Vervangen koolborstels

Siemed

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag je over het vervangen van de koolborstels van mijn Bosch WFK 2400 wasmachine.
De motor is al zover uit elkaar en nu zie je de koolborstels. Het vreemde is dat de borstel aan één kant echt versleten (korter) is, maar de andere kant valt wel mee. klopt dit wel?



En dan nog een vraag over het draaiende gedeelte. Hier zit een groef in, is dit slijtage en kan dit kwaad?



Alvast bedankt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het ongelijk slijten van de koolborstels is normaal, het gaat hier (blijkbaar) om een gelijkstroommotor, en daarbij gebeurt dat altijd.

Wat betreft de groef: in AEG kapot, diagnose: kapot anker was een soortgelijk probleem, waarvan ik het idee had, dat de motor onherstelbaar beschadigd was.

De witgoedspecialist had er echter een geheel ander idee over... :oops:

Geef voor verdere vragen het complete E-nummer én de FD-code.
 

Siemed

  • #3
Ben ik weer. De FD code is FD7602 50013 en het E nr: WFK2400NL/01.
Vandaag heb ik nieuwe koolborstels gehaald en geplaatst. Deze zijn echt lang vergeleken bij de vorige. Hierdoor had ik moeite om de as te plaatsen. Uiteindelijk heb ik er plakband overheen gedaan en deze weg getrokken toen de as was geplaatst. Geen idee hoe ik het anders had moeten doen.

Net de motor terug geplaatst, maar helaas. Als hij wil gaan draaien dan hoor ik een soort geluid van vonkjes en het gaat wat stinken naar iets wat verbrand. Hij gaat wel een klein beetje draaien, dan weer terug, maar dan ook maar 1 cm.

Kan het zijn dat dit komt doordat ik de motor verder niet heb schoon gemaakt? Dus doordat als het stof van de vorige koolborstels in de weg zit?

Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt weer.
 

Henny

  • #4
Afgezien van het ingesleten spoor, heb je de borstels niet op de juiste manier vervangen.
Je had de rotor (gedeelte met de collecor) niet uit de stator moeten halen.
Zo te zien op de foto, betreft het de Siemens uitvoering van de motor.
Deze heeft losse borstels met veren, welke uit de houder gehaald moeten worden.
(dit in tegenstelling tot de FHP motor, welke van borstels met houder is voorzien)
Heb je de borstels wel met de schuine zijde in de juiste positie geplaatst?
 

Siemed

  • #5
Nou, goed nieuws. Ik heb de motor nog een keer uit elkaar gehaald, goed schoon gemaakt, en nu draait hij weer goed.
Ik heb de borstels inderdaad uit de platic omkapping gehaald en deze vervangen. Maar door de veer wordt hij helemaal uitgedrukt wat natuurlijk ook de bedoeling is.

Maar, met de oplossing van het plakband werkt het dus goed.
Zelf heb ik het idee dat ik de as (rotor?) niet ver genoeg naar beneden had gedrukt. Waarschijnlijk zaten de borstels maar half op het koper en nu zaten ze er i.i.g. volledig op.

Hoe moet je eigenlijk de borstels vervangen als de de rotor niet uit de strator mag halen? De borstels zitten immers onderin?

Maar goed, hij werkt i.i.g.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu