Combimagnetron Etna 2170 defect rechterscharnier

Fvanaken

  • #1
Ben in het bezit van een ETNA 2170 inbouw combi magnetron (1996).

Sinds kort weigert deze dienst na een "knap"geluid in het rechterscharnier van de klapdeur. Dit scharnier zit los in vergelijking met de andere zijde dus deur sluit niet goed af. Electrisch is er overigens niets mis. Eerst meende ik dat het scharnier gebroken was maar na wat zoekwerk op internet is het hoogstwaarschijnlijk een "deurveer" welke gekoppeld is aan de diverse functies.

Momenteel heb ik het apparaat eruit genomen maar zie helaas nergens directe bereikbaarheid van het scharnier/veer.
Kan iemand reageren of een deurveer inderdaad het probleem kan zijn en mogelijk ook wat de juiste bereikbare weg kan zijn om er bij te komen en of het zelf te doen is?

Kan bij demontage gevaar ontstaan voor "microwave energie" wanneer deze niet is aangesloten?(sticker op apparaat)

Bedankt voor een eventueel antwoord.
groet, Frans
 

Trappist

  • #2
Frans, zolang het apparaat uitstaat worden er geen microgolven opgewekt; echter een magnetron werkt met een gevaarlijke hoogspanning, dus daarom beter een vakman raadplegen.

Wanneer de stekker al een paar dagen eruit is zal er overigens van deze hoogspanning weinig meer over zijn. Maar gezien de ouderdom van het apparaat wordt herstel misschien kostbaar; als je het zelf doet zal het een puzzel worden en dan is het nog maar de vraag of alles zit zoals het zou moeten hebben gezeten, als je begrijpt wat ik bedoel :D

En dan komt de veiligheid in het geding :!:
 

Witgoedmonteur

  • #3
Is inderdaad de deurveer die defect is.
Is een moeilijk karwei, zeker voor een leek, om die te vervangen. Zelf denk dat ik er ong 45 minuten mee bezig ben en dan weet ik waar en wat ik moet loshalen!

Indien je toch zelf wilt repareren, sluit dan sowiezo als je het apparaat hebt opengeschroefd als eerste de hoogspanningscondensater even kort, dan weet je tenminste dat je veilig bezig bent. Deurveer zit aan scharnier ingehaakt en aan de bodemplaat van het toestel.

Laten repareren kost denk ik ongeveer een 150 euro, maar dat is deze combimagnetron nog wel waard.
 

Fvanaken

  • #4
Fijn dat op mijn vraag gereageerd is.
Ben vanmiddag bij het demonteren inderdaad een gebroken veer tegengekomen. Ben er ook achtergekomen dat het een beetje "pielwerk" zal worden om het e.e.a. voor elkaar te krijgen.

Eerst een nieuwe veer (ca. 14 euro !!) besteld bij de onderdelenshop hier en probeer daarna het in orde te krijgen; heb er alle vertrouwen in.
Overigens is de stekker er al een week uit dus van de hoogspanning zal weinig meer over zijn denk ik.
Nogmaals bedankt voor de reacties.
 

Trappist

  • #5
Ja en bij die prijs van € 14 moet je natuurlijk niet denken aan de fabrikage ervan, maar aan de opslag ervan in een magazijn, het percentage kans dat ie moet worden weggegooid, omdat niemand ernaar vraagt, verzendkosten, BTW en ga zo maar door :wink:
 

Co de Witgoedman

  • #6
Ach koop eens een bosje bloemen, schrik je toch ook erg van....
 

Fvanaken

  • #7
Uiteraard bedoelde ik met de 14 euro!! dat zo'n bedrag vandaag de dag een koopje is en (wanneer het me allemaal lukt) dan ook kat in 't bakje zal zijn.
Wanneer e.e.a. achter de rug is zal ik het resultaat nog kenbaar maken.
Alvast bedankt voor de (ook humor) reactie.
 

Fvanaken

  • #8
:lol: Onze combi magnetron doet het weer als vanouds !

Gisteren bestelde veertje afgehaald; rechter zijpaneel wederom gedemonteerd (1,5 week stekker er al uit i.v.m. mogelijke hoogspanning...).

Met klapdeur dicht het stalen scharnier met uitsparing even naar beneden gedrukt ; veertje eerst in de grondplaat gehaakt en daarna met tangetje de andere zijde over de eerder genoemde uitsparing getrokken (beetje lastig i.v.m. het ervoor zittend kunststof plaatje).

Alles bij elkaar ca. een half uurtje werk en geschat ca. 80 a 100 euro bespaard (op een lekkere slagroomtaartpunt voor de gezinsleden na).
Groet van een (uiteraard) tevreden doe het zelver.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu