Bed van (geschaafd) geïmpregneerd hout?

Gijssmit1994

  • #1
Beste leden van het klusidee forum,

afgelopen weekend ben ik bezig geweest met het klussen van een bed
zoals al in de titel staat is het gemaakt van geïmpregneerd hout.
Nou is de vraag kan dat kwaad? Ik hoor verschillende verhalen en vermoed zelf ook dat ik het toch beter niet had kunnen maken van geïmpregneerd hout. Maar toch wil ik eerst zeker weten of het nou werkelijk schadelijk is voordat ik m'n net gebouwde bed naar de sloop breng.

*Op het hout zitten ook licht groene 'plekken', nou zei iemand dat het dan gewolmaniseerd hout is wat erg kanker verwekkend is maar op internet staat dat dit niet meer verkocht mag worden.

Alvast bedankt!

Groet Gijs.
 

Gijssmit1994

  • #3
Nee inderdaad schrok ook van die website, maar er wordt aan gegeven dan particulieren het hout niet mogen gebruiken. Dus dan neem ik aan dat de gamma dit ook niet mag verkopen aan particulieren.
Maar dan blijft toch nog welke stof zit er dan wel in dat hout? De gamma medewerkers kunnen mij er geen antwoord op geven.
 

Flat4ever

  • #4
Als je de pagina goed leest staat er onder andere:
Hout dat is geïmpregneerd met creosoot of koperverbinding is schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Daarom heeft Nederland hier aparte regelgeving voor. Voor andere geïmpregneerde materialen zijn geen speciale regels.
De vraag is dus of jouw hout geïmpregneerd is met creosoot of een koperverbinding.
Creosoot

Creosoot wordt ook wel teerolie genoemd. Hout geïmpregneerd met creosoot heet 'gecreosoteerd hout' en heeft een donkerbruine kleur. Creosoot bevat het kankerverwekkende benzo(a)pyreen (BaP).
Je zal dus geen Cresoot hout hebben gekocht, dit mag alleen door professionals gebruikt worden.

Over koperverbindingen staat het volgende:
Koperverbindingen zijn biociden. Hout behandeld met koperverbindingen heeft een groenachtige kleur. Het wordt ook wel koperhout genoemd
En ook nog:
Hout dat door vacuümdruk is doordrenkt met koperverbindingen is niet gevaarlijk voor de gezondheid. Koperverbindingen komen minder snel uit dit hout, dan wanneer het op andere wijze is behandeld, zoals door onderdompeling. Hout dat onder vacuümdruk is behandeld, heeft vaak een KOMO-keurmerk. Ook dit hout is echter slecht voor het milieu.
Tevens wordt er vermeld:
Hout met koperverbindingen dat al enige tijd buiten heeft gestaan, bevat veel minder residuen op het oppervlak. Gezondheidsrisico's zijn volgens het RIVM in dat geval niet te verwachten.
Waarschijnlijk heb je dus hout wat onder vacuümdruk doordrenkt is met koperverbindingen. Dit is al niet gevaarlijk voor de gezondheid en al helemaal niet meer als het enige tijd (erg handige woordkeuze van de overheid) buiten heeft gestaan. Maar je zal je bed vast niet voor buiten hebben gemaakt.

Echt bang hoef je volgens mij dus niet te zijn.
 

Millew

  • #5
Het is behandeld met één van de andere koperverbindingen zonder arseen.
Er staat ook dat hout zonder arseen overal gebruikt mag worden.

Bij nat worden of bij het zagen kan er wat van die koperverbinding in het millieu komen. Dat is vooral schadelijk voor beestjes en het kan uiteindelijk in het grondwater/drinkwater komen. Ook inademen van zaagstof kan op den duur schadelijk zijn voor de gezondheid.
Je moet het hout ook niet voor kinderspeelgoed gebruiken, omdat kinderen vanalles in hun mond kunnen stoppen.

Als het echt slecht zou zijn, dan was ook het hout met koperverbindingen zonder arseen al lang verboden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu