Damp-open probleem

Dirkdrik

  • #1
Dag
Ik wil mijn schuine dak beter isoleren
Het beschot bestaat nu uit 22mm spaanplaat met daarop vast 2,5cm pur met een aluminium afwerking, hierover de regels en pannen
Aan de binnenkant zitten balken van ongeveer 20cm
Ik wou eerst 10cm vrij laten (luchtspouw) en dan 10cm isovlas plaatsen, dan regels en een dampdichte folie
Is de pur met alu voldoende damp-open of kan ik hier gaten in boren
Hoe groot zouden deze gaten moeten en hoeveel?
Of denk ik te moeilijk en is er een makkelijker oplossing
 

Michiel_H

  • #2
Die purplaat is dampdicht en die aluplaat al helemaal. Je hebt dus kans op inwendige condensatie tussen de pur-plaat en het dakbeschot. Een aantal gaatjes is dus niet onverstandig, alhoewel dit wel je isolatie verminderd. Eén gaatje per m2 van 20 mm zal dan wel voldoende zijn, als het meer een klein beetje ventileert.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wat is dat voor een aluminium afwerking. Toch geen alu.folie.
10 cm Isovlas met een zwak geventileerde spouw is dat werkelijk beter dan 2,5 cm PUR aan de buitenzijde.
En als je met alle geweld wil isoleren zou beter een berekening kunnen laten maken. Met ventileren haal je de isolatiewaarde naar beneden. De kans dat het dauwpunt nu in de constructie komt te liggen is gewoon aanwezig.
*wgb*
 

Dirkdrik

  • #4
Dank voor de reakties
De spaanplaat , het pur en het aluminium is 1 geheel
Het aluminium is een laagje, dikker dan folie, en zit vast op de pur
's Winters is het erg koud op zolder, dacht dat het niet geïsoleerd was en heb vlasplaten gekocht
Nu blijkt dat het dak dus wel geïsoleerd is....met die spaan/pur platen
Wat te doen??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Beetje rare verhalen doen hier de ronde :?

Normaal wordt zo'n 10 cm dikke isolatie als voldoende beschouwd, wanneer er geventileerd wordt tussen bestaand dakbeschot en isolatie wordt de totale isolatiewaarde niet minder maar juist meer, vooral door de aanwezigheid van de alu folie en de purlaag op de buitenkant.
De ventilatiegaten zijn niet zo groot dat er nadelige gevolgen zijn.

Hoezo dauwpunt in de constructie ?
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren door afkoeling van de lucht zonder dat vocht wordt toegevoerd of afgevoerd. Zodra de dauwpuntstemperatuur wordt bereikt is de lucht verzadigd met waterdamp en bedraagt de relatieve vochtigheid 100%.
De temperatuur in de constructie is in dit geval zodanig dat er geen condensatie kan optreden, de temperatuur is er hoger dan buiten dus er valt niets te condenseren.

Er dient wel dampdichte folie aan de binnenkant aangebracht te worden om te voorkomen dat er vocht in/door de isolatie trekt.
 

Dirkdrik

  • #6
Dat klinkt al een stuk beter!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Jan ik zie het zo als ik het mis heb zal er wel op gereageerd worden.
In de bestaande situatie ligt het dauwpunt in de PUR isolatie.
Wat gaan we nu doen. We gaan aan de binnenkant extra isolatie aanbrengen. Dus er gaat minder warmte van binnen naar buiten. Het dakbeschot wordt minder warm gemaakt cq droog gehouden. Met als gevolg dat het dauwpunt, wat nu in de PUR zit van 2,5 cm dik, richting de binnenzijde gaat verplaatsen, die van het spaanplaat.
Vocht zit en komt toch in je constructie damrem of niet. Een damprem vertraagt dit proces. Van Oktober tot Mei slaat er wat vocht op en in de zomer droogt dit er weer uit.
Als die 10 cm Isovlas dusdanig dik dat het spaanplaat de buiten temperatuur krijgt is er niets aan de hand.
*wgb*
 

Michiel_H

  • #8
En als je het dakbeschot licht laat ventileren is er ook niets aan de hand. Met het idee is dus niks mis, mits er licht wordt geventileerd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Wgb schreef:
Jan ik zie het zo als ik het mis heb zal er wel op gereageerd worden.
De bedoeling van het forum is dat klussers geholpen worden met adviezen die kloppen.
Via reacties van anderen kijken of het klopt wat u schrijft is niet de bedoeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu