Beton vloer storten op oude tegelvloer

Jeroen2

  • #1
Hallo,

Deze gemiddelde klusser met enkele vragen over het storten van beton in een bestaande ruimte (310 bij 330). De vloer in deze ruimte ligt 9 cm lager dan de vloer van de keuken (afgescheiden door een deur. We willen deze ruimte meer bij het huis betrekken en willen de vloer daarom ophogen en de deur weghalen.

Ik heb hier en daar wat dingen gelezen op dit forum maar zit toch met wat vragen;

1.) Zelf beton aanmaken en storten of een betoncentrale bellen? Mijn voorkeur heeft het laatste. Wel duurder (heb een paar prijzen opgevraagd en het zit rond de 300 EUR) maar stukken makkelijker. Ik zit volgens mij wel op de grens van de minimale wat afgeleverd word en maak me zorgen indien we net teveel hebben besteld. Las dat de chauffeurs de hele inhoud leeg draaien (wat je besteld hebt) ook als je er achter komt dat tijdens het storten dat je al genoeg hebt. Is dat echt zo?
2.) Indien we zelf beton gaan aanmaken vroeg ik me af of het mogelijk is om de ruimte iets meer op te vullen met isolatiemateriaal of stenen zodat we zelf minder beton moeten aanmaken. Een stomme gedachte?
3.) Ruimte vrijlaten voor tegels. De vloer waarop gestort gaat worden is 9 cm lager. Ik wilde 1 cm vrijlaten voor de tegellijm en tegels. Is dit voldoende of te weinig?
3.) Bewapening. Na wat andere topics gelezen te hebben, neig ik toch om wat stalenrooster als bewapening op blokjes erin te leggen om scheuren tegen te gaan. Iemand een mening of dit wel of niet noodzakelijk is bij 8 cm betonvloer?
4.) Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Tips? Suggesties?

Alvast bedankt!
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
2 x dezelfde vraag stellen, heeft geen nut.
Daarom het andere bericht verwijderd.
 

Techno tim

  • #3
Beton uit centrale meestal beter van kwaliteit als zelf draaien wel duurder aangezien je maar een halve kuub nodig hebt.
Afspraak met centrale en ze nemen rest mee terug.
1 cm minder betonnen genoeg? weten we niet, het is de tegeldikte en lijm en de lijmdikte hangt af van de tegelgrootte liever te laag als te hoog.
Ik zou wel wapening er in doen en hoe is de ondervloer?
Misschien nog isoleren?
 

Jeroen2

  • #4
Thanks.

Tsja de tegel hebben we nog niet uitgezocht vandaar dat we een inschatting wilde maken over de vrij te laten ruimte.

Enige ervaring of ze voor een halve kuub (0.8 had ik berekend) wel langskomen of is het dan gewoon duurder?

Ondervloer is een tegelvloer. De ruimte was ooit bedoeld als een soort van serre. Er zit ongeveer 15 cm beton onder de tegels.

Isolatie wel over nagedacht. Meer vanuit de gedachte dat je dan minder beton nodig hebt. Isoleer je het met EPS platen? Dan dan kom je uiteindelijk wel op een halve kuub uit.
 

Techno tim

  • #5
Ben voor gemak uitgegaan 3 cm lager als bestaande afgewerkte vloer.
zoals al eerder gezegd beter te laag als te hoog, kan altijd nog of egaline of dikbetaalde gebruiken.
Zo te horen is ondervloer stevig genoeg, isolatie is voor comfort en portemonnee, neem hiervoor 20 mm roofmate, wel wapening in beton.
Staan niet te springen op klein beetje beton daarom veel overvracht.
Kan ook proberen via aannemer of klussenbedrijf hiermee heeft de centrale een vaste relatie en dat gaat soms wat makelijker.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Waarom wil je er eigenlijk beton in storten.

Een zand/cement vloer is veel gemakkelijker vlak te smeren, als een betonvloer.
En dat is toch wel belangrijk, als je er tegels overheen gaat lijmen.

Ik betwijfel ook, of een beton centrale die kleine hoeveelheid levert.

En een zand cementvloer, kun je gemakkelijk zelf maken, en scheelt je een hele hoop €

Het is wel belangrijk, om eerst te weten hoe dik de tegels zijn.
Dus ik zou eerst eens de tegels uit gaan zoeken, en dan pas kun je de vloer goed op hoogte brengen.
 

Techno tim

  • #7
Ben het met Peter eens dat een zand cement vloer prima gaat enz enz .
En echt een goede centrale levert ook kleine hoeveelheden(meestal rest) tegen meer prijs dat wel. (of wij zijn een goede klant)
 

Jeroen2

  • #8
Wederom bedankt voor de antwoorden!

Eigenlijk niet aan gedacht.

Dus stel dat ik 3 cm (dus 6 cm opvullen) vrij laat dan is de opbouw alsvolgt;

Oude tegelvloer
+ Isolatie, zeg even dat we roofmate van 2 cm
+ Wapening er bovenop leggen (of hoeft dat niet met een cementvloer?)
+ Cementvloer van 4 cm

Moet er nog folie onder de roofmate platen voordat je die er inlegt?

Maak we wel zorgen over het aanmaken van het cement. Moet eens gaan rekenen met hoeveel zakken ik moet gaan sjouwen. Maar als dat weer goedkoper is dan is dat ook een plus.
 

Techno tim

  • #9
Er hoeft geen folie meer onder/op roofmate wel naden even afplakken.
Wapening mag/kan wel maar je kan ook kiezen voor glasvezels (los te koop in kleine zakjes) dit mengen door vloerspecie voor aanbrengen.
Er zijn ook kant en klare zakken vloerspecie te koop waarbij je alleen nog maar water hoeft toetenvoegen .
Huur dan een handmixer.
Wil je het zelf draaien dan is de verhouding 1 deel portland op 4á5 delen vloerzand , gaat beste in betonmolen (huren)
Ik zou wel eerst naar tegels kijken en vloer meteen goed er in smeren, scheelt weer in tijd en kosten.[/b]
 

Jeroen2

  • #10
Handmixer en speciekuip om cement in aan te maken heb ik al. Doen we het met het kant en klare specie!

Gekke vraag maar als we de platen boven op de tegelvloer leggen en dan de cementvloer erover heen gieten dan komt de vloer toch los te liggen van de oude tegelvloer? Of zie ik iets over het hoofd?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Het maken van cementspecie, om een vloer te maken, gaat niet zo makkelijk met een mixer en een kuip.
Dit kun je het beste aanmaken met een betonmolen.

De specie mag niet te nat zijn, maar een beetje aarde droog.
De vloer kun je er ook niet in gieten, maar zul je af moeten rijen, met een rij.
Anders krijg je het niet vlak.

De vloer hoeft niet vast te liggen op de ondervloer, zo krijg je een zogenaamde zwevende vloer.
Alleen is 4 cm wat weinig voor een zwevende cementdekvloer.

En zoals al eerder gezegd, koop eerst de tegels.
Dan kun je gelijk op de goede hoogte smeren.
Naderhand weer egaliseren, is weggegooid duur geld.
 

Jeroen2

  • #12
Thanks.

Ok, duidelijk. Betonmolen huren zijn ook weer niet de kosten. Het is inmiddels helder dat we echt eerst tegels moeten kopen.
 

Jeroen2

  • #13
Hallo, ben ik weer. Het eea heeft wat langer geduurd om de gehele kozijn veel later is gekomen.

Inmiddels zijn de tegels bekend, 75 x 75 (dikte 13mm).

Bij de opbouw dachten wij aan;
Oude tegelvloer
+ Isolatie, polystyreen 2 cm
+ Cementvloer van 5 cm
+ Tegels / lijm 3 cm

Vraag 1.) Kunnen we die polystyreen platen die bij de bouwmarkt liggen gebruiken als isolatie (ook handig dat we minder cement moeten gebruiken)?

Vraag 2.) Even snel met Beamix 730 (20kg) zitten rekenen. Voor 50mm dikte per m2 heb je 100kg nodig, de ruimte is 10m2 dus heb ik 50 zakken in totaal nodig. Zak kost even afgerond EUR 6,- dus zit je op EUR 300,-. Zie ik iets over het hoofd? Kan voor dit bedrag beter een beton wagen laten komen toch (als ze voor deze hoeveelheid rijden).
 

Ralph

  • #14
1) ja kan, maar let wel op de hardheid van de platen, die zijn vaak te laag van de bouwmarkt. Ga dus naar een bouwstofhandel en haal daar het juiste product. Bij eps moet je wel folie leggen na het isoleren.
Denk ook aan randisolatie bij dit type dekvloer.

2) bestel vloerenzand ook bij je bouwstofhandel. Daar kan je een halve m3 bestellen met 6 zakken Portlandcement.

4 cm zweefdekvloer is het minimum en daar moeten dan estrichnetten in, maar jij hebt een opbouw van totaal 7 cm dus heb je aan alleen specie genoeg.
Je mag de tegel bij je opbouw erbij rekenen namelijk.

Let wel op dat je of direkt fris in fris de tegels legt of binnen 24 uur met lijm of anders na 5 weken pas. Tussen deze tijd kan je niet tegelen op zwevend estrich. Je tegels zullen dan los gaan liggen of eindigen met minder dan 50% verbinding door de droogkarakteristiek van zwevend estrich.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu