CV-ketel problemen?

Fianne

  • #1
Wie o wie helpt mij verder?
Wij kregen onlangs de jaarrekening van Essent en moesten € 1.500,- bijbetalen, omdat wij 3x zoveel gas zouden hebben verbruikt dan voorgaande jaren.
Een telefoontje naar Essent leverde weinig op: ja, alle standen zijn jaarlijks correct door mij doorgegeven / nee, we hebben niet ineens een andere leefsituatie. (sterker nog, ik probeer elk jaar minder te verbruiken; het is een soort sport geworden.. ;p)
Een telefoontje naar Enexis dan: nee mevrouw, gasmeters gaan nagenoeg nooit kapot.
Toen ging het spreekwoordelijke belletje rinkelen: in de tijd dat ons verbruik omhoog zou zijn gegaan, is er een nieuwe cv-ketel geplaatst. Normaliter zou je hierdoor een lager gasverbruik mogen verwachten, tenzij.. er iets niet goed is gegaan met de montage/installatie.
Gebeld met GEAS en er kwam een monteur/installateur langs. Niks mis met de ketel, enkel dat deze op standje comfort stond, wat wel een iets hoger gasverbruik zou opleveren (wij maken gebruik van een zonneboiler trouwens), maar niet 3x zoveel als normaal.

Omdat alles inmiddels uitgesloten was en wij onmogelijk 3x zoveel gas als normaal hebben kunnen verbruikt (zuiniger, milde winter, nieuwe ketel), heb ik de hulp ingeroepen van een onafhankelijk installatiebedrijf.
Deze monteur constateerde vrij snel dat de sensor voor koudwaterleiding niet op poort 9-10 is geplaatst en de ketel daardoor aangaat, terwijl het water al op temperatuur is.
Ook zou door de (niet door ons om verzocht en ook niet met ons gecommuniceerd!!) comfortstand en bovenstaande de zonneboiler als het ware overgeslagen worden.

Uiteraard heb ik bovengenoemde bevindingen voorgelegd aan GEAS met het dwingende verzoek om op basis van wanprestatie de sensor alsnog (correct) te plaatsen en over te gaan tot schadevergoeding van het meerdere aan gasverbruik. Wij hebben immers schade geleden door het niet nakomen van de verbintenis; het correct installeren van de nieuwe cv-ketel.
Tot mijn grote verbazing reageerde GEAS vrijwel direct met de mededeling dat het hoge gasverbruik niet aan de sensor kan liggen en zij niet overgaan tot vergoeding. Zij zouden dit hebben voorgelegd aan de leverancier van de ketel, Intergas.
In mijn ogen een zeer snelle conclusie voor onze claim en aangezien mijn vertrouwen in de GEAS al flink was gezakt, heb ik gereageerd met de mededeling dat ik nu verdere, juridische stappen zal ondernemen. Geen verrassing: binnen 2 minuten had ik een meneer van de GEAS aan de telefoon..
Deze verzekerde mij dat het absoluut niet aan de ketel/sensor kon liggen, maar dat ze wel alsnog de sensor (correct) willen plaatsen en een gedegen onderzoek willen laten plaatsvinden samen met Intergas.
Ik heb voor nu de afspraken toegezegd, maar ik vertrouw de boel eigenlijk totaal niet (meer).

Mijn concrete vragen:

- klopt het wat de onafhankelijke monteur/installateur heeft gezegd over de sensor?
- zo nee, wat kan het dan zijn?
- zo ja, hoe bewijs ik dat alsnog aan de GEAS? (het rapport hadden ze wel ontvangen)
- wat kan ik nog meer doen/controleren om te bewijzen dat het wel degelijk aan de ketel ligt?

HELP!!!!!!
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Ketel de schuld geven is altijd het makkelijks, zonder jou situatie te weten is hier geen woord over te zeggen. Douchegebruik? aantal personen in huis. Type ketel. Is de ketel op vermogen afgeregeld?
Thermostaat misschien defect?
Is de installatie ingeregeld enz. enz.

Kan van alles zijn
 

Fianne

  • #3
Eu... oké... Al het andere was uitgesloten, dus toen zijn we pas bij de ketel uitgekomen. En daarbij, qua tijdspad, aansluitingsdatum van de ketel en het verbruik van de voorgaande 6 jaar dat we hier wonen, is het toch echt het meest logische euvel.
Enniehoe: douchegebruik 5 minuten per volwassene. Kinderen gaan samen onder de douche, zo'n 7 tot 8 minuten per keer. Volwassenen douchen thuis 2x per week. (Rest op de sportclub) Kinderen idem dito.
We koken al vanaf het begin op inductie, dus die kan al weggestreept worden.
Verwarming: in de winter hooguit op 19 graden en dat is meer uitzondering dan regel; we hebben ook een gaskachel. Boven is de verwarming nooit, maar dan ook echt NOOIT aan.
Deuren zijn altijd gesloten. Met deze milde winters van de afgelopen jaren hebben we sowieso de verwarming pas later in de winter aan en al voor het eind van de winter weer uit.
Hoe de ketel is af- of ingeregeld? Geen idee.. hoe kom ik daarachter?
Thermostaat is ook nagekeken; niet defect.
Wat bedoel je met:" is de installatie ingeregeld"?
En mijn vraag over de sensor? Die is vrij helder toch? Dáár ligt namelijk het probleem volgens de monteur/installateur. Ik riep dat in mijn openingspost niet voor niets; ik vond en vind mijn post erg duidelijk. Ik heb juist zo beknopt mogelijk het verhaal weergegeven, omdát al het andere uitgesloten was/is en er dus eigenlijk niet toe doet.
Mijn voornaamste vraag is dan ook die over de plek van de sensor en de gevolgen daarvan.
Excuus als dat niet helemaal duidelijk naar voren is gekomen.
 

Fianne

  • #4
hahaha, gaskachel moet natuurlijk houtkachel zijn!!! Excuus, anders wordt het wel verwarrend.
 

KlusserHein

  • #5
Wat voor ketel had je hiervoor dan?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Het is vanaf een scherm niet door ons te beoordelen.

Nieuwe ketel was de oude een cw3 en heb je nu een cw5, dan gaat je verbruik omhoog.
Ook het niet stoken van bepaalde ruimtes kan tot hoger verbruik leiden doordat binnenmuren minder goed geïsoleerd zijn.

Voorheen een aan/uit thermostaat en nu modulerende thermostaat zonder waterzijdig inregelen krijg je vaak een hoger verbruik.

Als je zo bezig bent met zuinig gasverbruik had je al veel eerder kunnen zien dat het verbruik toe nam.

En 3x zoveel verbruik over welke getallen hebben we het dan?

Maar dit lijkt mij eerder een juridische strijd dan een dhz klus.
Dus niet voor ons op klusidee.
 

Fianne

  • #7
Ai.. dat is ongetwijfeld een hele goede vraag, maar dat weet ik echt niet meer. Alleen dat ie meer dan twintig jaar oud was en misschien inmiddels levensgevaarlijk. :cry:
 

Fianne

  • #8
Over het zuinig bezig zijn: ik kreeg inderdaad bij controle van de verbruiks
verbruiksmanager na een paar maand ineens het advies om over de resterende 6 maanden €900 per maand bij te betalen... aangezien ik geen wietplantage of andere gekke fratsen in huis heb en dit een absurd hoog bedrag is, ging ik toen uit van een fout van de verbruiksmanager.
Maar kan iemand mij vertellen hoe het nu zit met die sensor? Want dat is waar het probleem volgens de onafhankelijke monteur/installateur zit en volgens de GEAS niet.
Ik ben ook maar een blonde leek die zich wel in alle mogelijke oorzaken heeft verdiept en die inmiddels heeft kunnen uitsluiten. Dit is waar het nu op vast zit.
Normaal verbruik (al 6 jaar lang dus) russen de 1.000 en 1.100 m3, nu meer dan 3.000. Goed geïsoleerd huis. En ja, zo weinig verbruiken wij inderdaad. Ter vergelijking heb ik mijn ouders en meerdere buurtbewoners met een nagenoeg gelijk huis gevraagd en dit is zeer reëel. (Mijn buren verbruiken bijv. 1.200 m3 en die zijn hele dagen thuis, wij niet, boven de verwarming veel aan en koken op gas.)
 

Fianne

  • #9
Nog steeds dezelfde thermostaat overigens.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #10
Kan aan zo veel factoren liggen, zoals hierboven al genoemd. Als Intergas er zelf onderzoek naar wil doen dan zou ik daar op ingaan. Tot nu toe vind ik niet dat de installateur onwillend is. Wacht eerst hun bevindingen even af zou ik zeggen.
 

Fianne

  • #11
Maar niemand die mij de bevindingen van de onafhankelijke monteur/installateur kan bevestigen of ontkrachten?
Geeft niet hoor, ik probeer van alles natuurlijk. Dan ga ik daar nog specifieker navraag doen en kijken wat de andere opties zijn.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken allemaal! :bedankt:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
1200m³ gas vindt jij weinig. Ik vind dat al veel, ik zit op maximaal 800m³ en doe alles op gas.

Maar bij 2000m³ ,meer moeten de radiatoren haast constant warm zijn. Waar moet de energie anders heen?
Of je staat met de CV je collector op het dak te verwarmen.


Gas lekkage ook uitgesloten?
Geen stiekeme aftakking in de kruipruimte? Ik heb het helaas vaker gezien.

Volgens mij is dit hele topic tegen de forum regels.
 

Fianne

  • #13
Nou, ik zelf vind het niet zozeer weinig. Het is meer in vergelijking met wat alles en iedereen zegt wat een gezin normaal verbruikt: 1700 m3!!!
Alle 4 jouw opties zijn niet aan de orde cq. uitgesloten cq. nagekeken. Ikzou haast zeggen: was er maar een vertakking; dan was er een oorzaak..

Tegen de regels? Ik ben me van geen kwaad bewust.
Maar het topic mag gerust gesloten worden hoor. Nuttige tips, waarvoor zeker dank, maar helaas geen sluitende oplossing voor nu. Thanks nogmaals!:P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu