Isoleren zolder zonder onderdak

Klusser1976

  • #1
Hoi klussers,

Wij wonen nu sinds een aantal jaar in een jaren '30 woning waar we ondertussen behoorlijk wat aan geklust hebben. Vóór we nu weer de volgende winter in gaan, wil ik de zolder geïsoleerd hebben, want het is in de winter niet ècht behaaglijk in huis en het zal echt wel helpen om warm te blijven. :cool: Ik heb echter twee vragen:

1. Ik had bedacht dat we de zolder met standaard kant-en-klare platen van binnenuit konden isoleren, maar omdat ons huis zo oud is, is er geen onderdak. Ik zal dus waarschijnlijk een damp-open laag onder de isolatie, tegen het dakbeschot, moeten aanbrengen. De kant-en-klare platen hebben een dampremmende laag die aan de binnenzijde zit (dus gericht naar de binnenkant van het huis). Is dat een goed idee, of pak ik het dan helemaal verkeerd aan? Iemand hier ervaring mee?

2. We hebben het dak laten controleren, en hoewel het oud is, ligt het er toch best goed bij. Geen vochtplekken en ook geen rot voor zover te zien. Dit is aangetoond met foto's en door de pannen op verschillende plekken op te tillen. Het blijft echter een oud dak en het risico op kleine lekkages is wel groter dan bij een nieuw dak. Doe ik er wel wijs aan van binnen te isoleren? Moet ik misschien toch een onderdak laten plaatsen? Of wellicht toch het hele dak laten renoveren? Wat is wijsheid?

Ik ben benieuwd naar jullie advies/ervaringen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op jouw vraag is veel te vinden op dit Forum. Mijn gedachte.
Je brengt onder het dakbeschot een onderdakfolie aan. Prima. Maar nu komt er toch water voorbij de pannen en het dakbeschot. Het water zal over het onderdak naar beneneden lopen. Waar zal dit water bij jouw te voorschijn komen.
Voordeel zou kunnen zijn dat er geen water in een wol isolatie wordt verzameld.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu