Vervangen lekkende knelkoppeling CV leiding

Brewa

  • #1
Tijdens het vervangen van een radiatorkraan is de knelkoppeling van het T-stuk onder de kraan gaan lekken (2 druppels per uur). Op de foto heb ik aangegeven waar de lekkage zich bevindt. Extra aandraaien helpt helaas niet.
Ik wil nu de knelring van deze koppeling vervangen. Maar het probleem is dat alles strak tegen elkaar zit. Rechts van de koppeling zit een rechte leiding naar de andere radiator. Er is geen ruimte om de leidingen uit elkaar te trekken en de oude ring te verwijderen en de nieuwe te monteren. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

IMG_1207.JPG
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • cool1

    • #2
    installatie drukloos maken : betreffende moer losdraaien en kijken of de knelring tegen het T-stuk aanzit. zoniet heel voorzichtig proberen om die knelring dan een beetje schuifbaar te krijgen. Vervolgens de schroefdraad van de moer schoonmaken (op het t-stuk) en wellicht heb je dan de mogelijkheid om de moer nét dat beetje meer kan aandraaien zodat ie dicht is. Anders nog even een foto van wat verderaf genomen. Misschien biedt dat nog inzichten. (geen paniek-er zijn reparatiekoppelingen leverbaar !)
     
    • Like
    Waarderingen: Krunnie

    Brewa

    • #3
    Bedankt voor de tip. Ik heb nog nog een andere foto toegevoegd.

    IMG_1209.JPG
     

    cool1

    • #4
    ik bedoelde ook overzicht waarop de rechts weglopende leidingen zoveel mogelijk te zien zijn....
     

    Brewa

    • #5
    Op deze foto is de complete leiding te zien, tot het punt waar deze door de muur gaat.

    IMG_1211.JPG
     

    cool1

    • #6
    ok. Dank. Dan eerst maar de meest gemakkelijke weg volgen, zoalsik hierboven heb beschreven. Laat maar weten ?
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #7
    Als deze koppeling lekt en echt niet aan te draaien is, dan aftappen, koppeling demonteren
    en bekijken wat er aan de hand is. Vermoedelijk is de knelring niet ver genoeg op de leiding
    geschoven of er zit ergens een beschadiging in de koppeling of ring.
    De knelring dwars doorzagen met een ijzerzaagje, daarna er een schroevendraaier in steken en
    door het draaien van de schroevendraaier breekt de knelring door.
    Nieuwe knelring en evt. een nieuw T-stuk monteren.

    PS een knelring schuifbaar maken is kansloos, vergeet dat verhaal.
     
    • Like
    Waarderingen: Vonken_trekker, Krunnie en Mn22

    cool1

    • #8
    Tja, best wel meegemaakt dat een knelring nog wilde schuiven...dat eerst bekijken ; vervolgens in ieder geval de schroefdraad op het t-stuk schoonmaken en eventueel een klein beetje smeermiddel erop. Dan aandraaien en hopelijk gaat de moer net iets verder dan eerst en blijven de druppeltjes weg. Op het aanwezig leidingwerk - zie fotoos - zie ik nog niet een simpele 'effe loshalen '.
     

    Jackd

    • #9
    Dat stukje buis van 10 cm eruit.
    Doorzagen of snijden als het te lang is om ertussenuit te halen.
    Nieuw stukje buis en 2 nieuwe knelringen.

    ps. een reparatiekoppeling kan nog lastig worden op dat kleine stukje.
    pps. gaat de leiding op de 3e foto aan de andere kant van de muur toevallig de bocht om? Dan is het makkelijker wat ruimte te maken.
     

    Fmrama

    • #10
    Wellicht kun je de vertikale buis uit de beugel los halen. Kijk hoeveel speling je dan hebt om het buisje met de lek ertussen te uithalen.
     

    cool1

    • #11
    Jacks : ik heb nog wel wat om te reageren. Doe ik niet- vanwege de kat op de afzuigkap al gele kaart - dus ff wachten op nieuwe berichten van TS
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #12
    @cool1, stel.je aan. Als je normale adviezen geeft is er niets aan de hand.

    Je kan de buis rechts van de koppeling vlak voor de beugel doorhalen.
    Dan kan je het T stuk er tussen uit halen en voorzien van 3 nieuwe knelringen.
    Dan een rechte koppeling nemen en de aanslag eruit vijlen zodat je deze helemaal over de buis kan schuiven.
    Even de buis ontdoen van verf en een merkje zetten op de buis zodat je weet dat de koppeling goed over de snede zit.
    Je kan ook een reparatiekoppeling nemen die zijn langer en zonder aanslag in de koppeling.
     

    Brewa

    • #13
    Jackd schreef:
    Dat stukje buis van 10 cm eruit.
    Doorzagen of snijden als het te lang is om ertussenuit te halen.
    Nieuw stukje buis en 2 nieuwe knelringen.
    Bedankt voor het meedenken. Ik denkt dat het moeilijk wordt om het nieuwe stukje pijp ertussen te krijgen.
    Jackd schreef:
    gaat de leiding op de 3e foto aan de andere kant van de muur toevallig de bocht om? Dan is het makkelijker wat ruimte te maken
    Aan de andere kant zit ook zo'n 2.5 meter rechte pijp, en aan het eind elleboog koppeling en dan meteen door de muur. Helaas helpt dit niet erg.
     

    cool1

    • #14
    Begrijp hieruit dat verder aandraaien niet gelukt is ?
    Dus : systeem uit en van druk af. Vervolgens aftappen. Buis rechts van het T-stuk doorzagen en een reparatie koppeling gereed houden. Kraan radiator ff loshalen. T-stuk koppeling losdraaien en korte pijpje vervangen met nieuwe knelringen. De boel herplaatsen en dmv reparatie koppeling rechter buis weer koppelen.
     

    Brewa

    • #15
    cool1 schreef:
    Begrijp hieruit dat verder aandraaien niet gelukt is ?
    Dit ga ik als eerste proberen, staat a.s. vrijdag op de planning. Hopelijk volstaat dit anders wordt het waarschijnlijk een reparatie zoals jij voorstelt. Bedankt voor dit advies. Ik laat via dit forum nog weten wat het resultaat is.
     
    • Like
    Waarderingen: Krunnie

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #16
    Goed gepapagaaid cool1.
     

    cool1

    • #17
    HH : ik heb u op goed idee gebracht met bericht2 in dit topic. Na lang nadenken bracht u dat hier als oplossing. Graag gedaan hoor.
     
    • Like
    Waarderingen: Krunnie

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #18
    Als je de koppeling in de aanvoer loshaalt die dicht bij de muur zit dan kun je de leiding daar
    loshalen en van de muur af buigen. Hiervoor maak je eerst de beugel los die iets hoger op dezelfde
    leiding zit. Daarna draai je het t-stuk los, de koppeling van het staartstuk op de radiatorkraan
    en dan kun je het t-stuk er naar links uitnemen. Knelring verwijderen, nieuwe knelring er op
    en weer goed in elkaar zetten. Geen geknutsel, geen gezaag (behalve de knelring) en alles blijft netjes.
    Helaas moet je misschien wat lak bijwerken.

    Deze koppeling loshalen en daarna van de muur af buigen:

    Knipsel.JPG
     
    • Like
    Waarderingen: Jan

    Brewa

    • #19
    Ronny, bedankt voor dit idee en je heldere uitleg. Dit is inderdaad een goede en een relatief eenvoudige manier om ruimte te maken zodat het het t-stuk eruit kan worden gehaald. Als het aandraaien niet lukt ga ik dit zeker proberen!
     

    stefan9

    • #20
    Persoonlijk zou ik die aansluitingen zo dicht bij de muur liever laten zitten. Zeker als je er aan gaat buigen weet je niet wat er gebeurt.
    Een alternatief is om het stuk buis rechts van het T-stuk door te zagen en later weer vast te zetten met een reparatiekoppeling.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu