Scope10 keuring

Vrienden,
Kortgeleden heeft bij ons (stalhouderij) een SCOPE10 keuring plaatsgevonden.
De keuringsmeester vond in diverse verdeelkasten kabels met kabelschoenen met een boorgat dat groter is dan de boutdiameter die gebruikt werd om de kabelschoen te bevestigen.
Denk aan 10mm boorgat in de schoen en m8 bout waarmee deze vast is gezet.
Hij is van mening dat dit niet mag en niet kan.
Bijgevoegd een foto betreffende een dergelijke situatie.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan zeggen of dit inderdaad een reden is voor het niet toekennen van het Scope10 certificaat.

Daarbij komt dat de aanvoer (dus vóór de hoofdzekeringen) ook kabels hebben met kabelschoengaten die groter zijn dan boutdiameter. Daar heeft hij dan weer geen opmerkingen over gemaakt.

Ik vraag dit omdat ik wil weten of dit echt moet worden aangepast door een elektricien.

Alvast dank,

Poul



OVK1A.JPG
 
Laatst bewerkt:
In Nen 1010, bepaling 526, staat beschreven dat elektrische verbindingen elektrisch en mechanisch blijvend betrouwbaar moeten zijn.

Vanaf 17 november komt deze NEN-norm voor iedereen beschikbaar.

Mogelijke afkeurpunten zijn:

Niet volgens leveranciers handleiding gemonteerd of aangesloten
Installaties die afwijken van de opbouwinstructies van de fabrikant, bijvoorbeeld verkeerd aangesloten apparatuur, vallen buiten de specificaties van de leverancier. Dit kan leiden tot oververhitting, foutmeldingen of in het ergste geval – brandgevaar

Elektrisch materiaal slordig aangesloten
Wanneer elektrische componenten niet netjes of volgens norm zijn aangesloten, kunnen verbindingen losraken of oververhit raken. Dit verhoogt het risico op brand en storingen. Netheid in de bedrading is essentieel voor veiligheid en betrouwbaarheid.

Vraag de inspecteur op welke artikel van de NEN1010 hij eea heeft afgekeurd.
 
Het oppervlak tussen de kabelschoen en de rail wordt daardoor kleiner als bedoeld is.
Dit kan wel lastig worden als de kabels net niet lang genoeg zijn om er een nieuwe kabelschoen op te zetten.
 
Heren, allen bedankt voor jullie reactie. Ik kan dus alleen maar concluderen dat het idd niet correct is en dat de bout die gebruikt wordt moet passen bij de kabelschoen en dan met name bij de maat van het gat in de kabelschoen.
We gaan het laten corrigeren.
Zoals Ronny aangaf, dat gaat dat op sommige plekken lastig worden, omdat de kabel exact op lengte is en het daar ook nog eens heel lastig is om een nieuwe kabel in te voeren.

Nogmaals dank voor het snelle antwoord.
 
Wellicht ten overvloede, maar als je de kabelschoenen gaat laten vervangen:
  • Zorg voor de juiste combinatie van kabel, kabelschoen en perstang.
  • Volg de fabrikantinstructies voor het persen op (aantal persingen, plaats en richting).

Voor Klauke kabelschoenen (die zitten er nu volgens mij) is er een duidelijke handleiding: https://www.hkelectric.nl/media/fil...handleiding_klauke_persverbindingen012019.pdf

Gebruik liever geen tape. Als je de kabelschoen wilt isoleren, gebruik dan transparante krimpkous. Op die manier is de persing inclusief ingeslagen matrijsmaat te controleren door de volgende inspecteur (valt me al mee dat je daar nu niets over te horen hebt gekregen :wink:).
 
Misschien is het mogelijk om deze kabelschoenen open te maken en te verwijderen, dun inslijpen of zo iets?
 
Heren, nogmaals dank voor de goede adviezen. Helaas kan er niets aan de bouten gedaan worden. Openslijpen is de optie die we gaan proberen. Mocht dat niet werken, dan zit er niets anders op dan de kabels te vervangen, maar bij twee verdeelkasten moet dan zo ongeveer de hele kast in onderdelen worden gedemonteerd.
 
Optisch klopt het dan wel. Maar de vraag is of je dan niet alsnog teveel weerstand hebt waardoor warmte kan ontstaan.
 
Dan zal je eerst bij de fabrikant van die bussen moeten navragen of deze hiervoor gebruikt mogen worden, denk van niet.Dis nog steeds afkeur.

Open slijpen kan je vergeten, bij persen word het koper en de schoen kleiner geperst waardoor het eigenlijk 1 geheel vormt.
Slijp je de schoen eraf houd je een dunnere geleider over welke dan een slechte persing geeft met een nieuwe kabelschoen.
Gezien de dikte van deze kabel gaat daar een behoorlijk vermogen overheen.
Dan komt bij stalhouderij ook nog amonia verbindingen vrij wat ook niet bevordelijk is voor de geleiders.
Al met al een reden om extra voorzichtig te doen.

Een scope 10 is niet zozeer een keuring volgens nen1010 (aanleg)nen 3140(bedrijfsvoering) maar specifiek gericht op brandveiligheid.

We kunnen niet zien hoe het onder deze kast exact zit, maar vaak is er wel ergens 2 a 3 cm te winnen om de nieuwe schoenen te persen.
Of, je haalt de invoer eraf en zet daar een lege kast onder, invvoer daar onder of vanaf de zijkant invoeren,daarin omegarailtje met rijgklemmen, en dan doorlassen.

Let er wel op dat alle dichtingen dicht zijn.

En juiste tang, juiste schoen en juiste verwerking.
Maar zolang het goed gaat word er niemand aansprakelijk gesteld, en hoef je ook niet aan te tonen dat het correct gedaan is.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan