Bosch wasmachine motor stinkt na vervangen koolborstels

Victorj78

  • #1
Goedemorgen,

Ik heb vorige week de koolborstels van mijn Bosch WAE283P0FG/18 vervangen.Niet door originele overigens. De borstels waren iets smaller maar na telefonisch contact met de leverancier was dat geen probleem.
Na een 4 tal wassen begon de wasmachine ineens te stinken. Een chemische stank. Eerst dacht ik dat het de was zelf was. Maar dat was het niet.
Het kwam uit de motor. Vandaag heb ik hem uit elkaar gehaald en hij stinkt waar de koolborstels het deel van de motor raken. Is dat normaal na nieuwe borstels? Het lijkt namelijk alsof er iets is ingebrand. Zie foto’s.
Met vriendelijke groet,
Victorj78

5620A6BA-DB96-4543-A359-BD690DD6DE81.jpeg 17DD1F1F-0345-4DA5-A3F7-F997721F2F5B.jpeg
 

Victorj78

  • #2
Op verzoek foto’s van de koolborstels

EC270F57-7AA1-4A12-A400-565877EDD46F.jpeg 4635B3AB-C3FE-44B3-BE7E-59C805950274.jpeg
 

Lampje45

  • #3
Koolborstels is een vak apart, wat weinigen nog beheersen.
Het gebruik van andere borstels, zeker als er nog een afwijkende maatvoering is, kan desastreus zijn.
Dus gebruik altijd de originele.
Ja, die originele zijn duur, dat is helaas het gevolg van de monopolie positie.
Op de ene borstel is duidelijk te zien, dat hij heeft staan vlammen en de geur is van de ionisatie die plaatst vindt bij het verbrandingsproces. Het is gewoon elektrisch lassen!
Als er een afwijkende maatvoering is, dan wordt de stroomdichtheid dus hoger, wat tot problemen lijden kan.

Verkopers zijn vaak geen technici en hebben maar een doel: geld verdienen en dan zijn deze adviezen dus echt waardeloos. Maar helaas kan de leek daar geen antwoord op geven.

Ook is de collector niet even opgezuiverd met een fijn schuurpapiertje.
En waarschijnlijk zijn ook de borstels niet ingeschuurd op de radius van deze collector (zeker omdat het geen origineel is en een universeel onderdeel past nooit op alle andere toepassingen) Niet alleen de maatvoering is belangrijk, ook de ronding.

Hoogstwaarschijnlijk hebben deze borstels maar een heel klein stukje van collector geraakt, waardoor de maximale stroomdichtheid per mm2 fors overschreden is. En tot forse vlamvorming heeft geleid.
Dus de collector op schuren, de lamelgroeven uitkrabben, originele onderdelen plaatsen en de borstels inschuren op deze radius.
Je hebt nog mazzel waarschijnlijk, dat er nog geen aansluitingen van de lamellen met de spoeleinden los gesoldeerd zijn, dan is het feest pas compleet. En is de motor total loss.

Om dit te controleren moet je eerst zorgen dat de lamellen ontdaan zijn van corrosie en dan ohms elke naast elkaar liggende tak vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Krunnie, XanderH en Victorj78

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Veel geleerd van jouw antwoord. Welke foto is te zien dat deze heeft staan vlammen?
 

Victorj78

  • #5
Dankjewel voor je reactie. De originele zijn inmiddels besteld en de collector schoongemaakt. Fingers crossed
 

Lampje45

  • #6
De zwarte rand aan de zijkant geeft aan, dat het hier fors heeft staan te branden.

Maar ook de afgesprongen stukjes van borstel geven aan dat de borstel niet goed pas is gemaakt.
De rotor is opgebouwd uit lamellen die twee spoeldelen met elkaar verbindt. Deze delen zijn geisoleerd van elkaar door (vroeger) mica. Dat zal misschien nu vervangen zijn door ander isolatie materiaal.
De collector wordt afgedraaid en is het oppervlak glad. De isolatie tussen de lamellen wordt met een frees verwijderd met geringe diepte.
Dit houdt in dat er scherpe hoeken zijn ontstaan. Is de borstel niet goed ingeschuurd, dan gaat dat problemen geven met de hoeken onderling. Want een borstel zit niet star en moet kunnen bewegen.
Dat is hier ook goed te zien, want er zijn heel wat stukjes verdwenen.
Als een borstel te smal is dan heeft hij bewegingsvrijheid in de dwarsrichting en dan zal hij nooit in dezelfde lijn staan als zijn tegenhanger aan de andere zijde en zullen er problemen komen met de opvang van de ionen en zal het slijtage proces heel vreemde ringen op de collector veroorzaken.
Want het ionisatieproces zorgt ook voor een gezonde kleur op het messing van de collector.
En worden de borstels gelicht met de gevolgen daarvan. Want een borstel moet een bepaalde druk per mm2 hebben om een evenwicht te krijgen tussen slijtage en geleiding.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Krunnie en XanderH

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Nog meer geleerd. Vandaar mijn vraag ik zag die zwarte rand en de uitgebroken stukjes koolborstel. Bedankt.
 

Victorj78

  • #8
Pfff orginele koolborstels besteld en die zijn even breed als die ik nu heb. Die erin zaten waren iets breder. Maar die heb ik, heel stom, weggegooid.
 

Lampje45

  • #9
Ja hoe zat het nu?

Wel of niet dezelfde maat?

Jij bent wel onze ogen en oren!!

Beweegt de nieuwe borstel wel goed zonder te "rammelen"?

Wat ook belangrijk is bij koolborstels, is de samenstelling van de koolstof en daar schort het vaak aan als je geen originele materialen gebruikt. Maar dat vakmanschap op dit gebied is waarschijnlijk al uitgestorven, want daar waren 40 jaar geleden al forse problemen mee, zelfs bij de grote firma's die zich bezig hielden met grote gelijkstroommotoren en generatoren.

Het alternatief is de complete motor te vervangen, maar die zijn niet gratis.
 

Victorj78

  • #10
De sleuf waar hij in gaat is 13,5 en de koolborstel 12,5. Toen ik de ouder eruit haalde en vergeleek met de imitatie set viel het me op de de imitatie smaller was.
De orginele koolborstel volgens de onderdelen website is ook 12,5. Wat dus niet klopt. Ik heb overigens nu net op de bosch website een orgineel gekocht. Staat ook een ander nummer op dan wat iknu heb maar geen maten op hun website.
Laat het weten als die binnen zijn.
 

Victorj78

  • #11
Deze die ik nu heb, beide, rammelt omdat er aan de zijkanten ruimte over is.
 

Lampje45

  • #12
Waarschijnlijk hadden ze ook de originelen niet meer op voorraad en hebben ze een vervanger gezocht die in de buurt komt. Dat doen ze wel vaker om toch onderdelen te kunnen blijven leveren. Maar ja daar schiet je niets mee op.
Dus maak de zaak goed schoon krab je groeven in de collector goed uit, een minizaag blaadje is daar een handig hulpmiddel bij, schuur de collector op met fijn glaspapier, al draaiend met de hand.
Plaats dan 1 borstel en neem een strook schuurpapier die net zo breed is als de collector en wikkel die, een halve slag, onder de borstel door en laat een ander de poelie draaien in een richting.
Merk de positie van de borstel met een viltstift en verwijder hem en doe hetzelfde met de andere borstel en verwijder daarna het koolstof met kwast en stofzuiger. Plaats de andere borstel ook, zoals hij in geschuurd is.
Dan hoop ik, dat je het lek boven water hebt. Ik vind ook een speling van een millimeter wel veel.
 
Laatst bewerkt:

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Als je de collector bekijkt zie je dat de sleuven voor een gebruikt anker mooi schoon zijn, het is trouwens beter daar niet met een zaagblaadje of ander scherp ding aan te komen,wanneer je de hoeken van de sleuven beschadigd worden de koolborstels zo ongeveer opgevreten en de vlammen krijgen een groene kleur, duurt niet zo lang want de koolborstels slijten dan snel.
Heb je geen ervaring met koolborstels dan is alleen het vervangen iets voor een leek en schuurpapier is helemaal uit den boze.
Schoonmaken van de collector hoeft bijna nooit en zo ja dan inspuiten met een klein beetje wd40 en afvegen met een zachte (verf) kwast.
 

Lampje45

  • #14
Wat zijn de eigenschappen van WD40?
Waterverplaatsing, want daar staat de afkorting WD voor en het heeft een isolerende werking, zodat vochtige delen weer geschikt zijn om onder elektrische spanning te staan.

Hoe is dat te rijmen met goed contact?

En wat denk je als er koolstof tussen de lamellen zit? Zou dat ook geen invloed hebben op het goed functioneren?

Om jouw kennis op het gebied van koolborstels wat bij te spijkeren, zou ik je willen aanraden om dit filmpje van de producent van koolborstels in Amsterdam maar eens te volgen.


En ook de inslijpvoorschriften die deze experts voorschrijven.
Koolborstels inslijpen.png
 
Laatst bewerkt:

Lampje45

  • #15
Trouwens het anker is helemaal niet mooi
op de randen zie je verbrandingsovergangen en in het loopvlak zie ik allemaal krassen, die door slecht contact ontstaan zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Dat filmpje heeft niets te maken met koolborstels in b.v. wasmachines etc.
Ik heb het over de koolborstels van de wasmachine hierboven en niet over de industriële koolborstels.
Voor een wasmachine waarvan de koolborstels versleten zijn ziet de collector er goed uit.
De zwarte randen en de lichte krasjes van de collector zijn waarschijnlijk veroorzaakt door de niet goed passende koolborstels.
Ik maak nooit mee dat originele nieuwe koolborstels niet ingeslepen zijn.
 
  • Like
Waarderingen: DSR9500

Lampje45

  • #17
Jan deze discussie is zinloos, ik heb mijn ervaring en jij de jouwe,
maar electrotechniek gedraagt zich volgens de natuurwetten en trekt zich niets aan van industrieel of huishoudelijk. Dat is alleen een kwaliteitsverschil.

Wat jij bedoelt met ingeslepen is alleen maar voorgevormd, het inslijpen vergeet je maar even, voor het gemak.

Bij deze stop ik dan ook met deze discussie.
 

Victorj78

  • #18
Van Bosch ook 12,5mm gekregen. Gebeld met Bosch en de technische dienst gaat mij terug mailen. Word vervolgd.
(En de was stapelt lekker verder op)
 

Victorj78

  • #19
Het duurde even maar hier is een update. Omdat ze bij de technische dienst er niet uitkwamen boden ze een monteur aan zonder voorrijkosten.
Vandaag is hij geweest alleen net voordat hij kwam hoorde we dat een van onze kinderen in contact is geweest met met Corona. Wel met mondkapje en afstand gelukkig maar netjes verteld natuurlijk en besloten dat hij niet binnen zou komen.
Op afstand het probleem besproken. Volgens de monteur is het breedte verschil niet een heel groot probleem. Het belangrijkste is dat de koolborstel vrij kan bewegen.
Alles weer in elkaar gezet. Machine ratelde en piepte enorm. Machine weer op zijn kant. Koolborstels zitten toch echt goed. 1 eruit gehaald en verkeerd erin gezet. Ja dat ratelt dan en dat mocht niet. Weer erin gedaan 50%vermindering. Machine keertje leeg op 1200 toeren laten draaien. Hmmm toch nog een piepje. Motor eruit en de andere koolborstel eruit. Verkeerd erin. Met de hand rond gedraaid en ja een ratel. Weer omgedraaid en geluidloos.
Hoe dat kan. Geen idee. Maar geen geluid meer tijdens het draaien.
Over een weekje geef ik weer een update.
 

Lampje45

  • #20
Er zullen bij dit soort machines altijd afwijkingen zijn in de stand van de borstelhouders.
Meestal horen de borstels echt haaks te staan op de collector. Maar als je dat microscopisch bekijkt dan zijn er altijd afwijkingen.
Als een borstel dan "slepend" staat, dan maakt hij minder lawaai als dat hij "stekend" staat.
Daarom is het zo belangrijk dat een borstel precies pas gemaakt wordt, naar de ronding waarop hij lopen moet.
Dat luistert heel erg nauw. En daarom zal je altijd een borstel in moeten schuren om een optimaal resultaat te halen.
Soms komt het voor, dat de borstels echt slepend gemonteerd zijn, maar die zal je nooit in twee richtingen zien draaien.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu