Vliering isoleren 15 graden dak

Neptun

  • #1
Beste klussers,

Ik heb soortgelijke situatie als deze Vliering isolatie met een warboel aan elektra, maar ik heb nog een paar vragen en ik wilde de topic niet kapen.

Ook mijn vliering is "een beetje" geisoleerd en heeft elektra leidingen lopen over de balken, maar mijn dak is 15 graden en de aansluiting met de muur is lastig te bereiken.
(2 onder 1 kap)

isolatie dak 1.jpg


isolatie dak 2.jpg


Mijn vragen:

1. Zijn scenarios A en B (beide) een mogelijkheid? Of is er een betere scenario C?
Ik neem aan dat het beste zou zijn om de folie tussen de balken en de plafond te krijgen, maar dat is best ingrijpend. Totale oppervlakte v/d vliering is cca 45 m2.

isolatie tekening 1.JPG


2. De folie (rood)... Moet het een dampdichte folie zijn of een andere?

3. Waarmee en hoe krijg ik de kieren bij de aansluting op de muren dicht? Het is daar behoorlijk krap. Ook isolatie daar krijgen valt tegen. Of zijn dit soort daken alleen met zo'n blaas-techniek te doen (vlokjes)?


Alvast bedankt voor antwoorden
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
NU volledig aanvullen en zo dik als mogelijk.
Wat wel om de hoek komt kijken is de ventilatie met lucht van buiten boven het isolatie materiaal.
Als het isolatie materiaal er vanaf de nieuwbouw zo ligt is de kans groot de deze in orde is.
Boven het isolatie materiaal niets meer aanbrengen.
 
  • Like
Waarderingen: Neptun

Neptun

  • #3
Hi wgb, bedankt voor het meedenken. :)

Dus helemaal geen folie nodig?
Dat is dan een meevaller.

Het huis is best oud (1960) maar het dak is een jaar of 10 geleden gerenoveerd.

Ik las elders dat juist alle kieren dicht moesten. Of moeten juist de kieren onder de isolatie dicht en er boven dan openingen maken voor ventilatie? :?
 

Michielvv

  • #4
Zit er dan ook niet al isolatie bovenop het dak? Ik heb het zelfde type en leeftijd dak en daar is 10 jaar terug alles vervangen met (helaas maar) 6cm pir er bovenop.
 

Neptun

  • #5
@Michielvv
Ik weet het niet, maar ik denk het niet (vanwege de glaswol op de vliering).
Heb jij het nog na-geisoleerd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Neptun schreef:
Ik las elders dat juist alle kieren dicht moesten. Of moeten juist de kieren onder de isolatie dicht en er boven dan openingen maken voor ventilatie? :?
Laat mij dat ook even lezen.

Boven het isolatie materiaal niets meer aanbrengen slaat op jouw tekening waar je met OSB aan de slag wil.
 

Neptun

  • #7
@Wgb
Ik heb dat ook zo begrepen. Wat ik bedoel met "opening maken boven isolatie" is het aanbrengen van een rooster oid op de zijmuur boven de isolatie laag. Zo heb ik het dus begrepen:

isolatie tekening 2.JPG

Ik denk dat dit wel goed kan lukken.

Het blijft voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe belangrijk is deze kier en de folie in deze specifieke situatie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als je condens geen condens wil hebben boven het isolatiemateriaal zal de temperatuur daar zoveel mogelijk gelijk moeten zijn met die van buiten.
Probeer bij het detail kier isolatie aan te brengen dusdanig dat er toch wat ventilatie mogelijk is.
Buitenmuren moeten niet winddicht aangesloten zijn met de onderzijde dakvloer.
Enige ruimte kan helemaal geen kwaad. Te weinig ervaring hoe groot enige zou moeten zijn.
Kan je vaststellen dat er rondom een behoorlijke ruimte is tussen dakvloer en muur kan je die extra ventilatie vergeten omdat er nu geen problemen zijn.
 

Neptun

  • #9
Je bedoelt zo?
isolatie tekening vent.JPG


Maar gaat dan niet de damp van (warme) beneden juist condenseren in de koude bovenlaag van de isolatie?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #10
De dampdichte folie aan de warme kant hoort die damp tegen te houden.
 

Neptun

  • #11
Dus onder de isolatie, zoals in afbeelding A is aangegeven (met rode lijn)?
 

Michielvv

  • #12
Neptun schreef:
Ik weet het niet, maar ik denk het niet (vanwege de glaswol op de vliering).
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan, hier ligt er ook glaswol op de vliering, maar dat is ooit eerder aangebracht, voordat het dak gerenoveerd werd. Waarschijnlijk kun je 't aan de dikte van het dak wel zien. (neem aan dat je ook bitumen hebt? of liggen er pannen op)
 

Neptun

  • #13
Bitumen.
Dat zou extra complexiteit toevoegen. :)
Heb jij nog isolatie toegevoegd of niet? Hoe?
 

Michielvv

  • #14
Nog niet, dus ik lees met interesse mee ;)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Het gaat om het dauwpunt in relatie met de luchtvochtigheid.
Zolang het boven de isolatie kouder is zal de warmtestroom daar heen trekken en naar buiten worden afgevoerd.
Is er geen ventilatie voorzien gaat de luchtvochtigheid omhoog waardoor het dauwpunt richting de temperatuur van de omgeving zal komen. Even spelen
Een laag in een constructie kan een blokkade vormen omdat deze laag dampdichter kan zijn dan de ander lagen, het vocht in die stroom zal daar blokkeren en zich tegen die laag verzamelen.
Bij haast alle isolatie van wol trekt de warmtestroom daar ongehinderd door.
Omdat er ook periodes zijn van lagere luchtvochtigheid of hogere temperaturen droogt het weer op.
Zolang er per seizoen meer tijd is om te drogen dan nat blijven is de constructie veilig.
Blijft het te lang nat blijven krijg je schimmel rot enz.
Ongeveer he, helaas is het soms nog een klein beetje ingewikkelder.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Impie schreef:
De dampdichte folie aan de warme kant hoort die damp tegen te houden
We willen aan een kant een woning zo ademend mogelijk houden.
Zo kan je ophoping van vocht voorkomen.
Omdat dat vooral door de komst van isolatie materiaal ingewikkeld is maken we de boel maar dampdichter dus minder ademend.
Daarvan is het gevolg dat we beter moeten gaan ventileren zodat de luchtvochtigheid in huis niet te hoog kan worden. Toch.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #17
Ja, wat is je punt?

Neptun schreef:
Dus onder de isolatie, zoals in afbeelding A is aangegeven (met rode lijn)?
Ja
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu