Convector te klein

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat was mijn vermoeden ook Bundy.
Bij lage tempearturen is er weinig convectie, het principe waar de convector voor gemaakt is.
 
Heb vanmiddag de ketel ontmanteld, er bleek een aansluiting te zitten voor aan/uit thermostaat, die heb ik doorverbonden tot de temp op de plek van de thermostaat 22C was, en toen was het in de uitbouw ongeveer hetzelfde! :)
Het viel me wel op dat het behoorlijk lang duurt voor de watertemperatuur op 90 staat- als je ondertussen nog even de hete kraan opendraait duurt het nóg langer want dan zakt tijdens al het schakelen de watertemperatoor zeker 8 graden...vreemd.
Maar: ik lijk op de goeie weg, ik ga morgen een ander thermostaatje halen- ik hou jullie op de hoogte.
 
Je kunt de huidige thermostaat nog een andere instelling geven.
Dit is te vinden onder het instalateursdeel,als je de pid op 1 zet warmt de ketel je cv ook sneller op.
Misschien de moeite waard om even te kijken waar hij op ingesteld is.
Tevens kun je op de ketel de cv temperatuur instellen, stel deze in tussen de 60 en 70 graden. Haal hem uit de aut. stand anders berekend je thermostaat de aanvoertemperatuur.
 
Dat het lang duurt voor het CVwater op temperatuur is hebt u al gemeld in mijn vorige bijdrage.

Dat is vanwege de grote water inhoud van de radiatoren, bij alleen convectie radiatoren/putten is er bijna geen water inhoud vandaar dat het dan wel snel werkt.

En de water temperatuur moet minstens boven de 70 graden zijn wil de convector iets gaan doen.

Vr Gr
 
Chathanky schreef:
Je kunt de huidige thermostaat nog een andere instelling geven.
Dit is te vinden onder het instalateursdeel,als je de pid op 1 zet warmt de ketel je cv ook sneller op.
Misschien de moeite waard om even te kijken waar hij op ingesteld is.
Tevens kun je op de ketel de cv temperatuur instellen, stel deze in tussen de 60 en 70 graden. Haal hem uit de aut. stand anders berekend je thermostaat de aanvoertemperatuur.

De pid stond al op 1.,.,.
 
Radio schreef:
Chathanky schreef:
Je kunt de huidige thermostaat nog een andere instelling geven.
Dit is te vinden onder het instalateursdeel,als je de pid op 1 zet warmt de ketel je cv ook sneller op.
Misschien de moeite waard om even te kijken waar hij op ingesteld is.
Tevens kun je op de ketel de cv temperatuur instellen, stel deze in tussen de 60 en 70 graden. Haal hem uit de aut. stand anders berekend je thermostaat de aanvoertemperatuur.

De pid stond al op 1.,.,.


Ik had de ketel al op 90C staan, omdat de putconvector dat nodig heeft, toch?
 
Ik raak wel een beetje in de put van zo'n convectorput... :cry:

Heb nu een Honeywell aan/uit thermostaat geplaatst in plaats van de modulerende, en deze op het corresponderende blokje in de Nefit ketel aangesloten.
Helaas helpt dit niet, in de uitbouw blijft de temp zo'n 2 tot 2,5C achterlopen, vooral 's avonds als er geen zon op staat.
Het duurt erg lang voor de ketel van 60 op 90C is gekomen, wel een half uur- is dit normaal?
Inmiddels is dan de thermostaat allang afgeslagen, zodat de put nog nauwelijks warmte heeft kunnen afgeven, toch?

Nu heb ik begrepen dat deze convector/put combinatie niet deugt, omdat er te weinig ruimte om de convector heen zit, zodat er geen goede warmtekolom kan ontstaan.
Heb ik dit goed begrepen?
Zou het helpen als ik die grote platen verwijder?
Ik moet ook zeggen dat er wel wat lauwe lucht uitkomt, maar niet over de volle breedte en ook niet echt veel...

Heeft iemand nog wat tips hoe ik nu verder te werk zou kunnen gaan, ook voor wat betreft het 70/90 probleem?
 
De platen niet weg halen,u heeft dan helemaal geen circulatie meer.

Naast de convector in de put moet evenveel ruimte zijn als de convector breed is.

Dat is bij u niet het geval,convector is te breed of put te smal.
 
Die platen weghalen werkt averechts: die zorgen nl. voor het schoorsteen effect. Dat de ketel niet snel naar de 90 toegaat: zie antwoord Cvolieboy. Advies: knijp eens ALLE radiatoren 100% en zet de kamer-th. vragend; dus alleen de convector open. Wat gebeurt er dan???

Mijn ervaring met een convectorput is dat bij 80 graden er eenpaal warme lucht vanaf blaast. Dus het kan wel, als ie goed heet gemaakt wordt en de put goed gedimensioneerd!
 
Utreg schreef:
De platen niet weg halen,u heeft dan helemaal geen circulatie meer.

Naast de convector in de put moet evenveel ruimte zijn als de convector breed is.

Dat is bij u niet het geval,convector is te breed of put te smal.


Bedoelt u aan elke kant een convectorbreedte ruimte of de helft...?
 
In de kamer enkele radiatoren enigszins knijpen is een mogelijkheid om het zaakje recht te trekken.
Als er meerdere radiatoren zijn kun je er 1 geheel dicht zetten, pak dan het liefst een radiator die niet voor een venster staat als je de keuze hebt.
De ballans vinden tussen radiatoren en convectoren is lastig.
De convector is gauw afgekoeld terwijl de radiator langer warmte afgeeft.
Waarschijnlijk zal de temperatuur in de uitbouw ook fluctueren, dit is eigenlijk alleen met een logger goed te volgen of met het oog, een goede thermometer en wat vrije tijd.

Wat is de diepte van de put eigenlijk? die is van grote invloed voor het opwekken van convectie.
Kun je mischien ook een indicatie geven hoeveel vermogen aan radiatoren in de woonkamer aanwezig is per m3?
 
Eerst heb ik de dubbele plaat (145x40) onder het voorraam aangelaten, maar de enkele plaat (80x60) onder het zijraam aan de voorzijde dichtgedraaid.
Geen verschil.

Toen heb ik alles in huis dichtgedraaid behalve de put, inderdaad vloog de watertemperatuur omhoog naar 90c.
Maar uit de put kwam nog steeds weinig warmte, ook na een kwartier doorstoken kwam er eigenlijk alleen ergens links en in het midden wat warme lucht (geen hete lucht) omhoog.

Aan de achterraamzijde van de put is er 7 cm ruimte, aan de andere kant helemaal niets, daar staat de lange plaat.
De diepte van de put is 65 cm.
De lamellen worden wel heet, maar je kunt de hand er goed tegenaan houden.

Moet ik hieruit concluderen:
1. Dat verandering van modulerende naar aan/uit th. wel wenselijk is, maar door de povere prestaties van de put/convector combinatie niet te meten is, en dus eerst de put met inhoud in orde gemaakt moet worden?
2. Dat knijpen van de twee radiatoren op 13,5 meter afstand van de put geen echte oplossing van het probleem is, zoals de installateur steeds beweert?
3. Dat thermostaatkranen door het hele huis (behalve in de put) een goed idee zijn?

Een positief kantje:
Ik heb dankzij dit gedoe en vooral de reakties dusver het een en ander geleerd over warmtetechniek... :)

Nog twee vragen:
1. Heeft het zin om zo'n hoge smalle designradiator bij te plaatsen aan het kamereind van de uitbouw?
Of kan ik dan net zo goed de put dempen? :roll:
2. Bestaan er convectieradiatoren die smaller zijn maar dezelfde of liefst meer kW leveren dan het bestaande 3KW model?
Ik kan eigenlijk nergens wat vinden, het gaat altijd om "totaaloplossingen", waarbij alleen de putten worden beschreven, niet de convectors...
Woensdag wordt de kurk gelegd, dus vergroten van de put heeft niet echt onze voorkeur, al gaat dat dan (misschien) op kosten van de aannemer...

Graag nog even meedenken, bedankt! :idea:
 
Convectieradiatoren???? Je hebt wel radiatoren met extra convectieplaten, bedoel je dat?

Ik denk dat er iets echt niet in orde is met de put en/of convector. De lamellen moeten bij 90 graden ook loeiheet worden dus misschien is de doorstroming door de convector niet in orde. Staan kraan&ventiel wel helemaal open? Leidingen naar convectorput goed ontlucht?
 
Bedankt Fiesiekus,

Het ding lijkt eigenlijk helemaal niet op een lamellenradiator (zie eerdere foto's), het zijn dunne zwarte platen, vrij dicht bij elkaar.
Wat vind je nu van de ruimte achter en voor? Kan 7 cm aan één kant voldoende zijn en moet de hoge plaat de rest doen?

De kraan staat open, heb al vaak ontlucht, bedoel je met ventiel het onluchtingskraantje?
Hoe ik de leiding naar de put moet ontluchten begrijp ik niet, het is een slang in de betonvloer...
 
Die slang kan misschien lucht bevatten als de installatie niet goed is aangelegd. Hoe je dat, als het er al in zou zitten, eruit krijgt is de vraag.

Gezien de geringe warmte-output bij 90 graden CV-water, kan je beter de installateur terughalen; dit wordt ingewikkeld om vanaf afstand te beoordelen/adviseren.

Mijn ervaring met een convectorput is dat je bijna een woonkamer van 100 m3 er mee kunt verwarmen.
 
Op een al eerder antwoord heb ik nog steeds geen antwoord gehad wat wel een basispunt is om te controleren.
Wat is het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour.
Als dat goed is ga je verder zoeken, we zijn nu al tig stappen verder zonder een idee te hebben of er voldoende water door de convector stroomt.
 
Het controleren van de aanvoer- en retourtemperatuur is inderdaad een logische stap om te kijken of er iets mis is aan het debiet door de convector.

Overigens zou een vermogen van 2,5 kW ruim voldoende moeten zijn om deze ruimte te verwarmen. Het convectorvermogen is dus het probleem niet, even aangenomen dat de put en de doorstroming in orde zijn. Dat eerste is dus al niet het geval, het tweede moet u controleren.
 
Dat is geen nauwkeurige meetmethode. Er zijn stickers verkrijgbaar die je op de buizen kunt plakken en dan de T aangeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan