Aanvoerleiding vloerverwarming - Moet de aanvoerleiding altijd warm zijn?

Hans Kei

  • #21
Marcn.88 bedankt voor de duidelijke uitleg, maar dit is de eerste keer dat ik zal sleutelen aan een cv installatie.. Moet ik nog iets uitzetten zodat de boel niet leegloopt? Of ik kan beter een loodgieter erbij halen:P
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Hans Kei

    • #22
    Freekcv, ja het ziet er idd niet netjes uit.. Qua opwarmen doet ie het wel redelijk goed, behalve op 1 kamer na.. En de rekening is wel echt hoog vind ik, 295m3 in december voor een flathoekwoning.. Ik moet er wel bij zeggen dat het een woning met energie label d is.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #23
    Ehh een echte loodgieter Maakt dit niet zo.
    Je zal de installatie drukloos moeten maken om die klep te kunnen plaatsen.
    Een echte monteur had dit in staal uitgevoerd met gebogen bochten en een minimum aan koppelingen.
     

    Freekcv

    • #24
    Die kortsluit leiding zal verwijderd moeten worden. Hier moet een avdo geplaatst worden.
    Ik denk dat het beter en goedkoper is om deze ketel opnieuw aan te sluiten.
    Heb je ook een foto van de rookgas afvoer?
     

    Onderhoudtje

    • #25
    Mensen als je goed naar de foto’s kijkt zie je dat er geen bijpass is geprobeerd te maken, de aanvoer loopt gewoon heel raar achter de retour langs. Ik moest ook 3x kijken voordat ik het zag.

    Met zo’n constructie verbaast het mij ook niet dat er een hoge gasverbruik is.
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Hans Kei

    • #26
    Onderhoudtje, dat klopt ja, het ziet er uit als een doolhof, hier heb ik een iets duidelijkere foto. Maar heeft zo een constructie veel invloed op het verbruik? Ben gewoon nieuwsgierig ook..
    IMG_20210123_233957.jpg
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #27
    Als u hier zelf totaal geen ervaring mee hebt zou ik een echte installateur langs laten komen om eea te fatsoeneren en ook de keerklep te laten plaatsen, laat hem dan meteen de rookgasafvoer controleren en zonodig beugelen volgens rogafa.
    Eventueel zou deze voor u ook de installatie kunnen inregelen zodat de woning goed opwarmt en de ketel goed afstellen
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Hans Kei

    • #28
    Freekcv, ik zou idd alles opnieuw aan moeten laten sluiten. Hebben jullie enig idee wat ongeveer het kostenplaatje zal zijn? Bij deze de foto van de rookgas afvoer.

    IMG_20210124_185401.jpg
     

    Lange Herman

    • #29
    Rookgasafvoer en luchttoevoer moeten gebeugeld worden.
    U woont in een flat, hoe zit het met de rookgasafvoer in de schacht? Gezien de knullige manier van installeren vraag ik mij af of eea wel is zoals het moet. Probeer uit te vinden of uw rga op een clv-systeem is aangesloten of dat u een individuele afvoer naar het dak, of door de gevel heeft. De vve weet hier meer over.
    De gaten in de schacht dienen ook afgedicht te worden.
    Mijn advies: zoek zsm uit hoe het zit met de rookgasafvoer en luchttoevoer en laat een installateur komen met kennis van zaken.
     

    Uilebal

    • #30
    Zoals al gezegd: keerklep in de ketel. Jouw vvw pomp trekt nu de warmte van de warmtewisselaar in je CV ketel eruit en voert het dus de CV in. Je zult merken dat als je de eco stand uitschakelt die aanvoerleiding niet meer, of in ieder geval minder warm is. Overigens, keerklepje is makkelijk te installeren en kost niet te veel.

    Wat is die naam van je loodgieter? Picasso?
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Hans Kei

    • #31
    Uilebal, duidelijk verhaal dankjewel.
    Het installeren lijkt mij niet zo moeilijk, alleen het daadwerkelijke sleutelen bedoel ik dan.. Het koperen buisje welke er nu in zit moet ik vervangen door de retourbuis met keerklep met nieuwe knelring(als ik het goed heb) . Maar het gaat vast lekken, dus wat moet ik doen om dat te voorkomen? :P
    Bij voorbaat dank
     

    Uilebal

    • #32
    Zoals al door anderen gezegd: installatie moet van de druk af en je zult het een en ander los moeten hebben van de ketel (staat her en der wel beschreven voor je type ketel) en leiding werk. Indien geperst zul je nieuwe pers koppelingen moeten aanbrengen aangezien deze eenmaal vast niet meer los kunnen. Als je hier allemaal geen ervaring mee hebt (of geen zin in hebt!) dan raad ik je ook zeker aan, net als anderen al hebben gedaan, het zaakje door een prof volledig opnieuw te laten aanleggen en dan gelijk het klepje te laten aanbrengen. Geen idee wat voor prijs je hiervoor moet verwachten, maar ik zou verwachten—mits de werkzaamheden alleen onder en rond de ketel plaatsvinden—dat het voor onder de €1.000 incl. netjes in orde kan worden gemaakt.
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Service Monteur Jurgen

    • #33
    Voor deze situatie hoor je de Honeywell tweewegklep toe te passen in de aanvoer leiding , door Intergas voorgeschreven in combinatie met aanzuigende vloerverwarming verdelers.


    Je kan kieze uit twee soorten, 24 volt of 230 volt.
    in de installatie handleiding van de cv ketel staat het aangegeven in het electrisch schema welke je nodig hebt.

    de cv toestel gewoon weg op eco zetten kan maar, het vermogen gaat omlaag van het warm Water tijdens het tappen.

    612EEA71-506B-4416-AF2F-E1DB21A0D531.png CAC711AF-D800-4CB0-957B-CDA00ACBD318.png
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #34
    @Service Monteur Jurgen de keerklep doet precies hetzelfde en is een stuk goedkoper dan de 2wegklep.
    Als je de ww functie op eco zet is het geleverde vermogen op ww niks anders dan op de comfort functie het duurt alleen langer voordat het warme water echt heet is
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Service Monteur Jurgen

    • #36
    volgens schema hoort u dus te kiezen voor de 230 volt tweewegklep, deze klep zorgt er voor dat er dan in geen enkele richting een stroming is dus het cv circuit volledig gesloten is.

    met een simpele Keerklep kanje niet voorkomen dat de warmte via de aanvoer leiding word aangezogen.
     

    Uilebal

    • #37
    @Service Monteur Jurgen: toch niet helemaal mee eens.

    OP heeft een niet-neutrale CV installatie: verdeler heeft een pomp. Overigens, deze pomp is modulerend en heeft geen schakelklok nodig: hij zal altijd wat stromen en bepaalt zelf hoe hard gebaseerd op de warmte van de aanvoer (tenminste, als je hem op de derde stand hebt staan, op niveautje twee of drie is doorgaans goed). Sterker nog, de printplaat in de pomp kan sneller kapot gaan door te veel aan- en uitschakelen. Daarnaast is het een extreem energiezuinige pomp dus met een schakelaar win je niet veel. Als het water te heet is zal de sensor die met een magneet op de onderkant van de verdeler geklemt moet worden de pomp uitschakelen teneinde te voorkomen dat de vloer te warm wordt (ik heb exact dezelfde verdeler en pomp).

    Omdat de CV pomp altijd draait, ook wanneer er geen warmtevraag is, pompt hij dus warmte via de retour van de wisselaar uit de ketel het CV circuit opnieuw in, mits je de eco stand aan hebt; de eco stand houdt namelijk op bepaalde tijdstippen wanneer dat warm water verbruikt wordt een deel water op temperatuur zodat het snel beschikbaar is (voor eco en comfort doeleinden).

    De keerklep en tweewegklep doen niet helemaal hetzelfde in deze situatie en in deze instantie kan OP naar mijn idee prima met een keerklep toe. Een twee- of driewegklep is doorgaans voor het aanbrengen van zonering in het leidingwerk. Het wordt misschien wat duidelijker als de OP even de eco stand uitschakelt voor een weekje en dan kijkt of het probleem zich nog voordoet of misschien anders.
     

    Hans Kei

    • #38
    @Uilebal, bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik zal het eens proberen met de eco stand uit. Maar aangezien je de zelfde pomp en verdeler hebt, heb ik nog een vraag over dat strand 3, want bij mij staat hij op stand 2 en ik merk dat 1 kamer niet echt warm wordt, dus zette ik em op stand 3(in de handleiding van de pomp staat stand 3 voor 7+groepen en ik heb 8 groepen) dus ik dacht dat het beter zou worden, maar merkte dat de vloerverwarmingsleidingen in stand 3 bijna niet warm werden.. Moet ik er nog wat bij doen om het wel te laten werken?
     

    Uilebal

    • #39
    @Hans Kei : er komt nogal wat bij kijken om goed rendement uit je vvw te halen en is lastig te zeggen of dat enkel aan je pomp ligt. Hij kan te snel stromen waardoor je weinig warmte afgifte hebt doordat het water er net zo warm in gaat als dat het er uit komt. Hij kan ook te langzaam stromen waardoor het water te snel afkoelt voordat je vloer goed warm is. Hij kan ook gewoon niet goed functioneren; deze pompjes gaan nog wel eens stuk. Een goede werking van een dergelijk pomp hangt ook erg af van de afstelling van je ketel, de thermostaatknop op de verdeler en hoe je groepen zijn ingeregeld. Met betrekking tot die ene kamer die niet op temperatuur komt: hoe ver of dicht bij is die van de verdeler? Ik vermoed dat het hier om een inregel issue gaat als de rest van de groepen wel goed op temperatuur komen.

    Doorgaans geldt dat je er eigenlijk voor wilt zorgen dat het water langzaam in één richting door de leidingen gaat zodat het genoeg tijd heeft om z'n warmte kwijt te kunnen in de vloer en met een aantal (zegge 10) graden verschil (de zgn. delta T) doorstroomt naar de ketel om opnieuw verwarmd te worden. Iedere groep ligt op een andere afstand van de ketel en heeft meer of minder slang zodat de watertoevoer/afvoer zo moet worden ingesteld/ingeregeld/geknepen dat het water op verschillende lengtes buis en afstanden op circa dezelfde optimale/efficiënte deltaT weer terugkomt bij de ketel. Op jouw ketel kun je ook tal van instellingen wijzigen die dit process beïnvloeden.

    Al met al dus waarschijnlijk niet simpelweg een kwestie van alleen de pomp een tandje hoger of lager zetten om dit probleem op te lossen, maar ik zou beginnen met nagaan welke groep op je verdeler voor welke ruimte is. Als je dat weet, wordt de leiding voor die ruimte dan wel goed warm op de verdeler? Wat voor temperatuurverschillen zitten er in de aanvoer/retour voor iedere groep?
     
    • Like
    Waarderingen: Hans Kei

    Hans Kei

    • #40
    Goedendag Uilebal, de leidingen worden allemaal evenwarm zo ver ik kon voelen, de kamer die niet goed warm wordt is wel de kortste groep trouwens, de eerste van links op de verdeler dacht ik en is ook het dichtsbij de verdeler.

    Aanvoer temperatuur cv is 80 graden op ketel en op de verdeler staat ie op het hoogst dus nog voorbij de 60.

    Pompschakelaar heb ik niet veel aan aangezien de pomp zuinig is, maar heb ik er geen voordeel mee dat hij uitslaat als er geen warmte vraag is en het warme water in de leidingen blijft?

    Ook zie ik trouwens dat de retourbuis met keerklep wel staat bij accessoires in de installatiehandleiding van de ketel, zou dit betekenen dat die er wel bijgeleverd wordt en wellicht al geïnstalleerd is?

    Screenshot_20210130_151902.jpg
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu