2 schakelaars, waarvan er 1 niet werkt

-stroom eraf.
-metalen beugel eraf halen.
-alles iets uit de doos halen zodat je er beter bij kan.

-de zwarte van de kroonsteen halen, er een kleine lasklem op doen en kijken welke buis die in gaat.
-waarschijnlijk met nog 2 zwarte. Die 2 zwarte gaan dan met een bruine een andere buis in.
Haal deze bruine dan uit de lasklem en zet er een kleine lasklem op zodat ie verder nergens op aangesloten zit.
-doe een kort stukje bruin draad in de lasklem waar alle bruine in zitten en sluit die aan op de kroonsteen.

(even goed kijken of ik niks vergeten ben)
Ik zou alle ongebruikte draden uit de muren trekken, maar dat hoeft niet perse.

-deksel op de doos
-metalen beugel terug.

-stroom erop en testen of er op de ongebruikte draden geen stroom staat.

-herhaal dit bij de andere lamp.
 
Allen bedankt voor het meedenken. De foto met 2 schakelaars zaten inderdaad op 2 groepen. De andere schakelaar is aangepast met een brug, de bruine draad. Nu staat er altijd spanning op en kan de lamp met de philips hue app aangestuurd worden.



IMG-20260627-WA0003.jpeg
 
Sowieso de vraag of het op deze manier toegestaan is, want die zwarte draden worden zo fase draden.
Dit is gewoon toegestaan.

NEN1010 514.3.5 Aanduiding van eenaderige kabels en installatiedraden
Faseleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs. Het gebruik van een van deze kleuren voor alle faseleidingen in een stroomketen is toegelaten.


Je kunt een hele installatie maken met grijze draden i.p.v. bruine en nog steeds aan NEN1010 voldoen.
 
"Het gebruik van een van deze kleuren voor alle faseleidingen"
één kleur niet twee of drie kleuren.


Daarbij wordt nu zwart soms als schakel en soms als fase gebruikt.

Mag een fase draad achter een16A automaat 1,5mm2 zijn?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan