Boeidelen verven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste klussers,

Mijn dakrand bestaad uit een blak ong 4 cm dik en 15 cm hoog. De randen op het zuiden en westen en staan vol in de zon. Ik heb de oude verf eraf gestript en nadat ik een laag grondverf erop heb ziet het er zo uit.
Mij is geadviseerd om met combiplamuur de scheuren dicht te zetten. Ik heb dat inmiddels met een ander stuk al gedaan en ondanks dat het helemaal dicht was en afgelakt met twee lagen hoogglans alkyd, komen er na ong 4 weken hier en daar toch weer haarscheurtjes.
Mijn vragen zijn nu moet ik verdergaan met de combiplamuur of eerst op het kale hout 2K plamuur en dan grond en afplamuren met combi. Mijn andere vraag is of het niet beter is om de laatste aflaklaag met acrylaat te doen deze is wat flexibeler en scheurt misschien niet?

klus aruba
 
Bij deze dan de foto
27026_rand_1.jpg
 
Vocht. Met u eerst eens de vochtigheid van het hout eens op.
Het lijkt erop dat het hout veel te vochtig was /is.

Door krimp-en trekspanning in het hout komt dit na verloop van tijd vrij en zoekt een weg naar de warme zijde, de buitenkant.
 
Bedankt Kees,

Vocht is inderdaad het probleem geweest aangezien dit hout eerst geschilderd was met Alkyd grondverf en Acrylaat lakverf. Door het open karakter van de Acrylaat was er een continu vochttransport. Zo erg zelf dat alles eraf gedrukt werd. Daarom heb ik met verfafbeit de rest eraf gehaald en begin opnieuw. Het hout lijkt nu niet vochtig maar ik kan het (nog) niet meten, ik moet een metertje kopen.
Indien het hout droog genoeg is hoe ga ik verder?


klus aruba
 
Als het hout droog genoeg is (14-17% ) dan moeten eerst de openstaande naden worden opgevuld met een houtreparatievulmassa. Deze 2K-epoxymassa moet zich aan het hout hechten, dus niet eerst gronden.

Daarna het verfsysteem opbouwen. Hier is een vochtregulerende verf de beste oplossing, dus een EPS ( Een-Pot-Systeem ) verf. Deze heeft echter geen hoogglans, maar een zijdeglans.

Wilt u wel hoogglans:

U kunt ook eerst opzetten met en speciale grondverf ( kijk maar even in uw Pb ) die 2 a 3 jaar kan overstaan. Dit betekend dat u niet direct hoeft af te lakken. Zo kunt u deze grondlak 2 x opzetten en een jaar aankijken hoe dit zich houdt. Daarna met een gesiliconiseerde hoogglans afwerken.
 
Is het multiplex? Op aruba kan het natuurlijk ook veel droger worden dan hier, wellicht dat het dan heel anders benadert moet worden?
 
Ik bedoel dat de scheuren misschien door de hele hete zon komen ipv door vocht. Het klimaat is tenminste niet erg vergelijkbaar met dat van ons.
 
@ Tiho,

Nee, het is geen multiplex maar een balk 2" * 8"( tikfoutje in mijn eerste bericht).
Overigens geeft alleen de zonkant deze scheuren. De oost en noordzijde houden zich opvallend goed.

Ik heb een laagje gegrond zouden jullie dit nu mbv een bandschuurmachine of toch weer met afbeit eraf halen voordat ik de 2K plamuur ga gebruiken?
 
Als er veel spannings verschillen in het hout zitten zou ik niet gaan plamuren.
Kaal halen en met een acrylbeits behandelen.
Het voordeel dat het voledig ademd.
Zodat vocht van binnenuit makelijk naar buiten kan.
Mijn windveren vertoonden het zelfde probleem.
Elk jaar maar weer bijwerken.
Heb alles kaal gehaald en een acrylbeits aangebracht zitten wel kleine scheurtjes in maar bladert niet en zit nu 5 jaar zonder een keer bijwerken.
Twee keer per jaar schoonmaken en het ziet er nog perfect uit.
 
Inderdaad, ook een mogelijkheid, maar beits is sterker aan UV straling onderhevig dan EPS. De laatste geeft meer bescherming. Een goede epoxyplamuur kan hoge temperaturen goed aan, mede door de toeslagstoffen.

Maar..de zon krijgt alles kapot, als deze maar lang genoeg de tijd krijgt.

Hou ook rekening met de kleur: wit kan vele malen meer krimp-en trek opvangen dan een donkere kleur, deze absorbeert de warmte en staat deze moeilijk af.

@ Tiho: Multiplex duwt de fineerlaag bij vochtindringing in stroken eraf. Dit is naaldhout, grenen of vuren.
 
Ik heb een tuindeur van multiplex 40 mm dik. Hier zitten ook allemaal strepen/scheuren in de lengterichting in. Vandaar mijn vraag.

Waar het mij om ging is dat het daar iig veel heter en droger kan worden dan hier :wink:
 
Beste mensen,

ik ben blij met jullie input. Op een zomerse dag in Nederland kan het houtwerk ook knap heet worden. Hier is het alleen iedere dag zo.

Ik zit nog met twee vragen: 1) afbeit of bandschuur op het al gegronde hout (een laagje met de kwast) en 2) Kees je hebt over een epoxyplamuur, nu ben ik een beetje in de war. Veel materialen die in Nederland te verkrijgen zijn zijn hier niet te verkrijgen. Ik heb momenteel een 2K houtreparatie middel/plamuur wordt hard in 10 minuten en na 30 minuten al schuurbaar van het merk Minwax. Ruikt precies als autopolyester plamuur.
Tevens heb ik een 2K echt 100% exopy reparatie materiaal, hecht aan alles hout staal beton etc wordt pas hard na een dag. Het merk PC-7. Welke raad je nu aan?
 
Vwb de merken: buiten dat ik beide niet ken geven we er hier vanwege de forumregels ook geen mening over.

Polyesterplamuur buiten op een al vochtige ondergrond is absoluut geen aanrader: deze soort trekt al vocht aan door de samenstelling, spoedig gaat dit onthechten.

Kijk maar even in uw Pb wat u vanuit Nederland dan toch maar moet laten overkomen vwb houtreparatievulmassa en een duurzaam resultaat.

Op St.Maarten op houtwerk hotel ( aan de zeezijde!) 3jaar geleden toegepast en het zit er nog steeds prima op. Het was daar toen een graadje of 39 rond het middaguur.

Afbijten is hier ook af te raden: u ziet al met een vochtige omgeving, en afbijt moet u grondig nawassen met.....water.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan