Vreemd gedrag Bosch 26 HRC i.c.m. Honeywell T6R

Insaneclown

  • #1
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie helpen. Ik had tot een tijd geleden de Bosch 26 HRC met een Nefit Easy (bedraad).
Deze kreeg ineens A8 fouten, geen communicatie mogelijk. Heb de thermostaat direct bij de ketel gehangen, toen functioneerde het wel... dus kabel kapot.
Echter, ik heb aangezien de cv in de garage hangt, geen optie om een nieuwe kabel te trekken.

Deze dus verkocht en een Honeywell T6R gekocht, i.v.m. het draadloze. Deze functioneerde een paar weken goed. Daarna ineens verbinding kwijt. Vreemd, dus thermostaat nieuw gestart, geen succes. CV en gateway nieuw gestart, toen was die weer verbonden. Oke, ik dacht, kan een keer gebeuren.
Als het trouwens niet meer functioneert, doet de thermostaat alsof hij verbonden is... geeft gewoon bereik aan. Alleen de CV reageert dan niet op commando's vanuit de thermostaat.

Inmiddels is het al 4x voorgekomen, vervelend met die kou buiten. Heb een ticket bij Honeywell gemaakt en zij vroegen om foto's van het serienummer, mac adres, dus ik die gestuurd. Daarnaast vroegen ze of ik hem niet op AAN/UIT kon aansluiten. Ik dacht dat ze zich daar erg simpel vanaf wilde maken, omdat ik hem graag gewoon via OpenTherm wil houden.

Maar goed, ik toch geprobeerd, omdat ik wilde uitsluiten of het daar echt aan lag. Echter als ik hem via AAN/UIT wil aansluiten, krijg ik een A8 error, dus weer geen communicatie mogelijk.
Alles herstart, geen succes, dus maar weer terug op Opentherm gezet...dan functioneert ie, tot dusver, weer.

Volgens mij heb ik alles goed aangesloten, ik zal beide situaties schetsen:

Voorheen (en nu op dit moment dus) via OpenTherm:
weerstand volgens documentatie op 7, en de kabel van O en T op de OpenTherm module, naar de gateway en daar uiteraard ook op O en T aangesloten.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-01-27 om 20.55.04_6f491849.jpg

Zoals gezegd, dit is op dit moment een werkende situatie. Maar dus de vraag voor hoe lang?



2)
Wat ik dus net op verzoek van Honeywell heb geprobeerd is dit (is niet mijn eigen foto, maar van internet geplukt. Is dezelfde situatie):
IMG_3384-edited-1-450x338.jpeg

weerstand volgens documentatie tussen 2 en 4 (?)
en de kabel op 1 en 2 en deze naar de gateway en daar uiteraard ook op aansluiting voor AAN/UIT.

Denk dat zij ook wilde uitsluiten of het aan OT / AAN/UIT ligt, maar goed, in de 2e situatie springt hij dus direct op A8, geen communicatie mogelijk.


Hopelijk kunnen jullie helpen. Iemand enig idee wat hier mis gaat , of ik fout doe?

Zou anders echt balen zijn, kan toch niet zo zijn dat ik wekelijks de CV, Gateway en Thermostaat nieuw moet opstarten.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
Verder geen ervaring meer mee maar zag het weer stand die werkt zo niet, uiteinde moet ook in 7.
1706446573378.png
1706446619575.png
 
  • Like
Waarderingen: Insaneclown

Insaneclown

  • #3
Dankjewel Henk! Deze weerstand was zo aangesloten bij de OpenTherm opstelling. Volgens handleiding is die dan nergens nodig dus hadden ze hem denk ik zo gezet :prima:

Bij de aan/uit opstelling had ik de weerstand tussen 2 en 4 gezet maar functioneerde dus niet.

Volgens mij had ik alles in beide situaties correct.
Enige waar ik dus mn twijfel bij heb is of ik de thermostaat niet had moeten resetten toen ik hem naar aan/uit had omgezet, omdat die misschien in zijn huidige configuratie nog dacht dat die OpenTherm was aangesloten en daarom de A8 verbinding met thermostaat kwijt melding gaf?
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Een weerstand met de pootjes op dezelfde aansluiting doet ook niets.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #5
Zoals ik al zei zo staat het in de montage schema het zal wel een reden hebben dan.

1706458337979.png

had even verder gezocht hij zit daar en je hebt gelijk geen functie maar hij moet tussen 2 en 4 komen.
1706458590740.png
 
Laatst bewerkt:

Insaneclown

  • #6
Balen, precies zo gedaan zie mn vorige post, had dit namelijk ook gevonden idd.
Alleen tot mijn spijt krijg ik dan de A8 geen communicatie mogelijk foutmelding. :-(

Ben bang toch maar de installateur bellen denk ik waar de ketel van gehuurd is. Kijken of ze coulant zijn en evt willen helpen/tips geven

Bedankt allen voor de reacties!
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
haal je de opentherm print dan wel los zodat het toestel geen ot ziet
 
  • Like
Waarderingen: Insaneclown

Insaneclown

  • #8
Had ik idd niet gedaan. Zal ik doen. Dankje!
 

Insaneclown

  • #9
Heb niks meer verder aangepast, staat nog steeds op OT, want/omdat ik met Resideo contact heb gehad en zij hebben me vanaf afstand nieuwe firmware ingeladen, dus de thermostaat is nu bijgewerkt.
Tot op heden geen issue meer gehad.... (fingers crossed).
 

Insaneclown

  • #10
tot nu toe geen uitval gehad (ben nog steeds OT verbonden)
Wil nog niet te vroeg juichen maar ziet er dus goed uit.
 

Insaneclown

  • #11
Helaas, gisteren toch weer ineens geen communicatie meer. Moest weer de cv, gateway en thermostaat opnieuw starten en toen was weer alles goed.
Ben bang dat ik toch eens moet omzetten naar aan/uit
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu