Convectorput dichtgooien

MarcoTS

  • #1
Hallo,

I.v.m. komst van nieuwe tegelvloer met vloerverwarming (als hoofdverwarming) zou ik graag willen weten hoe ik de bestaande convectorput van ruim 3 meter breed het beste kan dichtmaken. Hele bak verwijderen of opvullen met Ytong blokken, of zand of ........
 

Pepjo

  • #2
Ik zal dit verplaatsen naar de afdeling vloeren, daar is het meer op z'n plaats.

Waar bestaat de put uit ? Een betonnen bak ?
Die zou ik volstorten met zand, stabiliseren en dan een laag beton erover, gelijklopend met de rest van de kamer.
 

MarcoTS

  • #3
De convectorput is van een soort metaal. Vermoedelijk hang dit geheel in een betonnen bak. :o
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het metaal zal in elk geval verwijderd moeten worden anders zullen er krimpnaden ontstaan doordat er geen hechting is met de eventuele betonnen bak.
Het kan zelfs zo zijn dat er helemaal geen betonnen bak zit maar alleen een van metaal, dat zou ik als eerste controleren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
In m n huisje zat ook een convectorput, deze is inmiddels volledig weggewerkt. Zie CV leiding instorten voor de beginsituatie. Kan ook nog foto s maken hoe het er nu uitziet, en waarschijnlijk heb ik ook van tussendoor wel wat fotootjes.

Hoe heb ik het gedaan?
- Put leeghalen tot op het kale beton.
- Frame maken van hout
- Piepschuim op en naast het frame
- In het midden meer isolatie waardoor minder beton nodig (door een boogconstructie voldoende sterkte)
- Beton storten tot 5 cm onder de rand
- zandcement dekvloer storten
- parket "aanhelen" met laminaat :)

Beetje onduidelijk verhaal misschien, foto s zijn duidelijker.

Als wapening voor de beton heb ik draadeinden ingeboord rondom in de oude vloer, en hierop een net van (beton)staal gevlochten.

grtz
Henk
 

MarcoTS

  • #6
De convectorput is dus een metalen bak die in de vloer hangt :cry:

Dit betekent dus dat als ik de put compleet verwijder ik in de kruipruimte kijk over een breedte van 3 meter.....

Er zijn dus 2 opties:

Put vullen met piepschuim en bovenste laag egaliseren met hechthout of complete gat laten funderen met beton en afwerken met cement-dekvloer.

Geen idee hoe ik die laatste optie het beste kan uitvoeren.

wie heeft er ideeën hoe dit het beste op te lossen

(er komt dus een tegelvloer overheen)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De zijkanten van het gat opruwen met een diamantschijf of een breekhamer.
Een aantal gaten midden in de zijkanten van de vloer boren en daar 12 mm dikke staven betonijzer in zetten, reken op 30 cm afstand van elkaar en ongeveer 15 cm diep boren.


Een plaat multiplex van 18 mm d.m.v. steunen strak onder de bestaande vloer, dus onder het gat bevestigen als bekisting, gebruik voldoende steunen i.v.m. het gewicht van het beton.
Wapening van 8 mm dikte op afstandhouders leggen, ook 8 mm wapening op de betonijzerstaven leggen.
Hierna beton storten tot zo'n 4 cm onder de rand van de bestaande vloer, na een paar dagen de afwerkvloer storten.
 

MarcoTS

  • #8
Zijn er geen simpelere oplossingen op basis van de put zo laten en opvullen ?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #9
Doe het nou één keer goed dus doe het zo als Jan zegt. :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik heb multiplex geschreven, hier mag u ook underlayment voor gebruiken, dat scheelt toch weer een aantal euro's.
 

MarcoTS

  • #11
Ik begrijp niet hoe je met undelayment of betonplaten de onderkant van het gat dusdanig kan afdichten (dus met steunen zoals Jan beschreef) zonder dat bezwijkt onder het gewicht van het beton.

Je kan wel steunen gebruiken maar als het gewicht te groot wordt gaan die steunen gewoon zakken in de zachte ondergrond.
 

Fiesiekus

  • #12
Het is een tijdelijke ondersteuning. Als je goed leest dan worden staven aangebracht die na uitharding het gewicht dragen en overbrengen op de bestaande betonvloer.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #13
Als je bang bent, dat de steunen onder de plaat wegzakken in de zachte ondergrond tijdens het uitharden van de beton, dan kun je ook eerst op de ondergrond een plaat leggen.

Daarop klem je dan de steunen met de plaat die tegen de vloer zit vast.

Heel het zaakje kan naderhand gewoon blijven zitten, het heeft dan wel geen functie meer, maar er is niemand die het nog ziet zitten onder de vloer.

Of het moet zijn dat er kruipruimtekaboutersmurfen onder wonen. :mrgreen:
 

MarcoTS

  • #14
Heeft iemand enig idee wat de draagkracht is van beton multiplex platen in 'zwevende' situatie zoals hierboven al aangegeven ?

Of moet ik voor een dergelijke constructie een ander type plaat gebruiken ?
 

Fiesiekus

  • #15
MarcoTS schreef:
Heeft iemand enig idee wat de draagkracht is van beton multiplex platen in 'zwevende' situatie zoals hierboven al aangegeven
De draagkracht is nul; gegeven de zwevende situatie. :mrgreen:

Het gaat om max. 100 liter beton; dat weegt 180 kg. Her en der een stapeltje trottoirtegels eronder zetten en klaar.

Ik zou maar eens aan het werk gaan........
 

MarcoTS

  • #16
Hier en daar een stapeltje stoeptegels...... :cry:

Ik denk dat ik het maar eens ga navragen bij mensen die er echt verstand van hebben... :mrgreen:
 

Pepjo

  • #17
Ik begrijp het probleem niet.

Je ondersteunt het dicht te maken gedeelte met betonplex, eventueel twee balken eronder laten lopen, en vier stempels.

Op de grond leg je ook een plaat betonplex waar de stempels op staan.

Verder maak je het gat dicht zoals door Jan beschreven, en na een week of wat uitharden haal je het hele zaakje aan stempels en dergelijke weg.

Klaar.

Of je moet aan koudwatervrees lijden natuurlijk, dan zitten we hier over drie weken nog vragen over en weer te stellen en te beantwoorden. :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #18
MarcoTS schreef:
Ik denk dat ik het maar eens ga navragen bij mensen die er echt verstand van hebben...
Ik ben benieuwd naar hun voorstellen :wink:. Houd je ons alsjeblieft op de hoogte van de vorderingen?
 

Ralph

  • #19
Pepjo schreef:
Verder maak je het gat dicht zoals door Jan beschreven, en na een week of wat uitharden haal je het hele zaakje aan stempels en dergelijke weg.

Klaar. :mrgreen:
Dan moet je er eerst weer een gat in hakken om het uit te schalen. Maar zonder dollen, het is verloren schaling en kan gewoon zitten blijven hoor.

Voor de rest was het plan van Jan een goed plan.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #20
Is dat gat nou nog niet dicht. :shock:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu