Convectorput dicht in 6 dagen

Sophora

  • #1
Beste allemaal,

Wij hebben een huis gekocht waar we een en ander aan willen doen. Het gaat om een jaren '70 huis met een betonvloer en zandcementlaag.
We moeten een convectorput dichtmaken, waarna er natte vloerverwarming wordt aangelegd.
We hebben ons er in verdiept en zouden dan een plateau moeten maken, pinnen in de huidige betonvloer, daar bewapening op, beton storten tot 5 cm onder de rand, uitharden en dan zandcement aanbrengen. Tot zover duidelijk deze constructie.

Probleem is de tijd. 6 dagen nadat we de sleutel krijgen van het nieuwe huis, komen ze al de vloerverwarming doen. (en dan de vloer tegelen - keramisch parket -, dan stuken etc... alles in een treintje door tot aan de verhuisdatum)
Dus een betonvloer en dan een laag zandcement zal niet lukken in de tijd, vermoed ik, vanwege het uitharden. Of heeft iemand de gouden tip? Ik heb wel iets gelezen wat je zou kunnen toevoegen om het sneller te laten uitharden. Helpt dat genoeg?

Maar wat dan wel?!

Ik zat te denken om van tevoren bekisting te maken net iets kleiner dan de breedte van de put en dan in halve meter stukken of zo en daar betonblokken in te maken.
Dan als we eenmaal de sleutel hebben hoeklijnen van RVS in de put maken en daarop de betonblokken plaatsen. De kieren dichten met snelbeton of iets anders (tips?) en dan zandcement. Zou dit kunnen werken? Of heeft iemand een beter idee? Er is dan geen superstevige verbinding met de rest van de vloer, maar de hoeklijnen zullen het gewicht dragen. Door het snelbeton of iets dergelijks er tussen, zal het neem ik aan niet meer zoveel werken dat de tegels stuk gaan. Of zouden we met deze constructie snelbeton direct in de put kunnen gooien? Tast snelbeton ook RVS aan? Dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet dat je het niet kunt bewapenen en daarom normaal gesproken niet voor een vloer gebruikt.

We hebben dinsdag een afspraak met de huidige huiseigenaren waarbij we de put nader zullen bekijken. Wat we nu weten is dat de put zich bevindt in een uitbouw waaronder geen kruipruimte aanwezig is. Maar waarvan de put gemaakt is weten we niet.
 

Raimond

  • #2
Brede, stalen hoeklijnen met XPS isolatie (= drukvast), daarop betontegels. 1 cm onder de bestaande vloer. Afwerken met verzelversterkte egaline. Geen snel gebruiken, dat is niet geschikt voor constructies.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
Betontegels zijn ook niet geschikt als dragende constructie. Ik zou dit niet aanraden.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Kan het niet met gewoon beton?
Het is niet dat je het direct gaat belasten. (dan bedoel ik dat je er niet na één dag al een muur op gaat bouwen, wat na een paar dagen trouwens al zou kunnen)
Dus op de standaard manier, dan na een paar dagen snel zandcement erover.

Je hebt het over natte vloerverwarming:
Gaan ze die infrezen of komt die bovenop de huidige vloer?
En wat is het "natte" in dit geval? Mogelijk is het al prima om alleen te vullen met beton, bijvoorbeeld 2 cm onder vloerniveau en de rest wordt dan wel door de vloermannen dichtgegooid.
 
Laatst bewerkt:

Sophora

  • #5
Jackd
Als we het op donderdagavond dichtgooien.... en op woensdagochtend wordt er gefreesd.
Zandcement heeft zeker wel 4 dagen nodig toch voor er gefreesd kan worden? zoiets bedoel ik dan: https://www.gamma.nl/assortiment/we...245525221411&utm_content=Cement & betonmortel
Dan zou dat er zaterdagavond al in moeten. Daar is het beton na 2 dagen waarschijnlijk niet klaar voor, denk ik.

Met nat bedoel ik waterslangen, dus niet elektrisch. En die worden ingefreesd in de bestaande zandcementlaag.
Begrijp ik goed dat jij nu voorstelt dat we de geen zandcement doen, maar het open laten waardoor de slangen daar los liggen ipv in een gleuf en dat de tegelzetter het afvult met tegellijm of zo?
 

Sophora

  • #6
Raimond,

Jij zegt stalen hoeklijnen... Die gaan toch roesten? Het moet wel 100? jaar blijven dragen en niet na 10 jaar instorten. Daarom dacht ik RVS.
 

Sophora

  • #7
Walker,

Geen betontegels dus, maar wat vind je van het "prefab" betonblok idee?
En wat dan om de kieren te dichten?
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #8
Geen kruipruimte dus betonvloer van de aanbouw ligt op isolatie (EPS) op zand?
 

Sophora

  • #9
Rooster,
dat is dus ons niet bekend.
Ik mag hopen dat er wel isolatie onder zit, maar ik vrees van niet, gezien het feit dat die aanbouw niet veel jonger is dan het huis uit 1974. Het is van de eerste bewoners en de huidige wonen er nu 36 jaar. Morgen ga ik proberen om meer informatie te krijgen.
De bewoners hebben vloerisolatie laten aanbrengen, maar dat zit niet onder de uitbouw, omdat daar geen kruipruimte is, zeggen ze. Dat is alles wat we nu weten.
 

Sander 1972

  • #10
Ook rekening gehouden, dat er leidingen in de vloer kunnen zitten. En die met frezen eraan gaan.
Sommige zaken hebben droog tijd nodig, en om het netjes te krijgen. Heb je ook tijd nodig, dus haast geeft vaak een slecht resultaat
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
Heel eerlijk: Hoe kun je een planning maken waarbij alles mee moet zitten terwijl je geen informatie hebt over de bestaande situatie? Dat is wel erg opportunistisch...
 

Charel

  • #12
Ik weet niet of ik het me goed voorstel maar ik veronderstel dat die convector put niet veel breder is dan 40 cm en dat de dekvloer iets van 8 cm is.
Als het zo is dan zou ik rondom die put tot 5 cm er vandaan de dekvloer weghakken tot op de onderliggende betonplaat om dan betonplaatjes van bijvoorbeeld 5 cm dik en 50 cm breed over de put heen te leggen .
De vloerverwarming kan dan bloot over die plaatjes heen gelegd worden . Daarna kan je daar bovenop de resterend ruimte opvullen met de dekvloer (chape).
Het enige probleem dat ik dan nog zie is de koudebrug die de putranden zullen vormen.
Ik zou daarom niet te snel zijn met uw beslissing over die vloerverwarming. Je zou eerst zeker moeten weten of er isolatie onder de huidige vloeropbouw zit. Zo niet zal je veel van het rendement van die vloerverwarming verliezen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
Sophora schreef:
ingefreesd in de bestaande zandcementlaag.
Dan zou ik standaard beton doen, tot de hoogte van de freesdiepte.
Dus als er 2cm diep gefreesd worden, de betonvloer tot 2 cm onder vloer.
De slangen komen dat stuk dan los te liggen. (en natuurlijk gaat daar nog egaline o.i.d. overheen)
Of iets minder beton, zodat als de slangen erin liggen je ze in vloeibaar zandcement kan gieten.
Ofwel: opties genoeg

Met 6 dagen kan het ook helemaal dicht:
Eerst standaard beton, na 1 of 2 dagen snel zandcement. Dat is volgens mij na 4 dagen goed genoeg om met de freesmachine overheen te gaan.
Allemaal niet zo heel spannend, het is enkel een put die dichtgaat, niet echt constructief.

Sophora schreef:
Ik mag hopen dat er wel isolatie onder zit, maar ik vrees van niet,
Dit is een hele belangrijke.
Vloerverwarming is in mijn ogen geen optie als er geen goeie isolatie onder zit. Je wilt niet weten wat dat met je energierekening gaat doen.
In 74 heb je wel kans dat er een laagje piepschuim onder ligt, maar dan wel kans dat het maar dun is.

Afhankelijk van de fundering is het waarschijnlijk mogelijk de vloer eruit te halen, en een nieuwe geïsoleerde te plaatsen, er zijn dan meerdere opties.
Dat kan heel snel gaan.

Heb je al bouwtekeningen? (die liggen als het goed is ergens bij de gemeente) Mogelijk staat daarop of en welke isolatie eronder ligt.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #14
als de vloer van 74 is zou ik adviseren deze in zn geheel te verwijderen om te isoleren naar huidige maatstaaf, of als er hoogte voldoende is een droogbouwsysteem met daaronder extra isolatie maar dan ga je wel een cm 7 tot 10 de hoogte in.
zo vvw in een nauwelijks of ongeisoleerde vloer laten frezen geeft of een hoge energierekening of comfortklachten en van beide wordt men meestal niet vrolijk.
 
  • Like
Waarderingen: Sander 1972

Raimond

  • #15
Volgens mij gaat het met ‘vloeibaar’ beton nooit op tijd uitharden om te kunnen frezen. De optie met RVS-hoeklijnen (je hebt gelijk Sophor, geen staal ), XPS en dikke betontegels (10 cm dik zijn verkrijgbaar) lijkt mij nog steeds een goede, snelle optie. Het is geen metersbrede overspanning, hooguit 30-40 cm toch?
 

Sophora

  • #16
Ha, bedankt voor alle ideeen tot dusver.
Inmiddels hebben we een kijkje genomen en net iets meer info.
Het huis is van 74, heeft een Flevovloer en heeft vloerisolatie, maar de uitbouw is van later moment, maar in elk geval meer dan 36 jaar oud - zo lang wonen de huidige bewoners er.
We hebben de put bekeken en gemeten, maar kunnen natuurlijk niet de boel gaan slopen terwijl de huidige eigenaren er nog wonen. Dat maakt het zo lastig. De put is bekleed met PIRplaten of iets dergelijks. De maat binnen die platen is 3,07x39,3 en 56,8 diep.
We konden niet ontdekken wat voor betonlaag er in moet zitten.
De kruipruimte is wel toegankelijk, maar staat vaak vol water (Groene Hart - veengebied) dus we konden er niet even in. De mensen geven aan dat de vloerisolatie is aangebracht tot aan een muur, maar of dat van de oorspronkelijke gevel is of dat dat van de put is, is niet bekend.
We beseffen ons heel goed dat het niet fijn gaat zijn als de uitbouw geen vloerisolatie heeft. Als de put open is, dan willen we kijken wat we op dat moment kunnen aanbrengen. Maar we weten dus niet of de put een soort losse bak is, of dat er een gemetselde muur omheen zit. In het laatste geval overwegen we om vanuit de tuin de uitbouw te ondergraven om te kijken hoe het zit en of we er iets aan kunnen doen. Qua kosten zou dat wel erg prettig zijn, qua comfort is het iets minder van belang. Het betreft 1 meter extra die verder nauwelijks wordt gebruikt. Dat wil zeggen, er zullen geen stoelen of iets staan waardoor we vaak op dat oppervlak zijn. Er zal wellicht een kastje staan en het is de doorgang naar de tuin (schuifpui), maar verder niet. En ach, we komen uit een nauwelijks geïsoleerd jaren 30 huis, dus we gaan sowieso flink vooruit haha.

We hebben wel wat bouwtekeningen, maar die zijn dus niet van de uitbouw en sowieso staat daar weinig technische informatie op. De afmetingen en de kabels en leidingen, maar niet de constructie.
We zullen inderdaad nog in de archieven op zoek gaan.

@ Walker... we hebben 7 weken de tijd om alles te realiseren, eigenlijk iets meer dan 6 tot de daadwerkelijke verhuizing. Als ik pas als we de sleutel hebben de plannen kan maken, dan krijgen we nooit alle aannemers binnen de gestelde tijd binnen en muren en vloeren klaar. Dus ja... het is inderdaad blind beslissen en er deels het beste van hopen. In het ergste geval zou het nog een overweging zijn om de vloerverwarming slechts tot aan de put te leggen zodat het langer de tijd heeft om uit te harden... maar ook dat is niet bepaald optimaal. Ze zouden op dag 8 komen frezen, maar helaas was dat niet mogelijk. Dus is het dag 6 geworden. Een week later, dan zou alles in de soep lopen :(

@ Sander Het is een hele woonwijk die op dezelfde manier gebouwd is en waar de aannemer in veel meer huizen vloerverwarming heeft aangelegd. Een andere aannemer die een offerte heeft gemaakt heeft ook in deze huizen vloerverwarming aangelegd. We hebben goed gekeken en geen reden gevonden om aan te nemen dat er leidingen in de vloer zouden zitten, ook niet in de uitbouw.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Als je de sleuteldatum geeft, dan kunnen we hier vast allemaal een avond vrij houden. :wink:

ps. Na twee dagen kan er op een vers gestorte fundering al gemetseld worden.
Na ongeveer een maand is beton pas op volledige sterke, maar er kan er snel veel.
 
  • Like
Waarderingen: Sophora
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu