@Hans Kei:
Als ik jou was zou ik in deze volgorde:
- het leidingwerk opnieuw laten aanleggen
- een veerbediende bypass (laten) installeren tussen de aanvoer en retour leidingen van de CV ketel
- eventueel de keerklep laten installeren.
Dan het zaakje opnieuw inregelen/afstellen:
- de badkamer radiator volledig open draaien (de bypass zou dan overdruk moeten wegvoeren, maar voor het geval dat)
- de pompschakelaar er tussenuit halen.
- de pomp gewoon in het stopcontact op stand 2 of 3 (vermoedelijk drie) van de modus met het WiFi-teken.
- de thermostaat op de verdeler begrenzen op 40 graden (een te hoge temperatuur in de vloer kan de vloer en/of buizen beschadigen en een te hoge temperatuur van de vloer kan ongezonde medische gevolgen hebben).
- de ketel maximale CV temperatuur naar 50 of 60 graden zetten.
- het vermogen van de ketel omlaag draaien indien dat te hoog staat afgesteld (staat standaard op 70%).
- de pomp van de ketel mogelijk een tandje lager (stand 1 is voor mijn situatie voldoende).
- de nadraaitijd van de CV pomp verhogen naar 5 minuten (staat standaard op 1).
- de thermostaat instellen op maximaal 3 aan/uit schakelmomenten per uur.
Je kunt dan spelen met de instellingen op je ketel en de thermostaatknop om de voor jouw vloer juiste instellingen te vinden. Dat is een proces waar je wel een paar weken zoet mee bent.
Ter verduidelijking van bovenstaande en even ter vergelijking: mijn ketel stookt op 40 C en de aanvoer temperatuur op de verdeler is begrensd op 37 met de witte thermostaatknop. Dat is genoeg met mijn isolatie en vloeropbouw (anhydriet) om de vloer op een behaaglijke en niet te hoge temperatuur te stoken. In principe kan ik zelfs nog lager stoken, maar mijn ketel (dezelfde als die van jouw) kan daar niet goed mee overweg. Het vermogen van mijn ketel heb ik naar beneden getuned (30%) omdat ik enkel een vvw en badkamer radiator hier mee stook; zelfde geldt voor de CV pomp nadraaitijd (op 5 minuten) zodat de ketel de tijd krijgt om z'n warmte kwijt te kunnen. Mijn verdeler pomp staat op standje drie van de stand met het WiFi-achtige tekentje (dat staat voor een zelfregelende modus) en de beveiligingsklem die je op de leiding hebt geklemd hangt bij mij met een magneet op het aanvoerdeel van de verdeler. De klem registreert een temperatuur op de aanvoer en zorgt ervoor dat de pomp niet draait als het water te heet is (en daarmee je vloer dus beschermt!). Die grens kun je bepalen met de witte thermostaatknop op je verdeler (dat is dus de temperatuur van je aanvoerwater zoals het de verdeler binnenkomt en niet de daadwerkelijke temperatuur van je vloer!).
Het water gaat dan door de verdeler naar de leidingen die open staan. Iedere leiding moet zo zijn ingesteld dat als het water er éénmaal doorheen is en terug in de verdeler komt, het voor iedere groep ongeveer gelijk is. Daarom moeten de retour leidingen kouder aanvoelen dan je aanvoer leidingen (!!!). Idealiter verschillen je aanvoer en retour leidingen met zo'n 10 tot 20 graden (dit kun je meten met een IR thermometer), want het rookgas condensatiepunt is c. 50 graden waardoor je CV circuit daadwerkelijk gebruik gaat maken van het hoog rendement (tot 30% goedkoper stoken) wanneer een deel van het afgekoelde water weer de ketel in komt. Hoe lager je retour temperatuur t.o.v. je aanvoer temperatuur, des te hoger het rendement (=minder gas voor meer warmte).
Indien je daadwerkelijk het water met zulke hoge temperaturen de vloer in stuurt, dan vermoed ik dat het water te snel door deze eerste groep stroomt waardoor het water dus niet genoeg tijd krijgt om warmte af te geven. De rest zal marginaal warm worden, maar deze lus (als de kortste) zal net zo hard de verdeler weer instromen en bijmengen met ander (al heet) water alvorens het een weg gaat vinden naar de retour terug naar de ketel. Uiteraard hangt ook het één en ander af van je vloer opbouw, isolatie etc. Is de vloer voor deze groep van hetzelfde materiaal? Liggen de buizen er op een zelfde manier in als de andere groepen (e.g. slakkenhuis, zelfde diepte etc.)? Is de vloer ook hier goed geïsoleerd?
Allemaal vragen die een installateur ter plekke jouw beter kan beantwoorden. Overigens, de pomp zal zelf stoppen met water rondpompen als het nog warm is. Wees ook niet bang voor koud water in de vloer: het duurt wel even voordat het water en je vloer weer afkoelt en tegen die tijd is er al weer warm water bijgepompt. Houd er ook rekening mee dat het vaak goedkoper en beter is de vloer op een constante temperatuur te houden (zegge 27 graden) voor een continue ruimteverwarming van 20 graden dan het zaakje continue te veel laten afkoelen en dan weer opwarmen.
Tenslotte, ik vermoed niet dat de keerklep al is geïnstalleerd; dat wordt standaard niet gedaan omdat vvw wel vaker voorkomt, maar geen industriestandaard (of ketel installatie standaard) is. Mogelijk is hij geplaatst bij de plaatsing van de ketel, maar dan zul je daar documentatie van (moeten) hebben.
Als ik jou was zou ik in deze volgorde:
- het leidingwerk opnieuw laten aanleggen
- een veerbediende bypass (laten) installeren tussen de aanvoer en retour leidingen van de CV ketel
- eventueel de keerklep laten installeren.
Dan het zaakje opnieuw inregelen/afstellen:
- de badkamer radiator volledig open draaien (de bypass zou dan overdruk moeten wegvoeren, maar voor het geval dat)
- de pompschakelaar er tussenuit halen.
- de pomp gewoon in het stopcontact op stand 2 of 3 (vermoedelijk drie) van de modus met het WiFi-teken.
- de thermostaat op de verdeler begrenzen op 40 graden (een te hoge temperatuur in de vloer kan de vloer en/of buizen beschadigen en een te hoge temperatuur van de vloer kan ongezonde medische gevolgen hebben).
- de ketel maximale CV temperatuur naar 50 of 60 graden zetten.
- het vermogen van de ketel omlaag draaien indien dat te hoog staat afgesteld (staat standaard op 70%).
- de pomp van de ketel mogelijk een tandje lager (stand 1 is voor mijn situatie voldoende).
- de nadraaitijd van de CV pomp verhogen naar 5 minuten (staat standaard op 1).
- de thermostaat instellen op maximaal 3 aan/uit schakelmomenten per uur.
Je kunt dan spelen met de instellingen op je ketel en de thermostaatknop om de voor jouw vloer juiste instellingen te vinden. Dat is een proces waar je wel een paar weken zoet mee bent.
Ter verduidelijking van bovenstaande en even ter vergelijking: mijn ketel stookt op 40 C en de aanvoer temperatuur op de verdeler is begrensd op 37 met de witte thermostaatknop. Dat is genoeg met mijn isolatie en vloeropbouw (anhydriet) om de vloer op een behaaglijke en niet te hoge temperatuur te stoken. In principe kan ik zelfs nog lager stoken, maar mijn ketel (dezelfde als die van jouw) kan daar niet goed mee overweg. Het vermogen van mijn ketel heb ik naar beneden getuned (30%) omdat ik enkel een vvw en badkamer radiator hier mee stook; zelfde geldt voor de CV pomp nadraaitijd (op 5 minuten) zodat de ketel de tijd krijgt om z'n warmte kwijt te kunnen. Mijn verdeler pomp staat op standje drie van de stand met het WiFi-achtige tekentje (dat staat voor een zelfregelende modus) en de beveiligingsklem die je op de leiding hebt geklemd hangt bij mij met een magneet op het aanvoerdeel van de verdeler. De klem registreert een temperatuur op de aanvoer en zorgt ervoor dat de pomp niet draait als het water te heet is (en daarmee je vloer dus beschermt!). Die grens kun je bepalen met de witte thermostaatknop op je verdeler (dat is dus de temperatuur van je aanvoerwater zoals het de verdeler binnenkomt en niet de daadwerkelijke temperatuur van je vloer!).
Het water gaat dan door de verdeler naar de leidingen die open staan. Iedere leiding moet zo zijn ingesteld dat als het water er éénmaal doorheen is en terug in de verdeler komt, het voor iedere groep ongeveer gelijk is. Daarom moeten de retour leidingen kouder aanvoelen dan je aanvoer leidingen (!!!). Idealiter verschillen je aanvoer en retour leidingen met zo'n 10 tot 20 graden (dit kun je meten met een IR thermometer), want het rookgas condensatiepunt is c. 50 graden waardoor je CV circuit daadwerkelijk gebruik gaat maken van het hoog rendement (tot 30% goedkoper stoken) wanneer een deel van het afgekoelde water weer de ketel in komt. Hoe lager je retour temperatuur t.o.v. je aanvoer temperatuur, des te hoger het rendement (=minder gas voor meer warmte).
Indien je daadwerkelijk het water met zulke hoge temperaturen de vloer in stuurt, dan vermoed ik dat het water te snel door deze eerste groep stroomt waardoor het water dus niet genoeg tijd krijgt om warmte af te geven. De rest zal marginaal warm worden, maar deze lus (als de kortste) zal net zo hard de verdeler weer instromen en bijmengen met ander (al heet) water alvorens het een weg gaat vinden naar de retour terug naar de ketel. Uiteraard hangt ook het één en ander af van je vloer opbouw, isolatie etc. Is de vloer voor deze groep van hetzelfde materiaal? Liggen de buizen er op een zelfde manier in als de andere groepen (e.g. slakkenhuis, zelfde diepte etc.)? Is de vloer ook hier goed geïsoleerd?
Allemaal vragen die een installateur ter plekke jouw beter kan beantwoorden. Overigens, de pomp zal zelf stoppen met water rondpompen als het nog warm is. Wees ook niet bang voor koud water in de vloer: het duurt wel even voordat het water en je vloer weer afkoelt en tegen die tijd is er al weer warm water bijgepompt. Houd er ook rekening mee dat het vaak goedkoper en beter is de vloer op een constante temperatuur te houden (zegge 27 graden) voor een continue ruimteverwarming van 20 graden dan het zaakje continue te veel laten afkoelen en dan weer opwarmen.
Tenslotte, ik vermoed niet dat de keerklep al is geïnstalleerd; dat wordt standaard niet gedaan omdat vvw wel vaker voorkomt, maar geen industriestandaard (of ketel installatie standaard) is. Mogelijk is hij geplaatst bij de plaatsing van de ketel, maar dan zul je daar documentatie van (moeten) hebben.