Plekken/haarscheurtjes in geverfd Multiplex boeideel

Noordpijl

  • #1
Zie foto ter illustratie (dit is geen boeideel maar wel zelfde probleem). Bovenste laminaat van multiplex is dus niet meer egaal. Hoe kan ik dit het beste behandelen? Is goed schuren en dicht smeren met 2K (epoxy) plamuur nog een oplossing? De laag verf die er nog wel op zit, zit goed vast en multiplex is voor de rest oke.

image.jpg
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Kan zijn maar de gelamineerde lagen zijn oiv vocht losgekomen. Geheel vervangen is het beste waarbij vooral de gezaagde en kopse kanten met 3x grondverf of randsealer moeten worden voorbewerkt. Dichtzetten met 2k epoxy is slechts een tijdelijke oplossing.
 
  • Like
Waarderingen: Walker en BertPleizier

Noordpijl

  • #3
@Kees de schilder : compleet vervangen (dan zou ik voor Trespa kiezen) wordt wel een ingewikkeld geintje voor een stuk van 6 meter vrees ik. Al snap ik dat dat de beste oplossing zou zijn. De gelamineerde laag is overigens niet als laag losgekomen, alleen zitten er mini scheurtjes in. Ik snap overigens niet waarom iemand voor multiplex kiest voor boeidelen.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Sander 1972

  • #4
Die kun je weg gooien, zonde om daar energie in te steken. Zou okoume buiten kwaliteit nemen en deze mooi afwerken
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Met multiplex als boeideel is niets mis, mits de juiste plaat gebruikt wordt.
Merantie multiplex werd en wordt nog veel gebruikt, maar is hiervoor niet geschikt.
Zoals Sander 1972 al schrijft: okoume gebruiken, deze rondom in de verf zetten en aanbrengen volgens de verwerkingsvoorschriften.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Oppervlaktescheurtjes wijzen op het omhoogdrukken door vocht. Dat moet ergens heen zoals u zult begrijpen. Veelal komt doordat de gezaagde kanten niet goed zijn voorbehandeld.
Als u boeidelen vervangt voor welk product dan ook dan kunt u wel tot 15 jaar garantie krijgen, ( Uniprime) maar de duurzaamheid valt en staat met het sealen van, nogmaals, gezaagde en kopse kanten.
 
  • Like
Waarderingen: Noordpijl

Noordpijl

  • #7
Dat is jammer, het lijkt er in ieder geval niet eens zo slecht uit te zien, vandaar mijn hoop dat met het egaliseren vd oneffenheden en impregneren vd zijkanten er een hoop gewonnen zou kunnen worden. Ik neem trouwens aan dat Trespa / HPL toch de voorkeur verdient boven wat dan ook?
 

Sander 1972

  • #8
Het is net wat je mooi vind, zou het zelf niet op mijn huis willen. En ook die kunnen los komen door dat het houtwerk er achter verrot is
 

Noordpijl

  • #9
Het betreft de dakgootafwerking vd dakkapel vd zolder dus je staat er niet met je neus bovenop. Dat hout wellicht wat mooier zou zijn, maak ik mij niet druk om. Het voordeel om niet meer vanaf het dak te hoeven schilderen vind ik veel belangrijker. Maar had uiteraard gehoopt dat ik niks hoef te vervangen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Sander 1972

Het is net wat je mooi vind, zou het zelf niet op mijn huis willen. En ook die kunnen los komen door dat het houtwerk er achter verrot is
Dat kan, maar dan heb je andere (vocht)problemen. Als je die hebt zal je schilderwerk bij hout ook niet lang goed blijven. Ik ga er van uit dat wanneer je Trespa monteert je alles goed in orde maakt, zodat het rachelwerk niet aangetast kan worden door vocht.

Ik heb op een paar delen ook Trespa gemonteerd dit jaar. Ik heb liever hout, maar het is qua bereikbaarheid (en dus onderhoud zoals schoonmaken en schilderen) gewoon niet praktisch: te hoog en slecht bereikbaar. Dan vind ik Trespa toch wel een mooi alternatief. Met een telescopische waterstraal Merknaam verwijderd, mod. met borstel makkelijk schoon te maken en het rot niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Noordpijl

Noordpijl

  • #11
Ik ga morgen in ieder geval de “zijvleugeltjes” (10 x 125 cm) vd dakkapel vervangen door Trespa. Schroeven kan niet (je zou 2 cm vd kant af moeten blijven) dus ga het lijmen. De benodigde dikte is precies twee Trespa platen dik. Die wil ik eerst onderling verlijmen en dan op het hout(en racheltje) lijmen. Hoe dik moet echter de High Tack kit zijn om de platen onderling te verlijmen? Ik lees 10 mm maar dat lijkt mij sterk. Of niet? Snap dat het moet kunnen werken maar voor zo’n klein stukje is dat toch niet nodig? Zal in ieder geval wel met primer voorbehandelen.
 

Sander 1972

  • #12
Als je het doe het dan goed, en maak er een frame achter die platen werken
 

Noordpijl

  • #13
@Sander 1972 : er zit al een soort houten frame (rachel) aan beide zijden vd dakkapel waar de platen op moeten. Een strook van 10 cm breed en 125 hoog gaat ook niet enorm werken neem ik aan dus 2 platen van die afmetingen zou je toch onderling moeten kunnen verlijmen lijkt mij.
 

Sander 1972

  • #14
Succes jij weet het, zou even een vakman inhuren als ik u was
 

Noordpijl

  • #15
@Sander 1972 ; begrijp je reactie niet. Ik geef aan dat ik verwacht dat ik de platen onderling kan verlijmen. Het is immers een klein stukje. Als mijn aanname niet klopt dan zou ik graag van jou horen waarom. Leert iedereen weer van toch?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
Gewoon je regelwerk opdikken en 1 laag Trespa toepassen. Anders krijg je gedoe met capillair vocht etc.

Bij toepassing van multiplex buiten: ALTIJD de randen afronden met min r=3, én altijd zaagkanten sealen met een randsealer. Dat is wat anders dan "2 of 3x in de grondverf zetten".
 

Noordpijl

  • #17
Dat opdikken van het regelwerk kan ik met stroken Trespa doen, die ik verlijm op het - nog in de primer te zetten - houten regelwerk (ca. 4 x 125 cm.) ?

Dat multiplex zou trouwens van watervast okume multiplex zijn oid. De aangetaste plekken beginnen juist voornamelijk onder de zinken dakrandkkraal vd dakgoot. Daar kan ik ook niet meer bij om de kopse kant in de sealer te zetten.
 

Noordpijl

  • #18
Ik leer graag dus daarom ter verheldering: Trespa is toch vochtbestendig, waarom is het dan toch verstandig ik dan om rekening te houden met capilaire werking tussen de twee Trespa platen bij verlijming? Het multiplex sierdeel zat overigens ook gewoon gespijkerd tegen het houten regelwerk. Daar zou je dan toch ook moeten vrezen voor capilaire werking?
 

Noordpijl

  • #19
Verneem graag jullie inzichten. Een plaatje verlijmen zou toch geen hogere wiskunde moeten zijn…? Lees ook dat soms een ventilatierooster wordt geadviseerd als je trespaplaten op houten regelwerk verlijmd ter voorkoming van opsluiting vocht.
 

Noordpijl

  • #20
Wat ik overigens graag zou willen weten: het (oukume) multiplex dat om de dakgoot is gebouwd (heet dat de vooropstand?) zit nu strak tegen elkaar aan getimmerd, zonder ventilatieruimte. Bij gebruik van Trespa als boeideel wordt altijd streng aanbevolen/verplicht om ruimte open te laten tussen de aansluiting waar de platen elkaar zouden raken. Waarom hoeft dat bij hout niet en bij Trespaplaten wel?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu