Brander hrSolide CV ketel stopt na circa 3 seconden, foutcode F28

RP360

  • #1
Geachte forumleden,

Mijn trouwe CV ketel (Vaillant hrSolide 24-28/3C, bouwjaar 2006) heeft een probleem.

Nadat ik de pomp heb vervangen (de oude gaf de geest, hetgeen gepaard ging met het uitslaan van de aardlekschakelaar), blijkt er onveranderlijk foutcode F28 te worden gegenereerd, zowel bij een vraag om warm (sanitair) water als bij de vraag om warm CV water.
Nadat de gehele opstartcyclus is doorlopen (stekker in de wandcontactdoos of Reset knop) en er een warmwaterkraan wordt geopend (of de wandthermostaat opengedraaid), wordt de brander ontstoken (daadwerkelijk vlam en warmteontwikkeling), maar slaat de brander na circa 3 seconden uit. Na 3 van deze identieke, vruchteloze pogingen verschijnt foutcode F28 in de display.

Waterdruk okee, gas okee, gaskra(a)n(en) open, geen gas in gasleiding, CV goed ontlucht, et cetera...

Het enige dat er verder is veranderd, is dat ik aan de achterzijde van het kunststof kapje van de ontstekingsbougie een 2 mm klein gaatje heb gemaakt. Dit om, m.b.v. een klein schroevendraaiertje, het in het kapje aanwezig contactpennetje terug te kunnen duwen, zodat het metalen klemdopje in het kunststof kapje van de ontstekingsbougie kan worden teruggeschoven. Een ingreep die m.i. noodzakelijk was, omdat bij het afnemen van de kunststof kapje van de ontstekingsbougie, telkenmale het metalen klemdopje onbedoeld op de bougie achterbleef.
Omdat echter de elektrische ontsteking op zich goed verloopt, ben ik er even vanuit gegaan dat dit niet van invloed is op het probleem.

Uitgaande van de kortsluiting door de defecte waterpomp, veronderstelde ik dat dit gevolgen voor de hoofdprintplaat zou kunnen hebben gehad (defect thermokoppel?). Daarom de huidige printplaat vervangen door een professioneel gereviseerde printplaat... Helaas onveranderlijk foutcode F28.

En dan weet ik het even niet meer... Voorafgaande aan de pompcrash draaide het machientje namelijk nog als een zonnetje.

Waar moet ik het zoeken? Gasblok?

Bij voorbaat dank voor jullie gewaardeerde reactie.


Met vriendelijke groet,
RP360
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Ronny

    Specialist Verwarming
    • #2
    Installateur bellen.
     

    RP360

    • #3
    Beste Ronny,
    Veel dank voor de snelle reactie.
    Direct daaraan gevolg gevend zoeven een installateur aan de lijn gehad: "Bij F28 kan het overal aan liggen. In de praktijk betekent het echter gewoon einde oefening."
    Dit klip en klare antwoord had ik helaas echter al verwacht, vandaar mijn vraag met toelichting op dit forum.
    Wellicht heeft u of iemand anders nog een bestaan verlengende ("LTC") doe-het-zelf suggestie voor mijn keteltje, anders dan een respectvol doch definitief "RIP"...
    Bij voorbaat dank.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #4
    gasmeter of huisdrukregelaar defect
    - lucht in gasleiding
    - hoofdgaskraan staat dicht
    Storing in het gasblok, verkeerde gasinstelling, onstekingscircuit
    (ontstekingtrafo, ontstekingkabel, ontstekingsstekker) defect, ionisatiestroom
    onderbroken (kabel, elektrode), verkeerde aarding van
    het toestel, elektronica defect.

    Dat is wat ik als storingsoorzaken heb.
    Nu heb je lopen knoeien aan de ontsteekkabel en deze is vaak ook verantwoordelijk voor het meten van de inonisatiestroom.
    Een vonk kan wel een kleine ruimte overspringen dus ontsteekt het gas, vervolgens gaat hij ionisatie meten en bij een fout uit.
     

    RP360

    • #5
    Beste Headhunter,
    Indien de ontsteekkabel ook in mijn ketel verantwoordelijk is voor het meten van de ionisatiestroom, dan is uw verklaring zeer plausibel voor mijn probleem. Ik zal de kabel daarom vervangen en hier laten weten wat het resultaat van die actie is.
    Hartelijk dank voor uw meedenken en kennisoverdracht.
     

    RP360

    • #6
    Beste Headhunter,
    U had het helemaal bij het rechte einde: mijn keteltje is helemaal blij met zijn nieuwe, levensverlengende ontstekingskabeltje.
    In opvolging van uw suggestie heb ik eerst de servicebalie van Vaillant gebeld, waar een uiterst vriendelijke technicus mij te woord stond. Deze bevestigde uw gedachtegang: "In deze ketel is de ontstekingskabel, samen met de aarding, (deels) verantwoordelijk voor de ionisatie(meting)".
    Hedenochtend kabeltje aangeschaft en zoeven aangebracht.... en ... vreugdedansje!
    Heel, heel hartelijk dank!
    Met vriendelijke groet, RP
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #7
    Mooi verhaal RP360 je mag hier blijven.
    Met andere woorden bedankt voor de terug melding.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu