Vragen vloerverwarming

Scoupevo

  • #1
Hallo,


Ik ben in het stadium dat ik dus kan gebinnen met mijn vloer verwarming.
ik wil het dus als hoofdverwarming gaan gebruiken.
maar dan zit ik toch met een paar vragen, welke ik niet kan vinden via zoeken of google.

ze zeggen dat je bij hoofdverwarming 20cm uit de kanten moet, maar moet je dan ook die maten gebruiken om de lengte buis te berekenen?
dus zeg dat mijn kamer 2 bij 5 is, is dus 10m2 hoofdverwarming is 10m per m2 maakt 100m buis. of is het 2 - 0.40 x 5 - 0.40 = 7.36m2 x 10 is 73.6m slang?

en in de keuken, moet ik daar ook 20cm vanaf kastjes blijven?

nou dat zijn mijn eerste vragen even, als ik meer heb vraag ik die wel opnieuw ;)


mvg
Pascal
 

Kanterz

  • #2
Ik snap alleen niet waarom ze je aanraden om van de "kant" weg te blijven..
zoieso als je als hoofdverwarming wil functioneren, en je verder geen radiators hebt.
bij ons in het bedrijf leggen wij hoofd-vloerverwarming gewoon 5 tot 10 cm van de kant, in de "koude zones" dus bijv een grote schuifdeur die uit glas bestaat of een lage borstwering leggen we de slang zelfs 10cm hart op hart uit elkaar de eerste 2/3 lussen of delen van slakkenhuis om zo de "koude-brug" te weren, de rest leggen we hart op hart 15cm.
in geval van 15cm hart op hart, hanteer je 14m2 = +/- 120mtr slang
 

Scoupevo

  • #3
Goedemorgen,


Ik reageer toch weer een beetje erg laat.
Ikzelf wou gewoon 10cm vanaf mijn voorzetwand beginnen en dan overal 10cm van elkaar in slakkenhuis model.

alleen echter heb ik vrijdag een constructeur in huis gehad en hij zag mijn tekenening hangen.
en hij zei dat ik alleen maar bij de ramen een afstand van 10cm moest houden, tot een 60cm uit de kant.
en in het midden een grotere afstand, van 15 a 20 cm omdat 10cm overdone zou zijn.

Maarja dan vraag ik mij toch af, heeft hij gelijk of niet?
moet namelijk niet zo zijn dat ik straks de kamer niet warm krijg.

En ook raadde hij mij aan om in de slaapkamer boven geen verwarming te plaatsen, wel eventueel een aanleg van de leiding om later alsnog een verwarming te kunnen plaatsen mocht het wel nodig zijn.
omdat de warmte van beneden naar boven zou gaan, en je dan de verwarming altijd uit zal hebben.

en in de badkamer moest ik de vloerverwarming niet aansluiten op de verdeler maar op de retour van de handdoekkachel of hoe je dat ook noemt. alleen ik heb een 7groeps verdeler waarvan vier voor beneden zijn, en drie in principe spare. boven zou ik namelijk ook drie groepen nodig zijn, twee keer slaapkamer en één keer badkamer.
slaapkamer word hem waarschijnlijk niet, maar badkamer wel.

en dan nog even een vraag wat betreft de verdeler, ik wou hem boven plaatsen, ik krijg daar namelijk een gang en wou aan het eind een klein kastje maken waar hij dan inkomt, dat kan toch wel? met de buizen dan naar beneden toe? beneden heb ik er geen plaats voor, of ik moet al een grote koof maken in de woonkamer en hem daarachter plaatsen, maar dat verdient denk ik ook niet de schoonheidsprijs. dat was ook wat hij mij aanraadde trouwens.

ik heb nog een vraag wat betreft de beste soort temp. regeling in deze situatie, maar die vraag ik later wel.


hoop dat iemand mij hier wat verduidelijking in kan geven.
 

Pigion

  • #4
Ik raad je aan toch nog wat meer in vloerverwarming te verdiepen. Het is niet zo simpel een buisje in de vloer, een pompje en klaar is Kees. Er zijn gerenormeerde verdelers van vloerverwarmingsystemen en zij geven veel bruikbare tips.
Ik mis in je verhaal:

- Is er een warmteverliesberekening gemaakt? Dat kunnen we niet voor je doen op het forum, wel erg belangrijk.
- Hoe is het huis geïsoleerd?
- Vloerconstructie / isolatie
- Wat wordt de afwerking? Tegels , parket, linoleum?

Je verteld ook niets over de diameter van de buis en de lengte van de registers. Gaat een warmtepomp voor de warmte zorgen of een ketel? Zonder dit soort zaken is er geen goed advies mogelijk.

In het algemeen kan je zeggen dat VV met h.o.h. 15 cm genoeg is voor hoofdverwarming, mits goed geïsoleerd.
VV kan ca. 120 W. warmte per M2 afgeven aan het vertrek bij harde afwerking en 50 - 70 W bij parket.
De register liefst van min. 16 mm slang en max lengte 85 - 100 meter. Dat beperkt het op te brengen pompvermogen.
Er zijn meerdere regelingenmogelijk o.a. per register, doch in een vertrek is VV min of meer zelfregelend bij goed ingestelde watertemperatuur. Het verschil tussen opp. temp. van de vloer en de ruimtetemperatuur van het vertrek komen groeien boven 20 C. dicht bijelkaar en de vloer geeft dat weinig warmte meer af aan de ruimte.
Pigion
 

Scoupevo

  • #5
Hallo Pigion,


Ik ga er vanuit dat je met register de groep bedoelt?

Heb inderdaad geen warmteverlies berekening gemaakt, maar heb aan de hand van de vragen, die je op de nefit, intergas, atag etc. etc. kan vinden mijn ketel gekozen. Huis is vrijstaand, 325m3 inhoud, douche en bad, en dan raden ze je één aan.. en krijg bij iedere dezelfde vermogen.
Want dat bereken je toch met de warmteverliesberekening?

ik heb vloer, muur, dakisolatie. vloer 10cm tempex, muur 10cm steenwol, dak moet weliswaar nog maar word ook rond de 10cm of meer.
en de ramen zijn nu dubbelglas maar wil in de loop de jaren die vervangen met HR++.

afwerking word tegels, miss in eerste stadium iets goedkopers om het even te overbruggen tot ik het uit kan geven.

slang is 16mm, en wou het via de ketel doen uiteraad.

Wat ik zelf heb gedaan is met sketchup mijn huis getekent op schaal.
Daar in heb ik de ruimtes opgedeelt in 4 stukken en aan de hand daarvan heb ik de groepen verdeelt. exacte lengte durf ik zo niet te zeggen maar zou ik wel kunnen meten op de tek.


mvg
 

Pigion

  • #6
Zonder een fatsoenlijke warmteverliesberekening kan je niet verwarmingscapaciteit per vertrek vaststellen, dus wordt het een gok of de vloerverwarming het behaaglijk maakt op de gewenste temeperatuur, ja en ook bij - 12 C.
Dus je hebt nog wat te doen!
Pigion
 

Scoupevo

  • #7
Ja ok ik snap je punt, maar ik neem aan als je totale oppvl. voorzien is van verwarming, en alles geïsoleerd is je niet bang hoeft te zijn dat het niet warm word. of je moet er al op doelen dat die 120w per m2 te weinig zou zijn voor mijn woonkamer.dat zou dan op 5760w uitkomen.

Maar de vraag waar ik nog geen antwoord op heb is, mag de verdeler een verdieping hoger staan? want dan kan ik met andere dingen in ieder geval wel verder.

en dan zoek ik die warmteverlies nog wel even verder uit.


bedankt
 

Chathanky

  • #8
Maar de vraag waar ik nog geen antwoord op heb is, mag de verdeler een verdieping hoger staan? want dan kan ik met andere dingen in ieder geval wel verder.
Dat mag.

De vloer waar de vvw ligt mag de desbetreffende vloer in mindering gebracht worden in de warmteverliesberekening. Dit geldt enkel voor de vvw zelf. voor de ketelberekening moet deze wel mee genomen worden.
 

Scoupevo

  • #9
Ok bedankt :)


dan nog wel even een ander vraagje, bij het uitrekenen van je benodigt vermogen gebruik je bij radiatoren rond de 80w per m3, maar is deze zelfde vuistregel ook van toepassing op vloerverwarming?

want zit daar ook nog een beetje mee te dubben.


thanks
 

Chathanky

  • #10
De vuistregel is een onding. Deze is zo ruim dat je altijd goed uitkomt.
Zeker bij de woningen van tegenwoordig en de goed na geïsoleerde woningen kom je vaak op veel minder uit.
Tegenwoordig moet men in de nieuwbouw een berekening maken. Vroeger mocht het met de natte vinger in de lucht. :mrgreen:
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #11
Nee voor een vloerverwarming is de vuist regel zeker niet toepasbaar.

U krijgt het niet voor elkaar om zoveel watt per vierkante meter aan slang in de vloer te kunnen leggen.

Dus een voor de vloertemperatuur warmteverlies berekening maken

Vr Gr en succes ermee
 

Scoupevo

  • #12
Ok dat is mooi dat die wel een verdieping hoger kan zitten.

Ik ga in ieder geval wel alvast de slang plaatsen, want die warmteverlies berekening kan ook wel later lijkt mij. hou dan wel HoH van 10cm aan,
heb genoeg slang daarvoor.


Ik weet eerst denk ik wel genoeg, dus ik dank voor de reacties.


mvg
Pascal
 

Chathanky

  • #13
Meestal bekijk je van te voren of het wel kan dus om eerst na te gaan of je voldoende vermogen hebt lijkt mij wel zo handig. :mrgreen:
 

Scoupevo

  • #14
Ok en waar zou die vermogen dan vandaan moeten komen? want therminon zegt: Hoofd-verwarming bij h.o.h. 100mm - 97 Watt/m2 bij een water temp van 35. ik heb 50m2 vloer, 50 x 97 = 4850.
Dus als ik de toevoer op 35 graden heb zou ik die vermogen moeten hebben, en bij warmere toevoer weer meer vermogen.
en daar zit je toch gewoon aan vast? je kan er toch niet meer uithalen?

want ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "dus om eerst na te gaan of je voldoende vermogen hebt lijkt mij wel zo handig"

mvg
 

Chathanky

  • #15
Als je een goed geïsoleerde woning hebt hoef je je ook niet druk te maken. Met een groot vetrek zeker niet.
Met een slecht geïsoleerde woning en een ongunstige bouw kan het wel eens tegen vallen. (denk aan veel buitenvlakken grenzend aan je woonkamer)

Achter af zou ik het iemand niet graag willen mede delen dat het toch niet genoeg is. :oops:
 

Scoupevo

  • #16
Oh op die manier bedoel je het :wink:
het betreft wel een vrijstaand huis en heb ook aardig wat ramen... zou het hoofd 2x 120x110 9x 78x110 met erboven nog raampjes van schat ik zo 9x 78x30 á 40 en 2x 120x30 á 40. daarom wil ik daar ook in de loop van de jaren hr++ in hebben. de muren worden goed geïsoleerd met 10cm steenwol.. maarja dan nog kan het te weinig zijn natuurlijk..

Maar als het er niks anders opzit dan moeten er radiatoren bij, dat maakt mij dan ook niks uit, bedoel als het moet dan moet het.

ik heb twee erkers dus daar kan ik in principe al twee kwijt, op andere plekken liever niet.. en neem aan dat je dan nog wel steeds met ltv radiatoren kan werken?

klopt het volgende trouwens als ik zeg: bij 80 graden heb je een radiator van 50x25 voor ...watt dat je dan bij 40 graden 100x50 dezelfde wattage hebt?


mvg
of verloopt dat niet evenredig?
 

Bernhard

  • #17
De voorwaarden voor een zuinige en goed regelbare temp van vvw zijn:
- middels een warmteverliesberekening de benodigde warmtecap van de vvw bepalen
-voorbeeld van een cap van een vvw;
-vloer = 50m2
-ruimtetemp =+20grd
-temp bovenzijde tegels =+28grd ( +28grd is vlgs norm ontwerp )
-warmteafgiftegetal K =11,6watt/h.m2.K
-totaal Watt/h = 50m2 X (28-20) X 11,6Watt/h.m2.k= 4640watt/h
-bij een te geringe cap van de vvw tov het warmteverlies van het vertrek
kan dit gecompenseerd worden met;
-radiatoren installeren of
-wand- en of plafondverwarming installeren
-extra isolatie in muren of ramen toepassen
- het aanbrengen van min 4cm isolatie direct onder de slangen.

Met een juiste cap. van de vvw en het aanbrengen van isolatie direct onder de slangen wordt een zuinige en goed regelbare vvw verkregen.
mvgr Bernhard
 

Chathanky

  • #18
- het aanbrengen van min 4cm isolatie direct onder de slangen.
Wat draagt dit bij aan de capaciteit tekort dan? :?

De voorwaarden voor een zuinige en goed regelbare temp van vvw zijn:
-temp bovenzijde tegels =+28grd ( +28grd is vlgs norm ontwerp )
Is dat goed regelbaar of de maximale wat je uit een vvw kan halen?
Bij de helft aan warmteverlies is die 28 graden niet nodig en wordt het veel te warm binnen.
 

Bernhard

  • #19
- het aanbrengen van min 4cm isolatie direct onder de slangen.
Wat draagt dit bij aan de capaciteit tekort dan?
Dit heeft betrekking op de goede regelbaarheid. Als er geen isolatie direct onder de slangen wordt aangebracht zal de vvw het beton onder de slangen opwarmen. Voor het opwarmen van het beton is extra warmte nodig. Deze extra warmte zal de vvw gaan leveren met een hogere watertemp. En bij een vvw wil je met een zo laag mogelijke watertemp stoken.
De voorwaarden voor een zuinige en goed regelbare temp van vvw zijn:
-temp bovenzijde tegels =+28grd ( +28grd is vlgs norm ontwerp )
Ja je hebt gelijk dit moet zijn >>> max. 28grd.

mvgr Bernhard
 

Scoupevo

  • #20
Ik ga het zelf ook rechtstreeks op het beton doen, heb geen ruimte meer om er isolatie tussen te doen.
heb nog wel gekeken naar aluminiumfoam, maar denk dat dat alleen maar verspilling van geld is. de alu laag zal dan de warmte moeten reflecteren maar als je dekvloer er koud op ligt zal dat niet gebeuren.

en mijn kamer moet nagenoeg een constante warmte hebben, dus als eenmaal het beton warm is zal het verbruik ook wel weer meevallen toch?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu