Wallbox omzetten van 1 fase naar 3 fasen

Paulus65

  • #41
De laadstroom kan ik overigens softwarematig in de app van de wallbox instellen en ook in de auto. In de auto staat hij nu maximaal en in de wallbox staat hij op 20A. Laden gaat echter nog op 3,6kW dus ik vermoed dat de powerboost niet meer dan 16A toestaat per fase. En hij staat nu nog op 1 fase. Eruit dus met dat ding en op 3 fases aansluiten is het idee en dan uiteraard voor de zekerheid knijpen op 3x 10A. Maar ik heb te weinig informatie over de wallbox Pulsar Plus. Misschien moet ik ergens een jumpertje zetten?

Ik baal er wel van, ben nu all-in €2000 kwijt (€1700 voor de installatie en €268 voor de verzwaring naar drie fasen en de hoofdschakelaar van €30) en ik kan nog altijd niet meer laden dan een veredeld stopcontact. Had ik het zo goed de granny-cable kunnen gebruiken.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #42
Paulus65 schreef:
Deze wallbox kan slechts een dikke 7kW laden.
... op 1 fase. Omdat het een 32A lader is ben je dan beperkt tot 7,4kW (1x32A).

Alle 3-fasenladers van Wallbox doen ook tot 32A, maar dan op 3 fase. Dat is dus 22kW (3x32A).

Welke wallbox heb je precies? Als deze inderdaad maar 7,4kW aan kan is de hele lader blijkbaar niet geschikt voor 3 fasen. Dit lijkt me heel stug aangezien ze schijnbaar wel een 5-aderige kabel hebben kunnen aansluiten.

Als ik de goed auto voor me heb, zou deze op 1 fase inderdaad sneller dan 16A moeten kunnen laden:
Screenshot_20220312-184242_Chrome.jpg

Op 3 fasen is de laadstroom wel beperkt tot 3x16A (11kW).
 

Paulus65

  • #43
Eindelijk iemand die bekend is met wallboxen. Ik weet er helaas zelf te weinig van en kan er ook weinig over vinden. Het is een Wallbox Pulsar Plus en ik ging uit van de ruim 7kW omdat er in de wallbox app een maximale stroom van 32A is in te stellen. Vandaar dat ik me ook afvroeg of ergens een jumpertje op de printplaat gezet moet worden als ik op 3 fasen over ga. De wallbox is geinstalleerd op 1 fase met een 1 fase powerboost maar ik heb inmiddels 3 fasen in de meterkast binnen. Helaas past een 3 fasen poweboost niet zonder de meterkast te verbouwen en ik heb al genoeg uitgegeven. Dan maar zonder load balancing maar dan moet ik weten hoe dat aan te passen is.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #44
Gewoon die tussenmeter weghalen en 3 fasen + nul vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlekautomaat aansluiten zou ik zeggen.

En bekijk voor de zekerheid de aansluiting in de laadpaal zelf even.

3 draden in de nulklem van je hoofdschakelaar is nog steeds niet toegestaan trouwens.
 

Paulus65

  • #45
Tja, dat bosje draden in de nulklem is niet mijn werk. in eerste instantie door de installateur van de wallbox gedaan. Ik heb het tijdelijk overgenomen toen ik de 3 fasen hoofdschakelaar erin heb gezet en de man van Enexis heeft de boel gewoon zo gelaten toen hij de groepen herverdeeld had. Ik had niet verwacht dat hij dat zou doen. Had gedacht dat hij het bij de onderkant van de hoofdschakelaar zou laten. Maakt niet uit. Is altijd aan te passen. Maar lijkt me inderdaad een prima idee om de powerboost eruit te gooien (die waarschijnlijk toch al niet goed zat) en dan door te lussen van de hoofdschakelaar naar de wallbox. Ik maakte me alleen zorgen of ik dat op de een of andere manier moest vertellen aan de wallbox. Software, jumper of iets dergelijks. Maar het lijkt erop dat de auto dat herkent en regelt. Klopt dat?
 

Paulus65

  • #46
Moet ook nog uitvogelen wat ik met het communicatie-kabeltje moet dat van de powerboost naar de wallbox gaat als ik dat ding eruit haal.
 

Paulus65

  • #47
Dit verklaart waarom de Wallbox niet meer dan 16A wil laden op 1 fase:

Er zit een stappenschakelaar op de PCB en die zal ongetwijfeld op 16A staan en die overruled de waarde in de app. Als ik van de powerboost afstap zal ook de tweede schakelaar op de PCB omgezet moeten worden. Helaas is Wallbox niet zo scheutig met het verstrekken van dit soort installateurs informatie. Op zich mag een installateur zich ook best ontfermen over mijn Wallbox aansluiting maar ik krijg overal 'geen tijd' of helemaal geen antwoord of 'we komen volgende week'. En dan komen ze uiteraard niet. Kortom, ik moet het zelf doen. Helaas heeft de monteur van Engie/50five ook het tooltje meegenomen om de Wallbox open te maken maar ik heb hier zelf nog wel wat hulpmiddeltjes om behuizingen zonder schade open te maken. Ik ben weer iets verder.
 

Paulus65

  • #49
Ik iedereen bedanken voor de goede adviezen! Inmiddels is het probleem opgelost en staat de auto op 11kW te laden. De powerboost is er uit en de wallbox zit op 3 fasen. Het enige probleem was het omzetten op de PCB van de wallbox. Daar moest de schakelaar voor de communicatie met de Wallbox (RS485) weer om en de draaischakelaar staat op 5. Dan zit de begrenzing op 20A. Dat kan ik ook in de app zien. De auto trekt echter maximaal 16A per fase dus er is marge genoeg om zonder loadbalancing te kunnen. Natuurlijk altijd een beetje uitkijken wat we er nog meer bij aan zetten maar normaal wordt in de nacht geladen. Dan draait alleen de vaatwasser. Wasmachine en droger staan op de zolder en dat maakt teveel lawaai 's-nachts. Ik kan de stroom ook een beetje afknijpen in de app. Als de auto hoeft niet halverwege de nacht al vol te zijn. Topic kan dicht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu