe ik projectiescherm ga wegwerken. Of ik 'm gewoon ophang of dat ik een koof laat maken waarin hij weggewerkt zit. Als hij in inbouwkoof zit dan werkt een infrarood afstandbediening natuurlijk niet meer (al zijn meegeleverde afstandbedieningen toch al vaak RF). Een extra afstandbediening voor alleen het scherm is natuurlijk ook niet echt leuk (aangezien ik de rest met Harmony bedien). Een oplossing hiervoor zou zijn om een 12V-trigger kabel te trekken vanaf mijn receiver (die heeft geloof ik 2 12V trigger aansluitingen) of vanaf de beamer (al wil ik eigenlijk geen kabels van beamer naar midden 1 trekken).

Daarmee zou ik toch in principe het projectiescherm moeten kunnen triggeren toch? Moet even uitzoeken of dit wel echt zo te configureren is dat dit samen werkt met de beamer. Anders moet er toch een trigger kabel van beamer naar projectiescherm (lijkt me hoop gedoe :/).


Keuken
Ik wil eigenlijk wel graag muziek in de keuken. Maar twijfel nog wat voor oplossing ik ga kiezen.

Opties:
  • Zone 2 van mijn receiver gebruiken: dus kabels trekken van "midden 1" naar "keuken 5" en "keuken 6".

Zou dit ook via vloer kunnen of ontkom ik er dan niet aan om het via kruipruimte te doen?

Twijfel ook nog enorm of ik dan zou kiezen voor inbouwspeakers in plafond (er loopt toch al een koof met inbouwspotjes) of voor speakers in de muur (bijvoorbeeld Canton InWall of InCeiling).

Optie 1: in muur


Optie 2: in plafond


Komt er beetje redelijk geluid uit plafond- of muurluidsprekers? Het hoeft niet super audiofiel te zijn maar het moet wel beetje netjes klinken. Plafond heeft qua looks denk ik mijn voorkeur.

Kabels trekken naar de koof vanaf de receiver lijkt me ook nog behoorlijke uitdaging :P.

Nadeel is dat bediening beetje lastig is (kan wel via een iPad/iPhone app maar werkt niet 100% briljant, zo schiet in eerste instantie zone 1 aan voordat je naar zone 2 kan switchen).
  • Gewoon een losse unit neerzetten, misschien wel een Sonos Play:3 of Play:5 of zo.
play5.front.png

Ben alleen beetje bang dat ik Sonos te mooi ga vinden en dat ik dan meer units wil :+. Zou op zich wel aansluiten bij mijn manier van muziek luisteren (met name Spotify en soms dingen van eigen NAS).

Grappige is wel dat als ik een Sonos Connect zou kopen voor in woonkamer (flinke investering :() dat ik dan alsnog geluid van receiver kan laten doorspelen in keuken.

Nadeel is dat een losse unit extra plek inneemt, wil ik eigenlijk liever niet. Wil liefst gewoon een strakke oplossing. Geen fullsize speakers aan de muur dus.

Kan ook nog combi doen en een Sonos Connect:Amp kopen en die ergens in een kastje wegstoppen en aansluiten op speakers in plafond/muur. Mooier zou zijn om dat ding ook in de koof te verstoppen maar dan kan ik er nooit meer bij :+. Maar dat is wel erg dure oplossing.

Een oplossing met een Sonos unit zou natuurlijk ook prima later kunnen. Wil alleen even uitsluiten dat ik geen kabels nodig heb vanaf woonkamer naar keuken, want dat kan niet echt achteraf.

Tot slot
Vrij lange post, hoop dat mensen hem helemaal gelezen hebben (heeft veel tijd gekost :P). Je mag uiteraard ook gewoon één van mijn vragen beantwoorden of alleen met een slim nieuw idee komen.

Denken jullie dat het beetje te doen is om bovenstaande zelf uit te voeren of zijn er punten die ik wellicht beter kan uitbesteden?
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
De lange wand een voorzet wand maken.
daarin kun je alles weg werken.
Geen gefrees en gestuc.
alles in een losse voorzetwand met als wcd optie 1
deze gebruik ik ook en werken perfect.
 

Meinaart

  • #3
Op de muren zit nu behang dus wil sowieso graag laten stucen. Misschien onderschat ik het maar dan lijkt infrezen mij toch wel goed idee?

Die lange wand is 5 meter lang, is dat niet wat lang om daar een complete voorzetwand van te maken?

Op zich is het nog wel goed idee om een smallere voorzetwand te gebruiken. Ga ik even over nadenken.
 

Meinaart

  • #4
Heb nog paar vragen waar jullie hopelijk antwoord op hebben:

De vloerverwarmingleverancier kan sleuven van 16mm breed frezen. Hij adviseert om daar flexibele buis door heen te trekken maar dat lijkt mij niet zo'n goed idee omdat dit volgens mij nogal vervelend is om kabels door heen te trekken.

Is het te doen om zo'n sleuf zelf breder te maken of moet ik daar niet aan beginnen?

Er komt nog een cement dekvloer overheen van 2 a 3 cm dus zou eventueel ook buizen over de vloer kunnen leggen maar wil dit liever niet eigenlijk.

Kan anders wellicht ook 2 sleuven laten maken en gewoon 2 buizen trekken.

Hoeveel UTP (Cat6) kabels krijg je door 16 mm electrabuis heen?

Is het mogelijk om naast coax ook nog een UTP kabel door standaard electrabuis te trekken of is dat te krap?
 

Appeltje

  • #5
Meinaart schreef:
(...)Is het te doen om zo'n sleuf zelf breder te maken of moet ik daar niet aan beginnen?
Ik denk dat dat heeeeel veel werk is en je er idd beter 2 kunt laten frezen.
Meinaart schreef:
(...)Hoeveel UTP (Cat6) kabels krijg je door 16 mm electrabuis heen?

Met veel moeite en niet teveel bochten zal 2 lukken.
Meinaart schreef:
(...)Is het mogelijk om naast coax ook nog een UTP kabel door standaard electrabuis te trekken of is dat te krap?
Ook hier geldt dat het lukt maar moeilijk gaat.
 

Meinaart

  • #6
Is CAT5e makkelijker of maakt dat niet zoveel uit?

En zou 2 x 2,5mm2 luidsprekerdraad lukken? Anders pak ik namelijk 1,5mm2.

Wil het graag goed aanpakken maar heb niet zoveel ervaring met deze materie.
 

Stainz

  • #7
Beste Meinaart,
2x 2,5mm2 is voor je luidsprekers waarschijnlijk iets teveel van het goede, op een 1,5mm2 mag je 15A belasten (bij 230V is dat ruim 3000W!) je kan dus best een dunnere kabel kiezen.

Als je echt naar een zo dun mogelijke kabel gaat kijken voor jou toepassing is het zelfs wel mogelijk om XLR als aansluiting te gebruiken. Is eigenlijk ook wel een pro-audio aansluiting maar is vele malen kleiner dan Neutrik Speakon.
 

Appeltje

  • #8
2x2,5mm luidsprekerkabel is helemaal niet zo gek. Het is een beetje raar om daar uitspraken over te doen als de persoon in kwestie helemaal niets verteld heeft over zijn hifi installatie??? Het wattage wat je uitrekent op 230 volt is ook compleet irrelevant voor speakers.

Wellicht heeft ie 150watt vloerstaanders en dan is 2x 2,5mm helemaal niet zo gek. Zelf heb ik 4mm voor iets minder zelfs maar dat is misschien een beetje overkill :).

Wat je eigenlijk vroeg, of het pastte: dat moet geen probleem zijn.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Klopt inderdaad 2,5mm is helemaal zo gek niet, tenminste als je wel echte speakers gaat plaatsen.
Ga je de speakertjes gebruiken die bij zo'n set zitten dan is vaak 2 x 0,75 ook al voldoende maar ga je later toch voor echte speakers en het betere geluid dan ga je daar wel spijt van krijgen.
Maar moet wel zeggen dat met de huidige systemen wel wat minder van belang is.

Veel zullen die dikke kabels onzin vinden maar met de betere speakers hoor je het verschil duidelijk. Niet in het middenbereik maar juist in de hoge tonen en de lage tonen.
Ga je eerst dun en dan dik aansluiten dan hoor je het verschil meestal nog niet, maar zet je er een schakelaar tussen zodat je snel tussen dik of dun kunt schakelen dan hoor je het verschil vaak wel en veel omschrijven het geluid met dikke kabels als voller (het lijkt meer dat je er zelf bij bent) en met dunne kabels vlakker.

Stopkontakten voor je luidsprekers zou ik niet gebruiken dat doet het extra van je dikkere kabels weer te niet.
Gewoon de buis recht met het stucwerk afzagen en de kabel rechtstreeks naar je speakers geeft de beste kwaliteit.

Flexibele buis zou ik zeker niet gebruiken, gewoon gladde buis en dan bij voorkeur 3/4 (19mm)
Bredere sleuf is vaak een kwestie van een bredere beitel/frees plaatsen of de slijpschijven wat verder uit elkaar zetten (als dat kan) zo niet dan gewoon je stopmasker op (wel fijnstof masker gebruiken) en aan 1 kant een paar mm breder maken.

suc6

Gerrit
 

Meinaart

  • #10
Gerrit B schreef:
Klopt inderdaad 2,5mm is helemaal zo gek niet, tenminste als je wel echte speakers gaat plaatsen.
Ga je de speakertjes gebruiken die bij zo'n set zitten dan is vaak 2 x 0,75 ook al voldoende maar ga je later toch voor echte speakers en het betere geluid dan ga je daar wel spijt van krijgen.
Maar moet wel zeggen dat met de huidige systemen wel wat minder van belang is.
Het zijn geen melkpakjes ;). Heb voor 2 vloerstaanders (Kef Q7) en achter meer boekenplank model (Kef iQ5 meen ik). Dus 2,5mm lijkt me wel redelijk, gebruik ik volgens mij nu ook.
Stopkontakten voor je luidsprekers zou ik niet gebruiken dat doet het extra van je dikkere kabels weer te niet.
Gewoon de buis recht met het stucwerk afzagen en de kabel rechtstreeks naar je speakers geeft de beste kwaliteit.
Weerstand van banaanstekkers is echt minimaal, denk niet dat dit echt een kwaliteitsverlies oplevert. Vind zo'n kabel uit de muur niet echt een mooie oplossing.
Flexibele buis zou ik zeker niet gebruiken, gewoon gladde buis en dan bij voorkeur 3/4 (19mm)
Bredere sleuf is vaak een kwestie van een bredere beitel/frees plaatsen of de slijpschijven wat verder uit elkaar zetten (als dat kan) zo niet dan gewoon je stopmasker op (wel fijnstof masker gebruiken) en aan 1 kant een paar mm breder maken.
Het ging over sleuven in de vloer die door de vloerverwarmingleverancier gemaakt worden. Denk niet dat het mogelijk is om door hun bredere sleuven te laten maken. Uitslijpen met slijpschijf lijkt mij ook vrij veel werk, of vergis ik me daarin?

Misschien toch maar 16mm gladde buis proberen in de sleuf te krijgen. Ben benieuwd of dat lukt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Meinaart[quote schreef:
Weerstand van banaanstekkers is echt minimaal, denk niet dat dit echt een kwaliteitsverlies oplevert. Vind zo'n kabel uit de muur niet echt een mooie oplossing.
Ik zou het toch nog eens bekijken, want met banaanstekkers zie je en de stekkers en de kabel, met kabel kun je aan het eind van je buis ook een doos plaatsen met evt. een net afdekplaatje. Dan heb je in de einddoos ook nog wat ruimte om wat extra kabel in kwijt te kunnen oid.

Meinaart[quote schreef:
Het ging over sleuven in de vloer die door de vloerverwarmingleverancier gemaakt worden. Denk niet dat het mogelijk is om door hun bredere sleuven te laten maken. Uitslijpen met slijpschijf lijkt mij ook vrij veel werk, of vergis ik me daarin?
Luidsprekers monteer je normaal op oorhoogte dus de meeste meters zitten in de vloer en maar kleine stukjes in de muur. Je kunt de kabels dus door de vloer gaan leggen, maar veel simpeler is vaak een gaatje boren naar de kruipruimte en daar de kabels gaan leggen.
Scheelt flink wat werk en je kunt later ook altijd alle kanten op mocht je achteraf wat willen veranderen. (boor wel meteen 21 of 22mm gaten want achteraf moet er altijd nog weer extra kabel bij doorheen)
Is er geen kruipruimte dan zal het breder maken van de sleuven een paar uurtjes in beslag nemen (gewoon haakse slijper met goedkoop diamant zaagje van 10 euro) en wat stof geven, maar als je toch bezig bent zou ik die paar uur er graag voor over hebben.
Anders kun je altijd nog kijken of je de 19mm buis toch in de gemaakte sleuven kunt krijgen. (de sleuven die dat bedrijf maakt worden stofvrij gemaakt)

suc6

Gerrit
 

Meinaart

  • #12
In eerste instantie leek mij in de vloer frezen wel goede oplossing. Maar misschien dat bij nader inzien kruipruimte toch handiger is.

Ik wil die leidingen wel graag in de muur frezen, hoe krijg je netjes een buis vanuit de kruipruimte de muur in?

Krijg je dan geen last van optrekkend vocht of iets dergelijks?

En is het dan nog verstandig om onder de vloer (in kruipruimte) ook nog een buis te gebruiken?

Zou jij dan één gat boren voor alle leidingen van achtermuur (dus voor de 2 speakers + eventueel nog HDMI/trigger) of gewoon per kabelpunt een gat?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #13
Sleuf in de muur frezen en uithakken tot aan de vloer.
Dan met een zo lang mogelijk boor (met een langere boor kun je bijna recht naar beneden boren) doorboren naar de kruipruimte.
Buis er door, kabels er door en aan de onderkant het gat afdichten met een stuk piepschuim oid. tegen evt. vocht of muffe geurtjes.
Moet je er later dan een keer bij dan is het simpel dat stuk piepschuim verwijderen en je hebt alle ruimte weer.

Zelf heb ik in de kruipruimte open buis toegepast van 25mm.

Voordeel hiervan is dat je ook naderhand er gewoon een extra kabel bij in kunt leggen en er niet doorheen moet zien te trekken.
Dit is gewoon een ronde buis van 25mm en 2 m lang maar dan aan de bovenkant over de hele lengte een klepje die je open kunt klappen om een extra kabel aan te brengen.
Is de kabel aangelegd dan het klepje weer dicht en alles ziet er weer netjes uit zonder losliggende kabels oid.

suc6

Gerrit
 

Meinaart

  • #14
Wil op de achterwand waarschijnlijk minimaal 2 WCD's maken die naar de andere kant moeten. Zou jij dit via 1 buis doen of gewoon meerdere gaten boren?

Hoe heb je die open buis vastgemaakt aan de buis die door de vloer is geboord?

Heb nog nooit kabels door kruipruimte getrokken dus zoek gewoon naar de beste/officiele manier ;).
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #15
Achter de apparatuur meerdere gaten boren en in iedergeval data en luidsprekers gescheiden houden.
Gebruik je ze niet dan maak je ze gewoon dicht met zo'n prop piepschuim oid.
Heb je ze later toch nodig dan kun je ze vrij simpel losmaken, moet je ze na de tijd boren dan loop je het risico alles te beschadigen.

Maak ook goede foto's van de aangelegde verwarmingsbuizen zodat je later als alles is afgewerkt nog weet waar je kunt boren of niet.

En ja, kabels in de kruipruimte leggen is voor mij eigenlijk dagelijks werk.
Soms heb je prachtige kruipruimtes die droog en goed toegankelijk zijn en waar je bijna rechtop in kunt lopen, maar ook waar je bijna op je buik door moet en waar dan ook nog 10 cm water in staat. :?
Vandaar dat ik vrijwel altijd buis in de kruipruimte leg en die zo hoog mogelijk is bevestigd om te voorkomen dat de kabel in het water komt te liggen.

suc6

Gerrit
 

Meinaart

  • #16
Wat is beste manier om die kabelgoot aan onderkant van vloer te bevestigen?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #17
Vergeten te vermelden hoe ik e.e.a vast maak.
Onderkant van de vloer zal meestal niet gaan ivm de aangebrachte isolatie daarom monteer ik aan de wand.

Hiervoor gebruik ik meestal verzinkte metalen muurbeugels/zadels.



Hiervan buig ik 1 oor recht en zet die dan met 1 schroef vast. (ongeveer 4 stuks per 2m)
Je kunt de buis en kabel er dan makkelijk in leggen.
Ligt alles er in dan zo hier en door ook het andere oor met de hand om de buis buigen zodat deze ook wat beter vast zit.

suc6

Gerrit
 

Appeltje

  • #18
Vergeet ook geen netwerkaansluiting te maken bij je apparatuur, ik heb tegenwoordig maar een switch liggen in mn tv-dressoir, voor mn TV / Receiver en Mediaspeler.

Verder even goed nadenken over de "verdeelstekker "die je ongetwijfeld nodig gaat hebben. Ik heb zelf gekozen voor een stroomlijst met 8 WCD's die haaks zitten.
 

Meinaart

  • #19
Wat bedoel je met haaks zitten? Recht naar beneden of iets dergelijks?

Zit te overwegen of ik misschien toch niet ook nog extra groep aanleg voor home cinema, ook via de kruipruimte (lijkt mij meest logische toch? of anders wellicht via een loze leiding).
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #20
Hiermee wordt de richting van de stekkers bedoelt.
Vaak worden er maar 2 of 4 stopkontakten achter de apparatuur geplaatst omdat je anders je kast oid. een stukje van de muur moet plaatsen door de uitstekende stekkers.
Daarom wordt er dan vaak een tafeldoos gebruikt.
Zelf heb ik hier ook een tafeldoos met overspanningsbeveiliging en schakelaar zodat als we weggaan alles volledig spanningsloos gemaakt kan worden.

Heb je dan een tafeldoos met 5 of 8 stopcontacten die allemaal in lijn zitten dan kun je er een aantal niet gebruiken omdat sommige trafo's of stekkers dan over het gat van het volgende stopkontakt vallen.
Koop je nu een tafeldoos waar de stopkontakten schuin of haaks zitten dan heb je dat probleem met aangegoten stekkers niet en met trafo's veel minder.

suc6

Gerrit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu