Watts Vision: continue RF errors

Slagerij

  • #1
Dag,
We hebben ons hele huis voorzien van Watts apparatuur: Watts centrale unit, ketelaansturing, thermostaatknoppen en aansturing vloerverwarming (Bij-verwarming)

De vloerverwarmingsunit (BT-M6Z02-RF) zit op zo'n beetje 6 meter afstand van de thermostaat van de vloerverwarming. Tussen de thermostaat en de unit zit één binnendeur. Toch knipperen de lapjes op de unit regelmatig allemaal rood, wat een RF-Alarm betekent. Op de één of andere manier is de unit niet bij machte de verbining zelf weer op te zetten, dus doe ik een factory reset, en leer de thermostaat weer in op de unit. Daarna leer ik de thermostaat weer in op de centrale bediening. De antenne van de vloerverwarmingsunit zit ongeveer een meter boven de unit, in verticale stand op het kozijn van de deur geplakt.

Dan hebben we op de verdieping nog 6 thermostaatknoppen, waarvan er die vrijwel altijd een RF error hebben. Ik heb al een repeater aangeschaft en deze ligt, om te testen, nu centraal in de woning, naast de vide, zodat het signaal zo min mogelijk geblokkeerd wordt. Om de knoppen (helaas tijdelijk) weer te kunnen laten communiceren met de centrale unit, verwijder ik ze uit de unit en doe daarna een RF initialisatie. Dat gaat prima, de knoppen worden vrijwel meteen "gezien"door de centrale unit. Dan wordt er weer een poosje gecommuniceerd, maar een paar uur later is het weer prut. Als ik op de knoppen een wijziging doe, komt het RF symbooltje wel tevoorschijn, wat zou een indicatie zou moeten zijn dat er gecommuniceerd wordt met de centrale unit. Vervangen van batterijen biedt geen soelaas.

Ik wordt er ondertussen een beetje kriegel van en hoop dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen, want het kan heel goed dat ik iets niet goed doe...
 

DSR9500

  • #2
Iets verstoord de boel :?

op welke frequentie wordt dit gebruikt?

en is bij bekend of je in de buurt nog meer andere draadloze opties hebt?

denk daarbij aan Wifi, DECT telefoon, draadloze camera, weerstation met buitensensor etc....
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Watts visionair zit op 868Mhz, dus......
Weerstations draadloze rf koptelefoons enz kunnen de boel flink versieren.

Een weerstation met lege batterijen heeft de nare eigenschap de band volledig dicht te drukken als de batterij bijna leeg is.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Ik adviseer je om informatie in te winnen bij de installateur waar je dit hebt betrokken, voordat er allerlei wilde verhalen ontstaan, die echt nergens op slaan.
Het is niet zo'n moeilijk systeem, als je je maar aan de juiste volgorde van installeren houdt.
Een daar zou de installateur waar je hebt hebt gekocht toch zeker kennis van hebben (neem ik aan....)
Het hoeft ook helemaal niet aan het Watts Smart Home System te liggen, maar aan de juiste instellingen van de APP of van de kwaliteit van de verbinding via je WIFI.
Wanneer je er niet uit komt is er ook nog een helpdesk van Watts waar je je vragen kwijt kunt.
 

Slagerij

  • #5
We hebben geen weerstation in of rond het huis. Wèl een DECT telefoon realiseer ik me nu, maar gezien de plek in huis waar deze staat zou het mij verbazen dat dit het probleem is.

Wat wel opmerkelijk is dat in één kamer twee knopthermostaten zijn aangesloten waarvan er één vrijwel continue is RF Error vliegt. Als ik het, zonder het device uit de centrale unit te verwijderen, opnieuw wil connecten krijg ik een melding dat de knopthermostaat al geïnitialiseerd is. Blijkbaar is de verbinding er wel en wordt de thermostaat herkend. toch krijgt het die RF Error. Ook naar fabrieksinstellingen terugzetten, uit centrale verwijderen en opnieuw toevoegen werkt maar tijdelijk goed.
De twee knopthermostaten zitten pakweg 2,5 meter bij elkaar vandaan aan de voorgevel en in beide zitten nieuwe batterijen.

Is er een eenvoudige manier om de sterkte/ dekking van een RF signaal te meten en te herleiden naar een apparaat ? Als ik de specificaties moet geloven van bijv. de aansluitmodule voor 6 vloerverwarmingszones, dan zou die in bebouwde omgeving een bereik moeten hebben van 50 meter. Ik ben dan benieuwd of dit ook zo is.

Ik weet het een en ander van Wifi, die zitten op 2,4 en 5 Ghz en daarvoor zijn verschillende tooltjes om dekking etc. te meten. Hoe zit dat met de 868Mhz band van dit soort apparatuur ?

EDIT: Vanmiddag twee thermostaatknoppen omgewisseld voor knoppen waar ik geen problemen mee had: Ook deze knoppen, die op een andere plek geen problemen gaven, geven nu op de centrale unit aan dat er geen verbinding is. Hmm, wat doet die repeater in vredesnaam ....!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Je kan dmv een dvb stick en C# (csharp) afstemmen op de 868 band en alle radiotelegrammen op de band dan zien.
 

Slagerij

  • #7
Ik heb gisteren contact opgenomen met Watts support en wat zij mij vertellen is dat er iets blijkbaar niet goed is ingelezen en dat ik de filmpjes op hun site moet bekijken.

Affijn, ik heb de centrale unit een software update gegeven naar de laatste versie 3.05.

Gisteravond heb ik het volgende gedaan: op de centrale unit alle thermostaatknoppen van de verdieping verwijderd.
Hierna alle knoppen naar fabrieksinstellingen terug gebracht (Clr). Op dat moment kent de unit de knoppen niet meer en "weten" de knoppen niet meer van unit af. Daarna heb ik de repeater terug gebracht naar fabrieksinstellingen: 10 sec. het knopje ingedrukt totdat het lampje rood wordt.

Nadat de repeater terug is gebracht naar fabrieksinstellingen heb ik het opnieuw ingelezen op de centrale unit. Toen dat was gedaan heb ik één voor één de knoppen op de verdieping opnieuw ingelezen op de centrale unit. Dat ging zoals gewoonlijk heel simpel en vlotjes.
Ik was rond 18:15 uur klaar en alle knoppen waren netjes on-line. Om 20:15 uur moest ik ergens naar toe en nog steeds waren de knoppen nog online. Toen ik echter om 22:15 uur terugkwam, waren de knoppen op de probleemplekken allemaal weer in RF storing.

Zoals Gooyer aangeeft, het inlezen van de apparatuur is echt simpel en omdat de centrale unit de knoppen ook heel snel herkent, moet het signaal wel goed zijn. Ik neem vandaag weer contact op met support en hoop dat ze me wat meer kunnen voorthelpen, anders heb ik een investering gedaan die het geld niet waard was.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #8
De juiste volgorde van koppelen van de diverse onderdelen is van groot belang. Ook dat staat in de diverse handleidingen. Eerst alle onderdelen m.b.t. de aansturing van de cv-ketel koppelen en daarna pas aan de centrale bedieningsunit.

Maar ik mag toch wel aannemen, dat je installateur je in deze ook bij kan staan.....hij zal toch ook wel kennis hebben van dat systeem en je niet in de kou laten staan?
 

Slagerij

  • #9
De installateur heeft contact gezocht met de supportafdeling van Watts. Ze hebben hem blijkbaar goed van advies kunnen voorzien, want de vloerverwarmingsmodule behoudt nu contact met de centrale unit. Het probleem was de manier van inlezen: Eerst lees je de thermostaten in op de 6 zone module en daarna lees je de 6 zone module in op de centrale unit. Op het moment dat je de 6 zone unit inleest op de centrale unit, worden de ingelezen thermostaten herkent en komen ze als ruimtes tevoorschijn op de centrale unit.

Ik heb nog wel een paar thermostaatknoppen die de verbinding verliezen. Ook na de knoppen en de centrale unit naar fabrieksinstellingen terug gebracht te hebben. De initialisatie gaat, net als bij de goed connecterende knoppen, snel en goed. Maar binnen een paar uur komen ze tevoorschijn met een RF error op de centrale unit. Misschien iets met de knoppen niet helemaal lekker ?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #10
Slagerij schreef:
...... Het probleem was de manier van inlezen: Eerst lees je de thermostaten in op de 6 zone module en daarna lees je de 6 zone module in op de centrale unit. Op het moment dat je de 6 zone unit inleest op de centrale unit, worden de ingelezen thermostaten herkent en komen ze als ruimtes tevoorschijn op de centrale unit.
En dat had ik je 3 dagen geleden ook al verteld....en zoiets staat overigens ook in de handleidingen. Gewoon goed lezen!

Het is zoals vaak: de handleiding of de apparatuur krijgt de schuld!
 

Slagerij

  • #11
Beste DeGooyer,

Ik snap dat je je handeltje wilt beschermen, maar je moet me nu geen woorden in de mond gaan leggen die ik niet heb gezegd: Lees bovenstaande draadje nog eens goed door en je zult zien dat ik nergens de apparatuur de schuld geef. Sommige zaken werken niet zoals ik dat had verwacht, maar ik geef nergens de schuld aan de apparatuur, ik vraag slechts een oplossing.

Daarbij: Leg me dan eens uit hoe het komt dat ik nog steeds drie thermostaatknoppen heb die niet communiceren mat de centrale unit en kom nu eens niet aan met je mantra: vraag dat je installateur maar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Even een beetje dimmen graag, Degooyer beschermt zijn handeltje niet, hij is vrijwillig beantwoorder die zijn best doet klussers te helpen die ergens geen oplossing voor weten.
In de forumregels staat dat we geen advies geven over werk van anderen, heel soms wordt dit toegestaan om moverende redenen, u hebt geluk dat u wel geholpen wordt.
De toonzetting van uw reactie wordt niet erg op prijs gesteld.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #13
Jan schreef:
Even een beetje dimmen graag,.....De toonzetting van uw reactie wordt niet erg op prijs gesteld.
Jan, bedankt voor je support!
Slagerij schreef:
..... vraag dat je installateur maar.
Toch maar even terug naar degene, die je dit heeft geleverd: je hebt garantie op deze producten en mag van degene die het heeft geleverd toch enige ondersteuning verwachten.

Vraag je echter eerst maar eens af, waardoor de thermostaatknoppen de verbinding met de centrale bedieningsunit verliezen.
Een defect aan de thermostaatknoppen heb ik nog niet meegemaakt bij de ettelijke honderden, die we daarvan al geleverd hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu