Convectorput komt niet lekker op temperatuur

Robvossen

  • #21
@Jackd gemeten met een ir meter en met een sensor op de buis. Temp verschil is echt bij beide methode ongeveer 5 graden. Leidingen in de kruipruimte zijn voorzien van buisisolatie 12mm dik. Temp aanvoer op de convector komt overeen met de temp op de andere radiatoren dus het wat verliest relatief weinig temp van ketel tot convector.

wat ik ook heb geprobeerd is de kleine stekke loskoppelen zodat de pomp niet meer moduleert maar vol blijft pompen ook niet echt en verbetering.

voor zover ik het nu zie is alleen het schot niet hoog genoeg 5cm onder de rooster is er ruimte tot bovenkant schot totalen put is 67cm diep en het schot zelf is 40-50cm hoog
 

Bernhard

  • #22
De ruimten naast de convector moeten volledig worden afgeschermd van de luchtin- en uitlaat ( de warme- en de koudeschacht). Beter zou zijn om de ruimten helemaal dicht te maken ook onder het roostergedeelte.
Radiatorventielen dicht zetten, thermostaat hoog zetten en keteltemp. op maximaal.
Gedurende 15 minuten:
- de temperatuur meten van de aanvoer en retour van de ketel
- ook controleren of de ketel blijft branden op hoge stand
- controleren hoe snel de maximale watertemperatuur wordt bereikt .
 

Auto-Geen

  • #23
Ciculeert het water wel 100% door de convector en niet een gedeelte van aanvoer naar retour. Er zijn convectoren geweest waar in een van de aansluitingen een kunstof pijpje geplaatst moest worden voor een correcte stroming. Als dit door de jaren niet meer goed zit heb je wel een kleine delta T maar ook een kleine warmte afgifte.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Ronny

Specialist Verwarming
  • #24
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, de aansluitingen zitten aan één kant.
Ik heb de foto's nog eens bekeken en mijn conclusie is nog steeds hetzelfde, plaats een nieuwe convector.
Dit kost één keer een paar honderd euro en dan ben je er van af.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Robvossen

  • #25
Heren,

Even een terugkoppeling van mijn kant. wat ik heb gedaan is het volgende. Ik heb de schotten met een paar dunnen stroken mdf verhoogd tot onder het rooster zodat er geen vermenging ontstaat tussen aangezogen koude lucht en opgewarmde uitgaande lucht.

Verder heb ik zaterdag ochtend met een schroevedraaier kleine stukjes zooi tussen de ribben gehaald, daar waar de ribben lichtelijk scheef waren recht gebogen met een tang (was allemaal niet schokkend). Verder stof uitgeblazen met de compressor en geheel met de stofzuiger opgezogen.

Hij lijkt nu beter mee te lopen met de temperatuur in de andere ruimtes maargoed het is buiten nu ook veel warmer dus 100% zeker zal dit niet de oplossing zijn.

@Ronny jij hebt al een aantal keren aangegeven om de convector te vervangen door een nieuw exemplaar maar mijn vriendin vind de put maar niks.... dus die zal er op termijn uit gaan denk ik dus dat is niet direct voor ons de oplossing.

Waar ik nu over aan het denken ben is het volgende, om te doen in de zomer. Via de kruiruimte een buis trekken naar de muur tegenover de raam partij (zit Hr++ U1,1 glas) en hier dan een radiator op te hangen. De convector uit te zetten om te kijken hoe het gaat met eventuele koude val bij de raam.

Persoonlijk denk ik dat de kouval gaat meevallen aangezien het glas heel recent is en dus veel beter isoleert dan oud dubbel of enkel glas.

Ik weet dat dit een geheel andere invalshoek is maar mogelijk in onze situatie wel een goede oplossing. Ik twijfel alleen een beetje over het radiator vermogen. ruimte is 4*5*2.4= 50M3 dus ik zou zeggen iets van 2500-3500w (beter te veel dan te weinig?) met thermostaat kraan en retour ventiel zodat ik de stroming netjes kan regelen. Of is het juist beter om hiervoor zo'n Heimier instelbare thermostaat te nemen?
 

Robvossen

  • #26
@Jackd je vroeg eerder om de temperatuur op de convector. Ik heb gister een raspberry Pi op de aanvoer en retour leiding gemaakt dit de temperatuur in de gaten bekijkt. een zit op de aanvoer de ander op de retour. Gemeten met identiek DS18B20 sensoren op 1 Raspberry Pi om afwijkingen zoveel mogelijk uit te sluiten en gemonteerd op dezelfde manier op de buis (tyraps om buis en sensor)

Even verdere verduidelijking, cv water temp staat op de ketel (NEfit ecomline HRC30) op stand 7 wat betekend max 75graden (haalt hij op dit moment dus lang niet) dit komt (denk ik) doordat zowel de ketel, pomp en de thermostaat moduleren. Het ketel vermogen staat nu op 6 wat ongeveer 20Kw moet zijn.

Het lijkt erop of de put veel warmte kwijt kan aangezien de aanvoer flink piekt maar de afvoer relatief laag blijft.

Aanvullend, alle leidingen van zolder naar beneden en door de kruipruimte zijn voorzien van buisisolatie dus ja er zal warmte verlies zijn maar door het toevoegen van de isolatie zal dit al beperkt worden.

Kun je hier iets mee?

temperature machine.PNG
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #27
De put kan de warmte kwijt die het aangeboden krijgt.
Als er boven de put dan geen flinke warme stroming van warme lucht is, dan denk ik dat er weinig warmte aangeboden wordt, er gaat weinig heet water de put in.

Debiet vergroten door andere radiatoren dicht te draaien is geprobeerd,
dan blijft volgens mij alleen een flinke verstopping over, of een kraan die ergens bijna dichtstaat.

Afkoppelen en doorspuiten zou nog kunnen, maar ik gok dat het toch een nieuwe gaat worden.
 

Robvossen

  • #28
@Jackd ik denk dat de put ten eerst al heel krap is bemeten ooit.... dus daar zit denk ik inderdaad een deel van het probleem. Binnenkort moet ik toch ergens een radiator afpakken dan koppel ik deze ook wel los om eens uit te spoelen. Wellicht geeft dat een verbetering maar ik ben er bang voor dat dat niet echt de oplossing zal zijn idd.

als dat niks helpt stort ik hem dicht denk ik (wens van de vrouw) en laat ik gewoon een radiator bijleggen maar dat is voorlopig even lastig met 100% thuis werken.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #29
Een bestaande radiator vervangen door een convector met booster kan leidingwerk schelen. (alleen om aan te geven dat er opties zijn)
 

Robvossen

  • #30
@Jackd je bedoeld huidige convector vervangen voor convector met booster denk ik. Punt is alleen dat de wederhelft volgens mij geen put wil dus dan blijft dicht storten over en over gaan naar een muur radiator.
Of begrijp ik je verkeerd?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #31
" als dat niks helpt stort ik hem dicht denk ik (wens van de vrouw) en laat ik gewoon een radiator bijleggen "
Nee, ik doelde hierop. Een bestaande radiator vervangen door een (iets grotere) convector met booster en je hebt waarschijnlijk vermogen genoeg.
Natuurlijk afhankelijk van de inrichting enzovoorts, maar als het kan is het een eenvoudige klus.
 

Bernhard

  • #32
Leuk dat je de aanvoer en retourtemp hebt gemeten. En heb je ook het resultaat van de meting en van welke leiding?
Als er een te klein temperatuurverschil is tussen de aanvoer- en retourleiding van de ketel dan zal de ketel niet hoger gaan branden. De oorzaak kan zijn geen goede afstelling van het debiet voor elke radiatoren en de convector.
 

Robvossen

  • #33
@Bernhard in mijn post van gisteren 12:51 zit een plaatje als je daar even op klikt zie je een grafiekje met daarin de tijd afgezet tegen de temperatuur voor aanvoer en retour.
Heb je daar iets aan
 

Bernhard

  • #34
ik zie in de grafiek een hoge aanvoertemp. Het verschil tussen de aanvoer en de retour mag, bij -10grd buitentemp, 20grd zijn. Bij de huidige buitentemp. zou het moeten zijn, de aanvoertemp. ca 55grd en retourtemp ca 45 grd.
Voor de juiste waarden kan je de grafiek met de zgn stooklijn gebruiken. Zie hiervoor de grafiek die bij een weersafhankelijke regeling wordt toegepast.
 

Bernhard

  • #35
De oplossing voor het verkleinen van het tempverschil kan door het verhogen van de flow, aantal liters cv-water per uur. Verhogen met factor 2 a 3 .
 

Robvossen

  • #36
Hoi Bernard,

Hoe verhoog ik de flow zonder nu alle buizen te moeten vervangen? Daar kwam mijn opmerking van het spoelen nl half vanaf als de convector vol zou zitten met zooi is de stroming te laag.

Ik heb de kleine stekker al eens uit de pomp van de nefit gehad zodat hij aan - uit wordt maar ik vond dit destijds voor mijn gevoel geen verbetering. (ook krijg ik dan veel stromingsgeluiden).

Of zou het een gevalletje pomp op het einde van z'n latijn kunnen zijn? ketel is al een jaar of 10-14 ofzo.
 

Bernhard

  • #37
Ik heb dat nog nooit gezien dat een convector verstopt is. Zou kunnen dat er iets in de aansluiting zit.
 

Bernhard

  • #38
De 3 wegklep naar de boiler zou ook het probleem kunnen veroorzaken.
Als deze niet goed afsluit. In de CV-stand klep niet geheel gesloten naar de boiler.
 

Robvossen

  • #39
@Bernhard heb je nog een idee hoe de flow vergroot kan worden?
 

Bernhard

  • #40
@Robvossen
Op welke leidingen meet je de temperaturen ?
Staan de radiatorventielen open?
Controleer de 3wegklep in de ketel.
De keteltemperatuur kan snel oplopen indien er een bypass of 3wegklep openstaat of de flow over de ketel erg laag is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu