Vaillant VHR 18-22C - F04 > F29 - MCBA defect

Frenzel

  • #1
Hoi hoi,

Ik heb redelijk veel onderzoek gedaan naar mijn F04 error code die ik af en toe op mijn ketel krijg was volgens de monteur een printplaat storing die mij 300 tot 400 euro ging kosten. Nou dacht het niet. Dan koop ik een nieuwe ketel.

Dus ik ben aan het zoeken geslagen en via een advies op dit forum heb ik onderzocht dat ik een code F29 achter deze F04 heb en dat het dus waarschijnlijk de MCBA is welke stuk is.

Nu kan ik dit onderdeel wel vervangen maar de vraag van mij is, is het plug & play of moet er dan nog meer gebeuren?

Dus mijn vraag is: Als ik een nieuwe/andere MCBA koop en deze vervang. Zijn er dan nog stappen te doen? Zoja, welke dan?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Tumkie

    • #2
    Wat is volgens jouw het verschil tss een printplaat en een MCBA ????
     

    Verwarming Sp.

    Specialist Verwarming
    • #3
    Het lijkt me toch logisch dat een monteur niet met een 2e hands printplaat gaat lopen kloten.

    Dus de genoemde prijs lijkt me alleszins redelijk, voor een nieuwe print inclusief plaatsen.

    F04+F29 duidt trouwens op een fout in de ventilator, dit kan vanuit de print komen maar evengoed kan de ventilator defect zijn.
     

    Frenzel

    • #4
    @Tumkie, ik dacht dat het algemeen een MCBA hete, maar ja, de printplaat.

    @Hessie, dank je voor de feedback. De prijs is ook redelijk maar ik vind dat voor een ketel wie al te klein is, met mijn huis uitbreidingsplannen en een maandag morgen ketel niet het geld dat ik in deze 12 jaar oude ketel wil stoppen.

    Die ventilator defect, hoe kan ik dat controleren? Kan ik die schoonmaken/repareren?
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #5
    Een maandagmorgen ketel van 12 jaar oud???
    die kende ik nog niet :mrgreen:
     

    Frenzel

    • #6
    @Dexter, tja, hoe kan ik een ketel noemen die elke keer al voor het onderhoud er mee op houdt en storingen heeft. Nou is het enigszins overdreven want het is met name de driewegklep wat een brak ontwerp is maar goed.
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #7
    Een maandagmorgen toestel is direct in het 1e jaar genoeg
    ellende veroorzaakt om het vertrouwen in het merk te
    verliezen....
    Een ketel die in de latere jaren ellende geeft, is of
    gebrekkig onderhoud in welke vorm dan ook, of het is gewoon
    kwalitatief laag...

    Bij geen vertrouwen meer in het toestel, dan, indien mogelijk,
    vervangen
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu