Isoleren met of zonder dampopen isolatie binnenzijde?

Eskimo95

  • #1
Beste allen,

Ik wil graag in een woning uit 1969 het dak isoleren. Het betreft een schuin dak met horizontale gordingen. Ik heb ervoor gekozen om voor knauf isolatie naturoll 032 te kiezen.

ik had vandaag gekeken of er iets onder het dakbeschot lag. Met het verwijderen van een dakpan zag ik het volgende:
D17E81AB-5F98-462A-BB52-9E7EE64968E2.jpeg

Met het openhalen van het plafond, die elders dichtzat, kon ik een oud stukje van de ‘folie’ vinden bij de dakkapellen. Het ziet er als volgt uit:

IMG_6082.jpeg
IMG_6081.jpeg

Kan iemand mij vertellen wat voor folie dit is?
De naam en eventueel wat de werking ervan is.

Tevens lees ik meerdere meningen over een dampopen folie aan te brengen aan de binnenzijde. Mijn idee was om 20mmm raggelwerk aan te brengen als frame om daarop een dampopen folie aan te brengen met daartegenaan isolatie, ervoor dampremmende folie en dan afwerking met gipsplaten.

Ik ben graag benieuwd naar jullie technische mening betreft het materiaal en of een dampopen folie met ventilatie van 20mm verstandig is in mijn geval.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
gebitumineerd kraftpapier
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dampopen folie heeft twee functies:
Direct onder de dakpannen: het afvoeren van regen dat bijvoorbeeld bij harde storm of een kapotte dakpan door de dakpannen komt.
Onder het dak: voorkomen dat wond of tocht door de isolatie waait, door grote kieren in het dakbeschot.

Bij jou lijkt me dampopen folie geen functie te hebben. Dus dat hoeft niet.

Of dat gebitumineerd kraftpapier een probeer is, is afhankelijk of het overal zit.
Ben je van plan alles aan de binnenkant op te trekken of ga je door op wat er al zit?
 

Eskimo95

  • #4
@Rola bedankt voor de snelle reactie. Dit houd dus in dat dit een dampopen functie heeft zover ik lees online.
Is het verstandig om aan de binnenzijde nog een dampopen folie te plaatsen die 20mm van dakbeschot af staat?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Gebitumineerd kraftpapier is origineel behoorlijk dampdicht. Als het er nog goed uitzit dan oppassen met isoleren.
Er deels vanaf halen of met klimaatfolie werken aan de warme kant.
 

Eskimo95

  • #6
@Jackd ik ga door op wat er al zit aan de binnenzijde.
IMG_6020.jpeg
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
OK, het bitumen papier zit onder de pannen (door het stof zag ik het zo snel niet op de 1e foto)
huidige situatie van binnen naar buiten:
houten dakbeschot,
gebitumineerd kraftpapier,
panlatten,
dakpannen.

planning nieuwe situatie:
gipsplaten
dampremmende folie
naturoll 032 (hoe dik wordt deze laag?)
dampopen folie (volgens mij niet nodig)
houten dakbeschot,
gebitumineerd kraftpapier, (deze laag kan problemen opleveren)
panlatten,
dakpannen.

Klopt dit? Dan kunnen we er bij ubakus een (vocht) simulatie mee doen.
 

Eskimo95

  • #8
@Jackd ja dit klopt zoals u het nu beschrijft. Indien een dampopen folie niet nodig is dan is dit ook geen probleem. Ik wilde dit vooral gebruik om zo geen vocht in mijn isolatie te krijgen.
Qua isolatie zelf dacht ik aan 140mm, dan blijft er 20mm ruimte ventilatie achter de isolatie over.

en de vraag is dus of er klimaat folie of dampremmende folie gebruikt moet worden?
 

Charel

  • #9
Geen ventilatieruimte achter de isolatie laten maar de tussenruimte volledig vullen met isolatie en een klimaatscherm gebruiken.
 

Eskimo95

  • #10
@Charel wat is de beweegreden daar achter, om geen ventilatie ruimte toe te passen?
Ik zou juist denken dat deze ventilatie goed is voor eventueel vocht dat daardoor kan verdwijnen.

@Jackd ik ben erg benieuwd naar deze simulatie. Ik kom er zelf niet helemaal uit.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Eskimo95 schreef:
Ik zou juist denken dat deze ventilatie goed is voor eventueel vocht dat daardoor kan verdwijnen.
Wat is ventileren en daarbij er is ook nog een warmtestroom en deze heeft de meeste invloed.
Ventileren is een manier van tochten mogelijk kunnen maken denk ik. Een warmtestroom beinvloeden is heel wat anders.
 

Charel

  • #12
Eskimo95 schreef:
wat is de beweegreden daar achter, om geen ventilatie ruimte toe te passen?
Ik zou juist denken dat deze ventilatie goed is voor eventueel vocht dat daardoor kan verdwijnen.
Isolatie met daarboven of daaronder een geventileerde ruimte verliest een zeer groot deel van zijn isolatiewaarde. De lucht in de isolatie moet stilstaan
Je mag er niet van uitgaan dat er meer vocht in de isolatie kan binnendringen dan er terug kan uitdampen. In dat geval zou je met een foute opbouw zitten.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Dus bij een spouwmuur heeft de isolatie ook veel minder waarde? @Charel
Het is een zwak geventileerde spouw, dus dat effect is m.i. minimaal.
Als er een geïsoleerde dakplaat op het dak lag en je wilt beide gebruiken voor isolatie is het een ander verhaal. Maar dat is hier niet het geval.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ik kan wel een simulatie doen, maar ik weet niet hoe dampdicht of een kleine beetje open die papier laag is. Op de eerste foto ziet het er behoorlijk netjes uit.
Daarom zou ik er voor de zekerheid vanuit gaan dat die laag behoorlijk dampdicht is en dan voor klimaatfolie kiezen. (misschien vanavond tijd om wat met ubakus te spelen)
 

Charel

  • #15
Rola schreef:
Dus bij een spouwmuur heeft de isolatie ook veel minder waarde? @Charel
Het is een zwak geventileerde spouw, dus dat effect is m.i. minimaal.
Als er een geïsoleerde dakplaat op het dak lag en je wilt beide gebruiken voor isolatie is het een ander verhaal. Maar dat is hier niet het geval.
Inderdaad, bij een niet volledig gevulde spouw heeft de isolatie ook veel minder waarde ten opzichte van een volledig gevulde spouw. Ten eerste omdat je bij het volledig vullen van de spouw dikkere isolatie kunt steken en ten tweede omdat er geen afkoeling of warmteverlies is via convectie in die ventilatieruimte.
Met dat voor ogen gebruikt men daarom bij niet volledig gevulde spouwmuren harde platen die aan de spouwkant met aluminium zijn bekleed en waarbij de naden zorgvuldig worden afgekleefd. Op die manier wordt de isolatiewaarde niet nadelig beïnvloed door convectie in de spouw.
Maar ook maakt men hiervoor vaak gebruik van zachte isolatieplaten die meteen de volledige spouw vullen en dan ook geen cachering nodig hebben.
Trouwens een gevel is niet te vergelijken met een dak. Bij een gevel zou er nog vocht kunnen doordringen van buiten naar binnen wat bij een dak uiteraard nooit het geval mag zijn.
Ook met een zwak geventileerde spouw zal de warmte vanuit de isolatie worden weggeventileerd, zij het iets trager. De minwaarde qua isolatie blijft.
 
Laatst bewerkt:

Eskimo95

  • #16
Ik heb zojuist naast de twee dakkapellen het houtwerk eraf gehaald om te kijken hoe en of daar geïsoleerd was. Dit is het geval , en er is glaswol gebruikt. Ik zie geen problemen omtrent schimmelvorming/vocht problemen. Het oppervlakte is natuurlijk een stuk kleiner, maar dit geeft mij wel inzicht dat ik misschien te moeilijk nadenk over de situatie.
Indien ik tegen de dakbedekking een ventilatie ruimte maak met dampopen folie kan het vocht niet naar binnen trekken maar wel ventileren dacht ik.

@Jackd ik ben zeer benieuwd naar eventueel simulatie indien u tijd ergens heeft ervoor.

ben benieuwd naar jullie mening weer!
 

Charel

  • #17
Wat denk je dat de beste isolatiewaarde heeft ? Een lege ruimte met niet stilstaande lucht (ventilatieruimte) of een met isolatie gevulde ruimte ?
 

Eskimo95

  • #18
@Charel geisoleerd natuurlijk.
 

Charel

  • #19
Vergeet dus die geventileerde tussenruimte in uw dakopbouw.
 

Doehetzelfalshetkan

  • #20
Jackd schreef:
Daarom zou ik er voor de zekerheid vanuit gaan dat die laag behoorlijk dampdicht is en dan voor klimaatfolie kiezen.
Ik sluit me hier bij aan.
Joost de Vree schrijft hier nl over:
- [Sisalex T714 is met glasvezel versterkt "bouwpapier" en wordt gebruikt als onderdakfolie. Eén zijde van dit "bouwpapier" is aluminiumfolie, de andere kraftpapier; de kleefstof is bitumen. "Ook worden de warmteverliezen vermindert in de winter. Sisalex is watervast, gemakkelijk te plaatsen en te behandelen, sterk en duurzaam." Het is onduidelijk of deze Sisalex ook dampopen is. (Waterdampdoorlaatbaarheid 0,6 g / m2 / 24 uur bij een R.V. 95% en 38 graden C.) Verg. Sisalex T420 met twee lagen kraftpapier.
Het door hem genoemde Sisalex T714, waar van onduidelijk is of het dampopen is, lijkt sterk op het type dat op de foto's van @Eskimo95 staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu