Wallbox omzetten van 1 fase naar 3 fasen

Paulus65

  • #1
Vandaag is mijn wallbox geïnstalleerd. Omdat er haast bij was (geen publieke laadpunten in ons dorp) is de box geïnstalleerd voor ik Enexis kon vragen om de aansluiting te verzwaren naar 3x25A. Ik heb nu 1x40A als huisaansluiting. Nu heb ik weinig zin om weer een monteur te laten komen nadat Enexis geweest is. Ik heb zelf ooit voor elektricien geleerd en ook wel een paar huisinstallaties aangelegd. Dat is wel 30 jaar geleden, sindsdien doorgegaan in de elektronica maar een leek ben ik nu ook weer niet. Ik heb alleen geen kaas gegeten van Wallboxen. Volgens de installateur had hij de boel nu door gelust. Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij dezelfde fase op de L1, L2 en L3 van de wallbox aanbiedt. Hij had dus ook gewoon drie verschillende groepen kunnen aftappen. Dat wil dus zeggen dat de wallbox gewoon 3x230V gebruikt en niets doet met de 400V tussen de fasen die je krijgt als ik echte krachtstroom aanbied. Klopt dat? Als Enexis geweest is kan ik dus gewoon de binnenkomende L1, L2 en L3 naar de wallbox aansluiting? Moet ik nog iets in de wallbox instellen op de nieuwe situatie. Plaatje bijgevoegd van de huidige 1 fase situatie. Betreft een wallbox Pulsar Plus.

20220204_150159.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Je hebt ook al een 4-polige hoofdschakelaar?

Zoek eens uit waar het nu precies is doorgelust. Onder de hoofdschakelaar? Onder de aardlekautomaat? In de wallbox?

Ik mag hopen dat de lader nu niets doet met 3x dezelfde fase, want dat zou betekenen dat je de nulgeleider fors overbelast. Welke laadsnelheid zie je in de auto / app?
 

Paulus65

  • #3
De auto komt morgen dus dat weet ik nog niet. In de app zie ik 32A staan. Heb ik al naar 16A terug geschroefd. 32A leek me wat teveel van het goede. Ik kan trouwens ook in de auto de laadstroom begrenzen. Ik meen begrepen te hebben dat hij doorgelust heeft onder de automaat voor het laadpunt. Kon er helaas niet voortdurend bij zijn. P.s. heb nu een enkele hoofdschakelaar. Dat gaat Enexis hopelijk fixen als de aansluiting aangepast is naar driefasen.

Inderdaad, die nuldraad krijgt flink voor zijn kiezen maar met een begrenzing op 16A zal het wel loslopen. Is nu afgezekerd op 20A.
 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Maar die 4-polige hoofdschakelaar heb je al wel? Daar ziet het op de foto niet naar uit, ik zie 10 van de 12 modules van de onderste rij dus links past deze niet meer. Of zit er nog een rij onder?

Als je enkele huisinstallaties hebt aangelegd heb je ook wel de vaardigheden om even te zoeken naar die doorverbinding dacht ik zo.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Ik zie dat je de reactie nog flink hebt bewerkt na mijn reactie...

Nee, Enexis zal geen 4-polige hoofdschakelaar voor je plaatsen, dat zal in orde gemaakt moeten worden voordat Enexis komt, anders staan ze heel snel weer buiten...

Zie: https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-wijzigen/aansluiting-verzwaren
Gaat u van een 1-fase- naar een 3-fasenaansluiting? Dan moet ook een 3-fase hoofdschakelaar in uw meterkast hebben. Dit kunt u controleren samen met een erkend installateur. Hebt u deze hoofdschakelaar niet? Schakel dan een installateur om uw binneninstallatie voor te bereiden op de verzwaring. Let op: dit moet u doen voor wij de werkzaamheden komen uitvoeren.
Behalve het vervangen van de hoofdschakelaar moeten ook de bestaande eindgroepen nog worden herverdeeld over de 3 fasen. Het liefst ook verdeeld over 3 aardlekschakelaars, maar daar heb je nu geen plaats meer voor...

3x16A is nog steeds ruim teveel voor een enkele nulgeleider. Ik mag hopen dat de laadpaal wanneer aangesloten op 1-fase gewoon maximaal op 1x16A / 3,7kW laadt.
 

Paulus65

  • #6
De laatste is het geval; 1x16A. Of eigenlijk 1x20A. P.s. Bij de huisinstallaties die ik heb aangelegd ging het altijd over na de meterkast. Dus zo bijzonder was het nu ook weer niet. Daarna (helaas) door geleerd. Ben ik ook niet veel gelukkiger van geworden. Was liever een goed vakman geworden.

Maar goed om te weten dat Enexis niet voor de hoofdschakelaar zorgt. Wat doen ze dan wel? Driefasen lijkt al binnen te zijn, het is een modern huis.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #7
Enexis plaatst 3x 25A automaten in plaats van 1x40A, ze vervangen de meter voor een exemplaar geschikt voor 3-fasen en ze sluiten wat extra stukjes draad aan tussen de hoofdautomaten en de meter, en tussen de meter en de hoofdschakelaar. Die laatste moet er dus al zitten, Enexis past niets aan in de groepenkast.

(Afhankelijk van de leeftijd van de huidige meter vervangen ze misschien ook de gasmeter, als de huidige niet meer kan communiceren met de nieuwe elektriciteitsmeter)
 

Paulus65

  • #8
O.k. dan toch waar voor mijn €268 De auto staat nu op de inrit te laden met 3,6kW. Ik wacht gewoon even Enexis af. Ze hebben de foto's van de meterkast. Alleen jammer dat ik vooruit moest betalen zonder dat ik weet of er complicaties zijn. Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
 

Paulus65

  • #9
Vandaag Enexis aan de lijn gehad, er moet inderdaad eerst een 3 fasen hoofdschakelaar bij komen. Ik zal daar achteraan moeten gaan. Helaas de verzwaring al vooruit moeten betalen, ze gaan daarna pas de situatie beoordelen. Toch verkeerd voorgelicht door de monteur. Die had iets van: eventjes verzwaring aanvragen en dan prikken ze het zo door. Nee, dus.... Nou ja we zien wel hoe het verder gaat.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Was je van plan om de groepenkast zelf aan te passen (gezien de opmerkingen als "Ik heb zelf ooit voor elektricien geleerd")? Als je daadwerkelijk 1x40A hebt (dus geen 1x35A) dan is de hoofdzekering als automaat uitgevoerd die je zelf kunt uitschakelen? Dat is gunstig want dan kun je het spanningsloos maken zonder zegels te verbreken.

Foto's van de hele kast, ook zonder deksel, zouden fijn zijn. Kun je meteen kijken hoe die doorverbinding van de laadpaalmonteur eruit ziet.
 

Paulus65

  • #11
Yep, de hoofdzekering is een automaat van 40A. Met spanning erop werken doe ik alleen als het niet anders kan en als het van mezelf is. Voor een ander riskeer ik mijn leven niet. Maar liever niet. Het blijft toch ongezond alhoewel mijn ervaring met 80V DC nog wel het ergste was :cry:. Ben net al even aan het googlen geweest voor een 3 fasen hoofdschakelaar. Dat kost de kop ook niet en de hoofdschakelaar zit in het niet verzegelde gedeelte dus ik denk dat ik het zelf ga doen. Is wel de eerste keer dat ik wat serieuzer in een groepenkast ga grutten dus een paar extra ogen kunnen geen kwaad. Ik zal eens kijken of ik wat duidelijke foto's kan maken. Ik gun de vakman ook zijn verdiensten wel maar je kunt ze gewoon niet krijgen voor dit soort kleine klusjes.
 

Paulus65

  • #12
En hier komen de foto's. Volgens mij was het al eens gezegd maar er lijkt te weinig ruimte voor een 3 fase hoofdschakelaar. Wat betreft de wallbox aansluiting, op de tweede foto is te zien hoe de kabel van links (met de geel/groen tape) binnenkomt. Op de derde foto is het doorlussen duidelijk te zien. Dezelfde fase wordt gewoon 3x aangeboden.

20220207_155804.jpg 20220207_160110.jpg 20220207_160121.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #13
Onder spanning werken hoeft dus niet, je kunt de hoofdautomaat uitschakelen.

Als je de aardlekschakelaar en 4 automaten op de onderste rij een stukje naar rechts schuift, past links een 4-polige hoofdschakelaar.

Ideaal gezien zou je de huidige eindgroepen over 3 fasen verdelen, maar daar heb je dan geen ruimte meer voor, daarvoor zou je een derde aardlekschakelaar moeten plaatsen. De bestaande groepen / aardlekschakelaars op 2 fasen aansluiten gaat natuurlijk wel maar is niet het meest ideale.

Ehm, waarom zit er een 1-fase tussenmeter voor de laadpaal? Als je de laadpaal direct op 3 fasen aan wilt sluiten kun je die ook meteen vervangen. Ook daarvoor heb je geen plek. :-|
 

Paulus65

  • #14
Alvast bedankt voor het advies! Die meter is helemaal niet nodig, ik kan op de app van de wallbox ook wel zien hoeveel geladen is. Bovendien kan ik het toch nergens declareren. Ik heb de auto prive en kan alleen mijn km's declareren bij de baas. Nutteloze informatie dus.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #15
Heb je ook een foto van de hele kast zonder deksel? Zodat we bijvoorbeeld kunnen zien hoe de fase en nul nu na de hoofdschakelaar naar 3 componenten worden gesplitst? Dat maakt een gericht advies makkelijker.

Op die tussenmeter zit ook een signaalkabel aangesloten, waar gaat deze naartoe? Weet je zeker dat deze meter niet nodig is voor de informatie die je in de app ziet of voor loadbalancing ofzo?
 

Paulus65

  • #16
Wat betreft die tussenmeter, die signaalkabel baart me ook wel zorgen. Was me nog niet opgevallen. De wallbox heeft loadbalancing dus hij moet ook weten wat de andere groepen doen. Lijkt me dus waarschijnlijk dat die signaaldraad het signaal van de slimme meter oppikt. Is de gemakkelijkste manier om te weten wat de rest verbruikt. Of dan dat tussenmetertje nodig is? Hmm....... even een onverwachte complicatie.

20220207_170206.jpg
 

Paulus65

  • #17
Overigens nog een probleempje, de wallbox is afgezekerd met 20A en de nieuwe hoofdschakelaar moet 3x25A worden. Dat heb ik tenslotte aangevraagd. Staat me uit het verleden bij dat dan de wallbox 16A had moeten zijn.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #18
Er deugt maar weinig van die hele laadpaal-installatie zo...

- 3 draden in de klem van de hoofdschakelaar mag helemaal niet.
- Wie plaatst er nou wel een 3-fasen automaat (zodat je de laadpaal makkelijk naar 3 fasen kunt omzetten?) maar zet daar vervolgens een 1-fase meter voor?
- Ik ben niet bekend met Wallbox maar heb even een en ander opgezocht. Waar andere merken rechtstreeks met de slimme meter kunnen communiceren voor load-balancing, lijkt de Wallbox inderdaad een tussenmeter nodig te hebben. Maar, deze meter moet dan dus wel de hele installatie meten:
Screenshot_20220207-181903_Drive.jpg

Alleen de laadpaal zelf meten is natuurlijk niet het idee van load balancing. :shock:
- De maximale selectieve beveiliging in een 3x25A installatie is inderdaad B16.

Met heel veel fantasie krijg je de juiste componenten in deze kast...
- Alle eindgroepen (8 modules) en beide aardlekschakelaars (2x 2 modules) naar de bovenste rij verplaatsen.
- De onderste rij vullen met: 4-polige hoofdschakelaar (4 modules), 3-fasen tussenmeter (4 modules) en B16/30mA 4-polige aardlekautomaat (4 modules) voor de laadpaal.

Maar dan zit het helemaal vol en kun je dus nog steeds niet de bestaande groepen netjes over 3 fasen verdelen.

In mijn ogen wordt het tijd voor een grotere kast. Kun je iets ernaast kwijt?
 

Paulus65

  • #19
Er naast is wel ruimte maar dan moet ik die kabel van de Wallbox een stukje opschuiven. Dat lukt wel. Maar je het gelijk; het is inderdaad heel vreemd om enerzijds een voorbereiding te maken voor 3 fasen en dan een 1 fasen metertje ertussen te zetten. En dat metertje meet inderdaad alleen het verbruik van de wallbox zelf. Ik had daarom al de maximale laadstroom van de Wallbox in de app al begrensd. Dus handmatige load balancing zal ik maar zeggen.
 

Paulus65

  • #20
Ik kan het uiteraard wel zo laten zitten in de 3-fasen opstelling maar dan heb ik geen load-balancing. Maar dat heb ik nu ook al niet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu