Schokkende start van Herman Mazout Brander

gamegard68

  • #1
Brander: Herman HL60 PLV .2-S
Ketel: Saint Roch Rokor FC6 V
Geinstalleerd sinds augustus 2013.

Als inleiding een korte video die toont hoe de Brander schokkend en rokend opstart:
Na de schokken begint de brander normaal zonder schokken werken met ideale CO2, CO ed. waarden totdat hij afslaat doordat de temperatuur bereikt. Bij heropstart begint het schokken opnieuw met de kans dat de brander in alarm overgaat. De ruimte in de kelder waar de brander staat kan gelukkig met een deur afgeloten worden maar de lucht en geur in deze ruimte is zeer ongezond.

Dit probleem was al in het begin aanwezig. Volgens de installateur zou dit gebeuren door onstabiele netspanning. Om dit te verhelpen werd er een Hiquel TR12+ off delay geinstalleerd:

Hierdoor valt de brander minder vaak in alarm. Volgens technici die jaarlijks het onderhoud doen is de mazout pomp in orde, constante druk.
Het plaatsen van de twee mazout toevoer en retour slangen in een jerrican geeft hetzelfde resultaat. Tot nu toe geen enkele technicus die begrijpt wat er aan de hand is.
 

Auto-Geen

  • #2
Kan meerdere oorzaken zijn. Te grote nozzle, verkeerde sproeihoek, primaire of secundaire lucht afstelling niet goed, te kleine of te lange rookgasafvoer waardoor te veel weerstand. De standaard afstellingen zijn moeten vaak naar gelang de situatie bijgesteld worden. Enige ervaring is niet verkeerd.
 

gamegard68

  • #3
Bedankt voor de suggesties. Het rare is dat die na die schokken meestal normaal begint te werken.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Als het de toevoer niet is en ook niet de afstelling dan zou ik gokken op de afvoer.
Zeker omdat het na een paar keer opstarten wel werkt, als de afvoer wat warmer is (?).
Het valt me ook op dat er rook uit komt op de plek waar de brander de ketel in gaat, dat is ook niet goed.
Zoek net zo lang tot je een specialist vindt, dit is niet goed.

PS, is het wel normaal dat er een kunststof lucht toevoer slang op zit?
 

gamegard68

  • #5
Welbedankt Ronny. Zou het een probleem met de Siemens voorverwarmer kunnen zijn ? De kunststof lucht toevoer werd door de installateurs erop gezet.
 

gamegard68

  • #6
Volgende tips ontvangen van Hermann.de support:
  • Afzuigen van uitlaatgassen via slang, slang eraf trekken en lucht aanzuigen via de stookruimte
  • Controleer het uitlaatsysteem om te zien of er via LAS* uitlaatgassen worden aangezogen
  • Recirculatiespleet te groot. Meten met geopende keteldeur. 2 mm opening!!!
*Luft-Abgas-System (LAS)
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
ziet mij eruit alsof er te veel weerstand is in het rookgas traject
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Zo lijkt het idd
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Ik zou om te beginnen de vuurhaarddruk meten en de oliedruk van de brander bij het starten.
Is het gewoon dieselolie of kan die ook vervuild zijn met en door winter parafine? (veroudert)
Bij een te grote nozzle en een dan te lage pompdruk is de vlam zeker onstabiel en als de vuurhaard druk dan ook nog te hoog is zal de brander deze kuren gaan vertonen.
Door de warmte krijg je wat extra trek in het kanaal waardoor het lijkt goed te gaan en alles goed lijkt te meten maar je word dan voor de gek gehouden.

Meten met de juiste apparatuur zal je uiteindelijk het probleem vinden.

Vr Gr
 

gamegard68

  • #10
Bedankt iedereen voor de waardevolle input. De grote lijn is hier de haardruk. Het is een mazout ketel met een condensatievat vanachter. Vandaar de weerstand.
 

gamegard68

  • #11
Uiteindelijk een specialist van Hermann branders kunnen laten langskomen en vrij snel werd het probleem gevonden: Recirculatiespleet te groot. Gemeten met geopende keteldeur, was meer dan een centimeter. Volgens onderhoudsboekje: moet min. 2mm en max. 10mm zijn. Een reductie van 4mm loste het probleem op, geen schokken meer geobserveerd bij het opstarten en tijdens bedrijf.
 

Auto-Geen

  • #12
Feedback :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu