(Te)hoog gasverbruik Nefit Ecomline Classic/Vloerverwarming?

Robin T

  • #1
Beste mensen,

Ik heb een aantal vragen over mijn verwarmings installatie en het gasverbruik er van.

Voorheen hadden wij beneden een radiator en een convector en in de woonkamer hing een Nefit Moduline 100 thermostaat. In de maanden december, januari, februari lag daarmee het gasverbruik zo rond de 200 á 250 kuub gas. Per jaar zo’n 1350kuub, wat ik voor een slecht geïsoleerde 2 onder 1 kap uit 1974 zeker niet slecht vond.

Onlangs hebben wij zowel boven als beneden vloerverwarming. Boven droogbouw h-o-h 12cm en beneden ingefreest h-o-h 10 cm en bij het raam aan de voorzijde (wat tot de vloer komt) h-o-h 5 cm.
Op dit moment hangt de thermostaat nog steeds in de woonkamer, en boven is het (nog) geregeld. Is er dus beneden warmtevraag, dan hobbelt de verwarming boven dus gewoon mee. De vloerverwarming boven ligt er nu een jaar in, beneden nog maar enkele weken. Dus het eerste jaar was dus de situatie hetzelfde als nu, alleen dan beneden in de woonkamer een radiator en een convectorput.

Nu er dus beneden ook vloerverwarming in ligt, lijkt het gasverbruik stevig omhoog gegaan. Gemiddeld 10,5kuub per dag terwijl het eigelijk nog vrij zacht weer is. Met de radiatoren beneden zette we de thermostaat altijd op 20,5 graden, nu er vloerverwarming ligt staat ie op 19,5 graden. We hebben de Moduline 100 geprobeerd met de vloerverwarming, maar dan lijkt ie zo ver terug te moduleren, dat de aanvoertemperatuur bij de verdelers nog maar 27 graden is. De ketel brand dan 24/7 en gaat niet meer uit?! Met een aan/uit thermostaat slaat de ketel maar 5 keer per 24uur aan, stookt dan van 19 tot 20,5 graden, en daar doet ie een klein uurtje over. Het gasverbruik ligt dan rond de 2kuub per stooksessie wat mij veel lijkt. Met de modulerende thermostaat ligt het verbruik vreemd genoeg nog hoger! Terwijl iedereen roept; moduleren is altijd zuiniger?! En ik ging er toch altijd vanuit dat vloerverwarming zuiniger zou zijn als radiatoren.. Zo’n nefit zou op vollast 3,5kuub per uur mogen verbruiken, dus op dat klein uurtje dat ie bij ons brand (keteltemp verlaagd naar 45 graden dus op halflast) lijkt me 2 kuub nogal veel?

Zie ik iets over het hoofd, of zou er iets niet in orde zijn met de ketel en/of installatie?
 

JeffreyD94

  • #2
Maak eens een foto van de toegepaste vloerverwarming-units.
Niet alle systemen kunt u zomaar de aanvoer temperatuur verlagen, mengverdelers hebben hogere temperaturen nodig, fabrikanten geven vaak in hun specificaties de minimale aanvoer aan.
 

Robin T

  • #3
Ik krijg geen foto’s toegevoegd (moet nog even uitvogelen hoe dat precies moet) maar het zijn beide 6-groeps verdelers met pomp van het merk SST. Ik meen dat ze dit LTV verdelers noemen. Beneden zijn alle 6 de groepen ongeveer 80 meter lang, en boven ook, maar daar zijn maar 4 groepen in gebruik. De twee overige groepen zijn uiteindelijk voor de badkamer bedoeld. De debietmeters geven ongeveer 2 liter per minuut aan op alle groepen, zowel boven als beneden.
 

Robin T

  • #4


Gelukt! De bovenste is de verdeler beneden in de hal. De onderste is de verdeler die boven in een slaapkamer gemonteerd is. De slaapkamer en hal zitten loodrecht boven elkaar.
 

Robin T

  • #5
Wat ik me trouwens ook nog afvraag, en ik geen antwoord op kan vinden is; de pompen van de verdelers zijn in te stellen in 3 standen. Op welke stand moeten die eigelijk staan, 1-2 of 3? En wat moet het debiet per groep zijn?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #6
Een dergelijke verdeler functioneert het beste wanneer de aanvoertemperatuur op ca 70 graden ligt.

Doordat er modulerend wordt gestookt zal die aanvoertemperatuur m.i. mogelijk beduidend minder zijn en functioneert de installatie niet optimaal.

Het water vanuit de cv-ketel wordt door de verdeler gemengd met het water wat door de vloer heeft gecirculeerd.
Wanneer water met een te lage temperatuur wordt aangeboden aan de verdeler, valt er weinig of niets te mengen met het water wat al door de vloer heeft gecirculeerd.
Maar intussen blijft die ketel dus wel branden en dat kost onnodig energie.
Probeer eens een aan/uit thermostaat. De ketel zal toch wel naar een optimale branderstand regelen.

Bij dit aantal groepen mag de pomp wel op stand 2 staan: het warme water moet wel de kans krijgen om de warmte af te geven aan de omgeving.

Hoe staan de balansinregelventielen ingesteld.
Deze regelt de hoeveelheid water wat door de vloer heeft gecirculeerd met het verse water vanuit de ketel. (Zit rechts in de balk onder de thermostaatkraan)

Wordt er ook nog een pompschakelaar gebruikt? Dat is bij dit soort pompen niet nodig.
 

Robin T

  • #7
Op dit moment gebruiken we ook een aan/uit thermostaat omdat het met een modulerende thermostaat nog meer gas verbruikt en de aanvoertemperatuur bij de verdelers de 30 graden nog niet haalt. De keteltemperatuur staat op 45 graden en nu is de temperatuur bij de verdelers tussen de 35 á 40 graden.

Mij is verteld dat ik de keteltemperatuur zo laag kan zetten omdat er toch maar max 45 graden door de vloer mag, en omdat de ketel dan een hoger rendement zou hebben? En omdat het zogenaamde Lage Temperatuur Verdelers zijn. Dus ik begrijp niet goed waarom het beter zou functioneren met een ketel temperatuur van 70? Kan je me dat eens uitleggen misschien?

Hoe de balansinregelventielen staan; geen flauw idee, dan zou ik dat vanavond eens moeten bekijken. Ik vermoed dat alles gewoon open staat.

Iedere verdeler word inderdaad aangestuurd met een pompschakelaar, alleen heb ik de pompschakelaars heel dichtbij de ketels geplaatst om een snellere reactietijd te krijgen. De voelertjes zitten bijna aan het begin van de aanvoerleiding dus daar word het het snelste warm en worden ze dus snel nadat de ketel gaat branden ingeschakeld.

De pompen van de verdelers staan nu op stand 1. Ik redeneerde zo; als het water er langzamer doorheen gaat, heeft het water meer kans om zn warmte af te geven aan de vloer, maar dat is verkeerd gedacht dus?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #8
Robin T schreef:
e keteltemperatuur staat op 45 graden en nu is de temperatuur bij de verdelers tussen de 35 á 40 graden.
Zet die keteltemperatuur maar omhoog: zoals al eerder aangegeven functioneert de verdeler beste bij aanvoertemperatuur van ca 70 graden C.
Robin T schreef:
Hoe de balansinregelventielen staan; geen flauw idee, dan zou ik dat vanavond eens moeten bekijken. Ik vermoed dat alles gewoon open staat.
Kijk dat dan eens goed na!!
Robin T schreef:
Iedere verdeler word inderdaad aangestuurd met een pompschakelaar....
Haal die pompschakelaars direct weg!!! Deze pompen functioneren het beste als er geen pompschakelaar wordt gebruikt.
 

Robin T

  • #9
Dit zijn de inregelventielen van de verdeler beneden;





En dit zijn de inregelventielen beneden;





De keteltemperatuur heb ik nu net terug verhoogd naar 70 graden (al begrijp ik nog steeds niet goed hoe dat dan zuiniger kan zijn, of beter kan werken. Niet dat ik aan je advies twijfel hoor, ik begrijp alleen de precieze werking van zo’n verdeler niet helemaal blijkbaar)

De pompschakelaars kan ik er tussenuit halen, maar kan je ook uitleggen wat daar het voordeel van is dan? Als je ketel niet brand, heeft het toch geen nut om de pompen te laten draaien, of zie ik dat verkeerd? En als de ketel niet brand, en de pomp draaid gewoon door, dan pompt ie toch afgekoeld water door de vloer? Onttrek je daarmee dan geen warmte uit de vloer?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben echt een leek op dit gebied.. En in iedergeval wel bedankt voor het meedenken!!
Ik hoop dat door de boel goed af te stellen/in te regelen het verbruik wat naar beneden gehaald kan worden... mn moeder woont in een vergelijkbare woning, ook vloerverwarming en die verbruikt per dag nog niet de helft van mijn verbruik...
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #10
Robin T schreef:
De pompschakelaars kan ik er tussenuit halen, maar kan je ook uitleggen wat daar het voordeel van is dan? Als je ketel niet brand, heeft het toch geen nut om de pompen te laten draaien, of zie ik dat verkeerd?
Haal die pompschakelaar er nu maar uit: dit soort pompen regelt zichzelf en het kan alleen maar nadelig zijn als je er wel een pompschakelaar tussen zet.
Het zijn in de regel zelflerende pompen: daarbij moet je die leercyclus niet iedere keer onderbreken, want dan zal hij nooit optimaal functioneren.

De pomp regelt zichzelf terug in vermogen, al naar gelang van de warmtevraag tussen 3 en 43 Watt.
Die pompschakelaar verbruikt al meer, dat de pomp "in ruststand"
(zeker verkocht door zo'n gladde verkoper met mooie praatjes, die je dus altijd moet geloven....)
Informeer bij de producent van de verdeler naar de juiste werking en instellingen.
 

Robin T

  • #11
Oké, en die balansregelventielen moet ik daar nog iets aan veranderen?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #12
Zie de handleiding van de verdeler. Daar zal zeker in staan hoe dat gedaan wordt.
 

Robin T

  • #13
De handleiding van de verdeler omschrijft alleen een beknopte uitleg van de pomp. Verder niets helaas.

Nu brand de ketel al weer even, maar de temperatuur terug naar 70 graden lijkt weinig uit te maken. Het metertje op de ketel geeft nog maar rond de 50 graden aan tot nu toe.. misschien dat de ketel zelf terug moduleert op basis van retourtemperatuur? Verschil in aanvoer en retour is ook best veel; aanvoer te warm om vast te houden, en retour zo goed als koud.

Ik vind het toch best een ingewikkelde materie..

Niemand die me echt exact kan zeggen:

-balansregelventielen moeten zus of zo ingesteld staan..

-flowmeters moeten op zoveel liter per minuut staan..

-pompstand moet op 1-2 of 3 staan.. (oké, volgens jou op 2)

-maximaalthermostaten moeten op zoveel graden staan..

-aanvoertemp ketel moet op zoveel staan.. (oké, volgens jou op 70graden)

Maar een hoop blijft voor mij toch nog best onduidelijk en ingewikkeld.. Het liefst zou ik het door iemand die er verstand van heeft helemaal in laten regelen en afstellen, maar dat gaat niet meevallen om zo iemand in de buurt te vinden vrees ik
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #14
Er zijn geen standaardantwoorden te geven op de vragen die je stelt. Alles hangt af van het ontwerp en de eigenschappen van de installatie.

Maar goed, ik neem aan dat de installatie is aangelegd door een installateur? Dan kun je die toch bellen bij twijfel.

Verder moet je je niet blind staren op het verbruik. Met met het afregelen van watertemperaturen ga je hooguit 10-15% besparen.

Maar een andere vraag, is de vloer wel geïsoleerd?
 

Robin T

  • #15
Alleen het infrezen hebben we laten doen, de rest hebben we zelf aangelegd. Onder de betonvloer zit een centimeter of 5 tempex. Het is niet veel, maar beter als niets denk ik.
10 tot 15% zou ik al blij mee zijn..
Ik had gehoopt dat er misschien bepaalde logica in zou zitten, zoals bijvoorbeeld; gemiddelde groeplengte 85 meter buis van 16x2, dus zoveel debiet, zoveel pompsnelheid, zoveel aanvoertemp, enz enz...
Maar zo simpel is het dus niet, dus ik moet eigelijk iemand zien te vinden die er echt veel verstand van heeft en het voor me kan afstellen..
 

Robin T

  • #16
Wat moet eigelijk het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour (delta T) bij de verdelers zijn, en hoe is dat af te stellen? (Met het retourventiel?)
Mij valt op dat het verschil tussen aanvoer en retour bij de verdelers groot is, en tijdens branden van de ketel ook groot blijft. Is dat goed, of nou juist niet?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #17
Maar de vloerverwarming werkt verder wel goed? Als de ruimtes mooi egaal op temperatuur komen, dan zou ik zeggen dat de installatie goed werkt.

Heb je een andere aanleiding dan het gasverbruik om te veronderstellen dat de installatie niet goed is afgeregeld door de installateur?
 

Robin T

  • #18
De woonkamer komt verder wel goed op temperatuur, maar ik vind het verbruik van 2 kuub gas per keer dat de ketel aanslaat (zo’n 5 á 6 keer per 24uur) nogal grof. Voor zo’n ketel staat een verbruik van 3,5kuub per uur op vollast, maar de ketel brand per keer nog geen uur en dan op ongeveer halflast (ketel temp rond de 45 á 50graden i.p.v. 80 á 90 graden)
Dat begrijp ik niet goed. En 10 á 12 kuub per 24 uur terwijl het nog niet eens vriest buiten is niet bepaald zuinig te noemen, terwijl vloerverwarming toch zuiniger zou moeten zijn dan radiatoren?
Ter vergelijking; mijn moeder woont in een vergelijkbare woning, alleen heeft zij nog radiatoren boven (die buiten de badkamer altijd dicht staan) en zij verstookt meer dan de helft minder kuub per dag er doorheen als ik.
Schiet mij maar lek; ik snap er de ballen niet van..
Dus daarom vermoed ik dat er misschien iets niet correct ingesteld staat. Zowieso is er niks ingeregeld of afgesteld door een installateur; het is gemonteerd en aangesloten en verder niks.
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #19
Gebruikte je voorheen met de radiatoren en convector nachtverlaging?
Dat wordt nl. nu veel lastiger met de enorme massa van de vloerverwarming. Geen of slechte isolatie, dus veel langer weglekkende warmte.
 

Robin T

  • #20
Ja, met radiator en convector nachtverlaging. Overdag 20,5 graden s’nachts 15. En als we dan s’ochtend beneden kwamen dan was het ook 15 graden.

Met de vloerverwarming heb ik ook nachtverlaging geprobeerd en dan zakte de kamertemperatuur een stuk minder s’nachts. Rond de graad á anderhalve graad. Nu staat de thermostaat continu op 19,5 graden. Wat verbruik betreft maakte het niet veel uit, s’ochtend was de ketel langer aan het stoken om de temperatuur weer te bereiken. En dat ding jaagt er 2 kuub op nog geen uur doorheen momenteel, dus dat gaat hard.

Ik snap gewoon niet dat die ketel er iedere keer dat ie brand er 2 kuub doorheen jaagt. Het is echt niet dat ie uren aan een stuk staat te loeien. En het feit dat ie maar 5 á 6 keer per 24 uur aanslaat, dat is toch ook niet overdreven veel? Afgelopen nacht (van 23:00 tot 06:00u...weer 5 kuub verder. Ik word er moedeloos van😢

Dus de grote vraag is; als zo’n nefit Ecomline Classic op vollast 3,5 kuub per uur er doorheen stookt, waarom verstookt de mijne dan op nog geen uur op 45 graden dik 2 kuub er doorheen? Dat zou dan toch 1 á 1,5 kuub ongeveer moeten zijn?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu