Wallbox omzetten van 1 fase naar 3 fasen

XanderH

Specialist Elektra
  • #21
Werkende load balancing wil je wel hebben, als je in de toekomst op 3 fasen wilt gaan laden.

Als je met 3x16A laadt op een 3x25A aansluiting houd je op iedere fase nog maar 9A ofwel 2070W over. Een beetje oven, wasmachine of vaatwasser heeft daar al niet genoeg aan.
 

Paulus65

  • #22
Ik heb een terugmelding gedaan aan het bedrijf, die hebben de installateur ingehuurd en moeten dit ook weten. Ben benieuwd of ik daar nog ooit iets van hoor. Dat zal wel niet.
Ik ga in ieder geval de hoofdschakelaar plaatsen zodat Enexis verder kan. Ik zou eventueel de andere groepen over twee fasen kunnen verdelen en de derde toewijzen aan de wallbox. Dan heb ik in ieder geval geen load-balancing problemen. Dan heb ik wat tijd gewonnen ofwel een nieuwe meterkast ga plaatsen. Uiteraard heb ik dan nog altijd niet meer dan 3,6kW laadvermogen.
 

Paulus65

  • #23
Maar eigenlijk is dat onzinnig. Ik heb nu 1x40A en als ik daar 1x16A uit trek voor de Wallbox blijft er meer dan genoeg over voor een wasmachine of oven. Dan kan ik het net zo goed zo laten. Dus, of goed of niets.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #24
Als ik het voor het zeggen had...

- Hang links een zelfde maat kast ernaast. Exact dezelfde kast kun je helaas niet meer kopen, het spul heeft een facelift gehad. Let wel op dat je bij een lege kast nog een inzetplaat voor de onderkant moet kopen (anders is deze open) en blindstroken om de ongebruikte ruimte aan de voorkant dicht te maken:
hager_inzetstuk_onderzijde_gesloten_vkg77t.jpg

3250616664159p.jpg

- Plaats in de bestaande kast een 4-polige hoofdschakelaar, een extra aardlekschakelaar identiek aan de exemplaren die je al hebt, en plaats daarbij ook een kamrail zoals je die nu al 2 hebt:
hager_aansluitkam_4_posities_kb4fn.jpg

- Verdeel de 8 automaten zo goed mogelijk over de 3 fasen / aardlekschakelaars (3 stuks, 3 stuks, 2 stuks, maar let niet alleen op aantallen maar vooral ook op vermogen!)
- Koop 8 stuks (2 setjes) van deze afdekkapjes om de ongebruikte pennen op de kamrails netjes te isoleren:
1784991225.jpg


De bestaande kast zit dan precies vol (de beltrafo mag blijven zitten). Bij eventuele toekomstige uitbreidingen kun je nog eenvoudig tot 4 extra automaten plaatsen (op ongebruikte posities van de kamrails).

- Plaats in de nieuwe kast links de juiste meter voor load balancing:
3179_EM340-NEW-600X600.PNG

- Plaats daar ook een 4-polige B16 30mA aardlekautomaat voor de laadpaal.
- Plaats in één van de kasten onderin zo'n setje aftakblokjes:
1141985691.jpg

- Sluit alles netjes aan: Van de hoofdschakelaar naar de tussenmeter, van de tussenmeter naar die blokjes, van die blokjes naar de aardlekautomaat van de laadpaal en van de blokjes naar de 3 aardlekschakelaars. Het is het handigste als je zou beschikken over adereindhulzen en een tang daarvoor zodat je alles op maat kunt maken, anders moet je van te voren precies bedenken hoe lang je het moet hebben...

Maarja, dan ben je zomaar €450 aan materiaal verder. Terwijl sommige dingen zoals die tussenmeter eigenlijk al bij de laadpaal hadden moeten ziten...? (Mits je de wens voor 3-fasen laden en load balancing kenbaar hebt gemaakt.) Ik zou toch eerst eens kijken of je daar nog iets losgepeuterd krijgt.
 

Paulus65

  • #25
Een schone lei spreekt me ook wel aan! Ik heb er nu al €2000 inzitten dus ik wil het wel goed hebben. Ik heb nu een 42,2 kWh accu in de auto en die is na een lange nacht ook wel vol met 3,6kWh maar als in de toekomst 80kWh accu's betaalbaarder worden dan wordt het met 3,6kWh wel afzien. Even doorbijten dus maar ik wacht even mijn melding aan het bedrijf af. Het is hun schuld niet maar moeten toch even met hun installateur praten. Heel erg bedankt voor het uitzoekwerk. Waar heb je overigens die 3 fasen load balancing meter gevonden?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #26
Als je zoekt op "Wallbox Power Boost" of "Wallbox Power Meter" dan vind je de producten die Wallbox aanbeveelt.
 

Paulus65

  • #27
Heb hem al gevonden, €209....
 

Paulus65

  • #28
Even een update van de stand van zaken, heb een reactie van bedrijfsnaam verwijdert (de tussenpersoon):

***
Ik begrijp dat u vermoed dat de Powerboost onjuist is aangesloten, maar dit is niet het geval!
Deze Powerboost zorgt er ook voor dat u een overzicht heeft van de door u geladen kWh sessies.
Als deze Powerboost na de hoofdschakelaar aangesloten zou worden, zou deze het verbruik in het hele huis meten en is deze dus nutteloos voor verrekening achteraf.
En dit is ook niet nodig voor de juiste werking, want de Powerboost maakt gebruik van het P1 signaal dat het verbruik in uw huis doorgeeft.
Zijn er veel verbruikers aan dan zal hij ook zorgen dat de lader genepen wordt en zal er geen zekering doorslaan.

Wat betreft de verzwaring, als u dit niet aan heeft gegeven bij de schouwing, dan plaatsen wij standaard geen 3 fase hoofdschakelaar, dit zal u dus inderdaad zelf moeten regelen, als u over wilt na 3 fase. De installatie is wel voorbereid op 3 fase.
***
Tja, ze hebben wel gelijk wat betreft de 3 fasen. Ik nam eigenlijk voetstoots aan dat niemand 1 fase gaat laden want dat heeft weinig toegevoegde waarde tov de granny cable op een normaal stopcontact. Na de schouwing (met foto's) was dit niet gespecificeerd.
Wat betreft dat metertje (powerboost), het blijkt dat die toch alleen maar gebruikt wordt om het verbruik bij het laden te meten. Dat samen met de P1 van de hoofdmeter zorgt er toch voor dat er load balancing is. Maar dat de voorbereiding voor 3 fasen er al inzit is niet helemaal waar want er moet dan toch een 3 fasen powerboost in?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

XanderH

Specialist Elektra
  • #29
Dus deze afbeelding uit de handleiding van de fabrikant klopt niet?


Ik ben zoals ik al zei persoonlijk niet bekend met Wallbox. Maar alles wat ik lees duidt er toch echt op dat power boost is voor load balancing, niet voor bemetering.
Screenshot_20220210-170558_Chrome.jpg


Voor zover ik kan vinden is de Wallbox niet direct met de P1 poort van de slimme meter te koppelen. Wallbox zelf schrijft nergens over P1. Sommige leveranciers schrijven wel letterlijk dat dit niet kan.
Screenshot_20220210-171116_Chrome.jpg


De claim dat het P1 signaal van de slimme meter wordt gebruikt kun jij natuurlijk simpel controleren: Zit er een P1 kabel in de slimme meter aangesloten en loopt deze naar de laadpaal of een bijbehorende module?

Ik snap prima dat men niet ongevraagd een 4-polige hoofdschakelaar plaatst als je enkel opdracht geeft om een laadpaal te plaatsen.

De laadpaal is inderdaad niet voorbereid op 3 fasen want daar heb je een ander model meter voor nodig.
 

Paulus65

  • #30
Ik had een screenshot van dat plaatje gemaakt en meegestuurd. Of Wallbox of 50five heeft het mis. Ik gok op 50five. Ik neem aan dat Wallbox hun eigen metertje (powerboost) gebruikt omdat P1 niet altijd beschikbaar is. In ieder geval niet bij een oude meter en misschien ook in andere landen niet. Dan zou het heel logisch zijn om er zelf een bij te plakken.
Ik kan in de meterkast in ieder geval geen kabeltje zien dat naar de meter gaat. Dat sensorkabeltje onderaan de powerboost gaat volgens mij gewoon naar de wallbox. En dat is logisch als het aangesloten is zoals in bovenstaand plaatje.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #31
Als de P1 poort van je meter wordt gebruikt zou je het wel zien.

gebruikerspoorten-digitale-meter.jpg

550x739.jpg

uw-slimme-meter-vervangen_copy_565x986.jpg

Hoe het er precies uit ziet ligt aan welke meter je precies hebt, maar die P1 poort moet je kunnen vinden.
 

Paulus65

  • #32
Onderste meter en een kabeltje bungelt er niet uit.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #33
Duidelijk verhaal lijkt me. :wink:
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #34
XanderH schreef:
Het is het handigste als je zou beschikken over adereindhulzen en een tang daarvoor zodat je alles op maat kunt maken
Die automatische perstangen met 4 of 6 kant persing zijn tegenwoordig ook al vrij goedkoop verkrijgbaar. Maar of je daarmee een degelijke persing krijgt? Iemand anders wellicht wel ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:

Paulus65

  • #35
Sorry, even niet meer online geweest maar vandaag is er weer een update. Ik heb een tijdje geleden maar zelf een 3-fase hoofdschakelaar gemonteerd en vandaag is Enexis de boel komen omzetten van 1x40A naar 3x25A (ik had eigenlijk gedacht dat ik 3x35A had aangevraagd maar kan de aanvraag niet vinden). Ik had niet verwacht de monteur van Enexis zelf de groepen zou herverdelen maar dat heeft hij dus wel gedaan. Nu is telkens een cluster van 4 groepen op L1 en L2 gezet en heeft hij L3 op de wallbox doorgezet. Tenminste als ik het goed zie. Dat was niet helemaal de bedoeling. Aan load balancing heb ik nu hoe dan ook niets omdat de Wallbox een fase voor zichzelf heeft, er valt niets te balanceren. Ik kan dus tot zo'n 5.7kW gaan. Deze Wallbox kan tot 7,6kW gaan. Ik moet nog eens overwegen of ik daar nog wat aan gaan doen. Misschien laat ik de load balancing vervallen en trek de 2 andere fase ook bij de wallbox. Dan kan ik tot de maximale 32A gaan. Dus zo'n dikke 10A per fase. Heb ik nog 15A per fase over voor concurrerende apparaten. Is normaal voldoende.

20220310_141456.jpg
 

Paulus65

  • #36
Hmm, ik heb de stroom in de wallbox omhoog gedraaid in de App. Van 16 naar 22A, maakt niets uit. Het laden gaat nog altijd met 3,6kW. Vermoedelijk staat de powerboost daar op ingesteld. Ik moet toch wat meer informatie over de wallbox en powerboost te pakken krijgen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #37
Paulus65 schreef:
Misschien laat ik de load balancing vervallen en trek de 2 andere fase ook bij de wallbox. Dan kan ik tot de maximale 32A gaan. Dus zo'n dikke 10A per fase. Heb ik nog 15A per fase over voor concurrerende apparaten. Is normaal voldoende.
Dit is niet hoe het werkt. Laden met 3-fasen 32A is daadwerkelijk 3x32A oftewel 22kW. Je houdt dan geen 10A per fase over maar komt 7A per fase tekort.

Dat de auto op 1 fase niet sneller dan 16A / 3,7kW wil laden kan ook een beperking van de auto zijn, welke auto gaat het om? Goede kans dat je voor sneller dan 3,7kW laden gewoon naar 3-fasen toe moet en dan tot 11kW op 3-fasen kunt laden (3x16A).

Met laden op 3x16A houd je maar 9A per fase over. Load-balancing lijkt me toch wenselijk, of je moet de laadpaal altijd limieteren op 3x10A.
 

Paulus65

  • #38
Hmm, ik heb de stroom in de wallbox omhoog gedraaid in de App. Van 16 naar 22A, maakt niets uit. Het laden gaat nog altijd met 3,6kW. Vermoedelijk staat de powerboost daar op ingesteld. Ik moet toch wat meer informatie over de wallbox en powerboost te pakken krijgen.
 

Paulus65

  • #39
Deze wallbox kan slechts een dikke 7kW laden. Meer kan hij gewoon niet leveren. Ik ga dus nooit meer dan 10A per fase trekken. In principe heb ik dan geen load balancing nodig. Ik heb 2 problemen met 3 fase load balancing: nogmaals bijna €300 voor een andere powerboost en geen ruimte in de kast.
 

Paulus65

  • #40
Nog vergeten; het is een BMW i3s van 2019. Die kan, zover ik weet, meer dan 3,6kW laden op AC.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu