Vreemd stookgedrag van Combi-ketel.

WoutjeW

  • #1
Sinds kort hebben we een huis gekocht met een AWB ThermoMaster 2HR. En het valt me op de dat deze raad stookgedrag vertoont tijdens de nacht (geen warmtevraag door cv of het tappen van warm water). Wat ik merk is het volgende. Wanneer we 's avonds naar bed gaan zetten we kamerthermostaat van 19 graden terug naar 16 graden (vloerverwarming blijft actief, staat op 25 graden). Gedurende de nacht komt de boiler om de 5 a 6 minuten in bedrijf, terwijl er niet getapt wordt of de cv warmtevraag genereert. De boiler komt in bedrijf, brand dan ongeveer 30 sec, waarna de brander weer uit gaat en de pomp nog 3 minuten (na)draait. Tijdens het draaien verschijnt code 8 (nadraaien pomp na tap-bedrijf) op het display. Daarna gaat de pomp uit (code 0 op display) en na een minuut wordt de cyclus weer herhaald.

We zitten/liggen niet in de kou, maar volgens mij komt de ketel onnodig vaak in bedrijf. Het stookgedrag klopt volgens mij niet, omdat warmtevraag alleen gegenereerd wordt door de kamerthermostaat of het tappen van warm water. Hij krijgt ergens warmtevraag van maar waarvan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat tapwater dusdanig snel afkoelt dat hij binnen de minuut weer onder het setpoint van tapbedrijf zit. What’s going on?????? Opmerking: soms ook een niet echt warme water uit de douche, maar dat kan ook komen door de nieuwe thermostaatkraan.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #2
Waarschijnlijk de boiler sensor.

Deze kunt u onder de boiler uit een buis trekken. ( na verwijderen van een klemveer ) en dan kijken of deze sensor aanslag vertoond. even opschuren is soms een tijdelijke oplossing.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #3
Opschuren? de ntc heeft dan waterschade en dient samen met de dompelbuis vervangen te worden, tenminste als je niet regelmatig deze ntc wilt vervangen.

en als je toch de driewegklep motor eraf hebt, controleer dan meteen het binnenwerk, als deze niet volledig "uit" komt komt ook niet de volledige opbrengst van de wisselaar ten goede aan de boiler.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #4
Ja, opschuren, :mrgreen:
Het zal niet de eerste zijn die ik tegenkomen waar een monteur contact pasta op heeft gesmeerd. Maar jij bent zo secuur dat je gelijk de dompelbuis en de nrc vervangt?
Chapoo en niets dan lof ga zo door.

De meeste mensen op dit forum zijn iets minder technisch.
Vandaar een eerste oplossing. :cool:
 

WoutjeW

  • #5
De sensor is het volgens mij niet. Ik denk dat de driewegklep blijft hangen. Ik heb gister eens gekeken wat hij precies doet als er overgeschakeld wordt van CV naar boiler. En ik zie dat het witte schuifje op de driewegklep bijna niet beweegt als er overgeschakeld wordt van cv naar boiler. In de cv-stand staat deze helemaal links en hij beweegt een klein beetje naar rechts als er overgeschakeld wordt. Volgens mij moet het witte schuifje helemaal naar rechts gaan. Klopt dat? Ik kan het schuifje ook niet handmatig naar rechts bewegen.

Ik heb de monteur al gebeld maar die heeft het een beetje druk.......komt pas over 1,5 week.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Op de bovenzijde tegen de klep aan zit een aluminium nokje.
Als je deze indrukt kan je de motor iets draaien en komt deze los van de klep.
Hieracher zie je een veer en daarin zit een stift, deze stift moet je makelijk kunnen indrukken en dan moet hij ook weer makkelijk terug veren.
Je kan met een tang voorzichtig proberen de stift aan te trekken, komt hij iets verder naar buiten dan zit idd de driewegklep vast.
Vervangen is makkelijk zelf te doen, je vervangt alleen het binnen werk.

Als je een nieuw binnenwerk haalt zit daar een speciaal sleuteltje bij die ingrijpt op de vertanding van de cartridge.

Ketel uitschakelen en aftappen.
Cartrige met de sleutel verwijderen.
even met een doek de zitting schoonmaken.
Nieuwe cartrige plaatsen, ketel vullen en ontluchten.
Controleer de cartridge op lekkage(iets strakker aandraaien) en plaats de motor terug.
Stekker erin.
De motor zal nu een aantal malen heen en weer lopen, en vervolgens starten voor WW bedrijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu