Vloerverwarming verdeler defect?

Ik woon net in een ander huis en heb de cv ketel laten vervangen door een warmte pomp. Er zitten twee (verschillende) vloerverwarmings verdelers in huis, de ene werkt correct de andere doet het niet. Op de foto is de aanvoer linksboven, deze wordt warm tot aan het rode huis. Ik heb de thermostaatknop verwijderd om ervoor te zorgen dat hij open staat. De temperatuur blijft op 20 graden staan onafhankelijk in welke stand ik de pomp laat draaien. Alleen als ik de pomp helemaal uitzet wordt de retourleiding warm maar niet de leidingen van de vloerverwarming. Alle knoppen en retourleidingen staan helemaal open. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?



IMG_7283.jpeg
 
Een mengverdeler voedden met een te lage temperatuur en een te lage stroming.
Dit ding is gemaakt om vanaf ca 60 graden te werken en dan intern terug te mengen tot werktemperatuur.

Nu kom je aan met werktemperatuur en meng je nog meer koud water uit de vloer bij, dan blijft er weinig over.

Bij een warmtepomp heb je veel meer water nodig over de set en dus dikkere aanvoerleidingen met een hogere stroming.
 
Dank voor je snelle reactie. Daar was ik al bang voor. Ik heb al een open verdeler zonder pomp besteld, hopelijk levert die voldoende door de pomp van de warmtepomp zelf. Mocht dat nog niet voldoende zijn dan kan ik er altijd nog een pomp tussen zetten.
 
wat is de diameter van de aanvoer en retour van de verdelers en hoeveel meter leiding zit ertussen de verdelers en wp?
Zomaar de verdeler vervangen voor een pomploze kan jammer zijn van het geld, een ltv/htv verdeler met pomp en instelbaar bijmengventiel kan misschien een betere keuze zijn.
Ook de lengte en diameter van de vvw slangen kan een isseu zijn met een pomploze verdeler.
 
Ik zie maar 3 groepen, dat doet het ergste vermoeden mbt lengte van de groep en de hoh afstand tussen de leidingen. Niet iedere vloerverwarming is geschikt voor LTV.
 
Als de boel niet goed ingeregeld is, dan kan je doen wat je wilt maar gebeurt er weinig.

Draai de goed werkende verdeler eens (bijna) dicht en kijk wat er gebeurt.
Zijn ook nog radiatoren? Dan die ook even dicht.
Helpt dat, dan inregelen en met een beetje geluk is er verder niks nodig.

Of de VV genoeg capaciteit heeft is een tweede, maar bij te weinig capaciteit zou dit probleem juist niet hebben.
 
De retour zit rechtsboven en wordt warm als de pomp uit staat, maar dan slaat hij de vloerverwarming over, er is dus wel doorstroming. Inderdaad 3 groepen maar de aanvoer is maar 15 mm over een lengte van 1,5 meter. Daar wordt hij afgetakt van een 35 mm buis. Ik vind het wel vreemd dat er helemaal niets door de VV gaat als de pomp draait. Een open verdeler zonder pomp met een aanvoer van 22-25 mm zou m.i. voldoende moeten zijn. Bij de gas cv heeft deze ook altijd goed gewerkt op een watertemp van 35 graden, dat is gelijk aan de temp van de warmtepomp. Er staan idd nog een paar radiatoren op maar dat zijn geen belangrijke. (Slaapkamers etc).
 
Ik heb de radiatoren dichtgezet en nu aie ik inderdaad de temp in het vv circuit oplopen. Goede tip Jackd. Om die andere radiatoren toch wat te kunnen voeden denk ik dat ik toch maar een open verdeler met een dikkere leiding ga plaatsen. In het andere VV circuit zit een pomp direct in het circuit. Kan ik dan oom ongestraft een (hulp)pomp direct in deze vv zetten?
 
Dan nu inregelen, dat moet toch.
google op: cv inregelen, dan krijg je prima uitleg met plaatjes.
Deze verdeler is dan gewoon de laatste radiator die koud blijft, bij een verkeerde inregeling.

De enige oorzaak die ik kan bedenken, is dat de pomp van de nieuwe warmtepomp anders is dan die van de oude cv.
Of de capaciteit, dan gingen de andere radiatoren dicht als ze genoeg warmte kregen en dan ging deze pas aan. In de praktijk merkte te daar mogelijk weinig van.
 
Ik zou het volgende doen.
1. Controleren of de pomp goed werkt (geluid, trillingen)
2. Alles ontluchten
3. Alle radiatoren in huis dicht.
4. De werkende verdeler uit en toevoer afsluiten.
5. 2 groepen sluiten
6. Controleren of de kranen van de open groep (toe- en afvoer) open staan.
7. Pomp laten draaien en kijken wat er gebeurt.
 
Houd er wel rekening mee dat je een warmtepomp inregeld met een dT van ca 5 graden.
Waarbij je met een ketel met een dT van 10 tot 20 graden kan werken en dus veel meer vermogen kwijt kan.
Om hetzelfde vermogen kwijt te kunnen heb je bij een wp 2 tot 4 maal grotere waterhoeveelheid nodig.
Tevens heeft een wp een vaste vrije actieve inhoud nodig van 10l/kw elke naregeling sluit de actieve inhoud af.
Dus een thermostatisch ventiel sluit de inhoud van de vloer af van de actieve inhoud.Wat dan weer betekend dat er of een buffervat of volumizer geplaatst moet worden om de wp te beschermen.
 
Thx headhunter. Er is een buffervat aanwezig. Maar ik ga toch maar een open verdeler monteren omdat die verdeler met pomp niet effectief is. Ik vraag me alleen af of ik hier nog een extra pomp tussen moet gaan zetten zoals ik ook heb in mijn ander cv circuit. Als ik momenteel deze pomp van dit andere circuit uitzet krijg ik wel flow in deze verdeler.
 
Ik heb nog even gekeken maar er zit een Reflex (type V12) Vorschaltgefäss tussen, is dat hetzelfde als een buffervat? Mijn installatie is een Daikin Edla06e23v3
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan