Convectorput komt niet lekker op temperatuur

Robvossen

  • #1
Hoi,

we hebben in huis een convectorput 260 17 hoog en 15 breedte, hangend tegen de buitenzijde inclusief schotten. De put is stofschoon en beton geisoleerd met radiatorfolie. Onderzijde heeft ongeveer 17cm plek om aan te zuigen. Breedte van de put is 34cm. Er liggen 4 stuks speedcomfort op om extra convectie op te wekken.

nu vind ik hem niet heel lekker op temperatuur komen, dus ik vraag me af of iemand me een schatting kan geven hoeveel vermogen deze zou zijn. Lamellen en blokken op de buitenkant zijn magnetisch (staal dus verwacht ik).

kan het zijn dat de convector in de buizen aan de binnenkant verontreiniging heeft waardoor de warmteafgifte naar de kammen niet goed meer is. Retour en aanvoer verschil is ongeveer een graad op 5 max 10.

ruimte is redelijk geïsoleerd hr++u1,1 platdak 15cm pir. Alleen de schuifpui is een buitenkant de rest is inpandig (gedeeltelijk spouwmuurisolatie)

nu kan ik 2 zaken doen om te kijken of het dan beter wordt:
1. Huidige convector afkoppelen en binnenwerk schoonspuiten met tuinslang/hogedruk.
2. Op goed geluk een moderne convector kopen alumaxx of jaga met de kans dat dit niet de oplossing is.

wie o wie kan iets zinnigs zeggen over de situatie

CDB80982-87BB-4915-815E-ECC4AFF6CCB2.jpeg AF234E06-317B-4B45-A054-C6008ACC5943.jpeg 2B3AB16D-FB9A-455B-81B2-0A687CACF3E0.jpeg 98649E65-3A4A-4C2B-92BE-FE78837AE770.jpeg
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Het beste is om hier een compleet nieuwe convector in te hangen.
(type "inbouw in bouwkundige put" of "wand inbouw")
Het verschil met een oude stalen convector zoals deze is enorm.

Ook belangrijk:
Deze speedcomforts zullen niet veel toevoegen omdat ze niet specifiek zijn ontworpen voor deze convector. Een ventilator die als ondersteuning wordt toegevoegd moet net boven de convector zitten
en moet de luchtstroom goed kunnen geleiden. Dit lukt niet met deze speedcomforts omdat ze te hoog
boven de wisselaar zitten en tevens veel te smal zijn voor de breedte van deze convector.
Koop liever één compleet op elkaar afgestemd systeem.

Bij een klein verschil tussen aanvoer en retour (5 à 10 graden) moet er veel meer water door de
wisselaar lopen als bij een verschil van 10 à 15/20 graden. Als je er niet voor kunt zorgen dat de
waterhoeveelheid (het debiet) ook werkelijk door de convector loopt dan kun je het vermogen niet halen.
Inregelen en berekenen dus, en het liefst de hele installatie.

Ik zie dat er geen tussenschotten zijn geplaatst (of ik zie het verkeerd), in de breedte van de
convector moet op bepaalde plekken een vertikaal schot geplaatst worden. Als deze niet aanwezig
zijn dan zal de luchtstroom ergens in het midden veel sterker zijn als in het midden. Met schotten
wordt de luchtstroom veel gelijkmatiger verdeeld over de breedte.

Maar zo kan ik nog wel even doorgaan.
Mijn advies, koop een nieuwe en als dat nog steeds niet voldoende werkt neem dan
extra ventilator ondersteuning van hetzelfde merk.
 

Robvossen

  • #3
@Ronny er zit in de midden 1,30m een vertikaal schot en in het begin en einde. Is d

speedcomfort opmerking kloppen maar ik had deze nog liggen vandaar dacht een snelle oplossing te hebben

qua debiet heb ik vanmorgen een aantal radiatoren een half uur dicht gezet om zo debiet te verhogen maar na een half uur had ik verwacht dat de temp aanzienlijk zou oplopen helaas niet dus.
Kun jij zo inschatten wat het vermogen is?
en heb je een idee over verontreiniging in de buizen?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Het vermogen bij welke aanvoer en retourtemperatuur?
 

Robvossen

  • #5
@Ronny Sorry aanvoer staat op 55 graden maximaal retour temperatuur weet ik zo even niet (kan ik ook niet instellen)
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Stel dat je een Jaga BIFW.02026015 zou nemen dan is het vermogen 1498W bij 55/45/20°C
Lengte 260cm
Hoogte 20cm
Breedte 15cm
Warmtewisselaar type 15

Stel dat dit vermogen niet voldoende is dan kun je er nog een DBH ventilatorset op plaatsen.
Het opgegeven vermogen is dan ca. 2900W.
(deze info vindt je nergens, maar ga er maar van uit dat het klopt :-))
 
  • Informatief
Waarderingen: Krunnie

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
Het type convector wat u daar hebt functioneren pas op hogere aanvoertemperaturen vaak een graad of 70 en dan met 60 a 65 retour
 

Robvossen

  • #8
@Ronny thanks voor de info! Zojuist was ik nog even aan het kijken naar de put en wat me opvalt is dat bijna bij alles putten de aansluiting boven elkaar hebben zitten en niet horizontaal. Zou het kunnen dat de put een kwart slag gedraaid moet worden en zou dit een redenen kunnen zijn van onvoldoende vermogen?
 

Robvossen

  • #9
@Ronny op de eerste foto zie je hopelijk wat ik bedoel
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Aansluitingen zitten tegenwoordig boven elkaar, maar je hebt voldoende
ruimte in de put om deze bestaande aansluitingen te veranderen.
Gebruik evt. flexibele RVS aansluitingen als dat makkelijker is.

Ik denk niet dat je de convector een kwart slag moet draaien, vroeger was het anders als nu.
 

Robvossen

  • #11
@Ronny ik ben er niet meer aan toe gekomen om met de convector iets te doen. Op een of andere manier heb ik sterk het idee sat hij ook wel eens vervuild zou kunnen zijn van binnen. Heb je dit vaker gezien? Ik verwacht dit omdat het een van de laatste is in het circuit, de dunste buizen zijn en het laagste punt. Daarom heb ik het vermoeden dat als er magentiet of iets dergelijk in de leidingen zit dat zich hier heeft opgehoopt.

hopelijk kun jij me er iets meer over vertellen
 

Bernhard

  • #12
Eerst watertemp hoger zetten.
An de zijkanten naast de convector moeten ook schotten worden geplaatst.
De bovenkant van de schotten moeten doorlopen tegen onderkant rooster.
De capaciteit van een convector in een put is afhankelijk van de diepte van de put ( schachthoogte )
 
  • Like
Waarderingen: Robvossen

Robvossen

  • #13
@Bernhard dank voor je reactie, aan de zijkanten zitten schotten zie eerste foto daar zie je die zitten boven de kraan. Wat je zegt over de schotten er zit nu iets van ruimte tussen is dit echt iets wat veel scheelt?
Wat denk je eventueel over mij opmerking over vervuiling? Ik denk (weet eigenlijk niet waarom) dat de buizen van binnen vol troep zitten en dus minder makkelijk warmte afgeven?

ik kan eventueel als test met bv wat karton de schotten verhogen om te testen of is karton niet voldoende?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Je hebt maar 5 graden temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, daar is niets mis mee, de doorstroming is in orde anders zou het verschil in temperatuur van aanvoer en retour niet zo klein zijn.
Ik denk dat de inrichting van de convector niet in orde is, op verschillende plekken zit er allerhande "rommel" die de luchtstroom belemmert, ik zou daar eens een flinke opruiming houden en de convector opnieuw opbouwen en dan geen flexibele platen en bubbeltjes folie en karton.
 
  • Like
Waarderingen: Robvossen

Robvossen

  • #15
@Jan dus alle isolatie eruit gooien en ook die zwarte lange plaat eruit en dan rond een bekisting maken van multiplex of ander materiaal en zo ja wel materiaal?

de vervuiling wat ik denk lijkt jouw dus ook niet aannemelijk?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #16
"aanvoer staat op 55 graden maximaal"
Maar hoe warm is het water nog als het deze convector in stroomt?
De meesten kunnen een buis van 55 graden niet langer dan een paar seconden aanraken, maar meten is beter. Voel anders eens of er verschil is in de put en onder de ketel.

Hoe ziet het er tussen de lamellen uit? Een klein beetje stof maakt veel verschil en dan is er zonder (hogedruk)spuit nauwelijks uit te krijgen.

Maar test het eerst eens met de ketel op 70 a 80. Dat is geen moeite.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
De vervuiling in de buizen geloof ik niet in, vervuiling in de vorm van stof, vooral aan de onderkant van de convector, lijkt me waarschijnlijker.
Alle losse spullen verwijderen en b.v. gipsvezelplaten gebruiken.
Het beste is aan de buitenkant isoleren als dat haalbaar is, anders gipsvezelplaten aanbrengen.
 

Robvossen

  • #18
@Jackd ik heb vorige week de temp verhoogd ivm de kou, eigenlijk geen tot nauwelijks verschil de ruimte blijft gewoon killer als de ander ruimtes(met gewone radiatoren). Ik weet natuurlijk niet of hij wellicht wat laag is qua vermogen sinds de plaatsing (vorige eigenaar) maar nadien is het plat dak extra bijgeisoleer met 10cm pir. Dus of het altijd al vee te weinig vermogen geweest if er komt gewoonweg te weinig vermogen uit. Vandaar mijn vermoeden van verontreiniging
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Als het verschil in aanvoer en retour 5 graden is maakt het niets uit waar dat gemeten is, het geeft alleen maar aan dat de doorstroming voldoende is.
Duidelijkheid komt er pas na aanpassing van de convector, als de randvoorwaarden nniet goed zijn kun je doen wat je wilt, dan helpt het toch niet.
Plaats even foto vanaf boven a.u.b.
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
Als de convector zelf vuil is, kan het verschil in temperatuur laag zijn, zelfs bij een lage doorstroming, maar dat maakt nu verder niet uit, eerst dat verschil omhoog.
Zonder gemeten temperaturen schiet dit verhaal niet op. 5 of 10 of 15 graden verschil kan je met de hand echt niet voelen.
Het verschil tussen 50 60 70 en 80 is helemaal lastig.

Maar waar ik o.a. op doelde:
Ketel temp op 70, vuile convector, lage doorstroming, niet geïsoleerde leiding door koude kruipruimte --> water temp in de put nog maar 50..

Zet je ketel eens op 80 en draai bijna alle andere radiatoren dicht. (niet allemaal want als de doorstroming te slecht is, wil je één andere ook deels open houden)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu